Harm schreef:Met behulp van de reaper-eq is Utrecht heel dicht in de buurt van de cd-opname gekomen.
En inderdaad Jan-Wim, die kanalenbeïnvloeding is grafisch ook goed zichtbaar.
Die parametrische equalizers zien er wel heel prof. uit.
Nog even over Sonarworks, moet ik dit correctieprogramma ook als een heel slimme equalizer beschouwen?
een correctieprogramma is zeker een slimme equalizer, maar het doet meer dan alleen eq banden aanpasen
want zodra je een EQ band aanpast heeft dat ook faseverandering tot gevolg, om tot een soort mix-techniek te komen,
zal een correctie programma via slimme algoritmes van diversen meetpunten, een totaal overzicht maken, en dit als correctie voorstellen.
Letop ieder correctie programma werkt op basis van een
verwachte uitkomst, in de praktijk is dit vrij nauwkeurig,
vele malen nauwkeuriger dan dat je dat zelf zou doen via EQ schuifen.
zie de software maar als een soort schaakcomputer, die soms al slagen vooruit "denkt"
vaak wordt gedacht een beetje boosten en dempen van een bepaalde frequentieband is alleen voor het betreffende gebied, maar onderwater gebeurd er veel meer, fase veranderd mee, deze beinvloeden op hun beurt weer naast liggende frequenties enz.
wil je tot het uiterste gaan dan moet je zelf flink aan de slag, het is zeker mogelijk om correctiesoftware te overtreffen.
Alleen dat kost veel tijd, kennis en inzicht.
De Parametrische EQ kan je bv al fase natural bouwen, terwijl je soms dan maar een bepaald oct/ gebied van een band beinvloed puur waar nodig, de rest laat je dan ongemoeid.
terwijl een normale EQ een hele band aantast.
de standaard EQ in reaper is wel parametrisch maar het fase gedrag is niet te berekenen , daar heb je wat meer prof. materiaal voor nodig zie plaatje hieronder
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.