Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 jun 2018 13:15

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

adri schreef:Deze stijve houding die bepaald geen goed steentje bijdraagt aan de uitbreiding en verspreiding, laat alleen de intotstandhouding, van de orgel kultuur in NL, is ontzettend counterproductive.

Ik ben het niet eens met Gert Bierling. Transcripties van niet-orgelmuziek is toch geheel anders dan orgel muziek van Franck to forceren en proberen te spelen op bv. een 18e eeuws of neo-barok orgel?

Hoe kan met dan ooit leren authentiek Franck e.d. te intepreteren? Moet alle orgelmuziek worden aangepast en elk instrument dan ook? Authenticiteit speelt geen rol meer? Verleden December speelde ik op een Cavaille-Coll orgel in Noord Spanje en omdat ik met C-Coll vertrouwd werd via Hauptwerk, was ik direct geheel thuis achter de speeltafel. De educatieve aspeckten van HW heeft Bierling blijkbaar niet door?

Ik ben het helemaal met je eens, Adri.
Ik was gisteren in de Eusebiuskerk Arnhem. Omwonenden hebben jarenlang gehak en gebreek moeten verduren. Met veel gemeenschapsgeld is de boel gerestaureerd en verknoeid, en dan mag ik nog € 2,50 betalen om de kerk van binnen te kunnen zien? Walgelijk. Hoezo cultuurbarbaar? Moet ik betalen om te kunnen inburgeren in eigen land?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 07 jun 2018 13:38

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Jaap380 schreef:
adri schreef:Deze stijve houding die bepaald geen goed steentje bijdraagt aan de uitbreiding en verspreiding, laat alleen de intotstandhouding, van de orgel kultuur in NL, is ontzettend counterproductive.

Ik ben het niet eens met Gert Bierling. Transcripties van niet-orgelmuziek is toch geheel anders dan orgel muziek van Franck to forceren en proberen te spelen op bv. een 18e eeuws of neo-barok orgel?

Hoe kan met dan ooit leren authentiek Franck e.d. te intepreteren? Moet alle orgelmuziek worden aangepast en elk instrument dan ook? Authenticiteit speelt geen rol meer? Verleden December speelde ik op een Cavaille-Coll orgel in Noord Spanje en omdat ik met C-Coll vertrouwd werd via Hauptwerk, was ik direct geheel thuis achter de speeltafel. De educatieve aspeckten van HW heeft Bierling blijkbaar niet door?

Ik ben het helemaal met je eens, Adri.
Ik was gisteren in de Eusebiuskerk Arnhem. Omwonenden hebben jarenlang gehak en gebreek moeten verduren. Met veel gemeenschapsgeld is de boel gerestaureerd en verknoeid, en dan mag ik nog € 2,50 betalen om de kerk van binnen te kunnen zien? Walgelijk. Hoezo cultuurbarbaar? Moet ik betalen om te kunnen inburgeren in eigen land?


In Amerika gingen ze plosteling ingangs entrée geld heffen in de National Cathedral in Washington D.C.; en ik ben er sinds die heffing nooit meer heengegaan. Zulke dingen hebben m.i. een remmend effect. Als ze in de kerk een bakje hebben voor donaties is het heel iets anders, of een winkeltje waarin ze CDs, ansichtkaarten, boekjes, kleurplaatjes, e.d. kunnen verkopen. Dat is toch veel leuker dan entrée geld?

Bv. betreffende orgels: i.p.v. geld te vragen zouden ze kunnen vereisen dat de bezoekende organist een boekje over of CD van het orgel koopt, indien die bestaan. Krijgen zij winst geld en heb je tevens toch een mooi souvernir om mee naar huis te nemen? Zoiets is veel leuker dunkt me. Een andere manier: je betaalt wel geld, maar krijg dan tevens een CD of boekje als souvenir. Zoeits in die geest denk ik nu over na.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 jun 2018 14:59

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Ik weet een orgel waar je € 15,- betaald om te mogen spelen, je krijgt dan een CD, of je kan hem laten staan...
Prima deal...!!!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 jun 2018 15:23

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

En welk orgel is dat?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 jun 2018 15:50

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Augustijnenkerk Dordrecht
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 jun 2018 16:21

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

jaaa, dat is een mooi orgel!
Een vriend van mij is daar organist, en heb er op open dagen wel eens wat op mogen spelen.
Was ik toch even weg van m'n Hauptwerkorgel :o
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 jun 2018 17:04

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Mijn vrouw wilde me eens verrassen met een bespeling op het Utrechtse Domorgel. Echter, ik moest haar met een koude doek bijbrengen :o Kosten: 420 euries per uur met sluiting kerk voor toeristen, 100 euro per uur voor oefenen, 300 euro om het instrument himself te bespelen en 250 euries verwarmingskosten bij koud weer (ik denk dat ze de warmtepomp willen aflossen) Echter (en nu komt het) het gaat om een antiek Bätzorgel, waarop alleen organisten mogen spelen die minimaal de kwalificatie van een conservatorium kerkorgel hebben behaald.

Me dunkt, het is al met al toch wat gastvrijer om achter m'n zelfbouwsel te kruipen ;)
Maar, we blijven optimistisch over de orgelcultuur in Nederland, laten we vooral mekaar als vakorganisten de handjes boven het hoofd houden en onze gemeenschappelijke indringer, de amateur, zo ver mogelijk van dit kwetsbare pronkstuk houden. :lol:
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 jun 2018 17:31

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Jaap380 schreef:jaaa, dat is een mooi orgel!
Een vriend van mij is daar organist, en heb er op open dagen wel eens wat op mogen spelen.
Was ik toch even weg van m'n Hauptwerkorgel :o


Is overigens wel op basis van een groep van ca. 4 personen (dus 15 pp) voor een avondje spelen
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 jun 2018 17:37

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Harm schreef:Mijn vrouw wilde me eens verrassen met een bespeling op het Utrechtse Domorgel. Echter, ik moest haar met een koude doek bijbrengen :o Kosten: 420 euries per uur met sluiting kerk voor toeristen, 100 euro per uur voor oefenen, 300 euro om het instrument himself te bespelen en 250 euries verwarmingskosten bij koud weer (ik denk dat ze de warmtepomp willen aflossen) Echter (en nu komt het) het gaat om een antiek Bätzorgel, waarop alleen organisten mogen spelen die minimaal de kwalificatie van een conservatorium kerkorgel hebben behaald.

Me dunkt, het is al met al toch wat gastvrijer om achter m'n zelfbouwsel te kruipen ;)
Maar, we blijven optimistisch over de orgelcultuur in Nederland, laten we vooral mekaar als vakorganisten de handjes boven het hoofd houden en onze gemeenschappelijke indringer, de amateur, zo ver mogelijk van dit kwetsbare pronkstuk houden. :lol:


Compleet belachelijke tarieven!!! Ik vind het geen probleem als er toeristen in de kerk lopen als ik zit te spelen....
Kerk verwarmen?? je kleed je toch zeker warm aan....al dat gestook is niet goed voor het orgel...
Dat ze selectief zijn en zeker willen zijn dat er fatsoenlijk met het orgel word omgegaan....prima....
Maar dit slaat gewoon nergens op.........Ze zouden zich moeten schamen....!!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jun 2018 19:30

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Harm

ik denk dat je vrouw gevraagd heeft of je daar een concert mag geven als je verjaardagskado. Want dit zijn gewoon de commerciële tarieven, die gelden als een derde (niet onder auspiciën van de Domkerk georganiseerd) daar een orgelconcert wil geven. Trek daarvan af de opbrengst van de entree kaartjes van je concert en je weet of je winst of verlies gemaakt hebt.
En men heeft gewoon een ouderwetse hetelucht verwarming en warmwaterbuizen onder de voetenplank van de banken. Het is een kerk die je niet zomaar warm hebt. Je laat immers je concertpubliek niet in de kou zitten?

De Buurkerk (Museum Speeldoos) heeft vergelijkbare tarieven.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 07 jun 2018 19:52

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

In het Groninger orgelland kun je voor een redelijke prijs allerlei prachtinstrumenten bespelen.

Noordbroek met zijn heerlijk Schnitger kost €15,- voor 2-2½.uur.
Zuidbroek ook zoiets, misschien € 20,-.
Leens, Farmsum, Eenrum, Midwolda, Uithuizen enz. allemaal prachtinstrumenten! Men is niet moeilijk en meestal kijken ze niet op een kwartiertje, of langer. Ergens sleutel ophalen en spelen maar!
In de rest van NL zouden ze ook zo gastvrij moeten zijn. Was Groningen maar niet zo ver weg . . .
Bijna ieder jaar ga ik met m'n pa en soms schoonvader en paar dagen heerlijke spelen in het noorden.

De adressen:
http://www.groningenorgelland.nl/Agenda2018-web-adressenCommissies.pdf

Het onderhoud van de orgels kost veel. Dus een redelijke vergoeding vind ik geen probleem. Maar die absurde bedragen zoals in voorgaande berichten slaan helemaal nergens op.

Al verschillende keren heb ik meegemaakt dat mede-amateurorganisten die voor ons geweest waren iets aan het orgel hadden gesloopt. Bijv. door tijdens het spelen te koppelen. Dus dat men een beetje voorzichtig met het iedereen toelaten, kan ik begrijpen. Bij sommige orgels vragen ze wat je zoal speelt en van wie je les gehad hebt. Maar de eis van conservatorium is wel erg overdreven.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 08 jun 2018 17:36

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Evert-Jan schreef:Harm

ik denk dat je vrouw gevraagd heeft of je daar een concert mag geven als je verjaardagskado. Want dit zijn gewoon de commerciële tarieven, die gelden als een derde (niet onder auspiciën van de Domkerk georganiseerd) daar een orgelconcert wil geven. Trek daarvan af de opbrengst van de entree kaartjes van je concert en je weet of je winst of verlies gemaakt hebt.
En men heeft gewoon een ouderwetse hetelucht verwarming en warmwaterbuizen onder de voetenplank van de banken. Het is een kerk die je niet zomaar warm hebt. Je laat immers je concertpubliek niet in de kou zitten?

De Buurkerk (Museum Speeldoos) heeft vergelijkbare tarieven.



Evert-Jan, ik geloof niet dat ze openstaan voor amateurs. Mijn vrouw heeft geen concertaanvraag gedaan.
Het is mij allang best hoor...
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 jun 2018 18:30

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Zo maar een lijstje met hindernissen om ergens orgel te kunnen spelen:
    Niet openstaan voor amateurs
    Veel geld vragen voor een uurtje orgelspelen (terwijl veel spelen juist goed is voor de conditie van een mechanisch orgel)
    Wantrouwend in de buurt blijven als je speelt
    Niet zelf mogen registreren (Sint Jan Gouda)
    Klavieren niet mogen koppelen
    Geen gebruik mogen maken van tongwerken
    Verbod op spelen in het volle werk
    Vooraf je literatuur doorgeven wat je komt spelen
    Eis van een minimale orgelopleiding
Zomaar wat hindernissen die je tegen kan komen. Ik kan er deels wel begrip voor opbrengen, maar ik vindt het weinig stimulerend c.q. motiverend. Om het orgel maximaal te promoten zou men in de orgelwereld alle 'registers' open moeten zetten. Wie weet... misschien heeft deze discussie daar invloed op :?:
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 08 jun 2018 22:13

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Jan Leendert schreef:Zo maar een lijstje met hindernissen om ergens orgel te kunnen spelen:
    Niet openstaan voor amateurs
    Veel geld vragen voor een uurtje orgelspelen (terwijl veel spelen juist goed is voor de conditie van een mechanisch orgel)
    Wantrouwend in de buurt blijven als je speelt
    Niet zelf mogen registreren (Sint Jan Gouda)
    Klavieren niet mogen koppelen
    Geen gebruik mogen maken van tongwerken
    Verbod op spelen in het volle werk
    Vooraf je literatuur doorgeven wat je komt spelen
    Eis van een minimale orgelopleiding
Zomaar wat hindernissen die je tegen kan komen. Ik kan er deels wel begrip voor opbrengen, maar ik vindt het weinig stimulerend c.q. motiverend. Om het orgel maximaal te promoten zou men in de orgelwereld alle 'registers' open moeten zetten. Wie weet... misschien heeft deze discussie daar invloed op :?:


Waarom zou het allemaal zo moeten, sommige amateurs gaan voorzichtiger om met een orgel dan de 'profs'
Dat er geld voor gevraagd word vind ik begrijpelijk, maar sommige tarieven zijn veel te hoog. In Tholen vragen we er met de speeldagen ook 20,- voor en dat is tbv het orgelfonds. Maar daar mag je in alle vrijheid een uur voor spelen en het volledige orgel naar je eigen smaak benutten...

Als ik bv. naar de laurenskerk kijk mag je een kwartier spelen voor een x bedrag en als je mensen meeneemt om te luisteren moeten die ook nog eens 2,- pp betalen. Dan hoeft het voor mij al niet eens meer.
Wie weet verandert er nog eens wat...

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 09 jun 2018 17:04

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

De regeling in Tholen (http://www.hgtholen.nl/index.php/articl ... -het-orgel) is niet de slechtste maar zeker ook niet de beste. Een uur is eigenlijk te kort om vertrouwd te raken met een dergelijk orgel. Het bedrag van 20 euro is net aan acceptabel, maar wel aan de hoge kant.
Als je van ver komt moet je maar net op 1 van de 3 zaterdagen in het jaar kunnen. De orgelspeeldagen zijn bovendien snel volgeboekt.

De beste regeling is die waarbij je een sleutel op kunt halen en dan ter plekke het eventuele bedrag voldoet. O.a. in Leens werkt het zo, en op veel meer plekken.
Avatar gebruiker

Berichten: 138

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 09 jun 2018 21:19

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

josq schreef:De regeling in Tholen (http://www.hgtholen.nl/index.php/articl ... -het-orgel) is niet de slechtste maar zeker ook niet de beste. Een uur is eigenlijk te kort om vertrouwd te raken met een dergelijk orgel. Het bedrag van 20 euro is net aan acceptabel, maar wel aan de hoge kant.
Als je van ver komt moet je maar net op 1 van de 3 zaterdagen in het jaar kunnen. De orgelspeeldagen zijn bovendien snel volgeboekt.

De beste regeling is die waarbij je een sleutel op kunt halen en dan ter plekke het eventuele bedrag voldoet. O.a. in Leens werkt het zo, en op veel meer plekken.


Dat is inderdaad waar, dan kan je helemaal vrijuit je gang gaan.
In Tholen doen we het zo met de orgelspeeldagen omdat er zoveel aanvragen zijn, aan de ene kant heeft dat voordelen, maar aan de andere kant zou het ook wel goed zijn om het op een andere manier te doen. Overigens zijn er tussendoor ook wel eens mogelijkheden voor, maar dat zou soepeler kunnen (maar daar ga ik niet over ;) )
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 13 jun 2018 17:52

Re: Geert Bierling over Hauptwerk (De Orgelvriend 2018-5)

Ook Zwolle stelt nu, buiten de Nationale orgeldag, zijn deuren open voor amateurspelers, zondermeer positief! Wie volgt?

http://www.orgelnieuws.nl/open-orgeldag-zwolle-op-zaterdag-7-juli
Met vriendelijke groet,
Harm
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com