Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat spelen we zoal?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 mei 2018 16:41

Re: Wat spelen we zoal?

Het eerste gedeelte gaat redelijk Jaap. Voor het vervolg moet er nog heel wat water door de Merwede stromen wil het ergens op gaan lijken, met al die octaafsprongen :o ;)
Op contrebombarde laadt men leuke muziek, ook interessant voor concertorganisten die iets "nieuws" in hun programma willen stoppen.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 9

Geregistreerd: 08 jun 2018 15:22

Bericht 12 jun 2018 12:22

Re: Wat spelen we zoal?

Goedemiddag,

(kersvers hier op het ledenforum)

Ik heb in mijn jeugd een aantal jaren orgel les gehad, echter zeer weinig gespeeld van notenschrift, maar veel uit het hoofd gespeeld, en dan natuurlijk alleen maar melodieën die mij bekend waren.

Nu, 15 jaar later wil ik graag het spelen weer een beetje oppakken.

momenteel heb ik de wens om Toccata Psalm 146 onder de knie te krijgen (de versie waarmee Gert van Hoef het Feike Asma concours won)

Ik heb geen idee op schaal van 1 tot 10 hoe lastig dit stuk is, want verder ben ik echt een leek op het gebied van muziekkennis en geschiedenis.

Ik ben dus al een behoorlijk aantal maanden druk aan het oefenen met dit stuk, en dat maakt mij heel benieuwd naar andere organisten.

Mijn vraag:

Hoe krijgen jullie een muziekstuk ingestudeerd?

Als je namelijk in 1 seconde 6 a 8 noten moet lezen, ze op de goede toets (en pedaal) moet zetten, daarbij ook nog op moet letten of het kruis of bes is , en de ene noot langer telt als de andere.. en dit een heel stuk vol moet houden, dan vrees ik dat ik dit nooit ga leren!

(ik schaam me een beetje om het op dit forum te zeggen, maar mijn noten lezen is nog zo beroerd, de enige die ik weet is de G , en dan streepjes naar boven of onder tellen, dan weet je wat de anderen zijn.)

Op die manier ga ik akkoord voor akkoord mijn vingers op de juiste toetsen zetten, (dat duurt af en toe 20 seconden voor ze allemaal goed staan, en dan is de volgende aan de beurt. )

keer op keer op keer op keer op keer op keer blijven herhalen tot het steeds sneller gaat.

Het resultaat: ik kan nu de eerste 40 seconden van dit muziek stuk + het koraal en de 3 eindakkoorden foutloos en op het juiste ritme en snelheid zonder papier voor mijn neus spelen. en daar ben ik ontzettend blij mee.
(alhoewel het staccato iets beter kan zit ik verder op 1 lijn qua tempo als ik mezelf test met youtube meespelend)

Maar wat ik me nu echt afvraag.
Hoe is dit bij jullie?
Als je snel noten kunt lezen kun je automatisch alles spelen?
Of moet zelfs de beste organist van de wereld een eenvoudig stuk eerst oefenen?

Ik las hiervoor al iemand die de term ''in de vingers krijgen'' gebruikte.. en dat is precies de achterkant van mijn vraag,
ik merk dus wel dat het in je vingers gaat zitten, en dat je eenvoudig het zelfde ook een half octaaf lager kunt doen ( muscle memory ) maar als ik dus noten moet lezen op het tempo waarop gespeeld moet worden, kom ik niet zo ver.

Ik ben heel benieuwd hoe de gemiddelde organist dit doet?
Ik hoor het graag, ook Tips om snel noten lezen te leren, van harte welkom!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 jun 2018 12:50

Re: Wat spelen we zoal?

het lijkt me dat je beter een wat eenvoudiger muziek kunt pakken en vervolgens opbouwen naar wat lastiger muziek. Ps 126 lijkt me te hoog gegrepen voor een herstart. Dit blijft je frustreren. Misschien handig om ons te laten weten wat (welk niveau) je uiteindelijk gespeeld hebt (met les) .
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 12 jun 2018 13:00

Re: Wat spelen we zoal?

Inderdaad wat eenvoudiger beginnen. Muziek (blijven) spelen die je al wel makkelijk kan, zo blijft het leuk. Daarnaast wat muziek instuderen die net iets boven je niveau ligt, maar niet te hoog want dan lukt het toch niet. En zo kom je langzaam steeds 'hoger' en kun je steeds moeilijkere stukken pakken.
Bij moeilijke snelle stukken oefende ik meestal alle partijen apart, daarna 1 voor 1 combineren. En langzaam beginnen en rustig naar het uiteindelijke tempo toewerken.

Je zult merken dat het steeds beter en sneller gaat.
Stukken waar ik 3 jaar geleden nog grote moeite voor moest doen vallen voor mij nu onder 'eenvoudig'.
Als je het stapje voor stapje aanpakt zul je merken dat je naast beter spelen, ook beter kunt lezen. En dan is het niet meer nodig om eenvoudige stukken te oefenen, maar kun je een nieuw eenvoudig stuk zo wegspelen.
Maar complexere muziekstukken zul je altijd moeten blijven studeren.

Zie het als fietsen. Een kind wat net leert fietsen doet niet gelijk mee met de tour de france, maar leert eerst de basis. Een blokje om fietsen gaat eerst wat wiebelend terwijl het een jaar later al een stuk beter gaat. Maar een prof wielrenner zal altijd moeten blijven trainen willen ze een grote tour uitrijden.. ;)

edit: Welke stukken speel je wel (redelijk) makkelijk?

Berichten: 414

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 jun 2018 13:02

Re: Wat spelen we zoal?

Welkom op het forum, Henry!

Dat is een hele uitdaging om met beperkte noten leesvaardigheid aan de Toccata te beginnen. Eerlijk gezegd lijkt me dat niet de meest efficiënte manier van leren noten lezen. M.i. zul je aan de basis moeten beginnen. Bijv. de boekjes van Folk Dean doorwerken en zo je leesvaardigheid opbouwen. Dus iplv van de Toccata, 'Boer, wat zeg je van mijn kippen'. ;)

Mijn eerste orgelleraar speelde in zijn jeugd ook veel uit zijn hoofd en heel goed klavar. Toen hij zo'n jaar of 20 was wilde hij noten leren spelen om de horizon te verbreden. Hij is ook a/h begin begonnen, ging met een sneltreinvaart door Folk Dean en speelt nu de meest moeilijke orgelwerken op notenschrift.

Er zijn volgens mij ook online orgelcursussen.

Waarschijnlijk niet echt bemoedigend voor je, maar het lijkt mij de beste manier. Anders gaat ieder stuk die wilt instuderen veel te veel tijd kosten.

Je moet op een niveau zien te komen dat een stuk in een langzaam tempo goed door kunt spelen. Mij is altijd geleerd dat je gelijk in het juiste ritme moet spelen, maar op een snelheid dat je de moeilijkste passages in hetzelfde ritme kunt doorspelen. En dan langzaam het tempo opvoeren.

Heel veel succes ermee!

Groet,
Arjan

Berichten: 9

Geregistreerd: 08 jun 2018 15:22

Bericht 12 jun 2018 13:17

Re: Wat spelen we zoal?

Jaap380 schreef:het lijkt me dat je beter een wat eenvoudiger muziek kunt pakken en vervolgens opbouwen naar wat lastiger muziek. Ps 126 lijkt me te hoog gegrepen voor een herstart. Dit blijft je frustreren. Misschien handig om ons te laten weten wat (welk niveau) je uiteindelijk gespeeld hebt (met les) .

tja, dat is niet erg veel

het 5e leerboek Harmonium van Folk Dean is ongeveer het laatste wat ik (20 jaar geleden) geleerd heb.
Daarna ook jaren lang niet gespeeld.

En mijn probleem is een beetje dat ik die toccata 146 heel graag wil kunnen spelen, dus er vol voor ga.
dat het een lastig stuk is dat merk ik wel, maar ik ben in deze wel echt aan het door oefenen.

Wat vooral mijn vraag is, hoe doen de meeste organisten het?
Leer je steeds makkelijker noten lezen door eenvoudige muziek te spelen, en steeds moeilijker te gaan?

zoals je tekst leert lezen? met 1 lettergreep woorden beginnen, en steeds langere woorden?
Is dat de manier ?

Want dan is het antwoord op mijn vraag dus gewoon met makkelijkere muziek beginnen
waardoor je steeds meer handigheid krijgt, en op hoger niveau kunt spelen.

maar dan vraag ik me nog steeds af,
kan een ervaren organist die op hoog niveau speelt, alle muziek spelen?

Met andere woorden, stel: je zet martin mans achter een orgel, met het bladmuziek van toccata 146,
(EN HIJ ZOU dit nooit eerder gespeeld hebben... ) kan hij dit dan in 1 keer spelen zonder oefenen?

mijn hele verhaal samenvattend:
Leert men noten lezen waardoor alles gespeeld kan worden ?
of studeert men ieder stuk in, door alles een aantal malen te oefenen (geholpen door het feit dat ze al beter kunnen lezen? )

Berichten: 9

Geregistreerd: 08 jun 2018 15:22

Bericht 12 jun 2018 13:27

Re: Wat spelen we zoal?

anco.marijs schreef:Inderdaad wat eenvoudiger beginnen. Muziek (blijven) spelen die je al wel makkelijk kan, zo blijft het leuk. Daarnaast wat muziek instuderen die net iets boven je niveau ligt, maar niet te hoog want dan lukt het toch niet. En zo kom je langzaam steeds 'hoger' en kun je steeds moeilijkere stukken pakken.
Bij moeilijke snelle stukken oefende ik meestal alle partijen apart, daarna 1 voor 1 combineren. En langzaam beginnen en rustig naar het uiteindelijke tempo toewerken.

Je zult merken dat het steeds beter en sneller gaat.
Stukken waar ik 3 jaar geleden nog grote moeite voor moest doen vallen voor mij nu onder 'eenvoudig'.
Als je het stapje voor stapje aanpakt zul je merken dat je naast beter spelen, ook beter kunt lezen. En dan is het niet meer nodig om eenvoudige stukken te oefenen, maar kun je een nieuw eenvoudig stuk zo wegspelen.
Maar complexere muziekstukken zul je altijd moeten blijven studeren.

Zie het als fietsen. Een kind wat net leert fietsen doet niet gelijk mee met de tour de france, maar leert eerst de basis. Een blokje om fietsen gaat eerst wat wiebelend terwijl het een jaar later al een stuk beter gaat. Maar een prof wielrenner zal altijd moeten blijven trainen willen ze een grote tour uitrijden.. ;)

edit: Welke stukken speel je wel (redelijk) makkelijk?


ik zal dan behoorlijk terug moeten naar eenvoudige lesstof om weer op een goede manier te leren lezen.

(Ik heb dus als 12 jarig ooit wel een paar x gefietst, maar nu ben ik opeens op de race fiets gestapt, en rijdt ik 10 % van de tour de france probleemloos uit, maar blijkt dat ik op de verkeerde manier aan het trappen ben)

om antwoord op je vraag te geven, ik speel geen enkel muziekstuk van papier.
ik doe na wat ik hoor, of ik improviseer melodieën die ik ken.

Maar vanwege de wens Toccata 146 ben ik nu ongeveer 6 maanden aan het oefenen, (gemiddeld 30 minuten per dag)
en kan ik een leuk stukje daaruit spelen. (zonder papier voor mn neus)

Maar het zou inderdaad voor mij (en de rest in huis) ook wel leuk zijn om iets anders te spelen als 20 x psalm 146

Qua lezen moet ik echt bij 0 beginnen, zoals gezegd, met de G sleutel weet ik dat het bolletje middenop het 1 na onderste streepje de G is , dus als het bolletje ergens anders staat moet ik eerst tellen.. g,a,b,c,d dus dat is redelijk amateuristisch :-) maar toch een stukje toccata 146 geleerd :-)
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 12 jun 2018 13:32

Re: Wat spelen we zoal?

Henri27 schreef:
Jaap380 schreef:het lijkt me dat je beter een wat eenvoudiger muziek kunt pakken en vervolgens opbouwen naar wat lastiger muziek. Ps 126 lijkt me te hoog gegrepen voor een herstart. Dit blijft je frustreren. Misschien handig om ons te laten weten wat (welk niveau) je uiteindelijk gespeeld hebt (met les) .

tja, dat is niet erg veel

het 5e leerboek Harmonium van Folk Dean is ongeveer het laatste wat ik (20 jaar geleden) geleerd heb.
Daarna ook jaren lang niet gespeeld.

En mijn probleem is een beetje dat ik die toccata 146 heel graag wil kunnen spelen, dus er vol voor ga.
dat het een lastig stuk is dat merk ik wel, maar ik ben in deze wel echt aan het door oefenen.

Wat vooral mijn vraag is, hoe doen de meeste organisten het?
Leer je steeds makkelijker noten lezen door eenvoudige muziek te spelen, en steeds moeilijker te gaan?

Ja, zo zullen inderdaad de meeste organisten het doen.


Henri27 schreef:zoals je tekst leert lezen? met 1 lettergreep woorden beginnen, en steeds langere woorden?
Is dat de manier ?
Ja ongeveer wel..


Henri27 schreef:Want dan is het antwoord op mijn vraag dus gewoon met makkelijkere muziek beginnen
waardoor je steeds meer handigheid krijgt, en op hoger niveau kunt spelen.

Inderdaad. En je slaat twee vliegen in een klap. Je krijgt meer handigheid in het spelen zelf, en je leert beter lezen.


Henri27 schreef:maar dan vraag ik me nog steeds af,
kan een ervaren organist die op hoog niveau speelt, alle muziek spelen?

Met andere woorden, stel: je zet martin mans achter een orgel, met het bladmuziek van toccata 146,
(EN HIJ ZOU dit nooit eerder gespeeld hebben... ) kan hij dit dan in 1 keer spelen zonder oefenen?

Martin Mans en andere organisten die goed kunnen spelen zoals Gert can Hoef, Marco den Toom zouden met het niveau wat ze nu hebben dat stuk inderdaad wel direct kunnen spelen gok ik zo.
Ik denk zelfs dat ik het nu ook wel zou kunnen (dus je hoeft geen martin mans te heten), alleen ik heb het stuk een paar jaar geleden al geoefend toen mijn niveau nog een stukje lager lag als wat het nu is.
Het laatste stuk wat ik als nieuw speelde was een psalm partita van Margreeth de Jong (iets andere muziek dan martin mans :lol: ) Maar dat gaat nu ook de eerste keer eigenlijk al goed.
m.a.w. door eenvoudig te beginnen en een goede basis op te bouwen kun je na een tijdje steeds moeilijkere stukken en 1 keer spelen..


Henri27 schreef:mijn hele verhaal samenvattend:
Leert men noten lezen waardoor alles gespeeld kan worden ?
of studeert men ieder stuk in, door alles een aantal malen te oefenen (geholpen door het feit dat ze al beter kunnen lezen? )

Als ik naar mezelf kijk, dan zie ik dat nu muziek in 1 keer kan spelen, waarvan ik een paar jaar geleden nog dacht dat ik het nooit zou kunnen.
Dit gaat tot een bepaalde hoogte natuurlijk.
Ik heb pas in een gekke bui de 5e symfonie an Widor gekocht... Nou dat stuk gaat nog eventjes de kast in totdat ik wat meer tijd heb om te oefenen ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 12 jun 2018 13:37

Re: Wat spelen we zoal?

Henri27 schreef:
anco.marijs schreef:Inderdaad wat eenvoudiger beginnen. Muziek (blijven) spelen die je al wel makkelijk kan, zo blijft het leuk. Daarnaast wat muziek instuderen die net iets boven je niveau ligt, maar niet te hoog want dan lukt het toch niet. En zo kom je langzaam steeds 'hoger' en kun je steeds moeilijkere stukken pakken.
Bij moeilijke snelle stukken oefende ik meestal alle partijen apart, daarna 1 voor 1 combineren. En langzaam beginnen en rustig naar het uiteindelijke tempo toewerken.

Je zult merken dat het steeds beter en sneller gaat.
Stukken waar ik 3 jaar geleden nog grote moeite voor moest doen vallen voor mij nu onder 'eenvoudig'.
Als je het stapje voor stapje aanpakt zul je merken dat je naast beter spelen, ook beter kunt lezen. En dan is het niet meer nodig om eenvoudige stukken te oefenen, maar kun je een nieuw eenvoudig stuk zo wegspelen.
Maar complexere muziekstukken zul je altijd moeten blijven studeren.

Zie het als fietsen. Een kind wat net leert fietsen doet niet gelijk mee met de tour de france, maar leert eerst de basis. Een blokje om fietsen gaat eerst wat wiebelend terwijl het een jaar later al een stuk beter gaat. Maar een prof wielrenner zal altijd moeten blijven trainen willen ze een grote tour uitrijden.. ;)

edit: Welke stukken speel je wel (redelijk) makkelijk?


ik zal dan behoorlijk terug moeten naar eenvoudige lesstof om weer op een goede manier te leren lezen.

(Ik heb dus als 12 jarig ooit wel een paar x gefietst, maar nu ben ik opeens op de race fiets gestapt, en rijdt ik 10 % van de tour de france probleemloos uit, maar blijkt dat ik op de verkeerde manier aan het trappen ben)

om antwoord op je vraag te geven, ik speel geen enkel muziekstuk van papier.
ik doe na wat ik hoor, of ik improviseer melodieën die ik ken.

Maar vanwege de wens Toccata 146 ben ik nu ongeveer 6 maanden aan het oefenen, (gemiddeld 30 minuten per dag)
en kan ik een leuk stukje daaruit spelen. (zonder papier voor mn neus)

Maar het zou inderdaad voor mij (en de rest in huis) ook wel leuk zijn om iets anders te spelen als 20 x psalm 146

Qua lezen moet ik echt bij 0 beginnen, zoals gezegd, met de G sleutel weet ik dat het bolletje middenop het 1 na onderste streepje de G is , dus als het bolletje ergens anders staat moet ik eerst tellen.. g,a,b,c,d dus dat is redelijk amateuristisch :-) maar toch een stukje toccata 146 geleerd :-)


Met alle respect, maar als je al 6 maanden aan het oefenen bent op toccata 146 zou ik toch echt een stuk eenvoudiger beginnen.
Een eenvoudige psalm van Pieter Heykoop of een boekje van Jan van Weelden of Worp misschien om te beginnnen?
Maar het beste zou zijn om les te nemen.
Dat zou in 6 maanden meer zoden aan de dijk zetten dan een veel te moeilijke toccata blijven proberen.

Is misschien niet wat je hoopt te horen...

Berichten: 9

Geregistreerd: 08 jun 2018 15:22

Bericht 12 jun 2018 13:39

Re: Wat spelen we zoal?

Cheesecorner schreef:Welkom op het forum, Henry!

Dat is een hele uitdaging om met beperkte noten leesvaardigheid aan de Toccata te beginnen. Eerlijk gezegd lijkt me dat niet de meest efficiënte manier van leren noten lezen. M.i. zul je aan de basis moeten beginnen. Bijv. de boekjes van Folk Dean doorwerken en zo je leesvaardigheid opbouwen. Dus iplv van de Toccata, 'Boer, wat zeg je van mijn kippen'. ;)

Mijn eerste orgelleraar speelde in zijn jeugd ook veel uit zijn hoofd en heel goed klavar. Toen hij zo'n jaar of 20 was wilde hij noten leren spelen om de horizon te verbreden. Hij is ook a/h begin begonnen, ging met een sneltreinvaart door Folk Dean en speelt nu de meest moeilijke orgelwerken op notenschrift.

Er zijn volgens mij ook online orgelcursussen.

Waarschijnlijk niet echt bemoedigend voor je, maar het lijkt mij de beste manier. Anders gaat ieder stuk die wilt instuderen veel te veel tijd kosten.

Je moet op een niveau zien te komen dat een stuk in een langzaam tempo goed door kunt spelen. Mij is altijd geleerd dat je gelijk in het juiste ritme moet spelen, maar op een snelheid dat je de moeilijkste passages in hetzelfde ritme kunt doorspelen. En dan langzaam het tempo opvoeren.

Heel veel succes ermee!

Groet,
Arjan



dank je wel voor je reactie,

Ik was er al een beetje bang voor dat ik helemaal bij het begin moet beginnen..

boer er ligt een kip in't water boer g, a, b, c, d, c, b, a, g. ( mijn eerste les is toch blijven hangen )
''houdt je handen krom als een harkje'' zei de leraar ook nog... maar verder ....

Ik heb nog een hele uitdaging voor me liggen heb ik zo het idee..

Verder is klavarskribo veel eenvoudiger te leren lijkt me, maar als ik nu toch nog kan kiezen..
iemand advies? voor en nadelen klavarscribo t.o.v. notenschrift?

Berichten: 9

Geregistreerd: 08 jun 2018 15:22

Bericht 12 jun 2018 13:41

Re: Wat spelen we zoal?

anco.marijs schreef:
Henri27 schreef:
Jaap380 schreef:het lijkt me dat je beter een wat eenvoudiger muziek kunt pakken en vervolgens opbouwen naar wat lastiger muziek. Ps 126 lijkt me te hoog gegrepen voor een herstart. Dit blijft je frustreren. Misschien handig om ons te laten weten wat (welk niveau) je uiteindelijk gespeeld hebt (met les) .

tja, dat is niet erg veel

het 5e leerboek Harmonium van Folk Dean is ongeveer het laatste wat ik (20 jaar geleden) geleerd heb.
Daarna ook jaren lang niet gespeeld.

En mijn probleem is een beetje dat ik die toccata 146 heel graag wil kunnen spelen, dus er vol voor ga.
dat het een lastig stuk is dat merk ik wel, maar ik ben in deze wel echt aan het door oefenen.

Wat vooral mijn vraag is, hoe doen de meeste organisten het?
Leer je steeds makkelijker noten lezen door eenvoudige muziek te spelen, en steeds moeilijker te gaan?

Ja, zo zullen inderdaad de meeste organisten het doen.


Henri27 schreef:zoals je tekst leert lezen? met 1 lettergreep woorden beginnen, en steeds langere woorden?
Is dat de manier ?
Ja ongeveer wel..


Henri27 schreef:Want dan is het antwoord op mijn vraag dus gewoon met makkelijkere muziek beginnen
waardoor je steeds meer handigheid krijgt, en op hoger niveau kunt spelen.

Inderdaad. En je slaat twee vliegen in een klap. Je krijgt meer handigheid in het spelen zelf, en je leert beter lezen.


Henri27 schreef:maar dan vraag ik me nog steeds af,
kan een ervaren organist die op hoog niveau speelt, alle muziek spelen?

Met andere woorden, stel: je zet martin mans achter een orgel, met het bladmuziek van toccata 146,
(EN HIJ ZOU dit nooit eerder gespeeld hebben... ) kan hij dit dan in 1 keer spelen zonder oefenen?

Martin Mans en andere organisten die goed kunnen spelen zoals Gert can Hoef, Marco den Toom zouden met het niveau wat ze nu hebben dat stuk inderdaad wel direct kunnen spelen gok ik zo.
Ik denk zelfs dat ik het nu ook wel zou kunnen (dus je hoeft geen martin mans te heten), alleen ik heb het stuk een paar jaar geleden al geoefend toen mijn niveau nog een stukje lager lag als wat het nu is.
Het laatste stuk wat ik als nieuw speelde was een psalm partita van Margreeth de Jong (iets andere muziek dan martin mans :lol: ) Maar dat gaat nu ook de eerste keer eigenlijk al goed.
m.a.w. door eenvoudig te beginnen en een goede basis op te bouwen kun je na een tijdje steeds moeilijkere stukken en 1 keer spelen..


Henri27 schreef:mijn hele verhaal samenvattend:
Leert men noten lezen waardoor alles gespeeld kan worden ?
of studeert men ieder stuk in, door alles een aantal malen te oefenen (geholpen door het feit dat ze al beter kunnen lezen? )

Als ik naar mezelf kijk, dan zie ik dat nu muziek in 1 keer kan spelen, waarvan ik een paar jaar geleden nog dacht dat ik het nooit zou kunnen.
Dit gaat tot een bepaalde hoogte natuurlijk.
Ik heb pas in een gekke bui de 5e symfonie an Widor gekocht... Nou dat stuk gaat nog eventjes de kast in totdat ik wat meer tijd heb om te oefenen ;)


oke, nou daar kan ik wel wat mee.. dat zijn een beetje de ''ervaringen van andere organisten'' die ik even wilde horen

Berichten: 9

Geregistreerd: 08 jun 2018 15:22

Bericht 12 jun 2018 13:45

Re: Wat spelen we zoal?

anco.marijs schreef:
Henri27 schreef:
anco.marijs schreef:Inderdaad wat eenvoudiger beginnen. Muziek (blijven) spelen die je al wel makkelijk kan, zo blijft het leuk. Daarnaast wat muziek instuderen die net iets boven je niveau ligt, maar niet te hoog want dan lukt het toch niet. En zo kom je langzaam steeds 'hoger' en kun je steeds moeilijkere stukken pakken.
Bij moeilijke snelle stukken oefende ik meestal alle partijen apart, daarna 1 voor 1 combineren. En langzaam beginnen en rustig naar het uiteindelijke tempo toewerken.

Je zult merken dat het steeds beter en sneller gaat.
Stukken waar ik 3 jaar geleden nog grote moeite voor moest doen vallen voor mij nu onder 'eenvoudig'.
Als je het stapje voor stapje aanpakt zul je merken dat je naast beter spelen, ook beter kunt lezen. En dan is het niet meer nodig om eenvoudige stukken te oefenen, maar kun je een nieuw eenvoudig stuk zo wegspelen.
Maar complexere muziekstukken zul je altijd moeten blijven studeren.

Zie het als fietsen. Een kind wat net leert fietsen doet niet gelijk mee met de tour de france, maar leert eerst de basis. Een blokje om fietsen gaat eerst wat wiebelend terwijl het een jaar later al een stuk beter gaat. Maar een prof wielrenner zal altijd moeten blijven trainen willen ze een grote tour uitrijden.. ;)

edit: Welke stukken speel je wel (redelijk) makkelijk?


ik zal dan behoorlijk terug moeten naar eenvoudige lesstof om weer op een goede manier te leren lezen.

(Ik heb dus als 12 jarig ooit wel een paar x gefietst, maar nu ben ik opeens op de race fiets gestapt, en rijdt ik 10 % van de tour de france probleemloos uit, maar blijkt dat ik op de verkeerde manier aan het trappen ben)

om antwoord op je vraag te geven, ik speel geen enkel muziekstuk van papier.
ik doe na wat ik hoor, of ik improviseer melodieën die ik ken.

Maar vanwege de wens Toccata 146 ben ik nu ongeveer 6 maanden aan het oefenen, (gemiddeld 30 minuten per dag)
en kan ik een leuk stukje daaruit spelen. (zonder papier voor mn neus)

Maar het zou inderdaad voor mij (en de rest in huis) ook wel leuk zijn om iets anders te spelen als 20 x psalm 146

Qua lezen moet ik echt bij 0 beginnen, zoals gezegd, met de G sleutel weet ik dat het bolletje middenop het 1 na onderste streepje de G is , dus als het bolletje ergens anders staat moet ik eerst tellen.. g,a,b,c,d dus dat is redelijk amateuristisch :-) maar toch een stukje toccata 146 geleerd :-)


Met alle respect, maar als je al 6 maanden aan het oefenen bent op toccata 146 zou ik toch echt een stuk eenvoudiger beginnen.
Een eenvoudige psalm van Pieter Heykoop of een boekje van Jan van Weelden of Worp misschien om te beginnnen?
Maar het beste zou zijn om les te nemen.
Dat zou in 6 maanden meer zoden aan de dijk zetten dan een veel te moeilijke toccata blijven proberen.

Is misschien niet wat je hoopt te horen...


tja, soms hoop je dat iemand een wondermiddel heeft , maar ik was min of meer wel een beetje uitgegaan van eenvoudiger beginnen, en opbouwen, maar je weet maar nooit welke tip je soms tegenkomt die dingen makkelijker maakt :-)

in ieder geval bedankt voor de reactie
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 12 jun 2018 13:54

Re: Wat spelen we zoal?

Tja, een wondermiddel om zo een snelle route naar 'goed orgelspel' te maken is er gewoonweg niet. ;)

Klavarskribo heeft het voordeel dat je het begin razendsnel oppakt. Omdat het gewoon heel makkelijk te lezen is.
En als het zo makkelijk te lezen is kun je meer tijd besteden aan de speel technieken.
In Nederland is er zoveel Klavar beschikbaar dat je voorlopig echt niet uitgespeeld bent..
En 'jouw' psalm 146 is er ook in klavar..

Het enige nadeel van klavar is dat als je ergens komt, in een kerk ofzo, of bij andere mensen en ze vragen je een stukje te spelen. En dan geven ze je een boek in notenschrift...
Verder zijn er geen nadelen van Klavar, hoe hard sommige mensen ook hun best doen je anders te laten geloven ;)

Iemand die goed klavar kan lezen en een ander die goed noten kan lezen zullen hetzelfde stuk op precies dezelfde manier uitvoeren.
Denk alleen niet dat klavarskribo muziek makkelijk te spelen is. De techniek is hetzelfde en een toccata blijft net zo moeilijk uit te voeren.
Alleen in het begin kun je grotere stappen maken omdat het klavar makkelijk te lezen is.

Als je geen conservatorium ambieert zou klavar zeker een oplossing kunnen zijn.

Berichten: 9

Geregistreerd: 08 jun 2018 15:22

Bericht 12 jun 2018 14:03

Re: Wat spelen we zoal?

anco.marijs schreef:Tja, een wondermiddel om zo een snelle route naar 'goed orgelspel' te maken is er gewoonweg niet. ;)

Klavarskribo heeft het voordeel dat je het begin razendsnel oppakt. Omdat het gewoon heel makkelijk te lezen is.
En als het zo makkelijk te lezen is kun je meer tijd besteden aan de speel technieken.
In Nederland is er zoveel Klavar beschikbaar dat je voorlopig echt niet uitgespeeld bent..
En 'jouw' psalm 146 is er ook in klavar..

Het enige nadeel van klavar is dat als je ergens komt, in een kerk ofzo, of bij andere mensen en ze vragen je een stukje te spelen. En dan geven ze je een boek in notenschrift...
Verder zijn er geen nadelen van Klavar, hoe hard sommige mensen ook hun best doen je anders te laten geloven ;)

Iemand die goed klavar kan lezen en een ander die goed noten kan lezen zullen hetzelfde stuk op precies dezelfde manier uitvoeren.
Denk alleen niet dat klavarskribo muziek makkelijk te spelen is. De techniek is hetzelfde en een toccata blijft net zo moeilijk uit te voeren.
Alleen in het begin kun je grotere stappen maken omdat het klavar makkelijk te lezen is.

Als je geen conservatorium ambieert zou klavar zeker een oplossing kunnen zijn.


oke, nou, ik zal me eens is les (boeken) gaan verdiepen.
Weet je overigens zeker dat de Toccata 146 van Zwart er in klavar is?

die kon ''men'' destijds niet leveren omdat er nog 'patent' was of het stuk in notenschrift. (geen toestemming van familie gekregen om het stuk in klavar uit te brengen zeg maar.. althans dat vertelde men toen.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 12 jun 2018 14:05

Re: Wat spelen we zoal?

Ja, dat weet ik zeker want hij moet bij mn ouders ook nog ergens liggen.

Hier een linkje:
https://www.klavarskribo.eu/nl/uitgaven ... t,-j_22620

Op die site staat nog veel meer 'lekkers' ;)

Berichten: 9

Geregistreerd: 08 jun 2018 15:22

Bericht 12 jun 2018 14:28

Re: Wat spelen we zoal?

anco.marijs schreef:Ja, dat weet ik zeker want hij moet bij mn ouders ook nog ergens liggen.

Hier een linkje:
https://www.klavarskribo.eu/nl/uitgaven ... t,-j_22620

Op die site staat nog veel meer 'lekkers' ;)


oke super, nou bedankt.. als ik weer zover ben... :-) weet ik het te vinden
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 jun 2018 16:36

Re: Wat spelen we zoal?

Enne,

ik zat ook op hetzelfde punt als jij nu. Ik wilde toen Ps 33 toccatine van Jan Zwart dolgraag spelen.
Ik heb toen toch maar besloten om les te nemen en in no-time had ik Do-Re-Mi uit de pruikentijd doorgespeeld en kon ik aan de 8 kleintjes van Bach beginnen. En dat binnen een jaar tijd. Er is dus hoop! :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 12 jun 2018 17:12

Re: Wat spelen we zoal?

anco.marijs schreef:Tja, een wondermiddel om zo een snelle route naar 'goed orgelspel' te maken is er gewoonweg niet. ;)

Klavarskribo heeft het voordeel dat je het begin razendsnel oppakt. Omdat het gewoon heel makkelijk te lezen is.
En als het zo makkelijk te lezen is kun je meer tijd besteden aan de speel technieken.
In Nederland is er zoveel Klavar beschikbaar dat je voorlopig echt niet uitgespeeld bent..
En 'jouw' psalm 146 is er ook in klavar..

Het enige nadeel van klavar is dat als je ergens komt, in een kerk ofzo, of bij andere mensen en ze vragen je een stukje te spelen. En dan geven ze je een boek in notenschrift...
Verder zijn er geen nadelen van Klavar, hoe hard sommige mensen ook hun best doen je anders te laten geloven ;)

Iemand die goed klavar kan lezen en een ander die goed noten kan lezen zullen hetzelfde stuk op precies dezelfde manier uitvoeren.
Denk alleen niet dat klavarskribo muziek makkelijk te spelen is. De techniek is hetzelfde en een toccata blijft net zo moeilijk uit te voeren.
Alleen in het begin kun je grotere stappen maken omdat het klavar makkelijk te lezen is.

Als je geen conservatorium ambieert zou klavar zeker een oplossing kunnen zijn.


Goed dat er maar steeds weer een lans voor Klavarskribo gebroken wordt. Voor mij was het een vrij logische stap aangezien mijn vader het ook speelde. Geregeld koop ik ook nieuwe muziek. En ook voor deze muziek geldt dat er illegaal gekopieerd wordt. Niet doen, ik ben blij dat ze nog steeds bestaan (als stichting) en gelukkig nog nieuwe muziek overnoteren. Je kunt je er ook op de nieuwsbrief aanmelden zodat je automatisch op de hoogte wordt gebracht van de nieuwe uitgaven.

Veel speel- en oefenplezier!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 jun 2018 19:23

Re: Wat spelen we zoal?

Henri,
Vergelijk het met leren lezen. Een kind wat net begint met lezen spelt letter voor letter en maakt zo woorden en dan zinnen. Na verloop van tijd gaat dat steeds beter en sneller. Een kind leest eerst simpele boekjes, eenvoudige woorden en korte zinnen. Met muziek lezen is het net zo. Eenvoudig beginnen en langzaam uitbouwen. Het lezen zal dan steeds beter en sneller gaan.
Iemand die goed noten kan lezen ( of klaver) zal uiteindelijk sneller een nieuw stuk kunnen doornemen. Voor het goed spelen is ook een goede techniek nodig. Ook die moet je opbouwen.
Je kunt alles zelf gaan proberen maar het beste resultaat zul je toch behalen als je een goede leraar zoekt.
Succes.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 12 jun 2018 21:48

Re: Wat spelen we zoal?

Henri27 schreef:Mijn vraag:

Hoe krijgen jullie een muziekstuk ingestudeerd?



Tip: neem les! Daar kom je verder mee.

En, dat zal ervaring van vele zijn;
Of je nou veel of weinig talent hebt, jong begint, of het later weer oppakt:
Leren orgelspelen is ook gewoon 'meters maken'.
Korte stukjes tegelijk, juiste vingerzetting bedenken en herhalen, herhalen, herhalen....
En opeens 'zit' het. Een heerlijk gevoel is dat.

Hou vol!

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 12 jun 2018 22:57

Re: Wat spelen we zoal?

Henri, welkom in de orgelscene!

Anderen schreven het ook al en ik sluit me er nadrukkelijk bij aan:

neem les!

Je zal zien dat je plezier in orgelspelen enorm toeneemt, je horizon verbreed wordt en dat je echt sneller en beter vorderingen zal maken dan nu - een goede leraar besteed ook aandacht aan studietechnieken, houding achter het orgel, registratie, vinger-en voetzettingen, en zo voort.

Speel stukken die je aan kan.

Ook eenvoudige muziek kan mooi zijn. Ik vermoed dat de muziek van Leen Schippers en Cor van Dijk je aanspreekt. En veel makkelijker speelbaar dan 146 van Jan Zwart. Mijn advies: begin daar pas aan als je er aan toe bent. Wanneer ben je er aan toe? Als je een stuk in één keer, in een (heel) langzaam tempo, vrijwel foutloos kan spelen. Deze en andere tips vind je in een prachtig (en gratis) E-book van Vidas Pincevicius (mits je Engels kunt lezen):
http://www.organduo.lt/organ-practice-is-a-privilege.html

Veel succes!
Orgelitis
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 jun 2018 23:14

Re: Wat spelen we zoal?

Het is net als met (top)sport. Het is een kwestie van talent hebben of niet en lol erin hebben of niet. Sporters die niet de juiste lichaamsbouw en talenten hebben om bij de wereldtop te horen maar er voldoening in hebben, kunnen toch een redelijk niveau bereiken waarmee ze zichzelf en anderen kunnen plezieren. Maar zelfs getalenteerden moeten hard werken om de top te bereiken.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 jul 2018 22:52

Re: Wat spelen we zoal?

Momenteel ben ik erg gecharmeerd van Engelse orgelmuziek -mede dankzij inspirerende bijdragen van Agnus Dei op Contrebombarde.
De Trumpet tune van Alfred Hollins had ik al, maar ben nu bezig met de Siciliana. Een juweeltje wat makkelijk klinkt, maar het niet echt is...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 jul 2018 11:53

Re: Wat spelen we zoal?

Het staat op het programma, alleen duurt het bij mij 20 minuten....
https://youtu.be/G8jTfAifKt8
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 11 jul 2018 11:56

Re: Wat spelen we zoal?

Jaap380 schreef:Het staat op het programma, alleen duurt het bij mij 20 minuten....
https://youtu.be/G8jTfAifKt8


Met 1 voet?
VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com