Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen Johan (Joopie)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 27 jun 2018 08:04

Even voorstellen Johan (Joopie)

Beste Hauptwerk liefhebbers,

Mijn naam is Johan, 32 jaren jong vader van 3 kinderen. Vorig jaar hebben we een woning in Oud-Beijerland gekocht en 1 van de voordelen is dat de huiskamer ruim genoeg is om er een muziek instrument in te zetten. Na heel wat afwegingen is dit uiteindelijk een orgel geworden (piano had ook erg leuk geweest). Deze moet dan natuurlijk wel aan de voorwaarden van de binnenhuis architect voldoen!

Ik heb in mijn jeugd twee jaren orgelles gehad, maar de puberteit gooide roet in het eten in ik gooide er met mijn pet naar waarna ik besloot te stoppen. In het ouderlijk huis heeft altijd een orgel gestaan (Johannes - Domus - Mixtuur met Hauptwerk) en mijn broer heeft jaren in de kerk begeleid waarbij ik vaak registreerde. Ik kwam dus nog regelmatig in aanraking met het instrument de orgel, maar echt spelen kwam er niet van.

Het orgel is uiteindelijk een harmonium uit 1882 van 'American Organ' geworden. Ik had de hoop deze op te kunnen knappen, maar de jaren van opslag heeft het binnen werk de das omgedaan zodat er weinig eer aan te behalen viel, het is ten slotte toch 130 jaar oud! De buitenzijde van eikenhout is daarentegen klokgaaf, dus heb ik besloten om er wat digitaals (hauptwerk!!!) in te gaan bouwen. Ik heb 2 midi keyboards incl pc en 2 touchscreens voor een zacht prijsje op de kop weten te tikken. De keyboards hoop ik dan op termijn in te bouwen, en de 'oude' trekregisters wil ik gaan midificeren. Van mijn oom heb ik een setje MBF544 te leen die via een sweex geluidskaartje prima presteren! Het oorspronkelijke idee om via de stereo af te spelen hebben we laten varen...

In mijn 2 jaar les heb ik geen 'pedaalles' gehad, dit kan ik dus ook niet. Na enkele weken nu regelmatig te hebben gespeeld kan ik muziek uit het koraalboek van Drenth op een nogal zwaar tempo redelijk ten gehore brengen. Dit wil ik ook eerst verder uitbouwen met andere koraalboeken die qua niveau meer eisen voordat ik echt de beslissing neem om alsnog een pedaal te integreren. Orgelles nemen behoord ook nog tot de opties!

Aangezien er in huis nog van alles moet gebeuren heb ik in overleg besloten alleen op de vrijdag avond mijn tijd aan het orgel te besteden. Updates over het inbouwen van hauptwerk in het orgel (is nu geen harmonium meer) zal ik proberen te posten als er weer wat te melden valt! Ik probeer het zo te schipperen dat ik er ook nog is af en toe op kan spelen!

Vooralsnog staat er op dit forum een onnoemelijke hoeveelheid informatie (waarvan ik al veel heb geleerd!!!) en hoop ik er de komende tijd ook nog mijn steentje aan bij te kunnen dragen!

Vriendelijke groet,
Johan.
Laatst bijgewerkt door Joopie op 27 jun 2018 08:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 jun 2018 08:20

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Welkom, en heel veel plezier!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2018 08:21

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

welkom Johan, leuk om je verhaal te lezen. Succes met de update van het harmonium, zo krijgt een antieke kast toch nog een volwaardige eindbestemming.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 27 jun 2018 08:54

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Welkom op het forum.

Mocht je in de toekomst ook de klank nog willen laten harmoniëren met de kast dan is dit de uitgelezen sampleset.

http://01.hauptwerk-augustine.info/Dutc ... -download/

gratis te downloaden.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 27 jun 2018 09:09

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Welkom Johan!
Mooi Dorp dat oud-Beijerland! Ik ben er opgegroeid.
Heb je geregistreerd op van Oeckelen?
Ben benieuwd naar je vorderingen met de harmonium-transformatie..... We zijn hier dol op foto's
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 27 jun 2018 09:47

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Jan Wim schreef:zo krijgt een antieke kast toch nog een volwaardige eindbestemming.

Dankje! Alles beter dan opstoken in de vuurkorf toch?

Loosman schreef:Mocht je in de toekomst ook de klank nog willen laten harmoniëren met de kast dan is dit de uitgelezen sampleset.

Geniaal Jan, die ga ik zeker uitproberen.

Jaap380 schreef:Heb je geregistreerd op van Oeckelen? We zijn hier dol op foto's

Nee, wij waren lid van de CGK van Rotterdam-Kralingen. Een schitterend van Dam orgel in een lelijke Valckx & Van Kouteren 'ombouw'.

Foto's zullen zeker komen! Zal er van het weekend een paar maken.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 33

Geregistreerd: 18 feb 2011 11:50

Woonplaats: Puttershoek

Bericht 27 jun 2018 10:46

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Dag Johan,

Leuk dat er weer iemand in de Hoeksche Waard met Hauptwerk start!
Ik woon in Puttershoek en speel al jaren met heel veel plezier op Hauptwerk.
Kom gerust een keer langs; je bent welkom.
Stuur dan even een PB

Groet

Hans

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 27 jun 2018 17:04

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Pedaal...gewoon DOEN! Het speelt in veel gevallen gemakkelijker met als zonder pedaal, dus voor de moeilijkheidsgraad hoef je het niet te laten, en je hebt een mooie ondergrond.

Je kan natuurlijk ook altijd nog een baskoppel gebruiken, dat alleen de laagste van de gespeelde noten naar je pedaalregisters gaan.....

Leuk projekt, zo met die oude "psalmpomp" ( is niet oneerbiedig bedoeld hoor....ik heb er als kind al op gespeeld...) en je krijgt al haast vanzelf een heel authentiek geheel.....alleen die speakers...das wel een probleempje misschien?

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 27 jun 2018 17:28

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Ha Johan,

Hartelijk welkom hier! Ben benieuwd naar het vervolg.
Mijn huidige orgel heb ik uit je woonplaats. ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 27 jun 2018 18:42

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Welkom!

Ook ik ben er voorstander van om zo snel mogelijk met pedaal te beginnen. Ik zie nu bij een kennis dat het een gewenning wordt om de basnoot met de handen mee te spelen. En dat moet later weer afgeleerd worden, wat lastiger schijnt te gaan dan dingen aanleren.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 28 jun 2018 07:22

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

geert01 schreef:.....alleen die speakers...das wel een probleempje misschien?

Vooralsnog is het idee om deze op knie hoogte in te bouwen. Ik zou de ruimte kunnen creëren in het bovenste gedeelte, maar ja.. ik heb het niet alleen voor het zeggen... ;)

Dank voor de adviezen over het pedaal, er stond een mooie te koop via mp in Goes (had ik het maar gedaan), maar ik wil me eerst concentreren om de boel nu goed in te bouwen zoals ik in gedachten heb. Ik neem jullie adviezen zeker mee, want uiteindelijk zou ik wel pedaal willen spelen!

@Hans, goed om te horen! Zal er vast een keer van komen!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 28 jun 2018 14:02

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Daar hebben we de beruchte kniehoogte weer...(zie ander topic). Als het echt niet anders kan, kun je ook nog overwegen, om 2 extra mid/hoogspeakertjes zo hoog mogelijk in te bouwen.......
OVerigens: gaan de luchtbalgen er dan uit?? Anders heb je helemaal niet zo erg veel ruimte onderin.......

Wordt tijd voor een plaatje!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 28 jun 2018 18:42

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Welkom Johan op dit leuke en leerzame forum.
groetjes Henk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 29 jun 2018 07:33

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Dank Henk!

geert01 schreef:Daar hebben we de beruchte kniehoogte weer...

Ja ik volg de discussie Geert! Voor mij is dat het verschil tussen goed-beter-best. Aangezien het allemaal nog in de spreekwoordelijke kinderschoenen staat ga ik voor 'goed'. Neem je tip uiteraard wel mee en kijk wat de mogelijkheden zijn in de beschikbare ruimte!

Vanavond is het 'orgel avond' en hoop ik is wat foto's en schetsen te maken om deze dan een dezer dagen op het forum te zetten.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 153

Geregistreerd: 21 mei 2017 20:32

Woonplaats: Katwijk

Bericht 30 jun 2018 23:05

Re: Even voorstellen Johan (Joopie)

Joop,

Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.

Veel succes toegewenst!

Gr. Henk

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com