Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Alternatief voor los papier

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 13 jun 2018 19:43

Re: Alternatief voor los papier

Theo Jager schreef:Gewoon om te weten: kan Librera ook horizontaal autoscrollen, bijv. voor Klavar, dat altijd in portrait mode staat?


Nee, ik geloof het niet. Ik heb althans geen optie gevonden om lees- of scroll richting aan te passen.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 13 jun 2018 21:31

Re: Alternatief voor los papier

anco.marijs schreef:Een pc voor bladmuziek heeft ook zijn voordelen.
Maar een IPad of andere tablet heeft het grote voordeel dat je al je muziek gemakkelijk kunt meenemen.


Zo'n NUC PC is zo groot als een klein broodtrommeltje en kan je ook zo overall mee naar toe nemen. De monitor is meer een problem, maar een evengroot tablet zou dat ook zijn.


groetjes, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 jun 2018 09:46

Re: Alternatief voor los papier

Zelf gebruik ik al jaren een Samsung Galaxy 12.2. Scherm is vrijwel A4. Is helaas niet meer te verkrijgen. Voor de bladmuziek gebruik ik de app mobilesheetspro.
Voordeel van tablet ten opzichte van de NUC pc die Fred noemt is dat je geen kabels nodig hebt.
Zie me op zondag tijdens de dienst nog niet vooraf met allerlei verlengsnoeren een NUC aan te gaan sluiten ;) .
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 14 jun 2018 09:57

Re: Alternatief voor los papier

Als ik zou kiezen voor een pc (of nuc) dan is het zonde om daar een klein 13 inch monitortje bij te nemen omdat dat makkelijker draagbaar zou zijn. En zie mezelf nog niet slepen met een 34 inch widescreen ;)
Dus wat mobiliteit betreft blijft de tablet wel een voordeel.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 jun 2018 23:05

Re: Alternatief voor los papier

Ik hoef er niet mee te slepen maar het scherm in a.h.w. mijn lessenaar. Ik kan er nog een psalmboek en dergelijke voor zetten. Het is gewoon mijn thuisopstelling
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jun 2018 20:55

Re: Alternatief voor los papier

Ik heb voor mijzelf de knoop doorgehakt en ga voor een Chuwi Hi13 inch tablet-PC met los toetsenbord via Gearbest. Hij draait op Windows 10 en ik wil MobilesheetsPro gaan gebuiken. Stylus pen erbij om de vingerzetting en andere aanwijzingen er bij te kunnen plaatsen. En alle bladmuziek op 1 tablet vind ik ook wel erg handig. Ik denk dat ik voor € 350,- klaar ben (als de invoerrechten vergeten worden).
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 14 jan 2020 20:16

Re: Alternatief voor los papier

Beste spelers van beeldscherm!
Met welk programma kun je twee pagina's bladmuziek op scherm tonen en bij 1x PgDn één pagina opschuiven. Iemand vroeg hier op het forum al eerder naar aan Fred, maar ik kan geen antwoord hierop vinden. Met Acrobat Reader kan het in ieder geval niet.
Ik wil zelf een "handig" moment kunnen kiezen, waarop ik een pagina opschuif. Bij één pagina op scherm ben je altijd gebonden aan de laatste maten van die pagina. Bij 2 pagina's kan ik bijvoorbeeld halverwege pagina 2 al een klik geven om pagina 3 op scherm te krijgen en soepel doorspelen. Met een UW-scherm met 3 pagina's heb je dan nog meer vrijheid om het moment van "opschuiven " naar links te bepalen.
Wie o wie heeft hier ervaring mee: Musicreader? Powermusic? Mobilesheets?
Vertel ook even of je monitor een VESA aansluiting heeft voor mijn Minix NEO Z83-4Plus. Ik ben namelijk ook nog aan het dubben, welke monitor ik ga aanschaffen.

Gerard
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 16 jan 2020 19:47

Re: Alternatief voor los papier

Beste mensen!
Ik heb inmiddels ook even gemaild met de firma Zubersoft. Zij leveren het programma Mobilesheets. Dat is inmiddels wel een heel bekend programma om digitaal bladmuziek te lezen. Op mijn vraag hierboven, gaven ze me het volgende antwoord. Dat klinkt goed en ga ik dus uitproberen :

Hello Gerard,

MobileSheets actually already supports that. Just load a song with the two page display, tap the center of the screen to bring up the song overlay, then tap the icon at the bottom with a number in it. This will display the "Page Turn Mode" dialog which displays several choices. Select "Alternate Pages" and you will get the exact behavior you described (which is my preferred mode).

Let me know if you have any other questions.

Best regards,
Mike
Laatst bijgewerkt door G.G. Artistiek op 17 jan 2020 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 16 jan 2020 23:58

Re: Alternatief voor los papier

Hoi Gerard,

Net Mobile sheets aangeschaft ga dit nu zeker ook gebruiken echt een mooi programma voor zowel onder Windows of Android.

Bedankt voor de tip

Gr. Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 jan 2020 00:31

Re: Alternatief voor los papier

Ik heb op mijn lessenaar een breedbeeld scherm (83 cm), waarop in principe 4 A4-pagina's naast elkaar op passen. Maar ja, hoe doe je dat. Uiteindelijk heb ik het met de gratis versie van Foxit PDF Reader voor elkaar. En met pijltje naar rechts krijg je de volgende 4 paginas, of de volgende drie, of twee, afhankelijk van wat je instelt in de preferences.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 jan 2020 10:53

Re: Alternatief voor los papier

Henk61 schreef:Hoi Gerard,

Net Mobile sheets aangeschaft ga dit nu zeker ook gebruiken echt een mooi programma voor zowel onder Windows of Android.

Bedankt voor de tip

Gr. Henk

Dat is een fijn programma. Je kunt erg veel zaken instellen. Ik gebruik hem op een tablet met altijd maar 1 pagina tegelijk. Scrollen is goed in te stellen in verschillende snelheden. Omslaan is dan niet nodig. Nadeel is dat je het stuk wel in 1x in het goede tempo door moet spelen, anders gaat het mis.. Studeren doe ik dus met handmatig pagina's omslaan.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 17 jan 2020 11:36

Re: Alternatief voor los papier

Ha Fred!

Stel je speelt op pagina 3. Daar heb je een "handig" moment om om te slaan. Kun je daar dan pagina 1 en 2 laten verdwijnen, pagina 3 laten opschuiven naar links en dan pagina 4 en 5 erna laten verschijnen. Daar gaat het mij om.
Kan dit met Foxit Reader? Volgens Mike Zuber van Zubersoft kan het met zijn Mobilesheets for Windows wel. En het kost bijna niks in de Microdoft Store : € 12,99
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 17 jan 2020 14:07

Re: Alternatief voor los papier

Jaap380 schreef:
Henk61 schreef:Hoi Gerard,

Net Mobile sheets aangeschaft ga dit nu zeker ook gebruiken echt een mooi programma voor zowel onder Windows of Android.

Bedankt voor de tip

Gr. Henk

Dat is een fijn programma. Je kunt erg veel zaken instellen. Ik gebruik hem op een tablet met altijd maar 1 pagina tegelijk. Scrollen is goed in te stellen in verschillende snelheden. Omslaan is dan niet nodig. Nadeel is dat je het stuk wel in 1x in het goede tempo door moet spelen, anders gaat het mis.. Studeren doe ik dus met handmatig pagina's omslaan.



Jaap, ik heb de pageflip op mijn voetpistons aangesloten. Ik heb 27 inch touch als display. Grote voordeel t.o. van Acrobat/Foxit is dat je totaal geen werkbalken hebt dus de 2 bladen maximaal wordt getoond.

Gr. Henk
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 17 jan 2020 20:30

Re: Alternatief voor los papier

Voor mijn iPad op mijn keyboard heb ik ForScore app (https://forscore.co/), dat ook heel fijn werkt, met database functionaliteiten, bijschrijfmogelijkheden, etc. Echter op lees afstand bij een keyboard is het scherm te klein geworden voor mijn orgen. En op het orgel is de afstand nog groter.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 18 jan 2020 13:23

Re: Alternatief voor los papier

En hier de reactie van Powermusic Music Software op dezelfde vraag. Ze bedankten me nog net niet voor het idee, maar gaan het in de nieuwste update verwerken. ;)

Hi Gerard
This style of page turning is planned for the new version of Power Music Professional we are working on. Due for release later this year.
In the meantime you could just set up the music as 1,2 2,3 3,4 etc by duplicating the pages.
So when you move from 1,2 it displays 2,3.
Alternatively set it up as 1,2 3,2 3,4 5,4 etc.
Hope this helps.
Cheers

Gordon Cameron
Power Music Software Ltd
T: 01355 246832
W: powermusicsoftware.com
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 18 jan 2020 15:05

Re: Alternatief voor los papier

Ik zie op de site dat er ook een free version Éssential'is. Wie heeft daar al ervaring mee?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 18 jan 2020 20:07

Re: Alternatief voor los papier

FredM schreef:Ik heb op mijn lessenaar een breedbeeld scherm (83 cm), waarop in principe 4 A4-pagina's naast elkaar op passen. Maar ja, hoe doe je dat. Uiteindelijk heb ik het met de gratis versie van Foxit PDF Reader voor elkaar. En met pijltje naar rechts krijg je de volgende 4 paginas, of de volgende drie, of twee, afhankelijk van wat je instelt in de preferences.

Hoi Fred, GGArtistiek stelt jou een vraag naar aanleiding van bovenstaande. Ook ik ben geinteresseerd in jou antwoord.
Misschien kun je die vraag nog beantwoordrn?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 18 jan 2020 22:22

Re: Alternatief voor los papier

HJK schreef:
FredM schreef:Ik heb op mijn lessenaar een breedbeeld scherm (83 cm), waarop in principe 4 A4-pagina's naast elkaar op passen. Maar ja, hoe doe je dat. Uiteindelijk heb ik het met de gratis versie van Foxit PDF Reader voor elkaar. En met pijltje naar rechts krijg je de volgende 4 paginas, of de volgende drie, of twee, afhankelijk van wat je instelt in de preferences.

Hoi Fred, GGArtistiek stelt jou een vraag naar aanleiding van bovenstaande. Ook ik ben geinteresseerd in jou antwoord.
Misschien kun je die vraag nog beantwoordrn?

Zie een stukje omhoog in dit draadje en dan zie je een screenshot van Foxit PDF reader met 4 Pagina's naast elkaar. GGArtistiek heeft me prive benaderd en wil een andere aanpak" 2 pagina's naast elkaar die per pagina verschuift.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 16 mei 2020 10:27

Re: Alternatief voor los papier

Beste Fred, Henk-Jan en anderen!

Na maanden van nadenken, zoeken en uitproberen heb ik een - voor mij prettige - manier gevonden om bladmuziek te spelen vanaf een flinke monitor.
Wat ik gedaan heb :
Ik heb een 27inch 4K Asus-monitor (geen touch) gekocht. Daarbij een Minix Mini PC, de Z83-4 Pro met VESA-bracket. Aangesloten via de Displayport. Mobilesheets Pro aangeschaft. DE mini-pc communiceert met de vaste PC, waarop ik bestanden plaats /digitaliseer. Vanaf de Minix importeer ik de bestanden in Mobilesheets Pro. De Minix ligt achter de lessenaar op de geluidskaart. Ik heb er een USB-Hub op aangesloten (7 aansluitingen) voor de afstandsbedieningen voor het omslaan. Ook heb ik er een een draadloos toetsenbord K400 van Logitech op "aangesloten".

De vaste lessenaar heb ik uitschuifbaar laten maken door met het bovenblad van het orgel bij Eminent in Lelystad langs te gaan voor een lessenaar met Notenpultbeschlag van Ott Heuss : https://www.ottoheuss.de/orgelteile/spi ... ltbeschlag
meteen een gat ik het blad van de lessenaar laten maken voor de kabels.
Wel zo prettig om hoogte en afstand tot het scherm en bladmuziek naar wens te kunnen instellen. Mooi strak beeld, waarbij ik de helderheid wat gedempt heb.

Ik kan er ook nog gewoon papieren bladmuziek voor zetten. Gewoon een aluminium slijtstrip (normaliter voor een drempel) van 60 mm breed gekocht en gemonteerd tussen lessenaar en monitor. Door het geribbelde oppervlak rolt je muziek er niet af. Nog wel even mooi zwart spuiten.

Meestal laat ik 2 pagina's naast elkaar staan op de monitor. Ik geef in de muziek met tekens aan waar ik het beste kan omslaan. Even wennen, dat je daarna meteen links op dezelfde hoogte en in de dezelfde balk moet verder lezen. Bij één pagina met bijvoorbeeld een tablet, ben je altijd afhankelijk van de laatste maten van de pagina.

Inmiddels kan ik zowel met de handen als met de voeten muziek omslaan. Hoe ik dat met de handen doe, houd ik nog even voor mezelf : Is in testfase. Voor de voeten heb ik 2 USB-voetpedaaltjes dwars op de richel boven de pedaaltoetsen gemonteerd en binnen door het orgel op de USB-Hub aangesloten. Werkt prima. Bij Aliexpress verkrijgbaar met een paar weken geduld : https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-u ... ntrol.html . Een voor vooruit-bladeren en een voor terugbladeren. Je kunt elke toets van het toetsenbord erop programmeren met een bijgeleverd proggy op CD. Voordeel : het is gewoon handig of voetig om te kunnen kiezen, afhankelijk van het stuk muziek, dat je speelt.

Ik ben benieuwd naar reacties. Misschien kunnen anderen hier wat mee bij hun plannen om digitaal bladmuziek te gaan lezen vanaf de lessenaar. Zelf speel ik van Klavar, maar van notenschrift kan het even goed. Maakt ook hiervoor niet uit!!

Gerard
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 mei 2020 21:54

Re: Alternatief voor los papier

Ha Gerard, lijkt me een creatieve oplossing. Het belangrijkste is, dat het voor jou goed werkt.
Met Mobilesheets Pro (wat ik ook gebruik) kun je de bladmuziek ook laten scrollen op verschillende snelheden. Hierdoor hoef ik nooit zelf om te slaan. en gebruik ik ook geen aparte pistons hiervoor. Maar ieder zijn ding natuurlijk...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 08 jan 2022 14:39

Re: Alternatief voor los papier

Beste allemaal!

Kijk voor een nieuwe mogelijkheid voor het " omslaan" van bladmuziek op je beeldscherm eens
onder het topic "commerciële aanbieders" .

Gerard Kunst
Vorige

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com