Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Configuratie voor HW PC

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 10 jul 2018 16:16

Configuratie voor HW PC

Ik mag mn laptopje upgraden naar een dedicated HW-pc.
Ik heb online wat in elkaar geknutseld, maar vroeg me af of de experts hier hun mening eens over willen geven.
Zo heb ik bijvoorbeeld geen flauw idee hoeveel vermogen de voeding moet zijn. Of hoe groot de koeler precies moet zijn.

Moederbord
GIGABYTE GA-AB350-Gaming 3 (rev. 1.0), socket AM4 moederbord

Processor
AMD Ryzen 7 2700X

Koeler
be quiet! Dark Rock 4 Pro

Werkgeheugen
G.Skill 16 GB DDR4-3000

Grafische kaart
MSI GT 710 2GD3H LP

Kast
Fractal Design Define R5

Voeding
be quiet! Straight Power 10 CM 600W

Harde schijf 1
Samsung 960 EVO, 500 GB

Harde schijf 2
WD Red, 6 TB

Windows
Microsoft Windows 10 Home 64bit

Zouden er nog extra case-fans nodig zijn?

Mijn dank is groot

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jul 2018 19:04

Re: Configuratie voor HW PC

Anco

Blijkens je lijstje heb je je huiswerk gedaan. Ik zet wel een paar vraagtekens.

1)
Waarom zo'n grote harddisk voor een dedicated HW PC? Veel sample sets of toch andere doelen?
Als je dan toch 6 GB wilt, zou ik kiezen voor 2x 3 GB in Raid0. Dat is bijna 2x sneller tov een enkele disk en misschien ietsje duurder.
En waarom een Red uitvoering? De Red is t.b.v. een Nas en draaien ook nog op 5400 toeren/min.

2)
De SSD (een Nvme uitvoering = de snelle versie) is tov de 6 GB HD te klein! De verhouding is niet goed.
Voor Windows heb je 75-100 Gb nodig (bij een update staat er tijdelijk 2x Windows op je PC). De rest dan voor het HW programma en de cache files en user data.

Samsung 970 Pro 512GB is wel duurder https://tweakers.net/pricewatch/1169473 ... 512gb.html (€ 218)
maar ook sneller dan de 960, vooral bij schrijven (door het 2 bit MLC ipv 3 bit TLC geheugen).
https://tweakers.net/pricewatch/587965/ ... 500gb.html (€ 175)

3)
De koeler koop je voor € 75, een Scythe Ninja 5 voor € 55
Uit een test komt bij de Pro dat hij Excellent presteert maar ook stevig in de prijs is.
https://nl.hardware.info/reviews/8129/b ... or-go-home waar oa. beiden vergeleken worden.
De koeler is wel hoog (163 mm), daaronder een CPU en een moederbord. Hij zou in een Fractal Design Define R5 Zwart kast passen (max 180 mm).
Er zitten 2 fans in de kast. Dit is voldoende (1 aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde). Het moederbord heeft ook niet voor meer fans een mogelijkheid. Dat zag ik zo gauw in een moederbord test: https://nl.hardware.info/reviews/7581/2 ... voor-ryzen

4)
Ik heb niet gekeken of het geheugen door Gigabyte ook geadviseerd wordt. Hopelijk jij wel. De Ryzens zijn nogal kritisch.


De rest is prima met oa. een gold voeding.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 10 jul 2018 22:25

Re: Configuratie voor HW PC

Bedankt Evert-Jan

1) 6 TB is geen vereiste. Ik was meer bang dat opslag snel dicht zou slibben bij installatie van meerdere sets (die tegenwoordig toch steeds meer ruimte innemen).
Dan kan ik dus beter kleiner nemen, bijvoorbeeld 1x 3 TB? Of heeft RAID0 echt meerwaarde?
En 5400rpm is dus niet goed voor HW, welke snelheid moet ik dan zoeken?

2) Dacht hier ergens gelezen te hebben dat een SSD van 500GB geadviseerd werd. Alleen is hier de verhouding tussen SSD en HDD dus zoek. Maar bij een 970 pro 512gb past dan beter iets van 3TB harddisk?

3) Scythe Ninja 5 staat niet in de pc-builder van alternate, daarom niet gezien. Is inderdaad wel een aantrekkelijk koeler.
Betekend dus wel dat ik de pc zelf in elkaar moet zetten. Is dat een beetje te doen, ook als er misschien een raid opstelling in komt?

4) Daar had ik nog niet naar gekeken. Even googlen en ik zie een lijst die AMD heeft uitgebracht met compatible RAM.
In de lijst staat bijvoorbeeld van HyperX: HX426C16FB2. Bij alternate vind ik HX426C16FB/16. Past die dan niet?
Anders wordt het wel een lastige zoektocht.

Oh, trouwens, vergeten te vermelden dat ik voor 64G RAM wil gaan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jul 2018 23:53

Re: Configuratie voor HW PC

1 en 2) Op de SSD komen Windows en wat programma's en tbv van HW de organ cache files en de user data. Voor de eerste 2 ca 100 GB reserveren. 10% van een SSD moet altijd vrij blijven. De rest is voor de orgels.
De losse audiobestanden en plaatjes (de ruwe data uit de gedownloaden bestanden) komen op de harddisk.

Je kunt een beetje uitrekenen wat je aan opslag nodig hebt.
Als voorbeeld de 6 kanaalsset van Görlitz http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/g ... orgel.html
Voor de ruwe files heb je ca 100 GB ruimte nodig op de harddisk.
Als je 58-60 GB aan RAM wilt vullen met het orgel, dan is de cache file ca. 40 GB. Dit komt op de SSD te staan.

Zo kun je het ongeveer inschatten. Dus die 6 TB is in onbalans vergeleken met de 500 GB SSD. 6 TB is m.i. ook wel veel.
Om bijv. 3 TB harddisk aan orgels te vullen heb je dus 30x een orgel als Görlitz nodig. En 30 orgels aan cache file is ca 1200 GB voor de SSD. Dus eigenlijk zou de SSD 1 TB moeten worden. Maar e.e.a. is dus afhankelijk de orgels die je wilt hebben/gaat kopen.

De harddisk wordt alleen gebruikt bij het maken van de cache file (eerste keer laden van het orgel). En je kunt de eigen HW opnames (de folder met recorder output) op die disk zetten.
Omdat je 6 TB aangaf was mijn voorstel 2x 3GB in Raid te nemen. Dan gaat het aanmaken van de cache file sneller.


3) Ventilator: Deze verkoop Alternate wel en is ook zeer goed bruikbaar: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
De door jou gekozen fan is mooi zwart gespoten en aan de bovenzijde mooi afgewerkt en dat maakt hem duurder. Maar als de PC kast dicht is zie je daar niets van. En hij koelt een fractie beter.


4) Ik kijk nu pas op de site van Alternate en daar staat bij "Overige info" in vette letters het RAM issue.
Op https://www.gigabyte.com/us/Motherboard ... upport-doc staat op de 3e regel de lijst voor de de AMD Ryzen support
Bij 64 GB zou ik voor een setje 4x 16GB gaan. Dat kun je de "Dual Channel mode" gebruiken.
Ik heb de lijst bekeken en daar staat geen geschikt setje tussen. Je kunt bij de daar aangegeven types 4x 8GB = 32 GB komen.

Als je het door jou aangegeven type koopt moet je dus deze kopen (4x 16 GB bankjes):
https://www.alternate.nl/HyperX/64-GB-D ... ent=search


Ik zou eerst van de rest van de PC samenstellen en dan Alternate vragen om een voorstel welke geheugenmodules te gebruiken voor dit moederbord. Misschien voldoet de bovenstaande.



De PC moet je door hen laten bouwen als je het zelf niet eerder gedaan hebt. Windows installeren kun je zelf doen; zal misschien iets in het geld schelen.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 jul 2018 00:50

Re: Configuratie voor HW PC

6 TB is m.i. ook wel veel.


6 TB is inderdaad veel, maar mijn ervaring is dat je 3 TB wel vol krijgt. Bijvoorbeeld door:
* Alle gratis verkrijgbare sample sets te installeren
* Veelvuldig gebruik te maken van de verschillende HW-configuraties
* Vaak in HW opnames te maken van je spel (en deze achteraf bewerken)
* Je CD-collectie op de computer te zetten, en/of veel muziekbestanden in hoge kwaliteit te downloaden
* Je Hauptwerk-pc ook te gebruiken voor zaken als videobewerking (het is tenslotte een lekker krachtige pc)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2018 10:39

Re: Configuratie voor HW PC

josq schreef:* Veelvuldig gebruik te maken van de verschillende HW-configuraties
De cache files van orgel in de verschillende configuraties komen vanuit dezelfde ruwe data (die eenmalig op de harddisk staat) op de SSD te staan. Deze moet dan groter worden en niet de HD.

Verder zou deze PC dedicated voor HW worden gebruikt. Maar inderdaad, als je hem ook voor opslag van je CD's en andere muziekbestanden en videobewerking wilt gebruiken, dan is 3 TB te weinig.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com