Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Intoneren Hauptwerk sample sets

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 13 jun 2018 23:08

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

orgelitis schreef:Beste heren, opnieuw dank voor jullie reacties!
# Jan: wat je met 'high end scene' bedoelt ontgaat me, slaat dat op digitale orgels?


Nee dat slaat niet op digitale orgels. Met 'high end scene' bedoel ik - ik overdrijf misschien een beetje en trap misschien op een teentje of wat- de audiopuristen die de kwaliteit van een audio installatie mede beoordelen met de ogen en hoger waarderen naarmate het meer heeft gekost, waarbij zelfs een luidsprekerkabel - gewoon een stuk koperdraad van voldoende dikte- tot over de honderd euro per meter kan kosten en dan claimen dat het hoorbaar is en beter klinkt.
(terwijl het nagenoeg niet meetbaar is en daarmee verwaarloosbaar is)

Soms vind ik dat hier op het forum zoveel nadruk op roomcorrectie en alles wat daarbij hoort wordt gelegd, dat je het idee krijgt dat je eigen audio rijp is voor de vuilnisbak.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 13 jun 2018 23:25

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Hallo Jan,

Jan schreef:Soms vind ik dat hier op het forum zoveel nadruk op roomcorrectie en alles wat daarbij hoort wordt gelegd, dat je het idee krijgt dat je eigen audio rijp is voor de vuilnisbak.


Begrijpelijke reactie. Zelf heb ik zeker geen high-end audio en kabels etc. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ik nu met roomcorrectie het beste uit mijn set-up haal. Het hoeft dus niet bij de vuilnis. Met dank aan Jan Wim en de roomcorrectie klinkt het toch veel beter!

Een aanrader!

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jun 2018 00:18

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Soms vind ik dat hier op het forum zoveel nadruk op roomcorrectie en alles wat daarbij hoort wordt gelegd, dat je het idee krijgt dat je eigen audio rijp is voor de vuilnisbak.


Jan je trapt niet zomaar op tenen hoor(ik trek ze tegenwoordig eerder terug) :lol: ik durf zelf te beweren dat een tweelingsnoertje net zo netjes kan klinken als een Monster kabel, als we het over normale afstanden hebben, maar dat spreekt voor zich.

reactie op de quote
je audio is niet zozeer rijp voor de vuilnisbak, wel de akoestiek
stel jij zit op 80cm van je speaker te luisteren, dan hoor je 80cm akoestiek , je audio zit daar pas achter ;)

de speaker op zich heeft ook altijd wel een afwijking qua groepdelay en timing, maar deze versmering is vele male minder dan de invloed van de akoestiek
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 14 jun 2018 10:02

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

JA, het is gewoon waar ( want meetbaar) dat al op plm 1 m afstand van je speakers het gereflekteerde geluid uit je ruimte de overhand heeft ( behalve natuurlijk als je in een weiland gaat staan.......moet je wel oppassen voor de stier!)

Ik ben zelf als techneut erg kritisch betreffende al die hyper-audio verhalen en dito spullen. Voor mij moet het toch MEETBAAR zijn, ipv alleen ervaring.

Maar 1 ding moet mij toch wel van het hart: roomcorrection WERKT....!!

Overigens heb ik nog een tip: speel eens met een goede koptelefoon, aangesloten op een laag-ohmige uitgang van een goede vs ( voor een optimale demping), en voorzien van zowel type-specifieke egalisatiesoftware PLUS crossfeed (software OF hardware filtering), en je ervaart, in welke richting de speakers met roomcorrection gaan kwa definitie en transparantie van het geluid.......

En dan kan je besluiten, voortaan gewoon op koptelefoon te spelen. Is ook vaak leuker voor de buren en huisgenoten ( tenzij ze weg zijn van ZOWEL orgelmuziek als jouw speelniveau....) en je kunt tot in de kleine uurtjes doorgaan.....
Komt nog bij, dat je eventuele afwijkingen in je gehoor ( 1 oor wat ongevoeliger bv) dan gemakkelijk kunt uitregelen.

Ook MET roomcorrection heb je nmm toch NOOIT de volledige sensatie van in een kerk te spelen, want ook roomcorrection kan de muren niet echt weghalen, en de ingesloten hoeveelheid lucht werkt toch anders ( bij tutti) dan aldaar....

HG
Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jun 2018 11:40

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Hoi Geert

Daar heb je wel een punt m.b.t. spelen met een koptelefoon. Met die mooie tonebooster headphone plugins krijg je ook een mooie verbetering van het geluid.
Zelf speel ik toch het liefst met een gewone 4 kanaals weergave omdat je nu via de rear weergave toch op de een of andere manier informatie toevoegt aan de front kanalen.
Ga maar eens in Reaper de rears uit fase zetten, dan merk je dat de front kanalen ook weer anders gaan klinken.
Het is de samensmelting van front en rear die zo'n mooie soundfield reproductie van een kerkzaal neerzetten en dat mis ik wel bij een koptelefoon.

Trouwens als je toch de intonatie route kiest dan klinken op deze manier behandelde sets waarschijnlijk niet goed via de koptelefoon, want daar is deze intonatie wijze niet voor bedacht.

Ook opnames van deze geïntoneerde sets afgespeeld in andere ruimtes met andere akoestiek of geplaatst op contrebombarde (waar ik vaak naar luister via mijn ipad met inear koptelefoon) kunnen dan ongewenste resultaten geven.
Mocht je toch opnames met deze intonatie routine maken, dan kan je het best een midi opname maken en dan in een andere niet geïntoneerde instantie van Hauptwerk de definitieve opname maken. Dat is wel een probleem als je, je sets te uitgebreid intoneert!


Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jun 2018 12:43

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Room correctie is m.i. Een onmisbare schakel in de setup.

Maar na die stap is er nog meer winst te halen, n.l de groupdelay zien te corrigeren, hier kunnen ook nog fikse uitlopers inzitten. En dat gaat met intoneren niet lukken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 14 jun 2018 19:14

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Voor de duidelijkheid: Ik ben er wel van overtuigd dat roomcorrection software een flinke verbetering van de geluidsweergave brengt. Mijn reactie was meer gericht op het 'fanatisme' waarmee dat wordt gebracht en anderzijds het intoneren in Hauptwerk als ongewenst wordt beschouwd en beschreven.
Zelf speel ik 90 % van mijn tijd met koptelefoon, om de redenen die Geert al noemde. Een register in volume iets aanpassen (omdat ik de trompet van Freiberg en Tholen te luid vind) is volgens mij een prima methode. En dat het dan anders klinkt dan in de kerk of dat de microfoon heeft geregistreerd zal mij een biet zijn.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jun 2018 19:37

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Mijn reactie was meer gericht op het 'fanatisme' waarmee dat wordt gebracht en anderzijds het intoneren in Hauptwerk als ongewenst wordt beschouwd en beschreven.


Jan wellicht komt het over als "fanatisme" maar dat is het niet
ik heb (Lees maar terug div. topics) altijd geschreven eerst corrigeren en daarna kan je altijd nog intoneren
andersom is echt ondenkbaar.

en dat het jouw geen biet kan schelen :lol: wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt

maar dat jij met een koptelefoon speelt heeft een onderliggende reden Jan
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 14 jun 2018 19:43, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jun 2018 19:38

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Jan

Jan Wim is niet tegen intoneren van HW als bijv. een Trompet te luid klinkt.
Hij is wel tegen intoneren om via intoneren de akoestische eigenschappen van de ruimte, waar je HW staat opgestelt, te neutraliseren. Dat is dus idd als ongewenst beschouwd en beschreven.

Dat laatste, via intoneren de akoestische eigenschappen neutraliseren, kan trouwens helemaal niet met het HW voicing tool. Met de parameters 13, 14 en 15 in dit tool (de Laag/hoog equalizer) is een laag/hoog filter gemaakt, waarvan je de schakelfrequentie, de steilheid van de flanken kan bepalen en met 15 het hoog een boost geven. Met dit filter kun je niet de grillige vorm van de in andere topics afgebeelde frequentiekarakteristieken van een ruimte, gemeten met ARC, REW of een ander tool, vlak maken.
Daar tool is daar dus helemaal niet voor bedoeld; wel zoals jij dat toepast.


Edit: gelijk geantwoord met Jan Wim
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jun 2018 11:52

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

laat ik het voor de 20e keer eens over een andere boeg gooien :lol: :lol:

waarom kan je niet intoneren zonder eerst te corrigeren????

plaatjes zeggen wellicht meer dan lappen tekst.
ik heb iets gevonden op internet wat redelijk overeenkomt / bruikbaar is om aan te geven waarom mijn "fanatisme" tegen puur alleen intoneren ontstaat.

ik heb ooit 2 vragen gesteld aan Boersma die betrekking hebben op een cruciaal speaker onderdeel, het antwoord heb ik nooit gekregen.

dus laat ik het duidelijk stellen ik ben absoluut niet anti intonatie(ook al gebruik ik dat zelf niet) wel blijf ik strijden tegen onzin dat speakers en een akoestische omgeving geheel ondergeschikt zijn t.o.v intonatie.

intoneren kan echt alleen nadat er als 1e een correctie is uitgevoerd.

bekijk onderstaand filmpje maar eens vergeet even de marketingzijde, maar kijk puur naar de plaatjes
denk je eens in dat we de dame in het filmpje omruilen voor een orgelpijp(geluid)
bedenk daarbij nog eens dat je zelden met maar 1 vinger en 1 register speelt dus het filmpje kan gerust maal faxtor X

https://www.youtube.com/watch?v=peQq6BX6jio&t=8s


de mensen die dit onzin vinden zijn ook niet in staat om verschil tussen mono/stereo te beluisteren omdat dit ook tijds projectie en delay is
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 15 jun 2018 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 15 jun 2018 12:01

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Jan Wim schreef:laat ik het voor de 20e keer eens over een andere boeg gooien :lol: :lol:

waarom kan je niet intoneren zonder eerst te corrigeren????

plaatjes zeggen wellicht meer dan lappen tekst.
ik heb iets gevonden op internet wat redelijk overeenkomt / bruikbaar is om aan te geven waarom mijn "fanatisme" tegen puur alleen intoneren ontstaat.

ik heb ooit 2 vragen gesteld aan Boersma die betrekking hebben op een cruciaal speaker onderdeel, het antwoord heb ik nooit gekregen.

dus laat ik het duidelijk stellen ik ben absoluut niet anti intonatie(ook al gebruik ik dat zelf niet) wel blijf ik strijden tegen onzin dat speakers en een akoestische omgeving geheel ondergeschikt zijn t.o.v intonatie.

intoneren kan echt alleen na dat er als 1e een correctie is uitgevoerd.

bekijk onderstaand filmpje maar eens vergeet even de marketingzijde, maar kijk puur naar de plaatjes
denk je eens in dat we de dame in het filmpje omruilen voor een orgelpijp(geluid)
bedenk daarbij nog eens dat je zelden met maar 1 vinger en 1 register speelt dus het filmpje kan gerust maal faxtor X

https://www.youtube.com/watch?v=peQq6BX6jio&t=8s


Erg duidelijk gemaakt wat er op het forum precies bedoelt wordt!

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 15 jun 2018 12:17

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Ha Jan Wim,

ik geloofde je altijd al, maar met dit filmpje (gouden greep) begin ik het ook te begrijpen. Denk ik. Klopt het als ik uit het filmpje afleid dat je voor een goed geluid ALTIJD roomcorrectie moet toepassen? Of het nou uit je orgelspeakers komt of uit je geluidsinstallatie?

Wat ik nog niet snap: wat gebeurt er IN de luidspreker? Dat de microfoon meet is helder, dat softwarematig de frequentiekarakteristiek aangepast wordt begrijp ik ook (min of meer), maar wat verandert er in de luidspreker? Het blijft toch dezelfde trillende conus die het geluid voortbrengt? Of zit er software in de speaker die de conus anders laat trillen? Maar dan zou je toch bij elke speaker (ook van een digitaal orgel) roomcorrectie moeten kunnen toepassen? En tenslotte, is REQ (room equalisatie, toch?) uiteindelijk een soort equalizer zoals die op goede versterkers zit (en in mijn DO) maar dan veel nauwkeuriger? [sorry als dit domme vragen is of als je het allang beantwoordt hebt, ik ben echt leek op dit gebied, met niet meer dan wat ver weggezakte middelbare school kennis van natuurkunde]

groet, O.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jun 2018 13:23

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

orgelitis schreef:Ha Jan Wim,

ik geloofde je altijd al, maar met dit filmpje (gouden greep) begin ik het ook te begrijpen. Denk ik. Klopt het als ik uit het filmpje afleid dat je voor een goed geluid ALTIJD roomcorrectie moet toepassen? Of het nou uit je orgelspeakers komt of uit je geluidsinstallatie?

Wat ik nog niet snap: wat gebeurt er IN de luidspreker? Dat de microfoon meet is helder, dat softwarematig de frequentiekarakteristiek aangepast wordt begrijp ik ook (min of meer), maar wat verandert er in de luidspreker? Het blijft toch dezelfde trillende conus die het geluid voortbrengt? Of zit er software in de speaker die de conus anders laat trillen? Maar dan zou je toch bij elke speaker (ook van een digitaal orgel) roomcorrectie moeten kunnen toepassen? En tenslotte, is REQ (room equalisatie, toch?) uiteindelijk een soort equalizer zoals die op goede versterkers zit (en in mijn DO) maar dan veel nauwkeuriger? [sorry als dit domme vragen is of als je het allang beantwoordt hebt, ik ben echt leek op dit gebied, met niet meer dan wat ver weggezakte middelbare school kennis van natuurkunde]

groet, O.



beste O.

laat ik er gemakshalve even van uitgaan dat voor de rest alle audioschakels inorde zijn. en je vraag puur m.b.t speaker kan beantwoorden.

een speaker(spreker)

Driver(bestuurder)

ik ga niet de werking van een driver uitleggen omdat het dan een chaos wordt, dus even heel simpel een speaker bestaat uit een spreekspoel, en een elektromagneet

opnieuw zal denk ik een filmpje duidelijker zijn
https://www.youtube.com/watch?v=_rH4XeS7XxU

zou je nu puur alleen equalizing toepassen 0f bij intoneren alleen volume aanpassen dan sla je een enorme stap over.


correctie houdt veel meer in dan puur alleen een beetje volume dippen of boosten.


natuurlijk zal een conus altijd trillingen blijven uitsturen, alleen met fouten, dus is de input ook de output van de speaker?
filterhelling is al heel bepalend, oftewel:
-hoe snel kan de spreekspoel en conus starten en stoppen?
- hoe snel moet de conus starten en stoppen?
start deze te laat op een signaal? stopt deze te laat?

de uitleg laat zien dat elke trilling geluid geeft, dus als het signaal(input) al weg is en de conus voor/na ijlt dan krijg je hoorbare fouten.
"gratis' geluid wat we juist niet willen horen, die gratis troep geeft versmering.

ik zal later proberen wat meer op te zoeken qua werking
denk maar weer aan dit filmpje de vrouw die vervormd
https://www.youtube.com/watch?v=peQq6BX6jio&t=8s

dus even reflectie: als ik een Trompet wil intoneren dan kan ik dit puur tonaal doen, maar niet technisch
kan je dus met een intoneer schuif de timing/fase/groep delay aanpassen??
Nee

kan je de akoestische vervorming(vervuiling simpel weg intoneren? met de beschikbare hw tools?
Nee


is het cirkeltje weer rond ;) eerst alle technische "mechanische" zaken goed zetten, daarna kan je pas bij behoefte gaan intoneren.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 15 jun 2018 13:48

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

orgelitis schreef:Ha Jan Wim,

ik geloofde je altijd al, maar met dit filmpje (gouden greep) begin ik het ook te begrijpen. Denk ik. Klopt het als ik uit het filmpje afleid dat je voor een goed geluid ALTIJD roomcorrectie moet toepassen? Of het nou uit je orgelspeakers komt of uit je geluidsinstallatie?

Wat ik nog niet snap: wat gebeurt er IN de luidspreker? Dat de microfoon meet is helder, dat softwarematig de frequentiekarakteristiek aangepast wordt begrijp ik ook (min of meer), maar wat verandert er in de luidspreker? Het blijft toch dezelfde trillende conus die het geluid voortbrengt? Of zit er software in de speaker die de conus anders laat trillen? Maar dan zou je toch bij elke speaker (ook van een digitaal orgel) roomcorrectie moeten kunnen toepassen? En tenslotte, is REQ (room equalisatie, toch?) uiteindelijk een soort equalizer zoals die op goede versterkers zit (en in mijn DO) maar dan veel nauwkeuriger? [sorry als dit domme vragen is of als je het allang beantwoordt hebt, ik ben echt leek op dit gebied, met niet meer dan wat ver weggezakte middelbare school kennis van natuurkunde]

groet, O.



Ik dat het antwoord wat dat betreft meer over de driver zelf gaat als ik het goed opvat?
Hoe een driver trilt, en waarom hij zo trilt. En waarom de ene driver zich anders gedraagt dan een andere e.d
Ik denk dat het antwoord meer in speakerbouw ipv. roomcorrectie is..
Maar Jan-Wim gaat ook al die richting op met de snelheid van de driver.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 jun 2018 13:52

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Geweldige video Jan Wim
Dat maakt het veel begrijpelijker.
Ik heb de video ook op het Engelstalige forum doorgezet in de topic over roomcorrection.

Groet Jan

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 15 jun 2018 13:54

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Jan Wim,

opnieuw dank voor het filmpje. Het geeft basiskennis die ik niet had en het is heel instructief. Mijn vragen worden hiermee overigens niet alle beantwoord [dat kost wellicht ook veel tijd, als je er niet aan toe komt (of anderen) is dat niet erg, je doet al heel veel].

Jan Wim schreef:dus even reflectie als ik een Trompet wil intoneren dan kan ik dit puur tonaal doen, maar niet technischkan je dus met een intoneer schuif de timing/fase/groep delay aanpassen??Nee
Je hoeft mij niet meer te overtuigen hoor, dat heb je in eerdere posts al genoegzaam gedaan. Ik was al overtuigd dat je gelijk hebt en dat het gewoon zo ís.

Als ik het goed begrijp:
In zekere zin is een echte orgelpijp intoneren (de geluidsbron) vergelijkbaar met via roomcorrectie de luidspreker optimaliseren (de geluidsbron).
En "intoneren" met software (Hauptwerk of Physis, dat maakt in dit verband niet uit) is het veranderen van een signaal dat naar de bron gestuurd wordt - maar als die bron niet goed weergeeft kan het signaal ook niet goed weergegeven worden. "Intoneren" zonder goede bron is het paard achter de wagen spannen.

hg, O.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 jun 2018 21:16

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Orgelitis, een poging van mijn kant

Klopt het als ik uit het filmpje afleid dat je voor een goed geluid ALTIJD roomcorrectie moet toepassen? Of het nou uit je orgelspeakers komt of uit je geluidsinstallatie?
Ja, in ieder geval zolang je het originele karakter van een geluidsopname zo goed mogelijk wil benaderen

Wat ik nog niet snap: wat gebeurt er IN de luidspreker? Dat de microfoon meet is helder, dat softwarematig de frequentiekarakteristiek aangepast wordt begrijp ik ook (min of meer), maar wat verandert er in de luidspreker? Het blijft toch dezelfde trillende conus die het geluid voortbrengt? Of zit er software in de speaker die de conus anders laat trillen?
Een vergelijking: wat gebeurt er IN de motor van je auto wanneer je op cruisecontrol rijdt? Niet zoveel. Of heel veel, net hoe je het bekijkt. De motor ontvangt een signaal om gas bij te nemen of terug te nemen, en doet zijn werk overeenkomstig dat signaal. De cruisecontrol past dat signaal aan. Een speaker (driver + conus) werkt ook overeenkomstig het signaal wat deze ontvangt, en zal afhankelijk daarvan meer of minder gaan trillen. De room correction software past dat signaal aan.

Maar dan zou je toch bij elke speaker (ook van een digitaal orgel) roomcorrectie moeten kunnen toepassen?
Ja... zolang je maar (indirect) toegang kunt krijgen tot het audiosignaal dat de speaker ontvangt.


En tenslotte, is REQ (room equalisatie, toch?) uiteindelijk een soort equalizer zoals die op goede versterkers zit (en in mijn DO) maar dan veel nauwkeuriger? [sorry als dit domme vragen is of als je het allang beantwoordt hebt, ik ben echt leek op dit gebied, met niet meer dan wat ver weggezakte middelbare school kennis van natuurkunde]

Volgens mij is er geen breed gebruikte afkorting voor room correction. Maar er zijn inderdaad een aantal overeenkomsten met een equalizer. Room correction software pakt het probleem wat breder, nauwkeuriger en misschien uiteindelijk vooral gebruiksvriendelijker aan dan equalizer software.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 16 jun 2018 10:21

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Het corrigeren van het audio-signaal is wel een flinke hype geworden...

Als ik zo eens nagaa, van mijn eerste zelfbouw-electronicum tot waar wij nu zijn, is het echt een ongelofelijke ontwikkeling in 1 mensenleven.....

Eerst maakte de computer al die hardware overbodig, en kon je volstaan met een Midi-console.
Vervolgens, naarmate de computers krachtiger zijn geworden, kon er ook software geschreven worden, waarmee in realtime, zonder merkbare vertraging, al die parameters in het audio-domein afgesteld kunnen worden.

De theorie was reeds lang bekend; ik was zelf bijvoorbeeld reeds in de 80er jaren beroepshalve bezig met metingen van groeplooptijdvervorming op wide-band dataverbindingen; daar had je toen nog enorm dure en omvangrijke meetapparatuur voor nodig......

En nu zijn we zover dat dit allemaal voor betrekkelijk weinig geld geimplementeerd kan worden. Wat een interessante tijd is dit toch voor velen.......

Ik zou zo zeggen...DOEN! Wel is het nog even een leercurve voor velen; eigenlijk zou Jan-Wim een boekje kunnen schrijven a la het HW handboek van Evert-Jan....

HG

Geert

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 16 jun 2018 11:03

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

geert01 schreef:Ik zou zo zeggen...DOEN!


Helemaal mee eens! Het is zeer de moeite waard! Ik was op zich best tevreden over mijn set-up en kon er echt van genieten. Inmiddels roomcorrectie toegepast, goed op tijd gezet en nog wat kleine wijzigingen gedaan. Wat een verschil! Het is nog veel echter geworden! En we zijn nog niet helemaal klaar. . .

Een tijdje geleden berichtte Bucanier dat hij 'helemaal happy was' na metingen en aanpassingen door Jan Wim. Hier is er nog één! :D

Jan Wim, heel hartelijk dank voor al de tijd die je erin steekt om forumleden verder te helpen!

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 jun 2018 18:31

Re: Intoneren Hauptwerk sample sets

Helemaal mee eens Arjan

Dank zij de input van Jan Wim is mijn installatie ook op een hoger niveau gekomen!

Bedankt Jan Wim

Groet Jan
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com