Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 20 jun 2018 15:09

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Ik zou ook eens contact opnemen met Sonarworks.

Lees op de site van Sonarworks:

https://sonarworks.zendesk.com/hc/en-us/articles/360001117914-Distance-between-your-speakers-is-too-large-

Google vertalen:

De afstand tussen uw luidsprekers is te groot
De gemeten afstand tussen uw luidsprekers is meer dan 6 m. Om uw luidsprekers te kalibreren, probeert u ze dichter bij elkaar te plaatsen en de metingen opnieuw uit te voeren. De luidsprekers moeten ten minste 50 cm / 20 van elkaar verwijderd zijn, maar niet verder dan 6 m / 19,5 ft. Als het probleem aanhoudt, neemt u contact op met de ondersteuning .

Kan de microfoon niet vinden
Als de software de microfoon in het meetgebied niet langer dan 10 seconden kan detecteren, krijgt u de foutmelding 'Kan de microfoon niet vinden'. Schakel de modus Single-Step in als u meer tijd nodig heeft om de microfoon in uw studio te verplaatsen.
Als de software er niet in slaagt om de microfoon correct te lokaliseren, zorg er dan voor dat u dezelfde audio-interface gebruikt voor invoer en uitvoer en dat u de interface-instellingen (samplefrequentie, buffergrootte) niet hebt gewijzigd nadat u de Reference Measure-app voor het eerst startte. U moet opnieuw beginnen als u uw audio-interface-instellingen hebt gewijzigd. Neem contact op met de ondersteuning als het probleem aanhoudt .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jun 2018 16:32

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

volgens mij gaan we met de SW berichten in de verkeerde topic verder :oops:


ik heb in een tussenuurtje ;) de proef op de som genomen, heb 2 Behringer monitor speakers op 5 mtr afstand gezet en de microfoon is gelijk bij de 1e meting al zoek :roll: :roll:
de afstandsmeting was op 30cm na correct...……..


dit heb ik nog niet eerder meegemaakt

vervolgens mijn huidige front speakers uit het orgel gehaald op 5mtr afstand gezet en voila 2cm meet verschil op de afstand.
en 37 mic. positie gemeten.

daarna heb ik de tweeter van 1 speaker omgepoold, en het hoog sterk getrimd
zelfs dan meet SW het nog
sw jw test.jpg


daarna heb ik beide speakers langs de zijmuren van de woonkamer laten stralen zodat ik vanaf de sweetspot veel reflectie zou meten.
maar zelfs dan kan ik de meting afmaken, soms doet SW wel een meting 2x, ik denk dat de software zich dan even achter de oren krabt ;) ;)
maar ook dat lukt, krommer en onlogischer als de 2 test metingen is haast niet denkbaar
sw jw 1test.jpg


een voorzichtige pijnlijke conclusie is vrees ik dat als SW de microfoon kwijtraakt de afstraal "resolutie" van een speaker onder de maat is.
een speaker is dan niet gedetailleerd genoeg.


maar goed Hans ik reis t.z.t wel af naar je Durp, als het dan niet lukt kan je altijd nog de kliko even de woonkamer inrijden
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 20 jun 2018 17:06

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Zullen we op het juiste topic overschakelen? Of kunnen we hier blijven?

Interessante test!

Het gaat er inderdaad op lijken dat de kliko binnenkort een zwaar vrachtje krijgt. ;)

Wat ik nog niet gemeld had: Bij de afstandsmeting op rear lokatie allerlei maatregelen genomen met spullen weghalen , gordijnen dicht enz. Maar het lukt pas toen ik de speaker vanuit het raamkozijn op het tafeltje ernaast plaatste. Toen kwam het binnen de verstelbare 'range'.

Volgende stappen:
- ik haal sweetspot naar achter, zodat er geen invloed van wand naast het orgel is. (zal geen effect hebben op afstandsmeting tussen speakers)
- contact opnemen met SW, want ben benieuwd naar hun reactie.
- de deur open zetten, zodat JW naar binnen kan => probleem opgelost. ;)


Groet,
Arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2018 17:10

Re: REW (Room Equalization Wizard) software

Cheesecorner schreef:Zullen we op het juiste topic overschakelen? Of kunnen we hier blijven?
Blijf maar hier. Ik zet vanavond e.e.a. over naar het juiste topic

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2018 19:12

Re: Sonarworks

Afgesplitst van REW en samengevoegd met Sonarworks

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 20 jun 2018 19:34

Re: Sonarworks

Dank Evert-Jan,

We pakken hier de draad weer op.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jun 2018 21:17

Re: Sonarworks

Rearspeakers.jpg
Zo ziet mijn rearsectie er uit. Niet optimaal geplaatst, maar toch goed kunnen meten en een uitstekend resultaat!
Ik heb nog een stel Jamo Concert II op originele steunen staan (zwart).
Ze geven een dijk van een geluid. Als iemand interesse heeft, stuur me maar een pb.
Er staan wat stoelen op de nominatie om weg te gaan, het staat nu een beetje te vol.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jun 2018 21:30

Re: Sonarworks

fijn dat het gelukt is Jaap en hoe ervaar je de correctie?

dit is per situatie verschillend, afhankelijk van de akoestische omgeving. Soms doet SW wonderen, maar het kan ook minder extreem zijn.
maar als het goed is moet je er op voorruit gegaan zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 20 jun 2018 21:38

Re: Sonarworks

Nou, de rears zijn meer naar me toe gekomen. Vooral het op tijd zetten scheelt erg veel.
De fronts zijn een stuk frisser/scherper geworden. Ze klonken al fris, dus daar moet ik nog een beetje aan wennen. Het geeft wel detail zoals spuck-effecten bij 4-voets fluiten. Er zat namelijk een puntzak in de frequencyresponse, met name in het gebied tussen 1khz en 10 khz.
De bas is ernstig verminderd. Ik heb ook baspoorten aan de achterkant zitten en beide frontspeakers staan in een hoek, dus dat gaf wel een flinke boost aan aan de bas, maar dat is nu weg.
Al met al zeer tevreden en het is ook nog gelukt voor de Kerst! :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 20 jun 2018 22:11

Re: Sonarworks

Ha Jaap,

Vorige week merkte je op: 'Nu ik nog.' Inmiddels ben je al een stuk verder dan ik. Mooi dat het gelukt is!

Jij hebt inderdaad ook je reflectiepunten. Wel een voordeel dat je rears in lijn met het orgel staan. En waarschijnlijk is de kwaliteit van de speakers een stuk beter.

Geniet van je 'nieuwe' orgel.

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jun 2018 22:15

Re: Sonarworks

Jaap380 schreef:Nou, de rears zijn meer naar me toe gekomen. Vooral het op tijd zetten scheelt erg veel.
De fronts zijn een stuk frisser/scherper geworden. Ze klonken al fris, dus daar moet ik nog een beetje aan wennen. Het geeft wel detail zoals spuck-effecten bij 4-voets fluiten. Er zat namelijk een puntzak in de frequencyresponse, met name in het gebied tussen 1khz en 10 khz.
De bas is ernstig verminderd. Ik heb ook baspoorten aan de achterkant zitten en beide frontspeakers staan in een hoek, dus dat gaf wel een flinke boost aan aan de bas, maar dat is nu weg.
Al met al zeer tevreden en het is ook nog gelukt voor de Kerst! :D


Je kan eventueel het laag wat boosten als je dit nodig vind Jaap met de schuifjes
Zowel bas als tilt kan je naar "smaak " afstellen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 20 jun 2018 22:44

Re: Sonarworks

ik heb een vraag over sw
ik heb de test versie met een meet mic
maar krijg het geluid niet in groen als ik de mic nog iets te hard zet krijg ik bij geluiden
en de boxen harder zet ook en krijg niet in groen met metingen
en de afstand tussen de mic en de boxen is de orgelbank

wie heeft er een oplossing

Eef

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jun 2018 22:46

Re: Sonarworks

Eef schreef:ik heb een vraag over sw
ik heb de test versie met een meet mic
maar krijg het geluid niet in groen als ik de mic nog iets te hard zet krijg ik bij geluiden
en de boxen harder zet ook en krijg niet in groen met metingen
en de afstand tussen de mic en de boxen is de orgelbank

wie heeft er een oplossing

Eef


Eef heb je de microfoon voeding aanstaan?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 20 jun 2018 22:59

Re: Sonarworks

die heb ik aan gevinkt 48v maar ik werk zonder adapter die heb ik ge probeert maar dat help niet

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jun 2018 23:18

Re: Sonarworks

Eef schreef:die heb ik aan gevinkt 48v maar ik werk zonder adapter die heb ik ge probeert maar dat help niet

.???

Eef een microfoon heeft voeding nodig , wat jij nu afvinkt in SW , is een checklist.

Wat voor type geluidskaart heb je?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 20 jun 2018 23:41

Re: Sonarworks

rme 400 bij fereface setting anelog 1 mic inputs aangevinkt en harder gezet en mijn lampjes branden op de interface
en als ik op de sw mic tik hoor ik de tik in de boxen
Ik heb sw software ook ingesteld voor meting als ik een tik op de mic geef gaat die in groen een harde tik in rood
de luidspreker test hoor ik ook hard spreken en gaat meer als de helft in groen
bij volgende tapblad met 5 sec wachten hoor ik een keiharde ping maar wil niet in groen gaan voor meting
even nog dit ik heb de luidsprekers wel in front staan ik weet niet of dat in vloed heeft
Laatst bijgewerkt door Eef op 20 jun 2018 23:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jun 2018 06:09

Re: Sonarworks

als ik op de sw mic tik hoor ik de tik in de boxen


dat is niet goed, je mag de input van de microfoon niet terug horen via je boxen
dus staat de instelling van je geluidskaart niet goed, ik denk dat je het volume van de microfoon open gedraaid hebt?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 21 jun 2018 08:54

Re: Sonarworks

Hallo Eef,

Heb je de 'Gain' van het microfoon kanaal opgedraaid? Volume moet op '0', maar gain stond bij mij op +/- 30.

Bij mij lukte het eerst ook niet. Toen bleek dat ik een verkeerde kabel had (jack-xlr), waardoor de 48V niet op de microfoon kwam. Het moet xlr-xlr zijn.

Succes ermee!

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 jun 2018 10:52

Re: Sonarworks

Even een vraagje tussendoor; Hoe krijgen jullie die mooie plaatjes uit Sonarworks hier gepost, als je HW-PC niet aan het internet hangt?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jun 2018 12:24

Re: Sonarworks

Jaap380 schreef:Even een vraagje tussendoor; Hoe krijgen jullie die mooie plaatjes uit Sonarworks hier gepost, als je HW-PC niet aan het internet hangt?



Printscreen en opslaan op usb stick?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 21 jun 2018 17:32

Re: Sonarworks

Heb je de 'Gain' van het microfoon kanaal opgedraaid? Volume moet op '0', maar gain stond bij mij op +/- 30
Dit was het probleem al vast bedankt voor de tip

Maar probleem 2 als ik iedere luidspreker apart moet meten krijg ik een fout melding de luidspreker staan 90 cm uit elkaar in een front measured distance between your speaker is less than 50 cm
ik heb over ene front al een dikke jas gehangen maar help ook niet :D

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jun 2018 17:48

Re: Sonarworks

ga me toch wat zorgen maken over de kwaliteit van de speakers die gebruikt worden voor HW :(

zie mijn eerdere posting: als SW al direct in de war raakt dan schort er wezenlijk iets aan de afstraal resolutie van de speakers.

hoe ziet jouw speaker opstelling eruit Eef? staan ze b.v. ingedraaid, of hellen ze voor/achterover enz..
tweeter boven of aan de onderzijde…..
wellicht verduidelijkt een foto wat meer dan tekst!!
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 21 jun 2018 18:07

Re: Sonarworks

zie mijn eerdere posting: als SW al direct in de war raakt dan schort er wezenlijk iets aan de afstraal resolutie van de speakers

Ik weet niet of je wel goed leest wat ik schreef wat er boven jou laatste bericht staat heeft niets met speakers te maken dat het niet werkt
volgens mijn zijn adam a7x toch wel redelijke speakers
mijn speakers staan recht in front 90 cm met uit elkaar met pijpen er voor met een tussen ruimte 1.5 cm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jun 2018 18:33

Re: Sonarworks

Eef schreef:Ik weet niet of je wel goed leest wat ik schreef wat er boven jou laatste bericht staat heeft niets met speakers te maken dat het niet werkt
volgens mijn zijn adam a7x toch wel redelijke speakers
mijn speakers staan recht in front 90 cm met uit elkaar met pijpen er voor met een tussen ruimte 1.5 cm


Eef,
ik dacht toch te lezen het volgende:
Maar probleem 2 als ik iedere luidspreker apart moet meten krijg ik een fout melding de luidspreker staan 90 cm uit elkaar in een front measured distance between your speaker is less than 50 cm


je omschrijft toch duidelijk dat je nog een 2e probleem hebt??


die fout melding, heeft echt alles met speakers/opstelling en reflectie te maken?

maar hoe kan je als er pijpen voor je speakers staan op een paar centimeter van je conus de microfoon houden?
zelfs al zouden je pijpen stijf tegen de conus staan, dan heb je nog de radius van de pijpen die tussen je microfoon en de stofkap zitten. dat even terzijde.

dus blijven er feitelijk maar 2 zaken over.
-niet volledig in acht nemen of ontbreken van kennis om de meting uit te voeren(niet verkeerd bedoeld)
-speakers controleren, staat er op de achterzijde van de Adam geen HF geboost? kijken of de draaiknopjes neutraal staan .


het is voor mij altijd moeilijk in te schatten op afstand wat voor configuratie iemand thuis heeft staan,


p.s
ik zelf heb ook speakers gebouwd en voor andere forumleden, die achter pijpenfronts staan, tot nu toe nooit geen probleem gehad. maar ik zorg wel dat de resonantie van de pijpen mee gemeten zijn in een akoestisch filter.

een akoestisch filter is iets heel anders dan een elektronisch filter. je weet nu niet wat het pijpenfront qua resonantie doet met de audio.
afstandsmeting is feitelijk pure tijds meting waarbij het alleen mogelijk is met een strakke pinpoint.

als ik de vraag verkeerd heb begrepen dan mijn excuus hiervoor
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 22 jun 2018 00:13

Re: Sonarworks

orgel front.jpg
De knopjes achter de speakers staan neutraal volume niet vol aan dus ook neutraal
en de meting heb ik voor front gedaan tussen de pijpen daar kan ik tussen en ik heb er een pijp uitgehaald
niets werkende
De kennis die ik heb is geen vooral niet met dit software nog minder met meting
Maar ik bouw mijn kennis op door te doen en te vragen en te lezen als geen buitenlands is
en dan vertaal ik het met telefoon of pc
kijk als je miljonair ben bel je mix of een ander bedrijf dan zeg zet daar even een orgel neer
Dat is bij mij niet geval en ik vind het leuk als het orgel iedere keer weer stepje beter word.
En ik ben maar hobby organist met weinig kunde.
maar vind veel belangrijk dat de klank goed is.
Ik speel al ongeveer 10 jaar op hauptwerk vanaf dat het in RD krant stond een half jaar later ben
ik begonnen en tussen door nog myorgan gehad
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com