Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speakers actief/passief

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2018 17:03

Re: Speakers actief/passief

oke jammer, althans jammer ik bedoel anders zou je geluidskaart kunnen uitsparen en direct een digitale versterker eraan hangen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2018 17:13

Re: Speakers actief/passief

dan zou ik voor digitale versterking gaan als je toch geen surround gaat spelen

Denon pma-50

je zou dan of de speakers eventueel zelfbouw kunnen maken.
dan kan je het optimaal maken via een dsp, dat is de allerbeste optie qua geluid(alleen de dsp zal boven je beschikbaar budget uitkomen denk ik)

anders zou je eens je kunnen verdiepen in:
kefQ150 dan heb je in iedergeval genoeg spreiding en zit je niet met het probleem dat je de speaker moet draaien o.i.d


2x kefq150
2x 209,- 418,- https://www.hifioutlet.nl/kef-q150-b
denon pma-50 499,- http://www.correct.nl

totaal 917,- 67,- euro boven budget





alleen als je de geluidskaart verkoopt moet je wel een midi ingang maken
dat kan bv. al door een usb-midi Roland UM-ONE MIDI interface mk2
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2018 17:59

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:
Jan Wim schreef:dan zou ik voor digitale versterking gaan als je toch geen surround gaat spelen

Denon pma-50

je zou dan of de speakers eventueel zelfbouw kunnen maken.
dan kan je het optimaal maken via een dsp, dat is de allerbeste optie qua geluid(alleen de dsp zal boven je beschikbaar budget uitkomen denk ik)

anders zou je eens je kunnen verdiepen in:
kefQ150 dan heb je in iedergeval genoeg spreiding en zit je niet met het probleem dat je de speaker moet draaien o.i.d


2x kefq150
2x 209,- 418,- https://www.hifioutlet.nl/kef-q150-b
denon pma-50 499,- http://www.correct.nl

totaal 917,- 67,- euro boven budget





alleen als je de geluidskaart verkoopt moet je wel een midi ingang maken
dat kan bv. al door een usb-midi Roland UM-ONE MIDI interface mk2


Dat ziet er interessant uit! Midi kom ik wel uit. Maar gaan deze laag genoeg?



nee, maar dat gaan de Adams ook niet, ondersteuning in het laag blijft een noodzakelijk kwaad :(

dat is nu eenmaal de bijwerking van een kleinere driver in dito behuizing
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2018 18:54

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:En is dit een optie wanneer ik m'n geluidskaart wilt behouden? DENON PMA-720AE VERSTERKER?

dat kan, het is alleen niet te vergelijken met de pma-50

het is belangrijk dat je voor jezelf goed een afweging gaat maken , verkeerde investeringen zijn altijd duur.

de andere kant is als het budget beperkt is moet je keuze's maken.



maar kom ik eigenlijk weer terug op mijn antwoord eerder, niet alles hoeft in 1x ;)
alleen je zit tijdelijk met materiaal dat soms inverhouding tot andere schakels wat overdone is, het rendement betaald zich pas uit als de gehele audioketen op orde is.

je kan bv. ook eerst je console bouwen goede speakers erinbouwen. dan is dat oke
de versterking doe je dan bv. met een kringloop versterking van 20 euro, net zolang tot je weer wat budget hebt
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 02 jul 2018 18:59, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 jul 2018 18:57

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:En is dit een optie wanneer ik m'n geluidskaart wilt behouden? DENON PMA-720AE VERSTERKER?

Was dat maar waar, dan ging ik ook digitaal! :D
Deze heeft volgens mij geen Asio en geen digitale ingang.
Je PC communiceert met versterker via Asio. Dus je hebt een geluidskaart nodig (die hebben bijna allemaal Asio), of een versterker met Asio. En dat is de pma-50 of pma-60
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jul 2018 21:46

Re: Speakers actief/passief

als je bv. de kef of de adams uitzoekt dan ontkom je eigenlijk niet aan laag ondersteuning(sub)

een dsp heb je alleen nodig als je zelf speakers gaat bouwen en i.p.v een analoog een digitaal filter bouwt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2018 09:33

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:Ik ben op audio gebied niet de slimste... Dus neem me niet kwalijk dat ik zoveel vragen stelt.
Maar hoe sluit ik dan nu een subwoofer aan? Er is wel een subwoofer pre out op de Denon PMA 50. Moet ik deze dan naar een actieve subwoofer sturen?


Barend je onderschat jezelf ;) ;) ;)
inderdaad kan je en sub direct op de pre-out aansluiten. later kan je dat naadloos op elkaar afstemmen met behulp van een meting.
en anders op het gehoor
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2018 16:58

Re: Speakers actief/passief

Is er kwalitatief een vergelijkbare versterker?


zeker maar die zijn ook vergelijkbaar qua prijs of duurder

de denon is full digitaal, en heeft dus al een voorsprong op een analoge versterker.


waar ben je bang voor? omdat je schrijft ik wil het wel kunnen retourneren eventueel.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 03 jul 2018 18:09

Re: Speakers actief/passief

Nu is er de pma 60 als opvolger. Prijs 599 euro.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2018 18:59

Re: Speakers actief/passief

Nou, je weet het nooit. Voor het zelfde geval zijn mijn oren zo beschadigd, dat ik het niet eens veel mooier vind. ;)

lijkt me sterk anders had je ook niet voor HW gekozen ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jul 2018 19:03

Re: Speakers actief/passief

En als je voor de pma 50 gaat moet je die nieuw kopen. Er zijn 2 versies in omloop. De nieuwe zijn de betere. Zoek daarvoor even op het forum.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2018 19:06

Re: Speakers actief/passief

Correct heeft de juiste versie nog op voorraad staan, zolang de voorraad strekt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 03 jul 2018 20:04

Re: Speakers actief/passief

Barend, ik heb een gelijkende situatie als hier beschreven.

Mijn PMA50 was indertijd 350 euro! bij Correct.

Tot heden gebruik ik de koptel. uitgang met de Sennheizer HD650 (schitterend veel detail)
of de koptel. uitgang met actieve MFB532 boxen, op dit geweldige apparaat.

In combinatie met de KEF Q150, zou de MFB prima als actieve (goedkope) woofer kunnen fungeren toch Jan-Wim?
Ik ben nog steeds onder de indruk van het laag (Subbas 16’) uit die MFB's.
Het midden en hoog matig voor mij. Daar zou ik naast de lessenaar KEF Q150's kunnen zetten.

Kom gerust eens luisteren naar de mooie Prestanten van Kampen, Utrecht, Zutphen en Zwolle.
HGroet, Gerrit uit Gouda

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 04 jul 2018 11:56

Re: Speakers actief/passief

In deze discissie zijn al weer diverse speakers de revue gepasseerd. Wie heeft naast al deze merken en type's ervaring met de bose direct/reflecting type 201 en 301? Als ik de gegevens op de site van bose lees lijkt dit een oplossing voor veel hauptwerkers. Ik hoor graag.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 04 jul 2018 21:35

Re: Speakers actief/passief

HJK schreef:In deze discissie zijn al weer diverse speakers de revue gepasseerd. Wie heeft naast al deze merken en type's ervaring met de bose direct/reflecting type 201 en 301? Als ik de gegevens op de site van bose lees lijkt dit een oplossing voor veel hauptwerkers. Ik hoor graag.


Ik heb 1 paar 201 en 2 paar 301. Mijn versterker Yamaha M-65 heeft namelijk 6 speakeruitgangen. De 201 hangen op een afstand van 7 meter, een paar 301 voor in het front en een paar 301 links en rechts in de hoek van de kamer. Ik ben er zeer tevreden mee. Zojuist is forumlid prestantt geweest, misschien wil hij zelf z'n mening geven. Mede h(ou)auptwerker Harm (speelt hier zeer regelmatig) was na de laatste aanpassing (na advies van Jaap380) van mening dat ik een Sub erbij had gezet.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je zelf ook kan luisteren hoe het klinkt, maar dat is wel 65km rijden.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 jul 2018 08:54

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef: Want wanneer ik een Sonarworks meting wil gaan doen, heb ik een MIC input nodig... Om dan gelijk weer een geluidskaart erbij te gaan kopen wordt het wel een hele dure meting..

Slim bekeken ;)
Als je een analoge versterker gaat kopen, neem er dan een met voldonde uitgangsvermogen, bijv 2x 85/100 W. De versterker is dan beter in staat de speakers aan te sturen/in bedwang te houden. Ik had ooit een Kenwood 2 x 100W (continue) gehad (en weer verkocht) , en eigenlijk heb ik daana nooit meer iets gehoord wat beter klonk... Ja, mijn huidige versterkers, 2x Marantz MA500.
Als je op Marktplaats kijkt/koopt (rond de € 125,-), kun je ze gewoon proberen en als hij niet bevalt, of je ziet er een die beter lijkt, verkoop je ze gewoon weer...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 05 jul 2018 10:09

Re: Speakers actief/passief

Helemaal mee eens, Jaap! Ik heb zelfs laatst nog een vs uit Engeland laten komen via Ebay, een Sony van misschien wel 25 jr oud, wat een beesten bouwden ze toen......

Natuurlijk zijn de digitale versterkers nu de kinderschoenen echt voorbij, en zitten natuurlijk pluskanten aan, zoals hoger rendement en digitale interface, maar die oude bakken kunnen voor weinig geld nog heel aantrekkelijk zijn. Ook kunnen ze met gemak de meest veeleisende koptelefoons ( 600 Ohm) aan.

Wel zou ik mensen willen adviseren, goed naar de specs te kijken, voor wat betreft vervorming; daar zit nog weleens een behoorlijke factor verschil in, en vooral intermodulatievervorming wordt bij orgel snel hoorbaar vanwege het vaak voorkomen van 2 of meer lang aangehouden noten; harmonische vervorming minder.

HG

Geert

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 05 jul 2018 13:09

Re: Speakers actief/passief

Kijk ook eens bij:

https://www.marktplaats.nl/verkopers/249516.html

Hier heb ik hele goede ervaring mee.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2018 15:08

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:
Wat betreft de Denon PMA-50. Bestaat hier de mogelijkheid wanneer netstroom ingeschakeld wordt, dat deze automatisch inschakeld? Of moet ik altijd met de afstandbediening in gaan schakelen.



geen probleem Barend, ikzelf heb 4x een pma-50 die met de pc opstart, de afstandsbediening zit bij mij nog in de folie ;)
ik heb ze wel op een master/slave contactdoos gezet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2018 19:56

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:
Jan Wim schreef:
prestantt schreef:
Wat betreft de Denon PMA-50. Bestaat hier de mogelijkheid wanneer netstroom ingeschakeld wordt, dat deze automatisch inschakeld? Of moet ik altijd met de afstandbediening in gaan schakelen.



geen probleem Barend, ikzelf heb 4x een pma-50 die met de pc opstart, de afstandsbediening zit bij mij nog in de folie ;)
ik heb ze wel op een master/slave contactdoos gezet

Mooi, dat scheelt een hoop.

Dat linkje van boxxer, is dat versie 1 of 2? Anders kan ik hem hier bestellen.


bij Correct weet ik het zeker dat het de juiste versie is, als SPE2 in het linkje voor special edition 2 staat dan is dat oke
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 05 jul 2018 21:55

Re: Speakers actief/passief

Het is wel wat raar, dat die BoXXer er eerst 100 bij doet en dan 100 korting geeft......
Correct is dan correcter, dit noemt de adviesprijs.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2018 18:05

Re: Speakers actief/passief

prestantt schreef:
GerrGouw schreef:Het is wel wat raar, dat die BoXXer er eerst 100 bij doet en dan 100 korting geeft......
Correct is dan correcter, dit noemt de adviesprijs.

Bij veel winkels zie ik hem ook voor 599. Dus misschien is dat de standaard prijs? https://tweakers.net/pricewatch/457670/denon-pma-50-zwart.html

De Kef speakers komen volgende week binnen. De Denon is al binnen. Netjes Asio drivers geïnstalleerd, Zit er alleen met m'n koptelefoon veel vertraging op. Dus ik buffersize naar beneden. Tot 64 samples. Vertraging is weg, maar CPU om de zoveel seconden in het rood en tikken in audio. Samples iets omhoog komt direct de vertraging weer. Ik aan de slag met Asio4All. Daar krijg ik hem zonder vertraging wel aan de gang met 256 samples. Zo goed als geen tikken meer. Maar CPU blijft om de zoveel tijd pieken in rood. Wanneer ik de samples weer omhoog zet, is er direct weer vertraging. Ik kan hem nog iets omhoog zetten, dan is er mee te leven. Maar is hier een oplossing voor?

Ik zag dit draadje nog langs komen. http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=9&t=2990&p=33951&hilit=vertraging#p33951 Ga dat eens nog controleren in Reaper.

Edit 17:39
Dat is het dus ook niet. Arm lampje stond aan. en de asio configuration was ook driver default.


en werk je nu via de geluidskaart of stand alone met de Denon?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jul 2018 20:26

Re: Speakers actief/passief

Zie viewtopic.php?p=36583#p36583 e.v.

In het scherm in HW General settings -> Audio Outputs:
- Audio output device: Asio: Denon Asio Device kiezen
- Sound delay: 256 (5 msec 48 kHz)
Klik op "Show device Control panel" knop. Zet de Denon USB audio driver buffer size op 64 samples (schuifje geheel naar links)
Klik OK
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 jul 2018 17:19

Re: Speakers actief/passief

Leuk om te lezen dat het zo goed klinkt.
Goede audio is echt een essentieel onderdeel van een mooie hauptwerk setup.

Veel speel plezier.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jul 2018 17:22

Re: Speakers actief/passief

Speakers waren eerder binnen dan verwacht. Dus aangesloten, getest.

Tja dan het verschil met de huidige opstelling. Hoe moet ik dat omschrijven.

Ongeveer een beetje als, dag en nacht? Ja, dat komt in de richting... :lol: :lol:

Man man man, wat een geluid. Ik wist niet dat het verschil zo groot ging zijn.



:lol: nou dat klinkt goed , Hauptwerk valt of staat met de juiste audio keten
het kost geld, maar het is het waard
veel plezier ermee
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com