Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 01 jun 2018 13:02

Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Beste Hauptwerkers,

Vandaag plofte mijn lijfblad op de mat. Het bevat onder andere een interview met Geert Bierling waarin het ook even over Hauptwerk gaat. Wat Geert zegt is uit mijn hart gegrepen:

Menig jonge organist is thuis op zijn Hauptwerkorgel aan het studeren en beeldt zich dan in dat hij een echte Silbermann of Schnitger bespeelt. Maar als ze vervolgens in de kerk op 'hun' kerkorgel spelen, dan spelen ze niet op een Schnitger maar op een 'gewoon' kerkorgel (…)
Ik zou haast tegen die jonge organisten willen zeggen: kom achter die Hauptwerk vandaan. Er staan zo veel mooie orgels in Nederland waar je heus Franck wel op kunt spelen. Je zult dan wél je spel moeten 'vertalen' naar het orgel waarop je speelt. Maar dat is veel uitdagender dan thuis zogenaamd een Cavaille-Coll te bespelen!


mvg Orgelitis

PS: het staat er niet expliciet, maar Geert lijkt het vooral te hebben over de jonge vakorganisten
Laatst bijgewerkt door orgelitis op 01 jun 2018 15:52, in totaal 1 keer bewerkt.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 jun 2018 13:25

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Helemaal mee eens!
Ik zou graag minstens 1 keer in de week op een van die 'mooie orgels' in Nederland spelen.

Het probleem is alleen dat mn portomonee dat niet bij kan houden aangezien je voor veel plekken toch al gauw €50 per uur (of nog meer) moet betalen.


Dan zijn er nog veel orgels die in zo'n erbarmelijke staat verkeren dat je de helft niet kan gebruiken. Heb uit nood wel eens les gehad in een andere kerk dan normaal de gewoonte was, en ondanks dat het orgeltje best mooi klonk, was de helft van het pijpwerk (erg) onstemd.


Blijft er 1 mogeljkeid over: Als iemand adresjes weet waar je gratis (of tegen kleine vergoeding) mag spelen, hier melden?

Kosten voor verlichting en motor voor het orgel kosten echt bijna niets voor een middagje spelen.

In Oostenrijk wel eens op een prachtig 3 klaviers Metzler orgel gespeeld. We mochten de sleutel ophalen, een hele middag spelen, en als we weg wilden de sleutel door de brievenbus.. En van een vergoeding wilden ze niet horen! Zo kan het ook, en daar kan 99% van de kerken in Nederland nog veel van leren!

Dus in de praktijk komt het er op neer dat we toch aan ons (hauptwerk)orgel gebonden zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 01 jun 2018 13:39

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Ja inderdaad. Ik denk ook niet dat de vele tevreden HW-gebruikers allemaal een sleutel krijgen van de kerk en het orgel.
Niet helemaal realistisch die Geert....
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 jun 2018 15:46

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Veel van de restauraties van die mooie orgels is gefinancierd met belastingcenten, dus ik heb al aardig bijgedragen dunkt me. Het gekke is dan wel vaak dat als zo'n orgel eenmaal is gerestaureerd van gemeenschapsgeld, de toegangsdeur vaak hermetisch op slot gaat voor het gewone klootjesvolk.
Geert heeft zeker een punt, maar helemaal realistisch is het niet denk ik....ben benieuwd als ik eens op het doelen orgel wil spelen, of dat dit ook zomaar kan.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 01 jun 2018 15:53

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Kleine edit: Geert lijkt het vooral te hebben over jonge vakorganisten, ik heb dit in de originele post aangepast
O.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 01 jun 2018 16:10

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

De opmerking betaald met mijn belastingcenten is wel wat vreemd. Als we alles gratis willen kunnen gebruiken en of bezoeken kan ik nog wel meer opnoemen. Subsidie aan theaters of aan kunstenaars, vul maar in. Toch moet je betalen voor het theater en alle andere zaken waar ook al belasting voor is betaald. Daar schrijf je niet over. Dat voor orgel gebruik in een kerk dan betaald moet worden wordt dan vreemd gevonden. De opmerking dat een orgel niet meer kost dan wat energie voor de windvoorziening en de verlichting slaat mijnsinziens nergens op. De kerk en wat daarbij hoort is niet kostenvrij. Dat dan ook kosten in rekening gebracht worden voor orgel gebruik om de kosten voor het orgel en voor andere zaken te kunnen betalen door een gemeente lijkt mij alleszins verantwoord. En wat denk je van de renteaftrek bij een eigen woning. Die wordt ook weer aangevuld met geld wat door de belastingbetaler wordt aangevuld. Kan er nu iemand bij je intrekken voor een tijdje omdat hij of zij mee betaald heeft?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 01 jun 2018 17:35

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Geert Bierling kan makkelijk praten, hij komt makkelijk achter die mooie orgels.
Maar de gewone man mag alleen maar meebetalen, en vervolgens mogen zij er alleen maar (tegen betaling) naar kijken of luisteren.
Ik blijf lekker thuis genieten.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 01 jun 2018 18:09

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Velen zijn enorm blij met hun Hauptwerk orgel, ook studerende (vak)organisten. Wat vaak het probleem is met organisten als Geert Bierling - die ik overigens qua orgelspel enorm waardeer! - is dat ze dit voor hun mede vakbroeders menen zo te moeten zeggen.

Geert vergelijkt het kerkorgel met een hauptwerkorgel. Dat doen wij als hauptwerkers ook graag en ik blijf het ook doen. We weten toch allemaal dat een kerkorgel veel uitnemender is dan onze mooie hauptwerkorgel. Maar wel heel apart dat Geert deze vergelijking maakt, dat verwacht ik dan weer niet van een professional. Als je niet in Hauptwerk geloofd, dan ook niet vergelijken.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 01 jun 2018 18:25

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Ik denk dat we dit gewoon als een heel groot compliment moeten zien voor Hauptwerk.
Kennelijk is de beleving thuis toch wel erg goed.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 01 jun 2018 19:54

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Het is niet de eerste keer dat ik zo'n reactie hoor/lees over Hauptwerk. Toch zijn er ook gevestigde oudere vakorganisten die Hauptwerk ook als studieorgel thuis hebben, M.C. de Jong, B. Kruis etc. Die zullen de jongere generatie toch geen Hauptwerk ontmoedigen?

orgelitis schreef:Geert Bierling: Ik zou haast tegen die jonge organisten willen zeggen: kom achter die Hauptwerk vandaan. Er staan zo veel mooie orgels in Nederland waar je heus Franck wel op kunt spelen. Je zult dan wél je spel moeten 'vertalen' naar het orgel waarop je speelt. Maar dat is veel uitdagender dan thuis zogenaamd een Cavaille-Coll te bespelen!


Geert, ik kom graag eens tenminste op dat Standaart-orgel spelen. (Ik speel zelf op een V&vK)

Grappig dat er over dat "gemeenschapsgeld voor restauratie en instandhouding orgels" zelfs op dit forum meningverschillen zijn. Dat de buurlanden soms gastvrijer zijn is tekenend. Vaak wordt de tegenwerping aangedragen dat onze orgels historischer zijn en dus kostbaarder. Mwa... ik meen dat we een hoog restauratieniveau hier ter lande hebben bereikt en dat een gemiddelde amateur echt geen afwijkende capriolen uithaalt t.o.v. een vakorganist...

Zomaar wat gedachtenspinsels... Ik ga weer heerlijk verder op mn hometrainer ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 jun 2018 20:57

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Ik denk dat we de opmerkingen van Geert Bierling niet moeten zien als kritiek op Hauptwerk!

Met Hauptwerk kun je thuis je orgel aanpassen op de muziek die je speelt. Maar een vakorganist moet de vaardigheid hebben om de muziek aan te passen op het orgel dat hij speelt.

Dat laatste is overigens een vaardigheid die je wél prima kunt oefenen met Hauptwerk. Laadt bijvoorbeeld nog eens het sample set van St Annes Moseley dat gratis in Hauptwerk zit, en kijk eens of je creatieve manieren kunt vinden om Bach of Franck of Zwart op een boeiende en muzikale manier ten gehore te brengen. Ook een sample set als Tholen vraagt veel creativiteit als het gaat om het vertolken van de literatuur.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 01 jun 2018 22:03

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Eerder deze maand was weer de jaarlijks terugkerende orgeldag NoordNederland. Daarbij heb je als amateur of als beginner (iedereen) de keus uit meer dan 100 orgels om te bespelen. Op deze zaterdag kun je van 10:00 tot 15:00 een half uur per orgel spelen.
Met een beetje uitkienen lukt het dus om 6 verschillende orgels gedurende een half uur te bespelen.
Kosten???? Slechts € 20,-.

Daarbij Martinikerk Groningen, Appingedam, Farmsum, Noordbroek, Midwolda, Anloo, Krewerd, Leens om er maar eens wat te noemen.

Hebben de heren commentatoren hier ook gebruik van gemaakt?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 jun 2018 22:24

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

HJK schreef:De opmerking betaald met mijn belastingcenten is wel wat vreemd. Als we alles gratis willen kunnen gebruiken en of bezoeken kan ik nog wel meer opnoemen. Subsidie aan theaters of aan kunstenaars, vul maar in. Toch moet je betalen voor het theater en alle andere zaken waar ook al belasting voor is betaald. Daar schrijf je niet over. Dat voor orgel gebruik in een kerk dan betaald moet worden wordt dan vreemd gevonden. De opmerking dat een orgel niet meer kost dan wat energie voor de windvoorziening en de verlichting slaat mijnsinziens nergens op. De kerk en wat daarbij hoort is niet kostenvrij. Dat dan ook kosten in rekening gebracht worden voor orgel gebruik om de kosten voor het orgel en voor andere zaken te kunnen betalen door een gemeente lijkt mij alleszins verantwoord. En wat denk je van de renteaftrek bij een eigen woning. Die wordt ook weer aangevuld met geld wat door de belastingbetaler wordt aangevuld. Kan er nu iemand bij je intrekken voor een tijdje omdat hij of zij mee betaald heeft?



Wat de opmerking over de kosten betreft: Waarom kon ik in Oostenrijk zo terecht op een mooi Metzler orgel terecht zonder daar ook maar een cent voor te betalen? Waarom moet het in Nederland zo buiten proporties duur zijn om te mogen spelen?
Ik zou hier geen orgel kennen waar je gratis op mag spelen.. (nouja bij ons zou je nog wel gratis terecht kunnen vermoed ik, maar wij hebben 'maar' een skrabl)
Je zegt kosten voor orgel en andere zaken. Waarom zou ik mee moeten betalen voor de andere zaken?



En een orgeldagen in noord Nederland is leuk, maar dat is voor mij totaal 6 uur of nog langer rijden..
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 01 jun 2018 23:28

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Ik heb het interview ook gelezen. Maar volgens mij bedoeld Geer Bierling (ook) iets anders:
Naast dat hij een pleidooi houdt voor het vaker op een echt orgel spelen, daagt hij jonge organisten ook uit om je creativiteit zo te ontwikkelen dat je van uit misschien niet het juiste orgel, muziek leert vertalen.
Dus niet -wat Hauptwerk mogelijk lijkt te maken- voor iedere muziek stijl het juiste orgel, maar leer orgels zo goed kennen dat je er toch mee uit de voeten kunt. Ik vond het best een goed advies!

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 01 jun 2018 23:43

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Klopt helemaal David, dat staat ook letterlijk in het citaat! :)
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 02 jun 2018 16:09

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

anco.marijs schreef:Wat de opmerking over de kosten betreft: Waarom kon ik in Oostenrijk zo terecht op een mooi Metzler orgel terecht zonder daar ook maar een cent voor te betalen? Waarom moet het in Nederland zo buiten proporties duur zijn om te mogen spelen?
Ik zou hier geen orgel kennen waar je gratis op mag spelen.. (nouja bij ons zou je nog wel gratis terecht kunnen vermoed ik, maar wij hebben 'maar' een skrabl)
Je zegt kosten voor orgel en andere zaken. Waarom zou ik mee moeten betalen voor de andere zaken?


Orgelspelen zou inderdaad overal gratis moeten zijn. En wel vooral omdat het gewoon goed is voor een kerkorgel om er veel op te spelen. De mechaniek moet zoveel mogelijk in beweging blijven om in goede conditie te blijven. Los van het regulier onderhoud dat altijd nodig is. Orgels waar weinig of niet op gespeeld wordt vertonen binnen enkele maanden mankementen. Dit zouden organisten, kerkbeheerders of wie ook maar toezicht houdt op een orgel moeten weten.

Conclusie: Veel laten spelen op een orgel bespaard onderhoudskosten en zorgt voor uitstel een dure onderhoudsbeurt/restauratie.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 jun 2018 16:47

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Nog triester is het, als, voor veel geld, een orgel is gerestaureerd, met adviezen van niemand minder dan Ton Koopman, inzet van een aktieve commissie vrienden van het orgel, concerten georganiseerd etc, commissie heft zichzelf op, taak volbracht, en na enkele jaren doet het onderhavige kerkbestuur er niets meer mee.....ik doel dan op het Steinmeyer orgel van de Koepelkerk Bussum.

Er zijn vast meer voorbeelden.....

HG

Geert

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 02 jun 2018 16:49

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Nog steeds geen reden om geen vergoeding te vragen. De kerkelijke gemeente heeft al kosten genoeg. Waarom moet die dan het orgel beschikaar stellen om niet? Ik blijf het vreemd vinden.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 03 jun 2018 15:25

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Mijn ervaring is dat op de bekende orgels meestal tegen betaling kan worden gespeeld, maar op de minder bekende vaak gratis. Hier in Apeldoorn betaal je voor een uurtje grote kerk 25 euro maar op het Steendam orgel in de Eben-Haëzerkerk is het gratis. Beetje zoeken en wat rond bellen en je kunt vast ergens bij jou in de buurt gratis terecht.

Zoals hierboven al opgemerkt is het punt wat Bierling maakt niet dat thuis op een HW orgel spelen verkeerd zou zijn. Leuk interview trouwens, net zoals die met Sietze de Vries in het vorige nummer.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 03 jun 2018 16:29

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Ja kerken proberen ook een rendabele exploitatie te krijgen, daar kunnen we dan een klein beetje aan meehelpen. Ik weet bv dat je in de Koepelkerk A dam 75 E betaalt voor een dagdeel. Geweldig Batz orgel.
Met vriendelijke groet,
Albert
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 jun 2018 18:44

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

HJK schreef:De opmerking betaald met mijn belastingcenten is wel wat vreemd. Als we alles gratis willen kunnen gebruiken en of bezoeken kan ik nog wel meer opnoemen. Subsidie aan theaters of aan kunstenaars, vul maar in. Toch moet je betalen voor het theater en alle andere zaken waar ook al belasting voor is betaald. Daar schrijf je niet over. Dat voor orgel gebruik in een kerk dan betaald moet worden wordt dan vreemd gevonden. De opmerking dat een orgel niet meer kost dan wat energie voor de windvoorziening en de verlichting slaat mijnsinziens nergens op. De kerk en wat daarbij hoort is niet kostenvrij. Dat dan ook kosten in rekening gebracht worden voor orgel gebruik om de kosten voor het orgel en voor andere zaken te kunnen betalen door een gemeente lijkt mij alleszins verantwoord. En wat denk je van de renteaftrek bij een eigen woning. Die wordt ook weer aangevuld met geld wat door de belastingbetaler wordt aangevuld. Kan er nu iemand bij je intrekken voor een tijdje omdat hij of zij mee betaald heeft?


Ik heb er ook geen moiete mee om een kleine vergoeding te betalen, maar tarieven van 50 tot 75 eureo per uur vind ik ronduit belachelijk!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 04 jun 2018 10:08

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Is het niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod? Nederland kent gewoon ontzettend veel amateurorganisten. Als spelen op beroemde orgels gratis is, komen er dan niet gewoon veel te veel amateurs op af? En aan de andere kant, zolang er organisten zijn die bereid zijn flinke bedragen neer te tellen, waarom zou je het dan gratis maken?

Wat betreft het interview: ik krijg niet de indruk dat Geert Bierling het alleen over vakorganisten heeft. En ik herken heel goed het probleem dat hij noemt. Sinds ik HW heb, heb ik nauwelijks nog een echt orgel aangeraakt. Dat heeft verschillende redenen, maar één daarvan is toch dat de behoefte sterk verminderd is door HW. En als het op vertalen aankomt: ik speel toch echt liever Bach op een virtuele Silbermann dan op een echte Fontein en Gaal en Franse Romantiek liever op een virtuele Cavaillé-Coll dan op een echte Mense Ruiter. Ik houd niet zo van compromissen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 jun 2018 10:45

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Afgelopen weekend heb ik het hele artikel gelezen en begrijp Geert beter. (Belangrijk, context lezen!) Hij heeft een voorliefde voor arrangeren en dat brengt automatisch een vertaalslag met zich mee. Het is dan ook verleidelijk om pure orgelmuziek op andere soort orgels te vertalen dan waar de compositie voor geschreven is. En dat is dus weer een kwestie van smaak, zoals Gerrit hierboven terecht weergeeft. ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 04 jun 2018 12:21

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Ik vind een financiële bijdrage voor het bespelen van een orgel niet meer dan normaal.
En de bedragen die je betaald zijn over het algemeen alleszins redelijk.
Ik maak er dan ook met regelmaat gebruik van. Recente ervaring, ik betaal:

Uithuizen: Arp Schnitger € 12 per dagdeel (en dus niet Zuidwolde)
Vianen: Thomas Orgel € 30 per dagdeel
Groningen: Edskens / Schnitger 2017 orgel € 25 per uur
Groningen: Der Aa-kerk Schnitger € 60 per uur

Natuurlijk is spelen in Der Aa-kerk niet goedkoop! Maar het is wel een heel bijzonder orgel!
Je moet dan er wel voor zorgen dat je goed ben voorbereid, en een doel hebt.
Anders is de tijd erg snel om!

Een andere tip die ik met jullie wil delen is: boek eens een eenmalige les op zo'n prachtig orgel bij een gerenommeerde organist. (in de sport wereld noemen ze zoiets een clinic..) Daar wordt je echt wijzer van, is mijn ervaring! En een uurtje extra speeltijd is dan vaak makkelijker te regelen.

Allemaal veel speelplezier gewenst!

Met groet,
David
Laatst bijgewerkt door David Peekstok op 07 jun 2018 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 07 jun 2018 12:42

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

David Peekstok schreef:Ik vind een financiële bijdrage voor het bespelen van een orgel niet meer dan normaal.
En de bedragen die je betaald zijn over het algemeen alleszins redelijk.
Ik maak er dan ook met regelmaat gebruik van. Recente ervaring, ik betaal:

Zuidwolde: Arp Schnitger € 12 per dagdeel
Vianen: Thomas Orgel € 30 per dagdeel
Groningen: Edskens / Schnitger 2017 orgel € 25 per uur
Groningen: Der Aa-kerk Schnitger € 60 per uur

Natuurlijk is spelen in Der Aa-kerk niet goedkoop! Maar het is wel een heel bijzonder orgel!
Je moet dan er wel voor zorgen dat je goed ben voorbereid, en een doel hebt.
Anders is de tijd erg snel om!

Een andere tip die ik met jullie wil delen is: boek eens een eenmalige les op zo'n prachtig orgel bij een gerenommeerde organist. (in de sport wereld noemen ze zoiets een clinic..) Daar wordt je echt wijzer van, is mijn ervaring! En een uurtje extra speeltijd is dan vaak makkelijker te regelen.

Allemaal veel speelplezier gewenst!

Met groet,
David


David Peekstok schreef:Zuidwolde: Arp Schnitger € 12 per dagdeel
Vianen: Thomas Orgel € 30 per dagdeel
Groningen: Edskens / Schnitger 2017 orgel € 25 per uur
Groningen: Der Aa-kerk Schnitger € 60 per uur


Zuidwolde = Schnitger? Die kerk in prov. Gron. Heeft een Lohman orgel; Zuidbroek heeft een FCSchnitger/Freytag orgel
Groningen Edskes/Schnitger: Is dat de Lutherse kerk?
Groningen Martinikerk: 50 euros per uur
Groningen Pelstergasthuiskerk Schnitger/Hinsch: 50 Euros per uur, en ze moeten je eerst goedkeuren, weten wie je bent, dus een cirr. vitae sturen via email; Ik vond dit een vreselijke achterdochtige ervaring en dat kleine orgel kost net zoveel als de Martinikerk? Dat vond ik echt flauwekul. Die onaardige vent (koster?) kwam precies in een uur terug om mij a.h.w. van het orgel af te jagen (zo van “tijd is op”); een erg onvriendelijke ervaring. In de Martini ongeveer 1-1/2 kunnen spelen voor slechts een uurtje geld. De person in charge was een heel aardige vrouw, en de mensen beneden in de kerk bedankten me achteraf voor mijn orgelspel (het laatste deel was een improvisatie).
Harlingen/Hinsch/Flentrop: 50 euros geloof ik per 2 uur (of zoiets), en de zeer aardige koster liet me gemakkelijk langer spelen en gaf me en boek na afloop en ik kocht een CD. We hadden een heel aardige gesprek na afloop. Erg mooi gerestaureerd orgel overigens.
Zuidbroek: kost ook geld, maar vanwege mijn historie in de Groningse orgelwereld, en na een lang gesprek met de organist zelf na afloop hoefde ik niet te betalen. Anders kost het geloof ik 24 euros per uur?
Loppersum: gratis kunnen spelen, ook vanwege mijn verleden met dat orgel.
Maar de atmosfeer rond de orgels in NL is geheel veranderd; teveel organisten en kerken zijn te beschermend en te egoistisch bezig met het algemene kunstbezit. Waarom gebruik ik de term “Openbaar Kunstbezit”? Omdat de orgels werden gerestaureerdmet behulp van voornamelijk overheids-, provintaal-, en gemeentegelden, die door Jan en alleman, inclusief bedrijven zijn bijgedragen via belastingen. Dus zijn die orgels in grote zin algemeen kunst erfgoed/bezit, en moeten de kerken niet zo stiekum en gierig zijn. Voorzichtigheid en bescherming hoeft zich niet te vertalen in de huidge houdingen die je vaak tegenkomt. Een organist die denkt dat het orgel zijn of haar orgel is, mist de geschiedenis hoe dat orgel daar gekomen is (met gelden van vroegere gemeentes=mensen) en in stand gehouden is (ditto via flinke restauratie subsidies). Vijftig euros per uur is peperduur.

Deze stijve houding die bepaald geen goed steentje bijdraagt aan de uitbreiding en verspreiding, laat alleen de intotstandhouding, van de orgel kultuur in NL, is ontzettend counterproductive.

Ik ben het niet eens met Gert Bierling. Transcripties van niet-orgelmuziek is toch geheel anders dan orgel muziek van Franck to forceren en proberen te spelen op bv. een 18e eeuws of neo-barok orgel?

Hoe kan met dan ooit leren authentiek Franck e.d. te intepreteren? Moet alle orgelmuziek worden aangepast en elk instrument dan ook? Authenticiteit speelt geen rol meer? Verleden December speelde ik op een Cavaille-Coll orgel in Noord Spanje en omdat ik met C-Coll vertrouwd werd via Hauptwerk, was ik direct geheel thuis achter de speeltafel. De educatieve aspeckten van HW heeft Bierling blijkbaar niet door?
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com