Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Van Harmonium naar Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 29 jun 2018 20:47

Van Harmonium naar Hauptwerk

Hallo allemaal,

In dit draadje hoop ik de vorderingen van de transformatie van Harmonium naar Hauptwerk bij te houden. Ik ben niet vies van stevige kritiek, dus brand gerust los bij onjuistheden, of als je simpelweg denkt dat het beter kan ;)

Het Harmonium is uit 1882 gebouwd door American Organ. Het mechanische binnenwerk heeft de tand des tijds nauwelijks overleeft, maar de eikenhouten kast is nog klokgaaf.

Allereerst een overzichts foto van het Harmonium:
Afbeelding

Het klavier:
Afbeelding

Van dit harmonium zijn alle panelen aan de voorzijde makkelijk los te nemen. Ook de klep aan de bovenzijde kan net als bij een piano opengezet worden. Alleen de onderzijde met de pomppedalen en de sierstrip onder het klavier zitten vast. Het binnenwerk heb ik er al uit gehaald, voor de liefhebber zie marktplaats. De blaasbalg moet ik er nog uithalen, de voetpedalen laat ik voorlopig zitten, worden ooit gemidificeerd.

De volgende materialen heb ik laatst op de kop weten te tikken:
Afbeelding
Het zijn 2 midiklavieren, een pc, 2 15" touchscreens en een kleine geluidskaart van sweex. Alles is in prima staat en het werkt zoals bedoeld. Op de pc staat de gratis hauptwerk software met enkele gratis sample sets en Gapinge. De touchscreens doen het prima, moet alleen soms wat hard duwen om een register te bedienen. De sweex geeft samen met 2 geleende MBF544's een prima geluid, alhoewel ik geen verschil hoor zonder het geluidskaartje. De klavieren hebben ook nog wat extra knoppen e.d. die ik vast wel op 1 of andere manier kan gaan gebruiken. De aanslag op de klavieren is ook prima, dit komt door een soort 'hamertje' wat een soort van mechanische response geeft bij het spelen, zie het volgende filmpje op youtube.

Ik heb alles is bij elkaar gezet in het orgel om te kijken hoe het is, staat, gaat en vooral of de binnenhuis architect zich er in kan vinden! (Dit nog zonder de MBF's)Afbeelding
Wat het ons (ja mij ook) duidelijk maakte is dat het harmonium zoveel als mogelijk in aanzicht hetzelfde moet blijven als op de eerste 2 foto's. Het is een prachtige kast die op deze manier ook heel goed binnen de rest van ons interieur past. Dit houd dan het volgende in:
1. Het klavier wat er zit vervangen voor een midiklavier
2. Het 2e klavier 'verbergen' onder het eerste klavier wat dan dmv een lade systeem tevoorschijn getrokken kan worden (hiervoor moet dan ook dat sierstuk wegklappen met een scharnier aan de onderzijde)
3. De installatie zo instellen dat de touchscreens niet nodig zijn, deze kunnen dan achter het schot waar de kaarsen standaards aan hangen (schot is binnen 5 seconden eraf en erop gezet)
4. Trekregisters midificeren
5. De speakers inbouwen op kniehoogte, paneel makkelijker uitneembaar maken (is wat lastiger als het bovenpaneel) of iets creatiefs met speakerdoek o.i.d.

Hier wil ik me dan vooralsnog op richten, ik hou met een schuin oog de pedalen markt in de gaten, want die moeten er uiteindelijk ook nog bij... Tevens heeft 1 van de klavieren af en toe last van een 'hanger' en moet ik deze bij het opstarten van de pc vertraagd activeren.

Genoeg te knutselen dus! Ik zie er naar uit en benader het echt als een hobby. Momenteel kan ik niet spelen omdat ik alles uit elkaar heb gehaald, maar ik wil daar zo snel mogelijk verandering in brengen! Ik heb al heel veel op dit forum gelezen, heb daar al de nodige tips en ideeën vandaan, maar nogmaals als je maar half denkt dat het beter kan, laat je horen! (desnoods via een pb).

Met vriendelijke groet,
Johan.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 29 jun 2018 20:55

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

:o
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jun 2018 21:26

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Johan

het lade systeem voor het 2e klavier moet je wel vast kunnen zetten. Anders gaat de lade tijdens het spelen (langzaam) dicht of je moet je vingers altijd loodrecht naar beneden laten gaan bij spelen.
Als je de bestaande register knoppen weg zou laten, dan kunnen de beide klavieren zonder lade ingebouwd worden (wel natuurlijk de kunststof kast van de klavieren verwijderen). Maar je wilt de knoppen hergebruiken.

Verder de subwoofer voor het gezicht is niet handig tenzij je een frisse neus wilt halen door de luchtverplaatsing van die woofer. De Subwoofer kun je "elders" in de kamer zetten. Je zult ook wel op het forum gelezen hebben dat lage tonen niet richting gevoelig zijn.

Succes verder met de aanpak en bouw van e.e.a.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 29 jun 2018 21:41

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Ha Evert-Jan,

Ja klopt, ik heb ergens iets gelezen met magneten om de lade op zijn plaats te houden. Ik heb een stapeltje forse magneten ergens liggen dus hoop ik dat daarmee op te lossen. De sub e.d. was voor de proef, ik ga de MBF's op kniehoogte inbouwen.

Het is trouwens geen kunstof maar mdf wat om de klavieren zit, dit is inmiddels 'zat' geworden, heb alles eraf gesloopt.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 29 jun 2018 22:11

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Naast de klavieren kun je gemakkelijk een (mini) Launchpad kwijt . En je zou in het frontpaneel toch wellicht openingen kunnen maken met wat frivole bij de kast passende vorm, zodat er toch speakertjes achter kunnen......

Wat ook nog kan, zoiets staat bij Andree Bovenschen opgesteld, daar hebben we een klep over de gehele bovenzijde (het is een rechtopstaand pianomodel) en die kan omhoog geklapt worden zeg maar 45 graden, en er zitten dan daaronder bovenin de kast dus, 8 stuks omhoogstralende speakertjes in........tis maar weer een idee.....

Nouja, ieder zal zo,n projekt toch weer anders doen, best een uitdaging..... En dan dat idee om de pedalen om te bouwen tot zwelpedalen.....geinig. Nouja, kan je m.i. gewoon die goedkope Fatar pedaaltjes nemen, en er dan die oude pedalen gewoon op schroeven...???

Succes gewenst, en leuk, dat we het hier via de plaatjes kunnen volgen.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 29 jun 2018 22:47

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Ik heb met hetzelfde idee gespeeld. :)
Ik liep tegen een aantal zaken aan waardoor ik er toch niet voor heb gekozen;
- de kast was niet breed genoeg voor een 30-tonig pedaal (vond ik wel noodzakelijk).
- Het aantal trekregisters is veel te beperkt voor een tweeklaviersorgel.
Dat je geen verschil hoort tussen met of zonder Sweex, zegt veel over de kwaliteit van Sweex, maar niets over de noodzaak van een goede geluidskaart.
Maar om er mee te beginnen is het natuurlijk prima. Verbeteren en vervangen is eenvoudig ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 jun 2018 20:12

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Ik denk dat je je beide klavieren op een railsysteem moet zetten. Als je er een pedaal onder gaat zetten kom je volgens mij een belabberde zitpositie terecht.
Je hebt bij een harmonium de hoogte onder je klavier nodig omdat daar de windlade met de tongen zit, maar nu is dat niet meer het geval.
Zou ze wat hoger plaatsen, zodat je je knieen kwijt kan en in een normale positie kan zitten.
Leuk project, ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden. Succes

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jun 2018 20:23

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

je bedoelt deze zit houding Andre? ;)

zit houding.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 01 jul 2018 13:33

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

JA, dat over die Sweex vond ik een vreemd iets, dat je ook ZONDER dat kaartje kan spelen......kennelijk is de ingebouwede audio in die PC dan van heel goede kwaliteit, EN, zou eer ook een voldoend lage latency zijn...waar je toch meestal een ASIO driver voor nodig hebt......

HG

Geert

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 02 jul 2018 08:30

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

geert01 schreef:En dan dat idee om de pedalen om te bouwen tot zwelpedalen.....geinig. Nouja, kan je m.i. gewoon die goedkope Fatar pedaaltjes nemen, en er dan die oude pedalen gewoon op schroeven...???

Uitstekend idee Geert! Die onthou ik!

Jaap380 schreef:- de kast was niet breed genoeg voor een 30-tonig pedaal (vond ik wel noodzakelijk).
- Het aantal trekregisters is veel te beperkt voor een tweeklaviersorgel.

Ik gok zomaar dat ik met een 27 tonig pedaal heel erg blij zal zijn. Als ik dat eenmaal onder de knie heb... Nou dan zien we wel verder! Wel zeker iets om rekening mee te houden met de koop van het pedaal! Datzelfde geldt voor die 17 registers, met een beetje geluk kan ik er links en rechts nog 6-8 bij maken wat het totaal op 23-25 brengt. Dat is voor mij meer dan voldoende (zeker zolang ik het met 2 klavieren moet doen). Het punt is dan, wordt het spelen beperkt door het aantal registers of of kan er ook prima gespeeld worden maar met minder combinaties of volume?

Andre_Kaptein schreef:Zou ze wat hoger plaatsen, zodat je je knieën kwijt kan en in een normale positie kan zitten.

Correct Andre! Ik wil uiteraard niet bij de fysio eindigen na een uurtje spelen, want dat beeld wat Jan Wim neerzet... Het plan is om het hele orgel wat omhoog te krikken. De onderste plint gaat er dan af, het orgel wordt opgehoogd waarna ik een nieuwe plint eropzet die ongeveer 15-20cm hoger is, hiermee creëer ik de 'extra hoogte om dan fatsoenlijk op 2 klavieren te kunnen spelen. Hiermee komen de zwelpedalen dan ook wat hoger en zitten deze niet in de weg voor een toekomstig pedaal!

geert01 schreef:JA, dat over die Sweex vond ik een vreemd iets, dat je ook ZONDER dat kaartje kan spelen......kennelijk is de ingebouwde audio in die PC dan van heel goede kwaliteit, EN, zou er ook een voldoend lage latency zijn...waar je toch meestal een ASIO driver voor nodig hebt......

Misschien zit er nog een stukje 'onervarenheid' in het gehoor, voorlopig werkt het voor mij uitstekend! Gisteren heerlijk een paar uur zitten spelen op Gapinge, ik kan je vertellen dat ik er heel erg blij van wordt! Maar aangezien ik altijd wil leren, kan je me duidelijk maken wat je precies bedoeld?

Ook nog even een kleine update: heb zaterdag middag de blaasbalg verwijderd. Het viel niet mee, de meeste schroefkoppen waren 1 bonk roest, gelukkig hadden ze 130 jaar geleden alleen schroeven met een zaagsnede, waren het kruis of torx geweest had ik ze allemaal kunnen uitboren... Ik heb het eerste klavier op de hoogte (met blokjes) gezet waar hij ook definitief op zal komen (kan een millimeter schelen) en heb de plank in de bovenkast verlaagd. Daar staat nu 1 scherm en heb daar de MFB's neergezet. Kan dus gewoon lekker spelen!

Het plan voor de komende tijd is om eerst de boel nog is grondig schoon te maken. De onderkast gaan we eest in orde maken dwz de pc, MFB's en zwelpedalen. Hier zal ik dan tzt ook wat foto's van maken op met jullie delen.

Hartelijk dank voor alle tips en het constructief meedenken!
Johan.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 jul 2018 09:09

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 02 jul 2018 10:37

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Johan, hier een goed artikel over latency.

https://www.soundonsound.com/techniques ... -interface

Wat zijn de eigenschappen van je pc? Met sommige Macbooks hoor ik soms weleens redleijke resultaten met het ingebouwd audio.

HG
Geert

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 02 jul 2018 19:50

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Joopie schreef:Ik gok zomaar dat ik met een 27 tonig pedaal heel erg blij zal zijn. Als ik dat eenmaal onder de knie heb... Nou dan zien we wel verder! Wel zeker iets om rekening mee te houden met de koop van het pedaal!
Klopt. Maar bedenk dat talloze historische orgels ook een pedaal tot c1 hebben, in verreweg de meeste gevallen heb je daar ruim genoeg aan. Tenzij je binnen een paar jaar grote Regers, Viernes of Messiaens gaat spelen... ;)
Die enkele cis of d kan je in voorkomende gevallen zonder veel aanpassingen een octaaf lager spelen. En een pedaal CF in tenorligging die tot d1 gaat kan je een octaaf lager spelen met een 4'(of 2') register.
Joopie schreef:Ik wil uiteraard niet bij de fysio eindigen na een uurtje spelen.
Verstandig. Hier moet je dus geen compromissen sluiten maar alléén genoegen nemen met een goede zithouding achter je orgel.

Btw, ongevraagd maar welgemeend advies: neem orgelles en leer pedaal spelen o.l.v. een goede leraar. Het zal vruchten afwerpen.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 03 jul 2018 07:27

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Jaap380 schreef:Hier heb je nog wat standaardmaten, als richtlijn: https://drive.google.com/file/d/0B4K4D6DPuMg9SzYta0tCcHJVUkU/view?usp=sharing

Bedankt Jaap, ga ik is op m'n gemak doornemen voordat ik iets definitief ga inbouwen.

geert01 schreef:Johan, hier een goed artikel over latency. Wat zijn de eigenschappen van je pc?

Mooi Geert, het latency verhaal is me duidelijk, kende de term wel maar de relatie tot hw kon ik niet gelijk leggen. Ik heb werkelijk geen idee van de latency van mijn systeem, als het erg storend geweest was had ik het wel geweten. De pc is een simpel klein gevalletje, ik geloof eigenlijk niet dat daar een rete goeie audio kaart inzit (kreeg hem gratis bij de midi klavieren)

orgelitis schreef:Btw, ongevraagd maar welgemeend advies: neem orgelles en leer pedaal spelen o.l.v. een goede leraar. Het zal vruchten afwerpen.

Ik neem het ter harte Orgelitis! First things first, eerst de klavieren en de rest van de meuk goed inbouwen!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 jul 2018 14:54

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Johan, je moet natuurlijk ook eens testen met een wat grotere sampleset, bv gewoon de meegeleverde St Anne's......en dan de manualen koppelen en flinkwat registers trekken........, vervolgens natuurlijk ook een realistische polyfonie instellen van zeg 2000, en dan eens op het schermpje van Audio/Midi performance kijken wat er met je processorbelasting gebeurt als je Widor speelt.......(mag ook wat simpelers zijn natuurlijk; zelf kan ik helemaal geen Widor spelen.....gewoon flink op die toetsen rammelen.....)

Dat spelen op Gapinghe ( prachtig setje.....) zegt natuurlijk niets omtrent dit soort zaken.

HG

Geert

Berichten: 1

Geregistreerd: 24 feb 2014 21:31

Bericht 13 jul 2018 09:33

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Ziet er top uit broer. Succes.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 jul 2018 15:09

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Jan Wim schreef:je bedoelt deze zit houding Andre? ;)

zit houding.jpg


Ja zoiets inderdaad :-) Volgens mij is deze prent van de hand van wijlen Rien Poortvliet. Stond iets bij in de trent van, op zondag avond Psalmen zingen, niet zozeer om de Heer te loven, maar om de muizen uit het orgel te verjagen.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 13 jul 2018 16:34

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Dit is werk van Marius van Dokkum: Zoals de ouden zongen (1999).
Zie ook http://www.mariusvandokkum.nl/schilderijen/echtparen

Groet,
Jan

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 12 maart 2019 21:11

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Ik kreeg laatst de vraag van iemand hoe het met het harmonium is dus dacht dat het wel zo netjes zou zijn hier ook een update te plaatsen.

Afgelopen zomer ben ik dus enthousiast begonnen met het slopen van het harmonium en het opbouwen van een hauptwerk configuratie. Dat was zo eind juli. Het idee was om zo is op vrijdag avond wat te rommelen, maar tot onze grote vreugde bleken we in verwachting te zijn! De vrijdag avond werd dus ook opgeoffert, want er moest nog een badkamer en een paar slaapkamers opgeknapt worden. Dus zodoende bleef het ombouw project liggen. Wel heb ik 1 klavier ongeveer op de plek gezet waar ik het hebben wilde zodat ik naar hartelust kan spelen als ik wel een uurtje vrij heb ;)

Het idee is nu (we verwachten de baby eind maart) dat er voorlopig niet geklust wordt (de zolder moet nog helemaal) en dat ik even een paar maanden de tijd neem om een leuke zomer met het gezin te hebben. Uiteraard zal er dan ook hier en daar een uurtje vrij te maken zijn om wat aan het harmonium te sleutelen, dus ben ik is gaan inventariseren wat de beste, makkelijkste, mooiste, goedkoopste manier is om de registers te midificeren. Ik heb een paar mooie offertes liggen en een 'wishlist' bij de chineese groothandel (om zelf wat te maken) dus daar gaat wel wat voor komen. Het 2e klavier moet ook nog een plekje krijgen met een fatsoenlijk lade systeem (wat vast te zetten is!). Daarnaast zullen de pc en de speakers een vaste plek moeten krijgen.

Genoeg te doen dus! Als het zin heeft zal ik weer is wat foto's plaatsen, maar op korte termijn vermoed ik van niet. Ik probeer de lopende discussies en allerlei andere onderwerpen op dit forum te volgen om zodoende wat meer over hauptwerk te leren (en ja het boek van Evert-Jan gaat een keer besteld worden!).
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 31 aug 2020 10:40

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we weer een jaar verder! In dit jaar zijn er een paar kleine zaken op hauptwerk gebied gebeurd.

Op marktplaats liep ik tegen een M-Audio 1814 geluidskaart aan. In de rommeldoos kwam ik nog een PCI FireWire kaart tegen dus heb de geluidskaart snel in gebruik genomen. Ik was al zeer tevreden, ben het nu nog meer!

Heb voor het onderste klavier is een soort lade gemaakt. Heb het eenvoudig gehouden met een aluminium hoeklijn en wat reststukjes underlayment. Dat bevalt prima, de lade schuift niet super makkelijk uit en schuift dus bij enthousiast spel ook niet gelijk in! Ik heb daarvoor de maten aangehouden die Jaap had doorgegeven, kom helaas niet helemaal uit, zit net een halve cm verschil in. Ik moet er nog wat een stellen zodat de lade iets verder uit kan schuiven.

Ook ben ik bezig geweest met het midificeren van de registers. Ik heb links en rechts 8 registers erbij gemaakt zodat ik op een totaal van 25 kom. Heb wat printjes laten maken en software geschreven voor de Arduino, en dat gaat prima! Er zit wel wat vertraging in +/-500ms, heb nog niet uitgezocht waar het zit maar mocht het ik het ooit willen gebruiken voor een toekomstig pedaal dan zal dat moeten verbeteren.

De komende tijd wil ik proberen het onderste klavier definitief vast te zetten en dan af te werken. Iets met de register plaatjes (de enige die nu goed is is de voix humana). Zal dan ook is wat foto's maken!

Ik speel nog steeds met de gratis (4.2) versie van hauptwerk en heb recent de demo van Rotterdam erop gezet. Wat een heerlijk orgel!
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 31 aug 2020 20:47

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Lekker bezig Joopie! We like pictures!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 28 okt 2020 22:26

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Jaap380 schreef:Lekker bezig Joopie! We like pictures!


Duurt even maar ik heb wat!

20201022_164812.jpg

Het orgel ziet er aan de buitenkant nog steeds hetzelfde uit!

20201022_164820.jpg


20201022_164839.jpg

Het onderste klavier schuift op aluminium hoeklijnen, gaat soepel maar ook stroef genoeg om niet zomaar in te schuiven. Het klavier moet ook nog iets bijgesteld worden, hij staat iets naar beneden gekanteld tov het bovenste klavier. Ben nu bezig om het geheel netjes af te werken, dat is wat gepuzzel en ik zit wat krap in mijn tijd. De registerknoppen wil ik tzt ook gelijk maken aan elkaar, wie weet kan ik wat met 3D printen (bedankt Jan Wim voor het idee!)

Maar we kunnen spelen wat we willen dat is heerlijk! Laatst die Composite Cavaillé-Coll van Jos geinstalleerd, kon uiteraard niet alles laden, heb er een 2 klaviers van gemaakt met wel 34 mooie stemmen!!!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 okt 2020 23:59

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Het is wel erg leuk zo'n ouderwetse kast!
...en dan met 2 klavieren en pedaal. Hoeveel pedaaltoetsen kun je er onder kwijt?
En ben ook wel benieuwd naar de weergevers....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 10 jul 2021 20:48

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Jaap380 schreef:Het is wel erg leuk zo'n ouderwetse kast!
...en dan met 2 klavieren en pedaal. Hoeveel pedaaltoetsen kun je er onder kwijt?
En ben ook wel benieuwd naar de weergevers....


Het is echt gaaf, vind het ook nog steeds mooier tov een nieuwe kast. Of het moet zo'n Cavaillé-Coll van Noorlander zijn. Het leuke is dat ik een paar maanden geleden een 25 tonig pedaal op de kop heb getikt. Kon hem gratis afhalen dus gelijk maar gedaan. Heb hem nu helemaal uit elkaar liggen omdat hij jarenlang achter in een schuur had gelegen. Heb dus wat opknap werk te doen.
1.jpg


2.jpg


Nu heb ik een vraag over het plaatsen van de reedcontacten. Zal ik die hoog of juist laag plaatsen? Maw, een toon bij indrukken of pas bij volledig ingedrukt zijn?

Verder heb ik nog niet veel tijd gehad om verder te knutselen. Heb een nieuwe (2e hands) pc gekregen en die geïnstalleerd. Tijdens ombouwen is daarbij de print van mijn onderste klavier overleden. Heb nog een dubbele schakelaar ingebouwd, met de ene zet ik mijn PC aan, met de andere schakel ik de voeding van de MBF's en andere rand elektronica aan/uit.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 jul 2021 15:28

Re: Van Harmonium naar Hauptwerk

Ik zou de reedcontacten op een lat plaatsen, zodat je die lat later alsnog in hoogte kunt verschuiven t.o.v. de magneten.

Ik denk niet dat je het pedaal zomaar in het midden van het orgel kunt plaatsen. Let wel even op de positionering van pedaal t.o.v. het klavier.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Volgende

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com