Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Midi-probleem midihardware

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 jul 2018 09:18

Midi-probleem midihardware

Mijn buurman heeft een 1210 dlx omgebouwd met midihardware.
Tot voor kort deed die het prima. Nu is er een andere geluidskaart gekomen (Motu Express) met nieuwe midikabel en nu doet het pedaal vreemd.
Alleen de derde groep van 8 toetsen doen raar. Als je een toets indrukt, spelen er allerlei andere tonen zacht mee. (lijkt wel op een orgelsonate van Mendelssohn...)
Als ik de pedscan of de flatcable aanraak, gebeurt het ook en knippert het lampje terwijl we geen toets aanraken. De flatcable loopt over de diodes van de pedaalcontactlat, maar gaf eerder geen problemen.
Op zich spelen de toetsen in de juiste volgorde en het doet zich alleen voor in de derde reeks van 8 tonen. Wie herkent dit probleem?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jul 2018 11:46

Re: Midi-probleem midihardware

Dit lijkt op sluiting
De matrix is 4x8. En als groep 3 actief is door een pedaaltoets in te drukken, gaan de 8 toetsen in die 3e groep ook snel meespelen. De scanner loopt immers door en door die sluiting hoor je heel even geluid uit die toetsen.
Maar die 8 toetsen maken nog orgelsonate van Mendelssohn.....; was dat maar zo gemakkelijk :lol:

Je zou de kabel aan de pedaalkant eraf kunnen halen en dan nog een keer op de flatcable connector op de de pedalscan kunnen drukken. We even een papiertje of kartonnetje er je vinger en de connector leggen. Bij sommige flatcable lopen de pennetjes soms nog door naar boven. En met je vochtige vinger kun je dan zo de sacnner beïnvloeden.
Is de fout nog aanwezig, dan zit die in de print en/of kabel. Is de fout niet meer aanwezig, dan zit de fout in het omgebouwde pedaal.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 jul 2018 13:13

Re: Midi-probleem midihardware

Evert-Jan schreef:Dit lijkt op sluiting...
Je zou de kabel aan de pedaalkant eraf kunnen halen en dan nog een keer op de flatcable connector op de de pedalscan kunnen drukken. We even een papiertje of kartonnetje er je vinger en de connector leggen. Bij sommige flatcable lopen de pennetjes soms nog door naar boven. En met je vochtige vinger kun je dan zo de sacnner beïnvloeden.
Is de fout nog aanwezig, dan zit die in de print en/of kabel. Is de fout niet meer aanwezig, dan zit de fout in het omgebouwde pedaal.

Ik denk dat het de oude Johannus flatcable is, hij is zo stug en stijf....
Wat bedoel je met je vinbger er op leggen? Als ik mijn vinger op de flatcableconnector druk, dan gaan de toetsen spontaan spelen. Maar ik heb er dan ook geen papiertje tussen gedaan. Maar wat doe je dan eigenlijk?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jul 2018 13:40

Re: Midi-probleem midihardware

Jaap

je moet een papiertje bovenop de(blauwe/grijze) connector leggen en dan daarop je vingers. Zo weet je zeker dat je (vochtige) vinger geen valse scancontactmomenten kan geven. (want je gaf aan dat als je daarop drukte het euvel ook optrad en dat zou misschien dus door je vochtige vinger veroorzaakt kunnen zijn).
De connector blijft dus gewoon op de pennetjes op de print zitten als je dat doet. Wel de connector aan pedaalzijde even loskoppelen van het pedaal.

Sluiting de kabel zelf kan niet omdat de kabel al een tijd in gebruik is. En de matrix is 4x 8 en dat betekent dat de 8 altijd om en om een aderpaar is in die kabel.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 jul 2018 21:48

Re: Midi-probleem midihardware

Bedankt Evert Jan!
We gaan het morgen onderzoeken.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 07 jul 2018 22:56

Re: Midi-probleem midihardware

Het zat in ieder geval in de kabel. Die zag er op sommige plaatsen verfrommeld uit en zodra ik de kabel in de pedscan stopte (losgekoppeld van het pedaal), begon de ellende weer. Niet echt geluid, maar wel volop knipperende lampjes op de pedscan.
Nu heeft buurman een nieuwe kabel gehaald en aangesloten en het lijkt rustig te blijven...
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jul 2018 09:44

Re: Midi-probleem midihardware

De pedaalstoring is nog niet weg, dus we gaan verder zoeken (uitsluiten) waar het zit....
Het lijkt wel overspraak op de flatcable...
Ik vond het wel opvallend dat de netstroomadapter van de Motu erg heet werd.
Alle kabels zitten in een kabelgoot (samen met de flatcables) Misschien is dat ook wel een boosdoener.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jul 2018 12:37

Re: Midi-probleem midihardware

Jaap,

als het om de Pedscan van midihardware.com gaat , heb je eventueel al via de set knop de instellingen bekeken?

ik weet niet hoe de printje bevestigd is, maar als er een schroefje zit zou je dit kunnen isoleren door er een nylon ring tussen te plaatsen.

zomaar 2 gedachtes, of ze bijdrage weet ik niet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jul 2018 13:30

Re: Midi-probleem midihardware

Jan Wim schreef:Jaap,

als het om de Pedscan van midihardware.com gaat , heb je eventueel al via de set knop de instellingen bekeken?

ik weet niet hoe de printje bevestigd is, maar als er een schroefje zit zou je dit kunnen isoleren door er een nylon ring tussen te plaatsen.

zomaar 2 gedachtes, of ze bijdrage weet ik niet

nee dat heb ik niet gedaan. Kun je die instellingen bekijken zonder een lcd-schermpje?

Het printje is bevestigd met (forse) metalen schroeven.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 jul 2018 14:03

Re: Midi-probleem midihardware

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Jaap,

als het om de Pedscan van midihardware.com gaat , heb je eventueel al via de set knop de instellingen bekeken?

ik weet niet hoe de printje bevestigd is, maar als er een schroefje zit zou je dit kunnen isoleren door er een nylon ring tussen te plaatsen.

zomaar 2 gedachtes, of ze bijdrage weet ik niet

nee dat heb ik niet gedaan. Kun je die instellingen bekijken zonder een lcd-schermpje?

Het printje is bevestigd met (forse) metalen schroeven.


er zou in theorie een ijzerbraampje o.i.d een kleine beschadiging kunnen optreden als er een flinke schroef de onderliggende printbaantjes aanraakt.

ik weet niet of dit met een keypad of lcd scherm moet Jaap, ik kan hiervandaan even niet de pdf manual inzien
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 jul 2018 14:12

Re: Midi-probleem midihardware

Jan Wim schreef:
Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Jaap,

als het om de Pedscan van midihardware.com gaat , heb je eventueel al via de set knop de instellingen bekeken?

ik weet niet hoe de printje bevestigd is, maar als er een schroefje zit zou je dit kunnen isoleren door er een nylon ring tussen te plaatsen.

zomaar 2 gedachtes, of ze bijdrage weet ik niet

nee dat heb ik niet gedaan. Kun je die instellingen bekijken zonder een lcd-schermpje?

Het printje is bevestigd met (forse) metalen schroeven.


er zou in theorie een ijzerbraampje o.i.d een kleine beschadiging kunnen optreden als er een flinke schroef de onderliggende printbaantjes aanraakt.

ik weet niet of dit met een keypad of lcd scherm moet Jaap, ik kan hiervandaan even niet de pdf manual inzien

die moet ik nog wel ergens hebben liggen... wordt vervolgd.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 jul 2018 17:49

Re: Midi-probleem midihardware

Ken de situatie niet, maar zo te horen is er sprake van een flink lange flatcable tussen de pedaalcontacten en de pedscan.

Meestal wordt de pedaalscanner direkt op of bij het pedaal gemonteerd, dan heb je zo kort mogelijke bedrading, want het is een hoog-impedantie circuit, die scanmatrix, en dus vrij gevoelig voor instraling etc.

Ondanks het feit, dat het eerder WEL gewerkt heeft, zou ik persoonlijk dus voor sterk inkorten van die flatcable zijn.

Succes gewenst,

Geert

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 09 jul 2018 22:15

Re: Midi-probleem midihardware

Ik heb zelf ook printen van MidiHardware. Grote metalen schroeven is wel een flink risico op sluitingen, eigenlijk moet je kleine schroefjes gebruiken en dan met kunststof afstandhouders.

Keer terug naar Speeltafels (o.a. bouw)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com