Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

REW (Room Equalization Wizard) software

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jul 2017 21:54

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jaap380 schreef:Ik werk nu vanuit HW met rearoute 1-2 (front) en 3-4 (rear), dus 2 output groups.
In Reaper heb ik 4 tracks gemaakt met als input Rearoute 1-2 en 3-4. Per track (kanaal/speaker) heb ik de filters uit REW overgenomen. Als ik probeer per kanaal (mono) in te stellen, geven de rear-kanalen geen geluid.
Het schijnt alleen in stereo te werken, dus met output 3/4. Als ik alleen output 3 of 4 gebruik......geen geluid.
Ook met input rearoute 3 of 4 apart werkt het niet. Hoe kan ik dit oplossen?

Ha Jan,
Dit was de vraag.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 28 mei 2018 21:06

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hallo Jan Wim,

De RME heb ik terug! Al weer een hele verbetering vergeleken met de Steinberg! ARC2 werkt nog niet lekker, maar ik heb (volgens mij) goede metingen met REW kunnen maken!

Gebruikte Mic: PreSonus PRM1

Enige tijd geleden kon ik voor een zeer scherpe prijs een Adam Sub7 over kunnen nemen. Die kans heb ik maar niet laten gaan. Ook dat is weer een verbetering! Cut-off freq heb ik op 85Hz staan. Is dat goed?

Het kalibreren van de dB's in REW is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan, want de meting geeft zeer lage dB waardes aan.

Onderstaand de resultaten van de metingen op speelpositie. Valt me op dat de Adams (front) nagenoeg gelijk zijn.
Overlay Front R+L speelpositie.jpg

Hij piekt behoorlijk op 38Hz en dat was ook te merken.

De rears laten een grilliger beeld zien:
Overlay Rear R+L speelpositie.jpg

Mijn dochtertje vond de balletjes van de tweeters zo mooi en heeft ze een poosje geleden ingedrukt. Geprobeerd ze met de stofzuiger weer in positie te krijgen, maar dat is niet gelukt. Het lijkt me dat je het duidelijk ziet in de meting.

Wat maak jij er verder uit op?

De correctiewaarden heb ik ingevoerd in Reaper.
In het middengebied van de Adam's vond ik het niet mooier worden en heb ik een aantal correcties weer uitgezet. Het hele geluidsbeeld is wel weer een stuk beter. Het laag is niet meer te overvloedig aanwezig, maar meer als een mooie fundatie onder de hogere klanken. De hele set-up is frisser en ruimtelijker geworden!
Bij de Rears heb je flinke verschillen. Hoe krijg je dat goed in Reaper? Twee rear mono kanalen maken, i.p.l.v. 1 stereo?

Ik vraag me af wat room-correctie verder nog toevoegt. Dat doe je met REW toch eigenlijk al?

Het meten van de tijd is me niet gelukt. Bij de linker rear kwam er 8,9 ms uit en rechts 0,09 ms. Dat terwijl ze tegen dezelfde wand staan. Ik snap dat

Weer heel wat vragen voor je! Ik ben benieuwd naar je oordeel over de metingen.

Groet,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 mei 2018 21:29

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Arjan laten we bij je fronts beginnen

ondanks de subwoofer heb je nog veel last van afval in het laag, hoe kan dat??

je moet bij elke meting de microfoon op dezelfde locatie zetten indien mogelijk

om te beginnen kan je alleen de subwoofer meten?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 28 mei 2018 22:00

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Kan het te maken hebben dat de sub behoorlijk zacht staat om dreunen te voorkomen? Stond op ongeveer -30dB.

Moet de sub op neutraal (0dB) staan?
Wil je volledige sub, of tot cut-off frequentie?

Microfoon heb ik op statief op oorhoogte op speelpositie, dus boven orgelbank.

Meten lukt vandaag niet meer, waarschijnlijk morgen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 mei 2018 22:17

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:Hallo Jan Wim,

De RME heb ik terug! Al weer een hele verbetering vergeleken met de Steinberg! ARC2 werkt nog niet lekker, maar ik heb (volgens mij) goede metingen met REW kunnen maken!

Gebruikte Mic: PreSonus PRM1

Enige tijd geleden kon ik voor een zeer scherpe prijs een Adam Sub7 over kunnen nemen. Die kans heb ik maar niet laten gaan. Ook dat is weer een verbetering! Cut-off freq heb ik op 85Hz staan. Is dat goed?

Het kalibreren van de dB's in REW is waarschijnlijk niet helemaal goed gegaan, want de meting geeft zeer lage dB waardes aan.

Onderstaand de resultaten van de metingen op speelpositie. Valt me op dat de Adams (front) nagenoeg gelijk zijn.
Overlay Front R+L speelpositie.jpg

Hij piekt behoorlijk op 38Hz en dat was ook te merken.

De rears laten een grilliger beeld zien:
Overlay Rear R+L speelpositie.jpg

Mijn dochtertje vond de balletjes van de tweeters zo mooi en heeft ze een poosje geleden ingedrukt. Geprobeerd ze met de stofzuiger weer in positie te krijgen, maar dat is niet gelukt. Het lijkt me dat je het duidelijk ziet in de meting.

Wat maak jij er verder uit op?

De correctiewaarden heb ik ingevoerd in Reaper.
In het middengebied van de Adam's vond ik het niet mooier worden en heb ik een aantal correcties weer uitgezet. Het hele geluidsbeeld is wel weer een stuk beter. Het laag is niet meer te overvloedig aanwezig, maar meer als een mooie fundatie onder de hogere klanken. De hele set-up is frisser en ruimtelijker geworden!
Bij de Rears heb je flinke verschillen. Hoe krijg je dat goed in Reaper? Twee rear mono kanalen maken, i.p.l.v. 1 stereo?

Ik vraag me af wat room-correctie verder nog toevoegt. Dat doe je met REW toch eigenlijk al?

Het meten van de tijd is me niet gelukt. Bij de linker rear kwam er 8,9 ms uit en rechts 0,09 ms. Dat terwijl ze tegen dezelfde wand staan. Ik snap dat

Weer heel wat vragen voor je! Ik ben benieuwd naar je oordeel over de metingen.

Groet,
Arjan


Hoi Arjan

Heb je Arc2 wel goed online geautoriseerd met de authorisation manager?
http://www.ikmultimedia.com/products/au ... onmanager/
Als dat niet correct is gedaan kan Arc2 een raar geluid gaan geven!
Ik had dat in de eerste instantie ook niet goed gedaan.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 mei 2018 22:19

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:Kan het te maken hebben dat de sub behoorlijk zacht staat om dreunen te voorkomen? Stond op ongeveer -30dB.

Moet de sub op neutraal (0dB) staan?
Wil je volledige sub, of tot cut-off frequentie?

Microfoon heb ik op statief op oorhoogte op speelpositie, dus boven orgelbank.

Meten lukt vandaag niet meer, waarschijnlijk morgen.



begin met meten van de subwoofer en verhoog het volume net zolang totdat de 20 Hz ongeveer - 3db bereikt

zet de cutoff op ongeveer 80Hz

post daar een plaatje(meting0 van en dan gaan we verder
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 29 mei 2018 22:12

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Loosman schreef:Heb je Arc2 wel goed online geautoriseerd met de authorisation manager?
http://www.ikmultimedia.com/products/au ... onmanager/
Als dat niet correct is gedaan kan Arc2 een raar geluid gaan geven!
Ik had dat in de eerste instantie ook niet goed gedaan.


Hallo Jan,

Voor de zekerheid de nieuwste versie geïnstalleerd en het autorisatie proces weer doorlopen. Helaas biedt het geen oplossing.

Bij de test geeft hij aan dat het signaal goed is en ik zie de RME mic ingang 'uitslaan', dus er komt signaal binnen. Maar bij de meting zelf krijg ik de volgende foutmelding:
PHOTO-2018-05-19-21-11-57.jpg

Het signaal is blijkbaar niet sterk genoeg. Maar wat daar aan te doen? Ik zal contact opnemen met ARC.

Met REW gaat het nu wel goed.

Groet,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 mei 2018 22:16

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Staat de microfoon voeding aan?

Het volume van het uitgangs kanaal iets verhogen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 29 mei 2018 22:59

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hallo Jan Wim,

Ik weet niet of ik het helemaal goed gedaan heb. Het precies instellen van geluidssterkte bij 20Hz van -3dB lukt me niet.

De Adam heeft trouwens een frequentiebereik van 32-150 Hz. Ik heb de cutoff op ongeveer 80Hz gezet.

De REW had ik op het normale volume staan. In eerste instantie gaf REW aan dat signaal laag was. Daarom heb volume v/d woofer flink opgeschroefd. Gain van de mic 26 (max. is 60). Vervolgens trilde alles zo'n beetje de kamer uit ;) Dat is de rode meting.

Ook nog een meting gemaakt met volumeknop woofer weer op normaal HW volume. (groene meting)

Overlay woofer zacht + hard speelpositie.jpg


Kun je hier wat mee, of moet ik het anders aanpakken?

Groet,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 29 mei 2018 23:01

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim schreef:Staat de microfoon voeding aan?

Het volume van het uitgangs kanaal iets verhogen


Voeding staat aan. Het zijn behoorlijk knallen. Volume staat wel lager dan normaal bij HW gebruik, maar het komt veel harder over. Of is dat normaal?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 mei 2018 23:14

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:
Jan Wim schreef:Staat de microfoon voeding aan?

Het volume van het uitgangs kanaal iets verhogen


Voeding staat aan. Het zijn behoorlijk knallen. Volume staat wel lager dan normaal bij HW gebruik, maar het komt veel harder over. Of is dat normaal?


is op afstand moeilijk te beoordelen, maar een meting moet op een normaal niveau gebeuren zonder dat dit schade aan een speaker geeft


als je nu ongeveer rond de aanwezige dip je fronts laat overlappen zou dat het mooiste zijn


wat is nu je filterhelling? 12db of 24

sub.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 29 mei 2018 23:34

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim schreef:is op afstand moeilijk te beoordelen, maar een meting moet op een normaal niveau gebeuren zonder dat dit schade aan een speaker geeft

Het lijkt me nu al hard zat, maar zal wat experimenteren met langzaam opschroeven.

Jan Wim schreef:als je nu ongeveer rond de aanwezige dip je fronts laat overlappen zou dat het mooiste zijn

Dus cut-off op ongeveer 70Hz? Het begin van de dip?

Jan Wim schreef:wat is nu je filterhelling? 12db of 24

Bedoel je daarmee de smoothing? Die staat op 1/12.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 mei 2018 23:42

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:
Jan Wim schreef:is op afstand moeilijk te beoordelen, maar een meting moet op een normaal niveau gebeuren zonder dat dit schade aan een speaker geeft

Het lijkt me nu al hard zat, maar zal wat experimenteren met langzaam opschroeven.

Jan Wim schreef:als je nu ongeveer rond de aanwezige dip je fronts laat overlappen zou dat het mooiste zijn

Dus cut-off op ongeveer 70Hz? Het begin van de dip?

Jan Wim schreef:wat is nu je filterhelling? 12db of 24

Bedoel je daarmee de smoothing? Die staat op 1/12.



je bewaart de meting van de subwoofer en maakt een 2e meting erbij van je front speakers, en kijk dan eens waar de overlap uitkomt.

nee de smoothing is de mate van weergave in de curve

met filter helling bedoel ik Linkwitz of butterworth, en het aantal db geeft de helling weer waarop het filter gaat werken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 30 mei 2018 12:51

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ha Jan Wim,

Beide filters zijn voor mij niet bekend. Ik gebruik naar mijn weten geen filter. Wordt dat gebruikt om de cut-off frequentie in te stellen? Is het noodzakelijk?

De Front kanalen gaan via de sub naar de front speakers. Op de sub heb ik de cut-off freq ingesteld. Er komt dus geen software aan te pas.

Groet,
Arjan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 30 mei 2018 12:57

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim, kan jij niet beter een rondreizend speaker-afstellingsprogramma gaan doen??

Dan gaat het allemaal wat sneller, en minder risico's op speaker- en/of gehoorbeschadiging........ :lol:

Maar zonder gekheid: tis best lastig om op afstand dit soort zaken te begeleiden; dan zou je eigenlijk een audio/video retourverbinding moeten maken via internet.

Succes ermee... tis sowieso erg leerzaam om het te volgen allemaal...

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 mei 2018 05:13

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

geert01 schreef:Jan Wim, kan jij niet beter een rondreizend speaker-afstellingsprogramma gaan doen??

Dan gaat het allemaal wat sneller, en minder risico's op speaker- en/of gehoorbeschadiging........ :lol:

Maar zonder gekheid: tis best lastig om op afstand dit soort zaken te begeleiden; dan zou je eigenlijk een audio/video retourverbinding moeten maken via internet.

Succes ermee... tis sowieso erg leerzaam om het te volgen allemaal...

HG

Geert



inderdaad Geert op afstand is het moeilijk te voorspellen, ja kan niet meer dan grofweg wat aanwijzingen geven.

maar goed dit kan soms net voldoende zijn om de flinkste pijnpunten te verhelpen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 31 mei 2018 23:06

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim,

Vanavond heb ik behoorlijk wat metingen gedaan. Met de sub cut-off freq variërend tussen 70 en 120 Hz, zowel rechts als links. Het viel me op dat er nu wel een duidelijk verschil is te zien tussen R en L. Eigenlijk is dat wel logisch omdat de linker Adam onder de trap staat en de rechter meer vrije ruimte heeft.

Onderstaand 2 plaatjes met de sub meting van vorige keer. Sub stond toen op cut-off 80Hz. Bij het eerste plaatje heb ik de fronts gemeten met de sub op 80 HZ.

Front sub 80Hz + sub 80Hz.jpg


En bij de volgende de submeting van cut-off op 80Hz samen met de meting van de fronts, maar nu met cut-off op 70Hz.
Front sub 70Hz + sub 80Hz.jpg

Ik vermoed dat dit niet helemaal is wat je bedoelt, maar wellicht kun je er wat mee. Ik kan je alle metingen ook toesturen, maar dan zal het per mail moeten.

Bedankt voor alle tijd die je er in steekt! Wordt zeer gewaardeerd!

Mocht je als rondreizend speaker afsteller a/d slag gaan, dan ben je van harte welkom in Benthuizen. Er zijn hier wel meer adressen die je gelijk langs kunt gaan. ;)

Groet,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jun 2018 06:19

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

arjan laatste plaatje ziet er al beter uit, er blijft nog een dip op het overname punt aanwezig.

Draai de fase van de subwoofer eens 180 graden, als je nu meet heb je 2 mogelijkheden.
De dip verdwijnt dan is je sub in fase met de fronts.
De dip wordt dieper, dan is het uit fase en klopt het overname punt nog niet.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 01 jun 2018 23:07

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim,

Ik heb de fase omgedraaid. Hier het resultaat.
Overlay Front sub 70Hz -30dB.jpg


Nu we toch zo lekker bezig zijn, heb ik Sonarworks geïnstalleerd (trial). Dat geeft het onderstaande beeld:
Sonarworks Front sub 70Hz.JPG


Nu met de fase omgedraaid lijkt het me inderdaad beter geworden. Of zie ik dat verkeerd?

Trouwens, Adam raadt ook een cut-off van 70-75Hz aan. Kwestie van eerder de handleiding lezen. :oops:

Met Sonarworks gelijk geprobeerd de Rears te meten, maar dat lukt nog niet. Hij geeft een te grote afstand aan en kan de sweet spot niet goed lokaliseren. Verder wel een heel fijn programma.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2018 19:15

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Het vervolg staat bij het Sonarworks topic: viewtopic.php?p=36879#p36879

In dit topic gaat het verder alleen over REW (Room Equalization Wizard) software
Vorige

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com