Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset kerkgebouw

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5

Geregistreerd: 13 dec 2014 11:25

Bericht 27 jun 2018 12:37

Sampleset kerkgebouw

Goedendag,

In onze (zaalachtige)kerk zijn wij bezig met het installeren van een Hauptwerk orgel.
Wij hebben daarvoor een (niet nader te noemen) professional in de arm genomen.

Waar we echt nog niet uit zijn is welk sampleset we willen.

We zijn op zoek naar iets 'Hollands', het liefst 'dry'.
Op dit moment hebben we de Dry van het hoofdorgel van de Laurenskerk erin zitten.
(simpelweg was dat qua geluidskwaliteit tot nu toe de beste optie)
Het karakter is echt te strak en te hard. (En dat in de zin van 'fors')
Het mengt ook heel slecht.
Een orgel dat gebouwd is voor zo'n grote kerk in een kleine ruimte zal wel een deel van het probleem zijn.
Uiteraard gebruiken we maar een selectie van de stemmen.

Met 'Hollands' bedoelen we iets als 'Hinsz' of Bätz zoals we die kennen in Kampen of Den Haag.
We hebben organisten die graag spelen in de lijn van WH Zwart en ook organisten die veel doen met bijvoorbeeld Dick Sandermann.

Het gaat om een behoorlijk droge kerkruimte.
Het zou dus mooi zijn dat we een mooie warme orgelklank krijgen waarbij de registers gemakkelijk mengen en één geheel vormen.

Wie heeft er een idee welk sampleset we echt moeten testen?

Hartelijke groet,
Adrie-Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 27 jun 2018 13:44

Re: Sampleset kerkgebouw

Goede middag,

Is het set van Midwolda misschien een alternatief. De lijn van Zwart en Sanderman zijn hier m.i. heel goed op te bespelen. Ik heb er persoonlijk tenminste fijne ervaringen mee. Speel er meestentijds op.

Groet
Hans

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 13:49

Re: Sampleset kerkgebouw

Wij hebben daarvoor een (niet nader te noemen) professional in de arm genomen.


Adrie-Piet, een professional moet in staat zijn om van de kerkzaal een impulse response te maken/meten.

dan weet je de akoestische richting van de ruimte.
aan de hand daarvan ga je een sampleset zoeken. die zowel qua akoestische eigenschap en dispositie redelijk overeenkomen met de wensen.

wellicht is het na een IR meting zelfs mogelijk om een set uit te zoeken buiten de Dry sets, een semi Dry of zelfs Wet met ingekorte galmstaart.

er zijn genoeg variaties mogelijk, maar eerst de eigenschap van de kerkzaal in kaart brengen, dat is feitelijk het enige vertrekpunt.


edit zoals Hans al schrijft Midwolda zou een goede optie kunnen zijn.

maar nogmaals eerst kijken wat er qua IR het beste mengt
er is niet 1 gebouw het zelfde dus een richting adviseren qua set is lastig op afstand
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 jun 2018 14:02

Re: Sampleset kerkgebouw

Bij ons in de Nebo kerk staat al enige tijd een Hauptwerk orgel van Mixtuur.

Je zou verwachten dat dry sets het beste resultaat geven omdat de ruimte zelf de galm vormt.
Bij een echt pijporgel wordt er ook geen galm toegevoegd.
Dat zou kunnen werken bij een grote ruimte die al veel galm van zichzelf heeft.

Mixtuur heeft bij ons enige wet sets erop gezet om uit te proberen en dat beviel al gelijk goed.
Uiteindelijk zijn de sets die er nu op staan de Laurens met ook de Laurens transept, Utrecht en Friesach.
De sets zijn wel getruncated dat gaf proefondervindelijk het beste resultaat.
De Laurens kerk set wordt veruit het meest gebruikt door de organisten.

Hauptwerk is nou eenmaal geen echt pijporgel en nu heb je naast de orgelklank van bijv. de Laurens ook de mogelijkheid om iets van de akoestiek van de laurens kerk over te brengen mits dan wel goed gedoseerd.
Ik kan me echter goed voorstellen dat sommig puristen liever zouden kiezen voor een dry set, maar of dat beter klinkt???

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 jun 2018 15:47

Re: Sampleset kerkgebouw

Het gaat om een behoorlijk droge kerkruimte.
Het zou dus mooi zijn dat we een mooie warme orgelklank krijgen waarbij de registers gemakkelijk mengen en één geheel vormen.


De Bovenkerk en de Lutherse kerk hebben een ruime nagalm. Jullie kerk heeft dat niet. Ik denk dat je daarom het klankideaal van de genoemde orgels los moet laten

Het kan eigenlijk 2 kanten op.
1) je gaat toch voor die warme, goed mengende klank die eigenlijk het resultaat is van een ruime akoestiek, en dus kies je voor een "wet" sample set met veel akoestiek - het nadeel is dan dat de klank wel behoorlijk vertroebeld wordt door de akoestische eigenschappen van de kerkruimte.
2) je neemt een droge orgelklank voor lief, en dus kies je voor een "dry" sample set (of althans eentje met weinig galm) - nadeel is dat je het warme bad van een ruime akoestiek gaat missen.

Ik denk dat de tweede optie toch het beste is en dat jullie die terecht aan het uitproberen zijn. Maar het is inderdaad goed mogelijk dat Rotterdam niet bevredigend werkt. Niet alleen omdat het van oorsprong een heel groot orgel is voor een heel groot kerkgebouw, maar ook omdat het gebaseerd is op neobarokke idealen, waarin een scherpe en strakke orgelklank centraal stond.

Misschien loont het om eens te loeren naar wat er aan de overkant van de oceaan gebeurt. Veel kerkgebouwen in Amerika hebben een droge akoestiek, en de orgelbouwers daar hebben zich gespecialiseerd in het bouwen van grote, romantische orgels voor zulke droge ruimtes. Wat te denken van bijvoorbeeld dit Aeolian-Skinner sample set: http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/u ... organ.html?
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 jun 2018 16:01

Re: Sampleset kerkgebouw

In wijngaarden hebben ze afgelopen jaar een HW-orgel in gebruik genomen. Daar hebben ze stemmen van Haarlem gebruikt voor zo ver ik weet. Heb het zelf nog niet gehoord/bespeeld, maar (een van de) lokale organisten is erg tevreden. Kan op de prestant 8 de samenzang begeleiden. Wellicht eens informeren hoe ze het gedaan hebben.

Bij interesse kan ik je wel aan de naam en het nummer helpen van de genoemde organist via een PB

http://hervormdekerkwijngaarden.nl/orgel/

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 jun 2018 16:25

Re: Sampleset kerkgebouw

Andre_Kaptein schreef:In wijngaarden hebben ze afgelopen jaar een HW-orgel in gebruik genomen. Daar hebben ze stemmen van Haarlem gebruikt voor zo ver ik weet. Heb het zelf nog niet gehoord/bespeeld, maar (een van de) lokale organisten is erg tevreden. Kan op de prestant 8 de samenzang begeleiden. Wellicht eens informeren hoe ze het gedaan hebben.

Bij interesse kan ik je wel aan de naam en het nummer helpen van de genoemde organist via een PB

http://hervormdekerkwijngaarden.nl/orgel/

André


Overigens heb ik net een vriend gesproken die vorige week daar is geweest. Die vond het zo/zo....
Als je alleen het orgel bespeeld, zonder samenzang, is het mooi. Alleen heeft het een galm die niet bij het gebouw past.
Met samenzang had hij het idee dat het orgel aan draagkracht te kort komt, alleen hij heeft boven bij het ogel gehoord, en niet beneden in de kerk.
Zo zie je maar dat het ook weer een persoonlijke beleving en mening is.....Zou gewoon eens gaan luisteren.

Ik blijf overigens van mening dat er helemaal niets een echt pijporgel kan vervangen. Ook financieel niet. Een goede audio installatie kost al veel meer dan een 2e hands pijporgel (en nee dan moet je niet zoeken bij de bekende orgelbouwers..)...en de gehele setup gaat minder lang mee dan een goed pijporgel.
Ik heb daar de afgelopen jaren ervaring mee opgedaan, en ik ben erg blij dat er een pijporgel staat ipv een HW-setup
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 27 jun 2018 17:27

Re: Sampleset kerkgebouw

Na al dat deskundige kommentaar, van mensen die echt in en kerk spelen enzo, toch nog even mijn tip: ik zit nu te spelen op Bellevue-Casavant, en dat is lijkt mij een hele goeie kandidaat ook.....

Zoals Josq al zeer terecht opmerkte: in de VS hebben ze ervaring met die ruimtes. Bovendien begreep ik, dat het best wat minder kil en meer warm mag klinken...nou dan zit je met deze set erg goed.......en ik heb net zo,n idee, dat de standaard galmlengte wel eens heel goed kan passen......

succes gewenst met de keuzes.....

Geert

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 27 jun 2018 17:37

Re: Sampleset kerkgebouw

In de HHG in Hardinxveld-Giessendam staat ook een hauptwerkorgel en daar wordt gebruik gemaakt van Heusden mét de nagalm. Ook in de HHG in Ridderkerk (sample Laurenskerk) wordt er mét nagalm gespeeld.
Beide orgels hebben draagkracht genoeg. Zelf vindt ik Ridderkerk heel erg goed klinken.

Het is heel simpel, je moet bij elk set gewoon z'n eigen nagalm gebruiken. Het originele orgel is immers helemaal gebouwd en geïntoneerd voor de ruimte waar hij staat. Dus moet je het gewoon niet willen om met allemaal programma's er een 'nep-galm' aan toevoegen, want daarmee doe je altijd weer een hele grote stap terug. Het mooie van Hauptwerk is dat je nu tenminste een echte mooie nagalm bij je set hebt, die er ook echt bij hoort.

Wel is het zo dat je niet kan registreren als op een echt pijporgel, maar dat heeft ook weer veel voordelen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 17:49

Re: Sampleset kerkgebouw

Wel is het zo dat je niet kan registreren als op een echt pijporgel, maar dat heeft ook weer veel voordelen.


een HW console kan evengoed met register trekkers uitgevoerd worden.

Het is heel simpel, je moet bij elk set gewoon z'n eigen nagalm gebruiken. Het originele orgel is immers helemaal gebouwd en geïntoneerd voor de ruimte waar hij staat. Dus moet je het gewoon niet willen om met allemaal programma's er een 'nep-galm' aan toevoegen, want daarmee doe je altijd weer een hele grote stap terug. Het mooie van Hauptwerk is dat je nu tenminste een echte mooie nagalm bij je set hebt, die er ook echt bij hoort.


dat is een dwaling, inderdaad is het originele orgel gebouwd voor de ruimte waar het staat of geintoneerd naar de ruimte.

dus past die originele galm toch niet in een andere ruimte waar je extra galm akoestisch aan gaat toevoegen.

de enige juiste methode is zoals ik al schreef
de huidige akoestiek in kaart brengen en dat eventueel in mindering brengen op de aanwezig akoestiek in een set,
en dat hoeft echt niet altijd een dry set te zijn, je kan galmstaarten ook wat knijpen,
je voegt dan juist geen nep-galm toe maar je vult de eventueel afgeknepen galmstaart aan met de huidige akoestiek uit de ruimte die een (x)seconden lang is.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 27 jun 2018 18:40

Re: Sampleset kerkgebouw

Pas inderdaad op met de galm uit Samplesets. Ik vond het altijd erg irritant dat het orgel nog even na blijft galmen terwijl het geluid van de gemeente al lang en breed was uitgedoofd. Een 'piep' klein beetje galm om het 'scherpe randje' eraf te halen zou nog wel gaan.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 27 jun 2018 19:06

Re: Sampleset kerkgebouw

Jan Wim schreef:
Wel is het zo dat je niet kan registreren als op een echt pijporgel, maar dat heeft ook weer veel voordelen.


een HW console kan evengoed met register trekkers uitgevoerd worden.

Het is heel simpel, je moet bij elk set gewoon z'n eigen nagalm gebruiken. Het originele orgel is immers helemaal gebouwd en geïntoneerd voor de ruimte waar hij staat. Dus moet je het gewoon niet willen om met allemaal programma's er een 'nep-galm' aan toevoegen, want daarmee doe je altijd weer een hele grote stap terug. Het mooie van Hauptwerk is dat je nu tenminste een echte mooie nagalm bij je set hebt, die er ook echt bij hoort.


dat is een dwaling, inderdaad is het originele orgel gebouwd voor de ruimte waar het staat of geintoneerd naar de ruimte.

dus past die originele galm toch niet in een andere ruimte waar je extra galm akoestisch aan gaat toevoegen.

de enige juiste methode is zoals ik al schreef
de huidige akoestiek in kaart brengen en dat eventueel in mindering brengen op de aanwezig akoestiek in een set,
en dat hoeft echt niet altijd een dry set te zijn, je kan galmstaarten ook wat knijpen,
je voegt dan juist geen nep-galm toe maar je vult de eventueel afgeknepen galmstaart aan met de huidige akoestiek uit de ruimte die een (x)seconden lang is.


Haha, grappig hoor, registreren wil zeggen "het gebruik van de registers" en niet de manier van aan en uitzetten. Er zijn trouwens ook genoeg pijporgels waar geen registertrekkers op zitten.

En we hadden het hier over een kleine droge ruimte, dus wordt er door de ruimte geen galm aan toegevoegd. Ik snap ook wel dat je in een goed klinkende ruimte een pijporgel, en geen Hauptwerk orgel neer moet zetten.

Jij mag van mening zijn dat jouw methode de enige juiste is:
Geluidsmetingen zijn allemaal wel leuk en interessant, maar Hinz, Bätz en alle andere echte grote mannen deden het zonder, en met een geweldig resultaat. Terwijl zij nog geeneens de mogelijk hadden om alle (afstands)verschillen tussen de verschillende werken (Rugwerk-Bovenwerk-Fernwerk enz.) met software 'gelijk' te zetten.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 27 jun 2018 19:12

Re: Sampleset kerkgebouw

Nog even dit:
Je schrijft: dat is een dwaling, inderdaad is het originele orgel gebouwd voor de ruimte waar het staat of geintoneerd naar de ruimte.

dus past die originele galm toch niet in een andere ruimte waar je extra galm akoestisch aan gaat toevoegen.

Dit is tegenstrijdig; als je de originele galm niet wil, moet je ook niet de klank van het originele in een andere ruimte weergeven.

Berichten: 20

Geregistreerd: 05 jan 2017 21:08

Bericht 27 jun 2018 19:17

Re: Sampleset kerkgebouw

Leo schreef:In de HHG in Hardinxveld-Giessendam staat ook een hauptwerkorgel en daar wordt gebruik gemaakt van Heusden mét de nagalm. Ook in de HHG in Ridderkerk (sample Laurenskerk) wordt er mét nagalm gespeeld.
Beide orgels hebben draagkracht genoeg. Zelf vindt ik Ridderkerk heel erg goed klinken.


Even een correctie, in Ridderkerk wordt geen hauptwerk gebruikt, maar een digitaal orgel. Volgens mij een Allen of Rodgers.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 19:22

Re: Sampleset kerkgebouw

Leo schreef:Nog even dit:
Je schrijft: dat is een dwaling, inderdaad is het originele orgel gebouwd voor de ruimte waar het staat of geintoneerd naar de ruimte.

dus past die originele galm toch niet in een andere ruimte waar je extra galm akoestisch aan gaat toevoegen.

Dit is tegenstrijdig; als je de originele galm niet wil, moet je ook niet de klank van het originele in een andere ruimte weergeven.



Leo je snapt het niet vrees ik? of wij praten geheel langs elkaar af.


dus past die originele galm toch niet in een andere ruimte waar je extra galm akoestisch aan gaat toevoegen.

iedere ruimte hoe klein die ook is heeft een eigen akoestiek (galm) waarbij het ook nog eens zo is dat afmeting ondergeschikt is aan afwerking(materiaal keuze)

je voegt geen galm toe je brengt de huidige akoestiek in mindering op je set, dat is het tegenovergestelde van galm toevoegen.

en daarom schreef ik in het begin je moet een IR van de ruimte maken,


Jij mag van mening zijn dat jouw methode de enige juiste is:

dat is niet mijn methode maar een prof. werkwijze, omdat de TS schreef dat er een professional ingeschakeld is.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 jun 2018 19:34

Re: Sampleset kerkgebouw

Jan-Wim, op iedere positie in een luisterruimte zul je toch een andere IR meten, dus hoe je in een ruimte waar veel luisterposities zijn (zoals een kerkzaal) de IR in mindering wil brengen op de originele akoestiek snap ik nog even niet zo goed?

(Even voor de meelezers in simpele taal: een IR (impulse response) is een meting van de akoestiek)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 19:52

Re: Sampleset kerkgebouw

josq schreef:Jan-Wim, op iedere positie in een luisterruimte zul je toch een andere IR meten, dus hoe je in een ruimte waar veel luisterposities zijn (zoals een kerkzaal) de IR in mindering wil brengen op de originele akoestiek snap ik nog even niet zo goed?

(Even voor de meelezers in simpele taal: een IR (impulse response) is een meting van de akoestiek)


Jos dat wordt gemiddeld in een T20 meting, nagalmtijden in octaaf of tersbanden worden in kaart gebracht.
in dit spectrum krijgt iedere frequentie een plaats
je kan dat beperken qua omvang tot b.v. 30 banden
maar iedere frequentie zal anders naijlen in die ruimte

IR meting.jpg


IR oct meting.jpg


juist de variatie T10-T30 maakt een betrouwbaar gemiddelde
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 27 jun 2018 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 27 jun 2018 20:09

Re: Sampleset kerkgebouw

Ik begrijp ook even niet goed waarom er een meting gedaan moet worden bij het creëren van een kerkorgel?
Dat er thuis vanalles gemeten 'moet' worden sta ik volledig achter, maar in de kerk?

Wat moet er in het kerkgebouw nagemeten/geneutraliseerd worden dan? Als het goed is worden er toch dry samples of truncated samples gebruikt in het kerkgebouw. Dus in die samples is niets van akoestiek van het originele kerkgebouw opgenomen. Daarom hoef je toch niet nog eens een IR meting te doen om zo het na-ijl gedrag van iedere frequentie inzichtelijk te maken?
Omdat er toch dry samples gebruikt worden zit er toch geen (of geen hoorbaar) akoestiek van originele ruimte in. En krijg je dus alleen het geluid van de pijpen.
En dat dan verschillende frequenties zich verschillend gedragen maakt dan toch niet uit? Dat is 'in het echt' ook zo..

Huidige akoestiek in mindering op de set?
Dus een set met 6 seconden akoestiek en een ruimte met 2 seconden akoestiek betekend dat het HW-orgel in het kerkgebouw uiteindelijk 4 seconden akoestiek moet overhouden?

Leo, tussen originele klank en originele akoestiek zit wel een behoorlijk verschil.
Je wilt wel de klank, maar niet de akoestiek.

En die klank hoeft niet de standaard originele sample te zijn, want in de kerk kun je zoveel intoneren als je maar wilt
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 27 jun 2018 20:14

Re: Sampleset kerkgebouw

Gerard schreef:
Leo schreef:In de HHG in Hardinxveld-Giessendam staat ook een hauptwerkorgel en daar wordt gebruik gemaakt van Heusden mét de nagalm. Ook in de HHG in Ridderkerk (sample Laurenskerk) wordt er mét nagalm gespeeld.
Beide orgels hebben draagkracht genoeg. Zelf vindt ik Ridderkerk heel erg goed klinken.


Even een correctie, in Ridderkerk wordt geen hauptwerk gebruikt, maar een digitaal orgel. Volgens mij een Allen of Rodgers.


Dat is dan de eerste mooie Allen / Rodgers die ik ooit gehoord heb!! (Sorry Allen :lol: )
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 332

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 27 jun 2018 20:23

Re: Sampleset kerkgebouw

Harm schreef:
Gerard schreef:
Leo schreef:In de HHG in Hardinxveld-Giessendam staat ook een hauptwerkorgel en daar wordt gebruik gemaakt van Heusden mét de nagalm. Ook in de HHG in Ridderkerk (sample Laurenskerk) wordt er mét nagalm gespeeld.
Beide orgels hebben draagkracht genoeg. Zelf vindt ik Ridderkerk heel erg goed klinken.


Even een correctie, in Ridderkerk wordt geen hauptwerk gebruikt, maar een digitaal orgel. Volgens mij een Allen of Rodgers.


Dat is dan de eerste mooie Allen / Rodgers die ik ooit gehoord heb!! (Sorry Allen :lol: )


En Rogers is tegenwoordig van Johannus. Zij hebben hiervoor de Global Organ Group opgericht.
https://www.globalorgangroup.com/

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 20:29

Re: Sampleset kerkgebouw

het punt is er bestaan haast geen dry sets
wel semi dry die nog behoorlijk wat restanten akoestiek bezitten.

er is volgens mij maar 1 setmaker die echt door de orgelkas kruipt en de pijpen opneemt
dat is Dry
vanuit dat niveau kan je alleen een nieuw HW model gaan bouwen in een kerk.

iedere andere vorm bevat akoestiek, en wil je geen stapeling van akoestiek krijgen zal je moeten minderen
ook bij truncate zit er akoestiek in de opname.
bij truncate blijft er ook positionering restanten achter enz.

wil je dit netjes beheersen dan moet je de nieuwe ruimte inmeten via een IR

anders krijgt iedere frequentie een nieuwe naijl tijd van de nieuwe ruimte bovenop de informatie van de sample

dat is niet een general formule in de trant van set heeft 4 sec. nieuwe ruimte 2sec dus moet ik totaal 2sec. van de set aftrekken.

IR oct meting1.jpg


je zal per register via de meting moeten bepalen hoeveel/weinig galm de nieuwe ruimte toelaat

dit is audio we moeten de term orgel even vergeten
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 jun 2018 20:57

Re: Sampleset kerkgebouw

Jan-Wim, welk ideaal streef je daarbij na? Zoveel mogelijk de akoestiek van de luisterruimte onderdrukken zodat het (restant van) de opgenomen akoestiek optimaal te horen is? Of zoveel mogelijk de resterende opgenomende akoestiek onderdrukken zodat je de akoestiek van de luisterruimte optimaal benut?

Ik begrijp dat die T20-tijden een maat zijn voor hoe lang de nagalm te horen is (per frequentieband). Maar ik begrijp niet hoe je die informatie kunt benutten wanneer je een Hauptwerkopstelling in een kerkruimte bouwt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 jun 2018 20:59

Re: Sampleset kerkgebouw

Misschien moet het laatste deel van deze discussie even afgesplitst worden, want het wordt wel een technisch verhaal zo dat niet zoveel van doen heeft met de oorspronkelijke vraagstelling.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 27 jun 2018 20:59

Re: Sampleset kerkgebouw

Gerard schreef:
Leo schreef:In de HHG in Hardinxveld-Giessendam staat ook een hauptwerkorgel en daar wordt gebruik gemaakt van Heusden mét de nagalm. Ook in de HHG in Ridderkerk (sample Laurenskerk) wordt er mét nagalm gespeeld.
Beide orgels hebben draagkracht genoeg. Zelf vindt ik Ridderkerk heel erg goed klinken.


Even een correctie, in Ridderkerk wordt geen hauptwerk gebruikt, maar een digitaal orgel. Volgens mij een Allen of Rodgers.



Ik heb het even nagevraagd, het is inderdaad een Rodgers, maar wel met de Laurenskerk MET NAGALM (daar ging het om).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 21:29

Re: Sampleset kerkgebouw

josq schreef:Jan-Wim, welk ideaal streef je daarbij na? Zoveel mogelijk de akoestiek van de luisterruimte onderdrukken zodat het (restant van) de opgenomen akoestiek optimaal te horen is? Of zoveel mogelijk de resterende opgenomende akoestiek onderdrukken zodat je de akoestiek van de luisterruimte optimaal benut?

Ik begrijp dat die T20-tijden een maat zijn voor hoe lang de nagalm te horen is (per frequentieband). Maar ik begrijp niet hoe je die informatie kunt benutten wanneer je een Hauptwerkopstelling in een kerkruimte bouwt.



Jos een voorbeeld
ik neem een subbas pijp en speel deze buiten af, naast de grond en boventoon is er geen IR.
zou ik nu een opname maken is het T0.
zet ik deze zelfde pijp in een ruimte en maak opnieuw een opname dan bevat deze naast de grond en boventoon ook T60 informatie
deze T60 informatie kan je niet meer terug truncate want dan hoor je niets meer, dan is de opname vernietigd.
dus er blijft een restant achter, stel dat er van die opname(subbas) op 25hz na truncate nog 1sec T60 overblijft in de opname
daar is mee te leven.

maar het nieuwe onderkomen is akoestisch zo wezenlijk anders dat de T60 sterk kan afwijken van de originele opname locatie

dan kan het zomaar gebeuren dat het nieuwe onderkomen op die zelfde T60 schaal op 25hz er spontaan 1,5sec aan toevoegt
terwijl een opname van een prestant 8v juist weer redelijk kan matchen met de oorspronkelijke T60 schaal.

een prof zal daarom audio ook in grotere ruimtes altijd zo goed mogelijk afstemmen op de nieuwe akoestische eigenschappen.
kijk bv. wat een Odeon doet e.d.

je voelt al aan dat gaat niet zonder slag of stoot met HW


we blijven met zijn allen HW als orgel zien, terwijl het dat totaal niet is.
gewoon een stereo opname that's all

een mono geluid (orgelpijp) wordt stereo opgenomen, en stereo afgespeeld in een kerk??


wil het feestje niet vergallen maar HW is een prachtig medium voor thuis gebruik, daarbuiten is het snel gedaan met de pret,
kijk eens naar het voorbeeld van Andre Kaptein een 2e hands pijporgel heeft een 2e kans gekregen.
ondanks de wellicht wat bescheiden dispositie klinkt dat vele malen mooier dan welk sampleset ook.
en ik denk dat het niet eens veel duurder is dan een HW setup met versterkers, speakers, subwoofers enz.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com