Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 13 apr 2018 17:28

Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Heb je een bevredigende oplossing gevonden prestantt?
Die canvas op mn vorige orgel liet inderdaad prima door ;)

Bij mn huidige orgel zit ik ook nog wat te puzzelen met mn weergave.
M'n AR-92'ers staan nu, zoals ook elders wordt aangeraden, op z'n kop in het front.
Toch merk ik dat de mooiste weergave boven m'n hoofd de ruimte in wordt geblazen...

spkrs front.jpg


Het is de bedoeling dat de tussenvelden weer terugkomen en het zwarte doek verder zakt. Van boven naar beneden heb ik nu Bass, midrange, tweeter.
Ik heb ze ook gestapeld op lange zijden geprobeerd, met drivers gespiegeld aan elkaar, maar dat gaf helemaal geen bevredigend geluid (te klein stereobeeld denk ik).

Edit: Misschien lees ik er glad overheen, maar is roomcorrectie ook mogelijk voor passieve speakers?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 apr 2018 19:16

Re: Speakers actief/passief

Harm schreef:
Edit: Misschien lees ik er glad overheen, maar is roomcorrectie ook mogelijk voor passieve speakers?


Dat kan 100% zeker maar dan wel in combinatie met Reaper.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2018 19:57

Re: Speakers actief/passief

Harm staan de speakers in het front niet te dicht bij elkaar? Ik schat dat er nu max 50cm tussen zit.. Dat is wel erg weinig voor een goede stereo plaatsing.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 14 apr 2018 08:41

Re: Speakers actief/passief

Harm staan de speakers in het front niet te dicht bij elkaar? Ik schat dat er nu max 50cm tussen zit.. Dat is wel erg weinig voor een goede stereo plaatsing.


Daar ben ik ook wel een beetje bang voor inderdaad Jan Wim. Als ik een accoord aansla en luister op speakerhoogte, dan is het geluid voller dan op zithoogte. De speakers kantelen richting zithoogte is vrij lastig vanwege hun grootte.
Ik kan de midrange en tweeter boosten met 3 en 6 db (achterzijde speaker) maar vrees dan het geluid 'uit elkaar te trekken'. :roll:
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 apr 2018 08:45

Re: Speakers actief/passief

kan het op de foto niet goed zien is het een 2 of 3weg systeem?

als je genoeg diepte hebt is het raadzaam om je speakers wat voorover te laten hellen, dan krijg je een iets voller completer geluidsbeeld
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 14 apr 2018 10:16

Re: Speakers actief/passief

Het is 3-way.
Ik heb het front al wat verder naar voren gemonteerd om diepte te winnen.
Het zijn grote speakers. Ik ga verder expirementeren ;)
ar92.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 25 jun 2018 17:33

Re: Speakers actief/passief

Harm schreef:Heb je een bevredigende oplossing gevonden prestantt?
Die canvas op mn vorige orgel liet inderdaad prima door ;)

Bij mn huidige orgel zit ik ook nog wat te puzzelen met mn weergave.
M'n AR-92'ers staan nu, zoals ook elders wordt aangeraden, op z'n kop in het front.
Toch merk ik dat de mooiste weergave boven m'n hoofd de ruimte in wordt geblazen...

spkrs front.jpg


Het is de bedoeling dat de tussenvelden weer terugkomen en het zwarte doek verder zakt. Van boven naar beneden heb ik nu Bass, midrange, tweeter.
Ik heb ze ook gestapeld op lange zijden geprobeerd, met drivers gespiegeld aan elkaar, maar dat gaf helemaal geen bevredigend geluid (te klein stereobeeld denk ik).

Edit: Misschien lees ik er glad overheen, maar is roomcorrectie ook mogelijk voor passieve speakers?


Inmiddels is de meest bevredigende situatie gevonden door slechts 1 speaker achter het front liggend te plaatsen. De andere heb ik geplaatst als "rear" aan de andere zijde van de kamer.

Ik heb geconcludeerd dat wanneer ik het orgel aanzet en na pas een uur ga bespelen, de prettigste klank heb.
Ik heb het ook geprobeerd met de versterker, door vóór het orgelspelen eerst een lp'tje te luisteren en daarna op het orgel, dat dan koud aanstaat. Dit gaf ook geen bevredigend resultaat. Conclusie: mijn geluidskaart (Delta 1010lt) heeft een lange opwarmtijd nodig om optimaal te klinken.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jun 2018 17:45

Re: Speakers actief/passief

Conclusie: mijn geluidskaart (Delta 1010lt) heeft een lange opwarmtijd nodig om optimaal te klinken.


Is je versterker een buizenbak?

De geluidskaart heeft geen opwarmtijd nodig
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 25 jun 2018 18:16

Re: Speakers actief/passief

Jan Wim schreef:
Conclusie: mijn geluidskaart (Delta 1010lt) heeft een lange opwarmtijd nodig om optimaal te klinken.


Is je versterker een buizenbak?

De geluidskaart heeft geen opwarmtijd nodig


Het is een Yamaha AX-396 Jan Wim. Ik baseerde m'n conclusie op het feit dat een geluidsdrager met koude start van de versterker prima klinkt en m'n orgel niet. Of het moet een ander component uit m'n pc zijn.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jun 2018 18:30

Re: Speakers actief/passief

Harm schreef:
Jan Wim schreef:
Conclusie: mijn geluidskaart (Delta 1010lt) heeft een lange opwarmtijd nodig om optimaal te klinken.


Is je versterker een buizenbak?

De geluidskaart heeft geen opwarmtijd nodig


Het is een Yamaha AX-396 Jan Wim. Ik baseerde m'n conclusie op het feit dat een geluidsdrager met koude start van de versterker prima klinkt en m'n orgel niet. Of het moet een ander component uit m'n pc zijn.


ik zou niet zo snel weten wat opwarmtijd nodig heeft?
maar hoe zou jij het geluid omschrijven bij een koude start? klinkt een orgel stem dan iel of juist dik aangezet qua klank?


even meedenkend als je het orgel nu aanzet en over 1 uur gaat spelen is het dan direct inorde?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 25 jun 2018 18:37

Re: Speakers actief/passief

Het lijkt wat iel. Als ik bv. Aix neem mengt de Fourniture niet lekker met de Trompette. De klanken van beide registers lijken zich eerder naast dan door elkaar te willen manifesteren. Staat het orgel langer aan dan staat de hele klank als een huis. De bassen lijken melodieuzer en midrange en tweeter lijkt dan allemaal 'een plek in het klankspectrum gevonden te hebben'.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 25 jun 2018 18:41

Re: Speakers actief/passief

Misschien... ligt het aan de equalizer. Akai EA-A22. Deze staat niet aan als geluidsdragers afgespeeld worden :roll:
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jun 2018 18:45

Re: Speakers actief/passief

even meedenkend als je het orgel nu aanzet en over 1 uur gaat spelen is het dan direct inorde?


Harm als jij bovenstaande eens probeert?

dus orgel aanzetten niet spelen, maar pas na 1 uur starten met spelen.
moet je dan ook nog wennen aan de sound? of klinkt het dan wel direct goed.


bij een andere geluidsdrager heb je geen last schrijf je maar is dat dan een externe geluidsdrager?
bv cd. o.i.d.

als je via de pc een geluids fragment afspeelt klinkt het dan bij een koude start ook niet goed?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jun 2018 18:46

Re: Speakers actief/passief

Harm schreef:Misschien... ligt het aan de equalizer. Akai EA-A22. Deze staat niet aan als geluidsdragers afgespeeld worden :roll:


maar waarom zou je een equalizer er tussen hangen?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 25 jun 2018 19:00

Re: Speakers actief/passief

Harm als jij bovenstaande eens probeert?

dus orgel aanzetten niet spelen, maar pas na 1 uur starten met spelen.
moet je dan ook nog wennen aan de sound? of klinkt het dan wel direct goed.


Dit doet ik nu altijd net! En dan heb ik prima sound!

Als je via de pc een geluids fragment afspeelt klinkt het dan bij een koude start ook niet goed?


Dat heb ik nog niet geprobeerd.

maar waarom zou je een equalizer er tussen hangen?


Zonder equalizer klinkt het orgel zéér gedempt. Alsof er een kleed overheen hangt. (Hoe doen andere Hauptwerkers met passieve speakers het dan?)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 25 jun 2018 19:20

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm, ik weet niet hoe oud de AR' s zijn, maar het kan zijn dat de elco' s van het scheidingsfilter in de box in waarde teruggelopen zijn. Anders de free versie van Sonarworkshop proberen. Daar knapt het enorm van op.
Een losse equalizer zou niet nodig moeten zijn.
Ik zie dat de speakers in 1979 uitgebracht zijn.....dan kan er wel eens een elco vervangen worden. Maar dan zou hij altijd moeten klinken alsof er een deken over ligt (zonder equalizer).
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 27 jun 2018 17:32

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Ha Jaap,

M'n AR's heb ik gereviseerd en wel gekocht. Ik denk dat er softwarematig idd winst te behalen valt!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 jun 2018 20:27

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm schreef:Ha Jaap,

M'n AR's heb ik gereviseerd en wel gekocht. Ik denk dat er softwarematig idd winst te behalen valt!

Je kunt SW nu met korting aanschaffen.... Misschien is er nog iemand geinteresseerd en kun je de kosten delen. Je kunt er met z'n drieën gebruik van maken. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2018 22:15

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Met SonarWorks los je niet het probleem op dat je HW opstelling, door welke oorzaak dan ook, het eerste uur slecht klinkt en dat de HW opstelling schijnbaar dus eerst moet opwarmen.

Je moet door uitwisseling van onderdelen er achter komen wat de oorzaak hiervan is. Dus eerst je speakers vervangen door (leen)exemplaren van een ander, dan de versterker en daarna de mixer.
De soundkaart of andere onderdelen in je PC zijn geen bron voor je opwarmprobleem.

Als dat probleem is opgelost kun je vervolgens door SW alsnog het geluid van je HW opstelling verbeteren. Een mixer zal je dan niet meer nodig hebben omdat SonarWorks dit compenseert.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 27 jun 2018 22:26

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Beste Evert-Jan,

Ik durf toch met enige zekerheid te zeggen dat mijn AR's prima in orde zijn. Ik probeer dat al meerdere keren uit te leggen: met een geluidsdrager (cd / lp) op dezelfde versterker heb ik prima geluid van meet af aan.
Ik zoek het dus aan de kant van de pc. Als jij zegt dat dit met SW niet op te lossen is dan denk ik dat het zomaar eens de geluidskaart kan zijn... Aangezien RME door diverse leden warm wordt aanbevolen vanwege een aanzienlijk kwaliteitsverschil, denk ik ooit die eens aan te schaffen.
Hiervoor is het makkelijk om in het nog niet bestaande forumtopic in 1 oogopslag te zien wie deze kaart heeft...
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2018 22:45

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Harm,

Als ik jouw berichten van 25 jun 2018 17:33 en 25 jun 2018 18:41 lees, lees ik iets anders:
Ik heb het ook geprobeerd met de versterker, door vóór het orgelspelen eerst een lp'tje te luisteren en daarna op het orgel, dat dan koud aanstaat. Dit gaf ook geen bevredigend resultaat.

Misschien... ligt het aan de equalizer. Akai EA-A22. Deze staat niet aan als geluidsdragers afgespeeld worden.


De versterker is volgens jou prima. De equalizer zou de oorzaak kunnen zijn. En jij verdenkt de geluidskaart.
Nu kan ik zeggen dat een RME een zeer groot verschil geeft vergeleken met de Delta 1010. Als je daarbij nog steeds de equalizer er tussen laat zitten, heb jij honderden euro's voor nop geïnvesteerd.

Daarom moet je eerst onderzoeken wat de veroorzaker is en dat onderdeel elimineren/vervangen.

Je laatste zin, ja dat hoort in een ander topic thuis. Maar je mag ook gewoon de vraag op het forum stellen of je bij iemand de RME mag komen beluisteren of zoeken op het forum naar RME.
En als je bij iemand op bezoek gaat, neem dan wel je eigen speakers, versterker en mixer mee ..... Blijft alleen verschil in kamerakoestiek over als verschil en natuurlijk het verschil tussen de Delta en RME kaart.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 27 jun 2018 23:10

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

De hamvraag, die ik dus al eerder gesteld heb is dan: hoe doen andere HW-ers het mét passieve speakers en zonder equalizer? Ik herhaal: ik heb dan een totaal onbevredigend geluid. Met die equalizer heb ik tenminste nog een beetje pit erin... en na een uur, gewoon voor mij prima geluid.
Waar in de keten gooi ik geld weg? Die equalizer heb ik gekregen en die geluidskaart kostte me krap 200 euro.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 jun 2018 23:53

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Als antwoord op je Ha(r)mvraag: je kunt een keer bij mij komen luisteren. Ik heb een Motu geluidskaart. Uitstekend geluid en scheelt je een paar honderd met een RME. Het verschil in geluid mag jij beoordelen... ;)
Ojah: ik heb geen equalizer, maar wel Sonarworks, maar die kunnen we uitzetten.
Ik heb ook nog een Moto audio express geluidskaart liggen die je mag proberen..
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 28 jun 2018 10:08

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Je hebt een PB.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 18 jul 2018 22:23

Re: Probleem met weergave via AR-92'ers i.c.m. Delta 1010lt

Ik heb inmiddels een CD volgespeeld met opnames op Domorgel Utrechtsample.
Deze met koude start van versterker en CD-speler beluisterd.
De beleving van het geluid is meer in balans dan wanneer ik dezelfde opnames via de PC afspeel, ook weer met koude start PC en versterker.

Bij Jaap hoop ik binnenkort zijn orgel te beluisteren mét en zonder Sonarworks. Ik ben benieuwd... ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com