Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Truncaten van samplesets

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 maart 2018 21:08

Re: Truncaten van samplesets

BasKb schreef:
josq schreef:Ik zou deze benadering in beginsel ontraden. Kan zijn dat het beter klinkt, maar dan ligt de oorzaak ergens anders. Klanken uit verschillende bronnen die op 1 positie zijn opgenomen kun je in principe gewoon stapelen. Daarentegen is het onnatuurlijk om convolution reverb te stapelen met het restant van de originele galm.


Deze discussie met belangstelling gelezen. Als ik zo vrij mag zijn om als nieuweling op dit forum ook en duit in het zakje te doen: Ik ben het helemaal eens met wat Jos hier zegt, maar bedenk daarbij dat dat restant van de originele galm een wezenlijk bestanddeel is van de sample, tenminste als het geen droge opname betreft. De (na)galm begint niet pas als er geen geluid meer uit de orgelpijp komt, maar vrijwel direct bij het aanslaan van een toon. (Geluidssnelheid ca. 340m/sec dus binnen tienden van seconden de eerste reflecties in de microfoon). Samples met lange galmstaarten gaan gepaard met een groot aandeel indirect geluid over vrijwel de hele lengte van de samples. Met truncate kan je de galmstaart wel inkorten maar je haalt er de (na)galm niet mee uit de samples. Convolution daar bovenop toepassen betekent dan dus nog meer galm/akoestiek .

Bas


je heb gelijk Bas je moet een sample wel zo kort en dry zien te recorden wil er geen originele galm restanten meer inzitten.
ik zelf ben purist, ik hoor liever de originele galm dan convolution, maar dat kan smaak gebonden zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 16 mei 2018 19:36

Re: Truncaten van samplesets

Jan Wim schreef:dit is een post die zowel bij audio software, als bij deze truncate topic thuis hoort, gekozen voor deze topic, omdat het specifiek om truncate gaat niet zozeer om audio correctie/bewerking.

ik heb een ongecorigeerde meting gemaakt van het laag in mijn luister omgeving , van dit vervolgens een plot gemaakt

nu zie je 2 uitlopers die sterk nagalmen na/ijlen, dit kan 2 oorzaken hebben :
-de speaker kan niet snel genoeg "afremmen"
-de akoestiek van mijn woonkamer is de schuldige.

maar maak ik een meting dichterbij dan is de uitloper er niet, dus wordt dit puur veroorzaakt door mijn huiskamer

nu is de 1e uitloper op 24Hz zeker hoorbaar de 2e is qua volume al aardig gezakt maar die wil ik eigenlijk ook niet in het laag hebben.
2 uitlopers.jpg


nu ga ik het tijdsvenster ruimer zetten en kijken wat er na 1seconden nog over is
en jammer genoeg is na 1 seconden de uitloper nog steeds niet weg, wel zakt deze in volume. en zal op dat niveau minder last veroorzaken, maar deze frequentie blijft dus in mijn woonkamer te lang "bezet"
om deze frequentie niet nog langer te "bezetten" is was mijn idee truncate dan die wraak frequentie zodat er niet een extra delay bovenop komt.

uitlopers1.jpg


grofweg kan ik 2 dingen doen:
-acceptatie
-akoestisch corrigeren

software matige correctie zal dit "niet" kunnen oplossen, die kan alleen de gehele frequentie range wat terugschroeven in volume.
software "ziet" (zie curve hieronder)alleen een vrij egale (lineaire) meting, en zal denken het is dik inorde ;)

uitlopers2.jpg


wat ik nu doe is na een software correctie opnieuw een meting maken en kijken wat er dan nog hinderlijk overblijft aan na-ijl frequentie, dit zijn in de regel nog maar 1-2 banden.
in Reaper is het heel makkelijk af te lezen via bv. RTA welke pedaal toon op de gewraakte frequentie komt
nu is het jammer dat je niet per toon kan truncate.
maar ik truncate dan tot en met de gewraakte pedaaltoets overeenkomstig het aantal msec. wat nodig is
dit geeft in de praktijk een verbetering.

ben benieuwd of er meer mensen deze manier van truncate gebruiken.


Ik ben het met je eens dat je kamerresonanties met software niet kunt wegnemen maar er is wel meer mogelijk dan alleen het wegfilteren van een hele frequentieband.

Ik denk dat het de moeite waard is om eens te proberen wat je kunt bereiken deze plugin: “NOVA” van Tokyo Dawn Labs. Zij karakteriseren het als een “parametrische dynamische equaliser”.
Met de eenvoudigste versie kan al heel veel. Die is te downloaden via: http://www.tokyodawn.net/nova-ge/ en is gratis. Er wordt een engelstalige handleiding bij geleverd.
Je kunt hiermee het volume van de frequenties die in de kamer resoneren verminderen, maar dan wel zo dat aanvankelijk de toon op het oorspronkelijke volume wordt geproduceerd en dat de volumereductie pas later intreedt (instelbaar via attack en release als bij een gewone compressor). Als het een beetje wil kan je het zo instellen dat je dan samen met de kamerresonantie (die er dan op een lager niveau toch komt) in totaal het juiste gewenst geluidsniveau realiseert.

Groet, Bas

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 16 mei 2018 19:59

Re: Truncaten van samplesets

Jan Wim schreef:
BasKb schreef:
josq schreef:Ik zou deze benadering in beginsel ontraden. Kan zijn dat het beter klinkt, maar dan ligt de oorzaak ergens anders. Klanken uit verschillende bronnen die op 1 positie zijn opgenomen kun je in principe gewoon stapelen. Daarentegen is het onnatuurlijk om convolution reverb te stapelen met het restant van de originele galm.


Deze discussie met belangstelling gelezen. Als ik zo vrij mag zijn om als nieuweling op dit forum ook en duit in het zakje te doen: Ik ben het helemaal eens met wat Jos hier zegt, maar bedenk daarbij dat dat restant van de originele galm een wezenlijk bestanddeel is van de sample, tenminste als het geen droge opname betreft. De (na)galm begint niet pas als er geen geluid meer uit de orgelpijp komt, maar vrijwel direct bij het aanslaan van een toon. (Geluidssnelheid ca. 340m/sec dus binnen tienden van seconden de eerste reflecties in de microfoon). Samples met lange galmstaarten gaan gepaard met een groot aandeel indirect geluid over vrijwel de hele lengte van de samples. Met truncate kan je de galmstaart wel inkorten maar je haalt er de (na)galm niet mee uit de samples. Convolution daar bovenop toepassen betekent dan dus nog meer galm/akoestiek .

Bas


je heb gelijk Bas je moet een sample wel zo kort en dry zien te recorden wil er geen originele galm restanten meer inzitten.
ik zelf ben purist, ik hoor liever de originele galm dan convolution, maar dat kan smaak gebonden zijn.


Ik heb in een reactie op een bijdrage van Jan Wim over kamerresonanties een plugin genoemd die ik onlangs ontdekt heb. (NOVA van Tokyo Dawn Labs). Zo’n dynamische equaliser zou je ook kunnen gebruiken om de transparantie van de weergave van een sampleset te verbeteren. De invalshoek is dan niet om de nagalm te beperken maar om het directe geluid beter hoorbaar te maken:
Aangezien er op dit forum naar ik waarneem nogal wat technische belangstelling is en intentie om te experimenteren steek ik maar even van wal, voor wie het lezen wil.

Wat je van een geluid hoort binnen de eerste 50 msec bepaalt de richting van waaruit je het geluid hoort komen. Ook als het geluid daarna hoofdzakelijk uit ander richtingen wordt voortgezet (nagalm) blijf je het toch uit de oorspronkelijke richting horen.(het zg. “Haas”-effect, genoemd naar de Nederlander die het ontdekt heeft).
Als een sampleset veel nagalm bevat kan je de aanzet van de tonen van de orgelpijpen minder goed onderscheiden. Je hoort dan minder goed waar de bron van het geluid is en het geluid is minder transparant. Om dat te verbeteren is verkorten van de nagalm zoals in dit forum besproken een mogelijkheid.
Een andere mogelijke aanpak die hier nog niet aan de orde is geweest is te proberen om de aanzet van de attacks van de orgeltonen beter hoorbaar te maken.
Een dynamische equaliser zoals NOVA (of een multiband compressor) kan hierbij verbetering geven door het geluid bij geluidsveranderingen in de eerste ca. 50 msec iets sterker te maken - en dan met name in het frequentiegebied waarin de aanzetten van de tonen het best hoorbaar zijn ( Frequentiegebied: 500 tot 5000Hz; attacktijd: zo kort mogelijk, releasetijd:< ca. 100msec ).

Er is sinds kort ook een plugin op de markt waarvan men pretendeert dat die de natuurlijke nagalm kan versterken en verzwakken (Sonible: “ProximityEQ”).
Ik heb er al even mee geëxperimenteerd. Mijn ervaring is dat het verzwakken van de nagalm bij aanhoudende orgeltonen niet erg overtuigend is. Het is me nog niet gelukt om alleen de nagalm te verzwakken zonder tegelijk ook de aangehouden tonen te verzwakken. De voorbeelden die men ter illustratie geeft betreffen piano en slagwerk. Daarbij overheerst de nagalm kort na de aanslag zodat direct geluid en nagalm makkelijker te onderscheiden zijn.
Men geeft niet veel informatie over de werking van deze plugin maar mijn indruk is dat het hierbij ook om een dynamische equaliser gaat. Iets versterken van de aanzetten van de attacks zal ook hierbij wel werken. Misschien ook leuk om te proberen maar deze is niet gratis. Wel 30 dagen gratis uit te proberen
(https://sonible.com/proximityeq/).


Vr. groet,

Bas

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 mei 2018 23:19

Re: Truncaten van samplesets

Ha Bas, de pluggin werkt zoals een transient dit feitelijk doet, de herkenbaarheid en attack worden wat geboost.
Ik heb daar uitgebreid thuis een langere periode mee gestoeid, ik persoonlijk vind het niet echt overtuigend genoeg.

Het Haas effect is eigenlijk ontworpen om 2 indentieke mono sporen te laten klinken als stereo door op 1 kanaal een delay toe te voegen.

Zolang je inderdaad rond de 30msec blijft zal het overkomen als stereo, boven de 50msec wordt het waargenomen als echo.

Daarbij komt nog dat je bij direct opname altijd 1 kanaal hebt wat dominant is, het andere bevat altijd iets meer ruimte informatie.
Ik heb ook weleens gebropeerd om het direct kanaal links rechts te pannen zodat alleen de dominante kanalen klinken.
Maar dan beland je in een achtbaan met ping pong geluiden ;)

Wat ik over het algemeen met 6 kanaals set doe tegenwoordig is
- ik truncate de Direct zo kort mogelijk af, en stuur die naar mijn fronts.
- daarna meng ik Diffuus via reaper met mijn fronts, het volume meng ik op het gehoor zodra beide kanalen een soort juiste zweving bereiken. Stop ik met het verhogen van het Diffuus volume.

deze methode klinkt beter dan dat de ingebouwde slider dit doet
In mijn orgel heb ik ooit upstralers gebouwd, die krijgen via een fase draai van 90 graden het volledige rear signaal.
Als laatste krijgt mijn oorspronkelijke rear (achter de speelpositie) 180graden tegenfase eveneens het Difuus signaal, alleen is dit sterker dan de mix in het front.
Het eindresultaat is een duidelijke front afbeelding maar een nagalm die overal rondom je is zoals dit ook in kerk is.
Wel is het zaak om ook bij deze tweak weer elk speakerpaar op Tijd te zetten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com