Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Lessenaarverlichting met Led-profiel

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 mei 2018 09:58

Lessenaarverlichting met Led-profiel

Dag mede-knutselaars,

ik wil graag een vrijstaande lessenaarverlichting maken met een aluminium led-profiel en 2 staanders van aluminium buisjes. Zoiets al hier onder op de foto.
heeft iemand ervarting met het maken van zo'n lamp en waar de benodigde materialen te krijgen zijn?
Ledprofiel en aluminium buisjes aanschaffen zijn niet zo'n probleem, alleen de bevestiging van het profiel aan de buisjes (met kabeldoorvoer) vind ik lastig. Heeft iemand ideëen hierover?

https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 6513331437
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 18 mei 2018 10:23

Re: Lessenaarverlichting met Led-profiel

Wat voor ledprofiel heb je? Of heb je losse led strip?
En kun je je aluminium buisjes buigen?

Zomaar een vlug idee, misschien kun je iets met een touwprofiel? De ledstrip er binnen in.. dan zit die mooi weggewerkt.
Weet alleen niet hoeveel licht je eruit krijgt. Evt met een aanpassing de opening wat groter maken?
En het uitstekende gedeelte gebruiken voor kantelbare montage.. ofzoiets..?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 mei 2018 23:25

Re: Lessenaarverlichting met Led-profiel

Een touwprofiel is best fors qua afmeting. Maar zoiets zou wel handig zijn. Ik dacht zelf meer aan een U-profiel of een rond led-profiel. Alleen de bevestiging aan 2 buizen met draaddoorvoer is mij niet duidelijk hoe dat zou moeten..
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 19 mei 2018 10:51

Re: Lessenaarverlichting met Led-profiel

Ik kocht onlangs een ledstrip. Flexibel en inkortbaar bij de webshop van Lidl. Lijkt mij dat je aan de aansluiting ipv de stekker een draadje kan solderen.

Maak er wat moois van!
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 19 mei 2018 11:27

Re: Lessenaarverlichting met Led-profiel

Als je met 2 verschillende diameter pijpjes werkt kun je in de grootste misschien een gat boren waar de ander doorheen valt? Als je een U profiel gebruikt dan een gat in 1 van de platte kanten waar dan een rond buisje doorheen past? Vastzetten met een klein schroefje Aa de binnenkant of achterkant.

Moet het perse aluminium zijn? Koper is redelijk makkelijk te buigen en te solderen. En kan er nog mooi uitzien ook, een bloot stukje ouderwets vakmanschap.. en anders verven... En gewoonn met een knietje voor het dwarsstuk. Dwarsstuk 2x inzagen om zo hol te maken voor de ledstrip?

Andere materialen die magnetisch zijn kun je een sterke magneet gebruiken misschien?

Zomaar wat wilde ideeen ;)

Draadje kun je door het holle pijpje trekken tot in je orgel. Wel eerst de scherpe randjes afbramen
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 mei 2018 12:35

Re: Lessenaarverlichting met Led-profiel

Edit: Google ff op Copper pipe lamp voor ideetjes. Je eigen draai eraan geven en je kunt er prima een mooi lampje van maken. Of heb je al wat inmiddels?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 mei 2018 17:02

Re: Lessenaarverlichting met Led-profiel

Dank voor het meedenken en de vele tips!
Ik heb ondertussen flink wat zitten googlen en kom tot de conclusie dat ik het eenvoudigst 2 goedkope tafellampen kan scoren en daar een ledstrip aan ophang. Zoiets; https://www.eyoba.nl/media/catalog/prod ... foto_1.png
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 21 mei 2018 13:41

Re: Lessenaarverlichting met Led-profiel

Goed, hier dan nog een:

Wat denk je ervan om in de kopkant van het aluminiumbuisje (bijv. 12x10 of 15x13) een schroefbusje te lijmen met M6 draad. Dan kan er door de bodem van het U profiel een gaatje van 6,5mm en daar doorheen een messing vernikkelde schroef M6 x 10mm bijv.

De clou is om in het hart van de schroeven een gaatje van 2,5 a 3 mm te boren waar de elektra laagspannings-draden doorheen kunnen.

Tegen het knikken van buis, kun je het tijdelijk massiever maken door er een elektrakabel in te schuiven met bijna de dikte van de binnendiameterbuis. Een ruime buigstraal nemen.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 27 mei 2018 19:16

Re: Lessenaarverlichting met Led-profiel

Ik zit ook ondertussen al bezig met een lessenaarverlichting. En dit wordt nog een verassing binnenkort is alles klaar, en natuurlijk de foto van het geheel. 8-) 8-) 8-) :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com