Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 17:01

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ha Jan Wim,

Mijn rears zijn simpele B&W DM601 S3 boekenplank speakers. Dat zou toch farfield moeten zijn?

Na veel smokkelen en schuiven is het afstand meten gelukt. Gordijnen voor het raam, kleed over glastafel, windlichten uit het raamkozijn, stoelen a/d kant enz.

Vervolgens alles weer teruggezet voor de echte geluidsmeting. Het bepalen van de luisterpositie lukt ook, maar bij de verdere metingen kan SW de mic niet lokaliseren. Ik heb de 3 verschillende signalen geprobeerd.

De gemeten afstanden met de centimeter bedragen.
Tussen rear speakers: 4,25 mtr
Rear R - luisterpositie: 4,64 mtr
Rear L - luisterpositie: 5,46 mtr

Het lijkt erop dat het op deze positie van de speakers niet gaat lukken en er teveel reflectie is. :cry:

Zou het toch beter zijn om de Rear L vanuit raamkozijn op een luidsprekervoet op de alternatieve lokatie te plaatsen? In dat geval komt Rear L recht achter het orgel en dat is niet bepaald een mooi stereobeeld.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2018 17:23

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Arjan de B&W zijn "bookshelf". Dat is zeker geen farfield speaker


Staan je rear speakers nu wel qua hoogte op 1 niveau?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 17:30

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim,

Is het dan mid field, of toch near field?

Ze staan op nagenoeg gelijke hoogte; 2 cm verschil. Maar dat is eenvoudig op te lossen. Of is dat geen probleem?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2018 17:46

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:Jan Wim,

Is het dan mid field, of toch near field?

Ze staan op nagenoeg gelijke hoogte; 2 cm verschil. Maar dat is eenvoudig op te lossen. Of is dat geen probleem?


2cm is geen probleem daar kan het probleem niet door ontstaan, ik hou het op nearfield ;) Dit heeft alles met de afstraal resolutie te maken.
Je zou eens kunnen proberen door de speakers even tijdlijk op 2,50mtr afstand te zetten, om te checken of je zo de reflectie kan omzeilen,
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 19:54

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Onze huiskamer lijkt me akoestisch een erg uitdagende ruimte. Of de rears zijn niet goed.

Ik heb de rears verplaatst naar zo'n 2,5 mtr afstand van speelpositie en ongeveer 1,5 mtr uit elkaar. Afstandsmeting ging goed, hoewel SW wel zo'n 10 cm teveel meet.
Helaas geluidsmeting niet gelukt. Zodra ik dicht bij het trap naast het orgel moet meten, is de mic kwijt. Het lijkt erop dat het wandje en de trap roet in het eten gooit.

De speakers nog dichter op elkaar gezet, zodat Rear L 'voorbij' het wandje komt. Met veel moeite leek het te gaan lukken, maar toen liep SW vast en had ik het even gehad. Maar ook in deze positie was het regelmatig lastig de mic in de juiste positie te krijgen.

Onze kamer is geen rechthoek, maar heeft allerlei hoeken, barretje, schoorsteen. Eerste gedeelte is zo'n 3,60 mtr breed en dan loopt het uit tot zo'n 6 mtr. Zou het daar mee te maken kunnen hebben?

IMG_0727.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Cheesecorner op 19 jun 2018 21:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2018 20:47

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Arjan

het kan de wand zijn direct naast je orgel.

kan je vanuit de speelpositie de rear in het raamkozijn nog zien?


even een simpel layout
klopt de locatie rears t.o.v van je orgel?
arjan.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 20:52

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim,

Je kunt de speaker zien. De foto is gemaakt 'vanaf' de bewuste speaker. Maar het lijkt inderdaad de wand te zijn.

Zodra ik een beetje naar achter moet meten en in het hoekje kom, gaat het fout. Het kan zijn dat SW aangeeft in positie te zijn en een moment later is het signaal weer kwijt.

Je tekening klopt!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2018 21:25

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

dat is puur te wijten aan reflectie.

als je de sweetspot eens wat naar achter brengt dus van het orgel af zodat de zijmuur wat minder invloed heeft
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 21:36

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim,

Dank. Ga ik mee a/d slag. Weet niet of het deze week nog lukt, maar wordt vervolgd.

Er is duidelijk correctie nodig. Ik heb wat stukken opgenomen in HW en afgeluisterd op de bank. Dan hoor je duidelijk een wat brommerige linker rear speaker, vooral bij Bazuin in pedaal. Een soort 'oe-klank'. ;) Lijkt mij dat dit door reflectie van het glas komt. Hopelijk komen we er uit.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 jun 2018 22:00

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Sjonge, en het zou simpel zijn....
Nu weet ik ook waarom het "studio-edition"is. het wachten is op de 'livingroom-edition'. :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 22:16

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

:lol:

Laat die living-room edition maar snel komen. ;)
Maar, onze huiskamer maakt het ook wel erg moeilijk voor roomcorrectie. Zoveel reflectiepunten . . .
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 jun 2018 22:36

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hoi Arjan

Het is allemaal niet zo eenvoudig bemerk ik.
Is sonarworks niet te kritisch m.b.t. plaatsing microfoons etc. Of is het echt jouw kamer die het probleem geeft.
Ben zelf met Arc, arc2 en Dirac nooit tegen dit soort problemen aangelopen.
Mijn ruimte is waarschijnlijk makkelijker uit te meten je kent mijn ruimte. Maar toch vraag ik mij af of het niet aan Sonar works ligt.

Groet Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 22:47

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hoi Jan,

Jij hebt echt een pracht ruimte! Alles mooi in de juiste verhoudingen. Dat gaat bij mij nooit lukken, helaas.

Maar je hebt, denk ik, wel een punt. SW geeft aan waar je de mic moet houden. Bij de fronts werkte het helemaal goed. Bij ARC moet je het patroon zelf uitzetten en zal het meten makkelijker gaan.

Helaas is meting met ARC2 nog steeds niet gelukt. Ik heb het idee dat de mic niet goed is. Gisteren deed ik een meting van de dB's met REW. Toen kwam ik erachter dat de ARC mic veel hogere waardes aangeeft dan de andere 2 die ik nu in huis heb. Wellicht betekent het dat er teveel ruis in de meting zit?

Maar eens een berichtje naar ARC sturen.

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2018 22:57

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

SW is zeker kritischer dan bv. ARC SW is meer semi-prof deze software is met name geschreven voor de studio's
woonkamers gaan ook goed alleen moet de audio setup wel aan enige basis voorwaarde voldoen.

maar dat spreekt voor zich hoop ik :oops:


trouwens ik bedenk net dat bij Henk Pasterkamp de rears ook heel ver weg stonden, maar omdat dit geen nearfield is
kon ik ze gewoon met SW uitmeten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 jun 2018 23:03

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hoi Arjan

Ik heb hier nog een arc2 mic. liggen mocht je in de buurt zijn dan kan je hem eens oppikken mocht je arc nog eens willen proberen.
Alleen deed de geluidskaart toendertijd met deze mic. vreemd.
Dus ik weet niet of dat is opgelost na de reparatie.

Groet Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 23:22

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim schreef:woonkamers gaan ook goed alleen moet de audio setup wel aan enige basis voorwaarde voldoen.

maar dat spreekt voor zich hoop ik :oops:

trouwens ik bedenk net dat bij Henk Pasterkamp de rears ook heel ver weg stonden, maar omdat dit geen nearfield is
kon ik ze gewoon met SW uitmeten

Ik begrijp dat zowel onze woonkamer en de rears niet geschikt zijn. :cry:
Gelukkig krijg ik alle gelegenheid om mijn hobby uit te voeren. Maar een studio van de woonkamer maken, gaat net wat te ver. ;)
Aan het andere punt, de speakers, is wel wat te doen. Jij had ze waarschijnlijk allang bij het grof vuil gezet, Jan Wim?

Kunnen we dit goed krijgen, of zal ik aan andere rears moeten? Wat raad je aan?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 jun 2018 23:24

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:
Jan Wim schreef:woonkamers gaan ook goed alleen moet de audio setup wel aan enige basis voorwaarde voldoen.

maar dat spreekt voor zich hoop ik :oops:

trouwens ik bedenk net dat bij Henk Pasterkamp de rears ook heel ver weg stonden, maar omdat dit geen nearfield is
kon ik ze gewoon met SW uitmeten

Ik begrijp dat zowel onze woonkamer en de rears niet geschikt zijn. :cry:
Gelukkig krijg ik alle gelegenheid om mijn hobby uit te voeren. Maar een studio van de woonkamer maken, gaat net wat te ver. ;)
Aan het andere punt, de speakers, is wel wat te doen. Jij had ze waarschijnlijk allang bij het grof vuil gezet, Jan Wim?

Kunnen we dit goed krijgen, of zal ik aan andere rears moeten? Wat raad je aan?


Nee nog nietsssssss weggooien eerst nog even stoeien, opgeven kan altijd nog ;)

Ik wil 1 poging op locatie bij je proberen, garantie tot de deur :lol: :lol:
alleen de eerste 2 / 3 weken is het nog een beetje druk
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 19 jun 2018 23:27, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 23:27

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Loosman schreef:Hoi Arjan

Ik heb hier nog een arc2 mic. liggen mocht je in de buurt zijn dan kan je hem eens oppikken mocht je arc nog eens willen proberen.
Alleen deed de geluidskaart toendertijd met deze mic. vreemd.
Dus ik weet niet of dat is opgelost na de reparatie.

Groet Jan

Hoi Jan,
Dank voor je aanbod! Lijkt me goed plan! Leuk om te testen!

Met alle metingen met REW en SW doet de geluidskaart het nu prima! André, heeft nog bericht van RME gekregen dat alles nagekeken is en waar nodig gerepareerd. Ik heb er alle vertrouwen in.

Ik stuur je wel een appje als ik weet wanneer ik langs kan komen.

Groet,
Arjan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 19 jun 2018 23:32

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim schreef:
Nee nog nietsssssss weggooien eerst nog even stoeien, opgeven kan altijd nog ;)


Dat lees ik graag! :P

Jan Wim schreef:Ik wil 1 poging op locatie bij je proberen, garantie tot de deur :lol: :lol:
alleen de eerste 2 / 3 weken is het nog een beetje druk

Dat is helemaal een geweldig aanbod! Wellicht is het te combineren met Hans Bregman, hij woont in hetzelfde durpie. Hij zal er zeker bij willen zijn.
Uiteraard betaal ik je kosten!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jun 2018 06:19

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

wat je nog kan checken is of de audiokaart wel tijdens het pingen op 44khz staat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 20 jun 2018 07:31

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Jan Wim, voordat ik begin te meten zet ik hem op 44 kHz. Dus dat zou zo moeten zijn.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 20 jun 2018 10:55

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Je moet wel altijd ff checken, als je Reaper gebruikt, of je ook in je projectsettings de juiste bitrate hebt ingesteld, anders kan het zomaar zijn, dat een eerdere ergens afgelezen of ingestelde waarde, weer wordt overschreven door je software.......

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 20 jun 2018 12:00

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Hallo Geert,

Dank je. Ik ben ervan bewust. Tijdens gebruik van SW heb ik zowel Reaper als HW niet aanstaan. Anders gaat de bit rate inderdaad terug naar 48kHz en is het niet aan te passen.
Bovenin het scherm van de RME staat de bitrate vermeld. Die staat tijdens de meting op 44.1kHz, dus dit lijkt me goed.
Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jun 2018 12:53

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Nou Arjan,

ik heb vanmorgen mijn rearkanalen (Jamo's) gemeten met SW. Het was even zoeken met de mic totdat hij hem vond. Het is ook lastig als je rears uitmeet, omdat je achterom op je scherm moet kjken waar SW de mic wil hebben (spiegelbeeld).
Het is toch gelukt, en mijn speakers straan ook op niet ideale posities met een enorme reflectie van de schoorsteen. Ze staan 4,20m vanaf de orgelbank.
Die B&W's van jou zouden het probleem niet moeten zijn. Het zijn boekenplankluidsprekers en geen monitorspeakers.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 20 jun 2018 13:47

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Proficat Jaap!

Het is inderdaad lastig in spiegelbeeld werken. Met speakers op zo'n grote afstand is het ook lastig te zien hoe ver naar voren je moet gaan. Maar daar kwam ik op den duur wel uit. Het grootste probleem lijkt de wand naast mijn orgel. Zodra ik daar achter moet, raakt de mic kwijt.

We blijven stoeien . . .
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com