Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sonarworks

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jun 2018 00:50

Re: Sonarworks

Eef

het orgel ziet er fantastisch uit, mooi


maar technisch is het mij nog niet duidelijk

ik heb in het orgel 2 speakers getekend A en B

waarbij de 1 tweeter boven en de ander tweeter beneden heeft

hoe staan jouw speakers A of B?
en staan ze ook onderin zoals ik ze getekend heb? of staan ze hoger?

front11.jpg



achter de pijpen zit nog bruin speakerdoek voor zover ik het kan zien op de foto?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 jun 2018 09:40

Re: Sonarworks

Ik denk dat als je de microfoon niet loodrecht op de speaker plaatst, maar enigszins gericht naar de andere, dat Sonarworks hem dan wel pakt.
Dat moet je wel doen, want er mag normaalgesproken niets tussen de 2 speakers zitten. Dus je moet een beetje smokkelen met de microfoon, zodat hij niet alleen de linkerspeaker hoort, maar stiekum ook met de rechterspeaker meeluistert.

En inderdaad een mooi orgel Eef!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 jun 2018 09:48

Re: Sonarworks

Jaap380 schreef:Nou, de rears zijn meer naar me toe gekomen. Vooral het op tijd zetten scheelt erg veel.
De fronts zijn een stuk frisser/scherper geworden. Ze klonken al fris, dus daar moet ik nog een beetje aan wennen. Het geeft wel detail zoals spuck-effecten bij 4-voets fluiten. Er zat namelijk een puntzak in de frequencyresponse, met name in het gebied tussen 1khz en 10 khz.
De bas is ernstig verminderd. Ik heb ook baspoorten aan de achterkant zitten en beide frontspeakers staan in een hoek, dus dat gaf wel een flinke boost aan aan de bas, maar dat is nu weg.
Al met al zeer tevreden en het is ook nog gelukt voor de Kerst! :D


Hoi Jaap

Dirac geeft na de meting een voorkeurs correctie die een rechte lijn geeft tussen ongeveer +2-3 db boost in de bas en - 2-3 db verzwakking in het hoog. Dirac doet dat zelf automatisch en toen ik nog Arc2 gebruikte bracht ik dat zelf aan.
Een hele lineaire correctie klinkt te steriel. Ik weet niet of dat in Sw ook aangebracht kan worden?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 jun 2018 09:54

Re: Sonarworks

Loosman schreef:Dirac geeft na de meting een voorkeurs correctie die een rechte lijn geeft tussen ongeveer +2-3 db boost in de bas en - 2-3 db verzwakking in het hoog. Dirac doet dat zelf automatisch en toen ik nog Arc2 gebruikte bracht ik dat zelf aan.
Een hele lineaire correctie klinkt te steriel. Ik weet niet of dat in Sw ook aangebracht kan worden?

Groet Jan

Ja, dat kan ook in SW. Je kunt bas en hoog boosten of verzwakken met aantal db en afval naar keuze.
Goed dat je het noemt, ik ga dat ook eens proberen. Het klinkt inderdaad wat te steriel. :idea:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 22 jun 2018 17:15

Re: Sonarworks

De luidspreker staan als A en luidspreker doek er voor dat was goed gezien

Ik denk dat als je de microfoon niet loodrecht op de speaker plaatst, maar enigszins gericht naar de andere, dat Sonarworks hem dan wel pakt.


Het gaat bij mijn niet om de eerste meting die doet het, maar om de tweede als je de luidspreker apart moet meten
eerst link dan rechts

Ik heb er een sub woofer tussen zitten heeft dat er ook invloed op voor meting

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jun 2018 17:38

Re: Sonarworks

Eef schreef:De luidspreker staan als A en luidspreker doek er voor dat was goed gezien

Ik denk dat als je de microfoon niet loodrecht op de speaker plaatst, maar enigszins gericht naar de andere, dat Sonarworks hem dan wel pakt.


Het gaat bij mijn niet om de eerste meting die doet het, maar om de tweede als je de luidspreker apart moet meten
eerst link dan rechts

Ik heb er een sub woofer tussen zitten heeft dat er ook invloed op voor meting


ik zou de B variatie toepassen qua speaker opstelling
omdat denk ik de tweeter veel dichterbij hoogte van je oren zit, althans ik ga er van uit dat de ingetekende verhouding van het hoofdje enigzins klopt met de werkelijkheid.
of je moet een lang persoon zijn?

front11.jpg


@als de sub niet boven de 120Hz crossover staat en op normaal volume moet dit geen enkel probleem zijn.





lukt het dan nog niet kan je het volgende overwegen:

voor de afstandsmeting de frontpijpen(allemaal) verwijderen die voor je speaker staan, de overige pijpen niet.
als dan de afstandsmeting lukt, moet je de pijpen terug zetten
want je wil bij de echte meting de invloed van de pijpen meenemen en corrigeren.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 22 jun 2018 17:50

Re: Sonarworks

Dat was ik wel van plan om de pijpen in de meting mee te nemen om die on evenheden er ook uit te halen
Maar dat is ook een idee om de afstaan meting zonder de pijpen te doen

Wat is het voordeel van de speakers op zijn kop te zetten

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 jun 2018 18:38

Re: Sonarworks

Wat is het voordeel van de speakers op zijn kop te zetten



een speaker met name een monitor wat Adam ook is, is zo ontworpen dat de afluister afstand beperkt is, en dat de tweeter nagenoeg op oor hoogte moet zitten.
dat is het ontwerp van nearfield

doe je dat niet dan luister je heel sterk off-axis
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 jun 2018 21:31

Re: Sonarworks

Nog even een vraag tussendoor Eef, welke versie van SW gebruik je? He je wel de upgrade/update (versie 4.1 geïnstalleerd?
Lijkt me wel handig omdat die veel bugs verhelpt.

De tutorial van SW 4.1 om de afzonderlijke speakers te meten is ook iets anders dan de tutorial die hier op dit forum geplaatst is.
En ik bedoelde ook de meting dat je de microfoon dicht bij de speaker moet houden terwijl er uit de andere speaker geluid komt (om de tussenafstand te meten). Daarbij kun je de microfoon iets naar de andere speaker toe draaien zodat die het signaal van de andere speaker op kan vangen.
Aan de hand van het tijdsverschil meet SW de tussenafstand.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 23 jun 2018 14:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 23 jun 2018 13:09

Re: Sonarworks

De meting van de rears is gelukt! De sweetspot 80 cm naar achteren verplaatst zodat de wand naast het orgel geen effect heeft op de meting.

SW meting B&W rear - sweetspot 80 cm achter speelpositie.JPG


SW maakt er onderstaande correctie van:
SW correctie B&W rear - sweetspot 80 cm achter speelpositie.JPG


Het klinkt weer een stuk beter! Op deze manier haal je, denk ik, het beste uit mijn set-up.

SW geeft een vertraging tussen Rear R en L van 2,90 ms, terwijl ik met REW 2,42 ms gemeten had. Wat kun je beste aanhouden?

Groet,
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2018 13:30

Re: Sonarworks

SW geeft een vertraging tussen Rear R en L van 2,90 ms, terwijl ik met REW 2,42 ms gemeten had. Wat kun je beste aanhouden?


is de meting tussen SW en REW in 1x gemaakt, dus zonder dat de microfoon standaard verschoven is?


je moet de timing van SW aanhouden omdat daar nog wat fase correctie in verwerkt zit wat je denk ik bij REW niet meegenomen hebt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 23 jun 2018 13:39

Re: Sonarworks

Ha Jan Wim,

Microfoon stond niet op dezelfde plek, maar 80 cm naar achteren. Ik heb nu het idee dat de rears nog meer 'naar me toe gekomen zijn'. Dus, beter zo.

Wat vind je van de uitkomst van de meting. Zou ik met andere rears betere resultaten kunnen halen?

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2018 13:52

Re: Sonarworks

Cheesecorner schreef:Ha Jan Wim,

Microfoon stond niet op dezelfde plek. Ik heb nu het idee dat de rears nog meer 'naar me toe gekomen zijn'.

Wat vind je van de uitkomst van de meting. Zou ik met andere rears betere resultaten kunnen halen?

Groet,
Arjan


oke dat verklaart ook het delay verschil beter.

nu SW de timing aanpakt tussen links en rechts moet je nu alleen nog 1x een totaal meting maken in REW n.l.

nu meet je dus niet meer elke speaker afzonderlijk qua tijd want dat doet SW
je meet nu alleen een stereokanaal
wel opletten dat je de eventueel eerder aangebrachte timing even uitzet in reaper

in rew kan je ook een stereo meting maken
je meet dus front stereo met een daarbij behorend rew delay
en je meet rear stereo met een daarbij behorende delay

de uitkomst trek je van je fronts af en voila het geluid valt op zijn plaats ;)


ik zou voorlopig niets nieuws kopen gewoon lekker spelen, het ziet er veel beter uit zo, dat moet ook wel hoorbaar zijn neem ik aan?

je kan nog zoals Jan Loosman schreef het laag wat boosten en de tilt aanpassen maar dat is puur naar eigen inzicht en smaak.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 23 jun 2018 14:03

Re: Sonarworks

Duidelijk! Op speelpositie maak ik een stereo meting in REW van front en rear.

Verschil is heel duidelijk hoorbaar! Veel frisser en evenwichtiger! Als ik dit vergelijk met de beginsituatie zonder roomcorrectie is het verschil enorm!
Voorlopig maar weer lekker spelen en genieten.

Met bas en tilt heb ik het wat minder steriel gemaakt. Zeker voor Heusden en Steinkirchen was dat nodig. Het verbaast me iedere keer dat kleine aanpassingen zo'n verbetering kunnen beteken. Geluid is een intrigerend fenomeen.

Dank voor al je hulp! Mijn set-up staat nu echt op een stuk hoger niveau.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jun 2018 14:12

Re: Sonarworks

Cheesecorner schreef:Duidelijk! Op speelpositie maak ik een stereo meting in REW van front en rear.

Verschil is heel duidelijk hoorbaar! Veel frisser en evenwichtiger! Als ik dit vergelijk met de beginsituatie zonder roomcorrectie is het verschil enorm!
Voorlopig maar weer lekker spelen en genieten.

Met bas en tilt heb ik het wat minder steriel gemaakt. Zeker voor Heusden en Steinkirchen was dat nodig. Het verbaast me iedere keer dat kleine aanpassingen zo'n verbetering kunnen beteken. Geluid is een intrigerend fenomeen.

Dank voor al je hulp! Mijn set-up staat nu echt op een stuk hoger niveau.


Geen dank , leuk om te horen dat met geringe investering het speelplezier is toegenomen, dan is de missie geslaagd.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 07 jul 2018 14:58

Re: Sonarworks

ik heb sw aan werk er stond een verkeerde instelling in de geluidskaart
Ik heb nu paar weken getest met aan en uitzetten enz
de boost heb ik naar boven gezet en de tilt, dat komt mooiste uit vind ik
Ik heb al tweede meting gedaan omdat ik dacht eerste niet goed was
maar hier hoor ik geen verschil
Maar nu de vraag als ik speel met Utrecht bovenwerk de zachte 8 voeten en een openfluit, hooftwerk de 8 roerfluit
en gemshoorn 4, rugwerk 8 holpijp en roerfluit 4 en dan gekoppeld en op rugwerk en dan op rugwerk speel
Hoor je op vierde octaaf vooral op de G en A een onzuiver bij geluid en ook enkele toetsen er voor en er na maar die minder als ik de gemshoorn uitzet is het weer een stuk minder en ik kan het via instellingen van hauptwerk ook niet uit krijgen
Als ik het filter sw uitzet moet je zeer goed luister dan hoor je zeer en zeer vaag

Hebben er meer dat probleem of zijn er die kunnen testen of zit dat in het orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2018 18:03

Re: Sonarworks

Hoor je op vierde octaaf vooral op de G en A een onzuiver bij geluid en ook enkele toetsen er voor en er na maar die minder als ik de gemshoorn uitzet is het weer een stuk minder en ik kan het via instellingen van hauptwerk ook niet uit krijgen
Als ik het filter sw uitzet moet je zeer goed luister dan hoor je zeer en zeer vaag


Eef het kan zijn dat je voorheen minder "midden" geluid had via je speakers, en nu na de correctie juist dingen gaat horen die je anders miste.

maar ik weet niet zo snel wat ik bij onzuiver geluid moet indenken, hoor je dit ook bij koptelefoon gebruik?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 18 jul 2018 20:58

Re: Sonarworks

02 mei 2018 eigen opmerking: De koptelefoon correctie heb ik wel eens meer getest, ik vind die niet "zo", gebruik ook weleens de plugin "morphit" deze vind ik persoonlijk mooier.


Ik heb nu een tijdje Sonarworks, gedeelde licentie, en speel sindsdien altijd met de koptelefoon correctie van SW.
Als ik nu zonder correctie speel vind ik het niet echt mooi, je moet er dus best wel aan wennen. Je went aan het geluid van je eigen audio opstelling.
De plugin van morphit blijf ook zeker mooi, is in mijn geval, Beyerdynamic DT 770 Pro 250, wat ronder/warmer.

N.B. mijn MFB's zijn gereviseerd, echt wel effect in het hoog. Nu ga ik op advies van het Forum MFBFreaks nog wat modificatie uitvoeren.
Leuke bezigheid en het solderen valt mee. Ga nog wel foto's op het forum plaatsen.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 18 jul 2018 21:28

Re: Sonarworks

Mooi Hans dat de analoge(?) MFB's ook nog bestaansrecht hebben in ons Hauptwerkwereldje. ;)
En die gewenningsfactor, grappig dat iedereen dat ervaart.
Binnenkort hoop ik ook kennis te maken met SW, ben benieuwd, zeker nu degenen die het hebben zo positief erover gestemd zijn.

Succes met je verdere modificaties!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 18 jul 2018 22:10

Re: Sonarworks

Harm schreef:Mooi Hans dat de analoge(?) MFB's ook nog bestaansrecht hebben in ons Hauptwerkwereldje. ;)
En die gewenningsfactor, grappig dat iedereen dat ervaart.
Binnenkort hoop ik ook kennis te maken met SW, ben benieuwd, zeker nu degenen die het hebben zo positief erover gestemd zijn.

Succes met je verdere modificaties!


Bedankt.
Ik ben de MFB's via een zoektocht tegengekomen op het internet. Ik was niet tevreden over mijn huidige speakers.
Ook na het toepassen van SW (kan je 21 dagen gratis testen ) was ik niet tevreden, misschien dat mijn gehoor nog niet gewend was :)
Ik denk dat er teveel werd gecorrigeerd. MFB's klinken echt wel goed, zeker gezien de prijs.

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 25 nov 2018 11:24

Re: Sonarworks

Dank voor de tip. Dan is dit wellicht het goede moment om ook te beginnen met 'room correction'.
Ik lees dat de microfoon 48V fantoomstroom nodig heeft. Aangezien ik geen geluidskaartgebruik (maar twee via USB aangesloten digitale versterkers) heb ik dat niet zomaar beschikbaar. Iemand een idee hoe ik dat het handigst aan kan pakken?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 nov 2018 14:51

Re: Sonarworks

https://www.thomann.de/nl/behringer_u_p ... gJpmPD_BwE

Dan zou je zoiets kunnen gebruiken. 29€

Niet echt duur. Lees wel dat de resolutie 16 bit is dus weet niet zeker of dat met sonarworks werkt.

Groet Jan

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 25 nov 2018 17:30

Re: Sonarworks

Da's een goed idee om aan fantoomstroom te komen.
Voor de zekerheid dan misschien deze: https://www.bax-shop.nl/externe-audio-i ... -interface
Die gaat tot 192kHz; dat zou toch voldoende voor sonarworks moeten zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 nov 2018 18:26

Re: Sonarworks

Ha Auke,

Ik heb nog een microfoonstandaard die je mag lenen. Je mag ook mijn Motu 828 mk3 lenen, kost je alleen benzinekosten...

vr gr, Jaap
Het mooiste orgel maak je zelf.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com