Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset kerkgebouw

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 jun 2018 21:51

Re: Sampleset kerkgebouw

Dag Adrie-Piet,

Het kant en klaar installeren van een Dry-set zo uit de verpakking zal bij hoge uitzondering een overtuigend en beminnelijk resultaat geven dat ook nog eens geschikt is voor musiceren en begeleiding van gemeentezang. De bedoeling van een Dry-set zoals dat van het hoofdorgel Laurenskerk is dat men uit het beschikbare ruwe audiomateriaal - eventueel onder deskundige begeleiding - zelf een dispositie samenstelt passend bij de behoefte en omvang van de ruimte. Daarnaast zal door intonatie de gewenste kleuring en samensmelting van klanken moeten worden bereikt. Dat het gewenste resultaat niet op een zaterdagmiddag wordt bereikt lijkt me wel duidelijk. Hier komt vakmanschap en geduld bij kijken. Ik zou je willen aanmoedigen hier mee verder te gaan.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.


Fokko

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2018 22:13

Re: Sampleset kerkgebouw

Jan Wim,

Jan Wim schreef:een mono geluid (orgelpijp) wordt stereo opgenomen, en stereo afgespeeld in een kerk??

Ik snap je stelling niet. Als je naar een orgel luistert hoor je of een pijp links of rechts of middenin het orgel staat. C/Cis lade effect en andere opstellingen van pijpwerk in een orgelkas. Start bijv. Görlitz op en speel daar maar eens op; eventueel met het direct kanaal op een wat hoger niveau ingesteld.

Of te wel: aan een stereo-opname van een (mono)orgelpijp is niets mis en ook niet met het stereo afspelen, zelfs als je een set in een kerk gebruikt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 23:07

Re: Sampleset kerkgebouw

Evert-Jan

een orgelpijp is een mono bron, 2 orgelpijpen zijn ook mono ,100 orgelpijpen ook
stereo wordt het pas na de opname.

in de kerk luister ik met beide oren naar 1 monobron

als ik het orgel eruit sloop en zet er een HW ding voor terug
waarom zou ik dan met beide oren naar stereo gaan luisteren?

de c/cis bouw je terug door een mono opname naar links of rechts te pannen.


stel ik zit in de kerk en er spreekt links in het front een pijp(mono)
waarom zou ik die stereo gaan opnemen?
ik wil eventueel in een HW setup een mono geluid eveneens links uit een schijnfront horen
wil je een middenveld maken met mono in een kerk is dat ook geen probleem als je mono gebruikt kan je speakers dicht bijelkaar zetten zelfs, pannen(toewijzen) en klaar, uit eindelijk staan de echte pijpen ook dicht bij elkaar
ruimtelijke informatie die stereo geeft hoef ik niet terug te horen in de kerk lijkt me.


als je in reaper beide front kanalen mono aanstuur en je zet 1 kanaal dicht dan hoor je nog steeds c/cis uit 1 kanaal komen, je krijgt dan wel een klein volume verschil tussen c/cis maar opeens staat je complete orgel links of rechts te spelen.
dat kan ik werkelijkheid niet dus wil je een stereo opname in de kerk gebruiken moet je in HW hard links of rechts gaan pannen afhankelijk van het dominante kanaal.


voor de duidelijkheid thuis waar je in de sweetspot zit kan je niet om stereo heen, maar om HW zijnde als pijporgel te gebruiken in een kerk zie ik het gebruik van stereo niet zitten.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2018 23:35

Re: Sampleset kerkgebouw

Je hoort mono geluid altijd stereo; als je beide oren goed functioneren. Je hoort dus waar het geluid vandaan komt: links, rechts, voor, achter, boven, beneden.

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat jij het audio uit een puntbron wil laten komen. Theoretisch 1 speaker voor je hele orgel, hoe groot dat pijporgel, dat je via Hauptwerk wilt weergeven, ook is.
De praktijk is anders. Bij een pijporgel kun je vanwege de ruimte die pijpen innemen, niet alle pijpen in 1 punt zetten. Dus verspreid je die in de breedte en in de hoogte (verschillende kassen/werken).
Als je in een kerk naar een pijporgel luistert, hoor je ook of een register in een bovenwerk zit of in een rugwerk. En bij veel orgels (een beetje afhankelijk van de kerkakoestiek en hoe dicht je bij een pijporgel zit) hoor je een links en rechts effect.

Waarom zou je dit niet willen als een HW in een kerk gebruikt wordt? En waarom wel als je Hauptwerk thuis gebruikt (ik heb het dus niet over rear maar over stereo)? Ook in de kerk is een "sweetspot": de kerkbank, al is dat geen puntbron, en ook afhankelijk van kerkakoestiek en of je voor of achterin de kerk zit. Bij luisteren naar een pijporgel hoor je wel waar de pijp staat; bij een HW opstelling hoeft dat dus volgens jou niet.
En hetzelfde geldt dus voor pijpwerk dat in een bovenwerk of in een rugwerk staat.

Ter info: er is geen enkele sample set in mono opgenomen. En de stereo samples naar mono omzetten in Hauptwerk heeft het effect dat Hauptwerk bij het aanmaken van de orgel cache file van een stereo sample een mono sample creëert op basis van òf het linker- òf het rechter kanaal in het sample dat het hoogste volume heeft. Tevens wordt het gemiddelde geluidsniveau bepaald van linker- en rechter kanaal incl. de per-pipe instellingen in de Organ Definition File.
Of te wel: in HW kun je geen echt mono sample maken vanuit de stereo samples/opname; het is een compromis.
En pannen om een mono signaal te krijgen gaat dus niet werken.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 23:57

Re: Sampleset kerkgebouw

ik bedoel dit

stereo mono.jpg


je hebt een orgel met een monobron onze oren/opnamen maken er "stereo" van zodat het te lokaliseren is.

er zitten mensen A,B,C in de kerk te luisteren naar mono bronnen die voor elke luisteraar iets anders is

als de pijp mono(puntbron) is, waarom zou bv een achterliggende speaker nr1 die functie niet kunnen overnemen?
ook in mono. daar is m.i. speaker nr2 helemaal niet bij nodig


waar het mij omgaat in deze discussie (Sampleset kerkgebouw)is dat HW niet geschikt is om een orgel te bouwen zoals het plaatje laat zien
Hw wordt opgenomen met de microfoon vanuit een midden positie ala luisteraar B
zo horen wij thuis HW terug als we spelen.

wil je een echt digitaal "orgel" bouwen/nabootsen moeten alle samples m.i. volkomen neutraal zijn, een klank bibliotheek
waaruit je dan zelf echt een orgel gaat samenstellen ,bouwen c/cis gaat toewijzen enz. zonder dat de sample restanten van akoestiek en plaatsing bevat.
die volkomen neutrale samples moeten geintoneerd worden naar de ruimte
ik denk dat zoiets het meest realistische overkomt, maar het kostenplaatje van zoiets overstijgt een goed 2e hands pijporgel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 28 jun 2018 10:18

Re: Sampleset kerkgebouw

Hoi Jan-Wim,

Ik zie je zienswijze. Het wil nogeens gebeuren (denk ik) dat een sample niet integraal wordt ingeladen, maar dat een selectie van bruikbare registers alleen wordt gebruikt.

Verder, als je mono inlaadt, bespaar je juist weer kosten in je werkgeheugen?

Echte pijporgels hebben weleens dubbele pijpen per register, (denk aan dubbel uitgevoerde prestanten) maar dit kun je geen stereo noemen omdat ze te dicht bij elkaar staan?

En ik denk dat iedereen wel de mening wel is toegedaan dat je eerst voor een pijporgel gaat en dát wordt steeds haalbaarder gezien de kerksluitingen!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 jun 2018 10:55

Re: Sampleset kerkgebouw

[/quote]
wil het feestje niet vergallen maar HW is een prachtig medium voor thuis gebruik, daarbuiten is het snel gedaan met de pret,
kijk eens naar het voorbeeld van Andre Kaptein een 2e hands pijporgel heeft een 2e kans gekregen.
ondanks de wellicht wat bescheiden dispositie klinkt dat vele malen mooier dan welk sampleset ook.
en ik denk dat het niet eens veel duurder is dan een HW setup met versterkers, speakers, subwoofers enz.[/quote]

Je moet een beetje geluk hebben natuurlijk, maar de hele operatie van het Flentrop orgel uit Zwolle halen en in Ottoland opbouwen heeft de helft gekost van wat het had gekost om het oude orgel met 1 klavier uit te breiden d.m.v. Hauptwerk. (klavier maken, PC en Audio, inbouwen en afregelen) En ook minder dan de nieuwprijs van sommige kant en klare HW orgels van de prof. bouwers.
Het was zelfs minder dan het bedrag wat we hadden moeten betalen om het oude orgel te laten reviseren...!!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jun 2018 11:18

Re: Sampleset kerkgebouw

Dat denk ik ook Harm de markt voor 2e hands instrumenten is zeker het doorzoeken waard.

Ik persoonlijk denk dat HW terug brengen in een kerk meer een speeltje is geworden.

Want als je een stereo opname van bv HW op de pijnbank legt, dan zie je dat beide kanalen verschillende inputs krijgen
Wat logisch is, je hebt afhankelijk van de pijp positie links of rechts een dominant kanaal en een kanaal wat minder dominant is.
Thuis is dat leuk , maar wil ik dat minder dominante kanaal terug horen in een kerk?
Ik zie echt de meerwaarde daar niet van in.

Stel dat ik HW stereo opstel in een kerk met tussen de linker en rechter speakers een afstand van 15mtr
De linker speaker geeft een dominant signaal af, vervolgens mengt dat dominante signaal met de vreemde akoestiek, en na 15 mtr krijg ik opeens uit een rechterpuntbron(speaker) het originele minder dominante geluid te horen.
Wat zich ook weer gaat mengen met vreemde akoestiek.


Dat kanaal had veel beter kunnen worden gebruikt voor een andere dominante sample.

Voor mezelf zie ik het zo

Mono afspelen je houd de dominante samples in takt, want een pijp is ook momo dominant.
Onze beide oren vertellen ons wel waar de digitale prestant vandaan komt omdat we dit zelf toewijzen links of rechts.
Het minder dominante kanaal laten we geheel achterwege, dit moet de huidige akoestiek verzorgen.


Dus waarom zou je onnodig kanalen in gebruik nemen met een stereo weergaven in een kerk?


In het echt is het ook zo, er is maar 1 bron 100% mono
Onze beide oren maken pas op een willekeurige locatie in de ruimte de beslissing waar het geluid vandaan komt
zit ik in de kerk en speelt links van mij een prestant dan ervaar ik dat als dominant links.
Het indirecte geluid komt via reflectie en looptijd verschil aan bij mijn andere oor. Dat is de eigenschap van de heersende akoestiek.
Dus laat dan in een nieuwe omgeving de dominante sample spreken, en laat het minder dominante kanaal achterwege dit kan de huidige akoestiek voor zijn rekening nemen.

Maar misschien maak ik een denkfout, alleen zie ik het niet zo snel :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jun 2018 11:23

Re: Sampleset kerkgebouw

Andre_Kaptein schreef:Je moet een beetje geluk hebben natuurlijk, maar de hele operatie van het Flentrop orgel uit Zwolle halen en in Ottoland opbouwen heeft de helft gekost van wat het had gekost om het oude orgel met 1 klavier uit te breiden d.m.v. Hauptwerk. (klavier maken, PC en Audio, inbouwen en afregelen) En ook minder dan de nieuwprijs van sommige kant en klare HW orgels van de prof. bouwers.
Het was zelfs minder dan het bedrag wat we hadden moeten betalen om het oude orgel te laten reviseren...!!!



Kijk André .........dat is wat ik bedoel, Daarom snap ik niet zo goed de hype HW in een kerk

Ik denk dat ik te weinig inlevingsvermogen bezit ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jun 2018 12:01

Re: Sampleset kerkgebouw

Jan Wim

Uit je antwoorden van vandaag (11:18) begrijp ik dat je wel meerdere speakers wilt toepassen in de HW opstelling, maar dan gevoed met mono samples.
En dat ben ik wel met je eens. Dus niet het (mono) audio vanuit 1 puntbron zoals ik eerder begreep maar verspreidt vanuit de orgelkas. En de luisterpositie maakt daar stereo van: die pijp staat links of rechts of boven of beneden vanuit je luisterpositie gezien.

Voordeel: het scheelt in HW de helft van het benodigde geheugen en in polyfonie. Dus een "lichtere" PC.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 jun 2018 12:36

Re: Sampleset kerkgebouw

Jan Wim schreef:
Andre_Kaptein schreef:Je moet een beetje geluk hebben natuurlijk, maar de hele operatie van het Flentrop orgel uit Zwolle halen en in Ottoland opbouwen heeft de helft gekost van wat het had gekost om het oude orgel met 1 klavier uit te breiden d.m.v. Hauptwerk. (klavier maken, PC en Audio, inbouwen en afregelen) En ook minder dan de nieuwprijs van sommige kant en klare HW orgels van de prof. bouwers.
Het was zelfs minder dan het bedrag wat we hadden moeten betalen om het oude orgel te laten reviseren...!!!



Kijk André .........dat is wat ik bedoel, Daarom snap ik niet zo goed de hype HW in een kerk

Ik denk dat ik te weinig inlevingsvermogen bezit ;)


Haha dat geloof ik niet hoor, maar je moet wel doorzettingsvermogen en overtuigingskracht hebben om mensen mee te krijgen....vervolgens heel veel geduld & een snufje geluk(ik ben 4 jaar bezig geweest voor ik "beet" had)
En ik weet zeker dat die Flentrop over 30 jaar pas een grote onderhoudsbeurt nodig heeft, terwijl tegen die tijd een HW en audio opstelling waarschijnlijk al voor de 2e keer aan vervanging toe is.
Qua kosten op korte en lange termijn is een 2e hands pijporgel helemaal niet zo gek, alleen moet je niet bij de bekende bouwers gaan zoeken. Dan kom je op hele andere bedragen.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jun 2018 15:00

Re: Sampleset kerkgebouw

Evert-Jan schreef:Jan Wim

Uit je antwoorden van vandaag (11:18) begrijp ik dat je wel meerdere speakers wilt toepassen in de HW opstelling, maar dan gevoed met mono samples.
En dat ben ik wel met je eens. Dus niet het (mono) audio vanuit 1 puntbron zoals ik eerder begreep maar verspreidt vanuit de orgelkas. En de luisterpositie maakt daar stereo van: die pijp staat links of rechts of boven of beneden vanuit je luisterpositie gezien.

Voordeel: het scheelt in HW de helft van het benodigde geheugen en in polyfonie. Dus een "lichtere" PC.



Precies Evert-Jan dat is wat ik voor ogen had en bedoelde,
mijn probleem is altijd om iets helder te kunnen verwoorden, dat gaat me niet zo goed af ;)
wat een ander in 3 zinnen kan samenvatten , kan bij mij gerust 3x een A4 worden
ik moet het vaak ondersteunen met plaatjes :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 28 jun 2018 22:10

Re: Sampleset kerkgebouw

Ik ben in diverse kerken organist geweest.
De laatste daarvan was echt de slechtste (sorry Harm), het pijpwerk, de kast en ook de ruimte was echt slecht, er zat een nagalm in van -(min) 2 seconden (de ruimte 'zoog' als het ware het geluid op).
Daarbij kwam ook nog dat het orgel (en ook de speeltafel) op een verkeerde plek stond.
Hier zou een Hauptwerkorgel (met nagalm natuurlijk) een hele goede optie zijn

De starter van dit topic vroeg om advies, omdat het huidige sampleset niet goed klinkt, vandaar het advies om geen dry, maar een wet sample te nemen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 jun 2018 22:50

Re: Sampleset kerkgebouw

Leo schreef:Ik ben in diverse kerken organist geweest.
De laatste daarvan was echt de slechtste (sorry Harm), het pijpwerk, de kast en ook de ruimte was echt slecht, er zat een nagalm in van -(min) 2 seconden (de ruimte 'zoog' als het ware het geluid op).
Daarbij kwam ook nog dat het orgel (en ook de speeltafel) op een verkeerde plek stond.
Hier zou een Hauptwerkorgel (met nagalm natuurlijk) een hele goede optie zijn

De starter van dit topic vroeg om advies, omdat het huidige sampleset niet goed klinkt, vandaar het advies om geen dry, maar een wet sample te nemen.



Leo

Als de ruimte gortdroog is moet de mensuur aangepast worden niet de galm.
en -(min) 2 bestaat niet, je zal dit wel denkbeeldig beschrijven hoop ik

en stel je "speelt" er een set af met nagalm, dan komt dit toch nooit overeen met de gemeentezang, want die blijft gortdroog klinken.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 jun 2018 23:02

Re: Sampleset kerkgebouw

Een aantal zaken zijn al genoemd, maar even voor het overzicht: waarom zou je wel of niet een "wet" sample set gebruiken voor een Hauptwerkinstallatie in een kerkruimte?

Wel:
* Veel mensen vinden een ruime nagalm mooi. Het haalt de scherpe kantjes van de klank eraf zodat er een warme klank ontstaat.

Niet:
* Veel detail van de pijpaanspraak e.d. gaat verloren
* De akoestiek van de kerkruimte komt over de nagalm van de samples heen en dat zorgt voor een aanzienlijke vertroebeling van de klank
* Je kunt de situatie krijgen dat je Hauptwerkorgel een paar seconden nagalm laat horen terwijl de galm van de gemeentezang al lang weg is. Dat voelt onnatuurlijk.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 02 jul 2018 09:28

Re: Sampleset kerkgebouw

Volgens mij lopen nu twee discussies door elkaar:
1) de oorspronkelijke vraag welke sampleset met een meer romantisch karakter geschikt is voor een zaalachtige kerk met niet al te veel galm
2) de discussie over of het wenselijk is om samples met galm/akoestiek af te spelen in een ruimte die zelf ook altijd een bepaalde akoestiek (goed of slecht heeft).

Wat betreft het eerste:
Misschien goed om eens te kijken wat er kan met de latere sets van Sygsoft/Hauptwerk.nl, Heusden en Zeist (eerdere sets vind ik kwalitatief minder).
Dat zijn relatief wat kleinere sets die een dispositie hebben die goed aansluiten bij de gezochte klankwereld.
De sets zijn meen ik niet 'dry', maar misschien is met het alleen inladen van de direct samples een goed resultaat te bereiken?

Wat betreft het tweede:
In de kerk waar ik nu lid ben staat een Monarke. De organisten spelen vaak met de galmknop open. Ik vind dat zelf niks.
Het doet inderdaad veel van de oorspronkelijke aanspraak, die in de opnames best goed is verwerkt, verloren gaan.
Ook geeft het akoestiek over akoestiek (sample en kerk gaan door elkaar), waardoor het geluid snel een dikke brij wordt.
Tenslotte heeft het m.i. iets heel onnatuurlijks als de gemeentezang al is gestopt en het orgel nog een dikke twee tellen doorklinkt.
Een half telletje nagalm is misschien nog redelijk, maar meer blijft raar.

En inderdaad: Jan Wim en André, ook wat mij betreft is de hype 'Hauptwerk in kerk' ook nogal doorgeslagen.
Er staan vaak installaties die qua draagkracht niet in de buurt komen van een pijporgel en die qua klankkwaliteit niet beter zijn dan de bekendere elektronische kerkorgelbouwers (dan bedoel ik wel de bouwers die zich op kerkorgels richten, zoals Monarke en Van der Poel). Ik heb nog maar een enkel Hauptwerk-hybride orgel gehoord dat in kwaliteit meer bood dan deze.

Berichten: 5

Geregistreerd: 13 dec 2014 11:25

Bericht 01 aug 2018 09:50

Re: Sampleset kerkgebouw

Wat fijn om zoveel antwoorden te krijgen. Het is wel duidelijk dat het niet eenvoudig is.

Dry/Wet
We hebben de conclusie getrokken dat je bij een Dry sampleset het “mengen in de orgelkast” mist. Het geluid komt onverbiddelijk direct uit de speakers.
Dat klink per stem in de eerste instantie leuk. Maar als er meerdere registers opengetrokken worden mengt het slecht.
Bij truncated (afgeknipte galmstaard) ingeladen wet samplesets, hoor je dat het geluid meer gevormd is.
Wat je dus eigenlijk doet. Je neemt qua klank uit een bepaald orgel de vorming van het geluid van de orgelkas over, en de verdere akoestiek knip je af en laat je over aan de ruimte bij ons in de kerk.
Groot nadeel vind ik dat de aanspraak wat mij betreft vaak wat te laat is. Verder hoor je soms in samples, en dan vooral in opgenomen tremulanten, de akoestiek al. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar gemoduleerde tremulanten. (Die kun je trouwens per stem fantastisch instellen!)
Conclusie is dat goed opgenomen wet samplesets ook goed kunnen zijn.

(Verder wil ik nog toevoegen dat de keuze voor elektronisch een zeer moeilijke is geweest. Wie wil er nou niet gewoon een pijporgel. Wij hebben een lastig kerkgebouw (soort zaalkerk) waarin het heel lastig is een pijporgel een goede plek te geven. Verder was het financieel gezien beter voor onze gemeente.)
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 aug 2018 14:41

Re: Sampleset kerkgebouw

Hoi Adrie Piet.

Mocht je het eens in de Nebo kerk willen uitproberen dan kan dat wel geregeld worden.
Onze hoofdorganist zal daar verwacht ik geen bezwaar tegen hebben.

Groet Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 02 aug 2018 00:14

Re: Sampleset kerkgebouw

APvdM schreef:Wat fijn om zoveel antwoorden te krijgen. Het is wel duidelijk dat het niet eenvoudig is.

Dry/Wet
We hebben de conclusie getrokken dat je bij een Dry sampleset het “mengen in de orgelkast” mist. Het geluid komt onverbiddelijk direct uit de speakers.
Dat klink per stem in de eerste instantie leuk. Maar als er meerdere registers opengetrokken worden mengt het slecht.



Het hele verhaal klopt goed met de theorie. Een echt pijporgel zou ook "onverbiddelijk direct" klinken. Het slechte mengen is ook een groot risico, vooral als je weinig speakers gebruikt. Mag ik vragen hoeveel speakers er gebruikt zijn tijdens het testen, en hoe men de samples verdeeld heeft onder de speakers?
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 02 aug 2018 08:50

Re: Sampleset kerkgebouw

We hebben de conclusie getrokken dat je bij een Dry sampleset het “mengen in de orgelkast” mist. Het geluid komt onverbiddelijk direct uit de speakers.


Interessant...
Je hebt ook orgels in zgn. 'open opstellingen', en ook daar is men het er volgens mij wel over eens dat de klankbundeling minder is dan bij orgels met kas.
Toch treedt daar nog enige mate van versmelting op: resonans die wordt overgedragen van de ene pijp op de andere - pijpen staan tenslotte vrij dicht op elkaar.

Wat ik me vervolgens afvroeg: zou het in dit licht aan te bevelen zijn om ook elektronische orgels van kassen te voorzien, luidsprekers wat achterin de kas te plaatsen en zo tot enige 'versmelting' te komen. Misschien is dit ook wel waarom bouwers als Monarke en Van der Poel (en in het verleden ook Heyligers) vaak kiezen voor kassen met frontpijpen/'pijplatten' voor de nodige verspreiding van het geluid in de ruimte? En zo ja: is dan DRY+kas niet het meest natuurgetrouw?
Ik ben benieuwd naar de mening van mensen met meer verstand van hoe (luidspreker)geluid zich gedraagt...

Berichten: 5

Geregistreerd: 13 dec 2014 11:25

Bericht 02 jan 2020 20:29

Re: Sampleset kerkgebouw

Dag allemaal,

We zijn nu weer ruim een jaar verder.
Het is het sygsoft compositie-orgel geworden.
Truncated naar zo'n 250-350ms. Tongwerken en cornet wat korter omdat die al snel na-klinken.
Het set past het beste bij ons spel, en je kan er een aardig breed repertoire op kwijt.
De kwaliteit is inderdaad wat minder, we houden de optie open om in de toekomst nog een kwalitatief beter sampleset aan te schaffen.
Jammer dat de tremulanten niet gemodeleerd beschikbaar zijn, nu hoor je wat van de akoestiek van de kerk in de samples.

We zijn een hele tijd aan het tobben geweest met klachten uit de gemeente, dat was erg jammer.
In een zaalkerk als de onze komt het met de afregeling erg nauw.
Uiteindelijk bleek het toch in de intonatie te zitten.
Na truncaten en plaatsen in een droge zaal is intoneren net zo belangrijk als bij een 'echt' orgel.

We hebben nu een mooi resultaat dat echt mooi als één geheel klinkt.
Goed registreren is belangrijk, maar dat is bij een 'echt' orgel ook.

Conclusie wat mij betreft: Kies een orgel dat bij de gewenste stijl past, en pas het gerust truncated toe. Zorg voor een ECHTE EXPERT die weet wat intoneren is.
Als het dan niet goed klinkt, dan ligt het aan de organist.. :D

Hartelijke groet!
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com