Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Griffioen orgels / akoestiek

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 26 jul 2018 19:25

Griffioen orgels / akoestiek

Goedenavond beste Hauptwerkers,

Gisterenavond heb ik op een markt o.a. een leuk klankdocument gekocht waarop Jan Bonefaas een "Griffioen-orgel" bespeelt. De klank vond ik in het geheel niet tegenvallen. Uit het cd-boekje blijkt dat dhr. Griffioen dit orgel gebouwd heeft, ten tijde dat het pijporgel aldaar gerestaureerd moest worden.
Boeiend vind ik een citaat uit de bijdrage van wijlen Jan Bonefaas in het boekje: Omdat dit instrument een grote variatie aan klankkleuren bezit, bij het plenum niet 'dichtslibt' maar op blijft tellen, kon het hele programma zonder moeite opgenomen worden. En even verder: Hoewel ik als vaste bespeler van het Bätz-Witte orgel in de Grote- of Sint-Maartenskerk te Gorinchem vrij kritisch ben ten opzichte van elektronische instrumenten, kan ik toch met genoegen terugzien op deze opname en heeft het orgel mij voldoende geïnspireerd om tot dit klinkend resultaat te komen.
Nou, dit lijkt me toch wel een compliment voor dhr. Griffioen!

Ook een artikel van de hand van A.M. Alblas, journalist bij het Reformatorisch Dagblad, viel gunstig uit: Maar Griffioen gaat zich er niet op richten om in het wilde weg kerken te vullen met elektronische orgels, zo verzekert hij me. ,,Wanneer men genoeg geld kan en wil uitgeven waarmee een pijporgel gerealiseerd kan worden, dan moet men niet bij mij zijn. Maar als een elektronisch orgel de enige uitweg is, moet men evenmin bij mij zijn om veel voor weinig te krijgen. Want dat is nog altijd de ellende in dit soort. Je moet behoorlijk investeren om dít resultaat te krijgen. Dat wilde ik een keer laten zien en laten horen in een echte kerk", zegt hij. En daarmee is niets te veel gezegd! Griffioen had dus ook het nobele idee om kerken eerst te kijken naar een pijporgel, om, als het echt niet anders kan, een elektronicum te plaatsen!

Als ik verder kijk op het world-wide-web, zie ik dat dhr. Griffioen ook akoestische oplossingen verzorgde voor "droge" kerkgebouwen. In oudere Orgelvrienden zie je advertenties staan over zijn bedrijf.

Zijn er mensen die het Griffioen-orgel kennen, of zijn akoestische oplossingen in kerken weleens hebben gehoord?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 26 jul 2018 19:38

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 26 jul 2018 19:50

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Jaap380 schreef:Interessant! Hier kun je geluidsfragmenten beluisteren; https://www.muziekweb.nl/Link/CLX1636/Bespeelt-het-unieke-Griffioen-orgel-in-de-Plantagekerk-te-Zwolle


Das wel n andere Jan, Jaap ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 26 jul 2018 19:54

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Het is wel geen kerk maar volgens mij heeft hij ook de aula van het Lodesteincollege in Amersfoort voorzien van een akoestiek systeem
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 26 jul 2018 20:18

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Hello Harm!

Even een berichtje uit Canada.
Ik heb destijds veel met Arie gesproken en geschreven ivm een prijs opgave voor een 3 klaviers kerkorgel.
Uiteindelijk is het een pijp orgel geworden...K'heb geweldige goede memories overgehouden aan die correspondence.
Arie is inmiddels overleden en er zijn nog een handje vol van zijn orgels aanwezig.
Altijd jammer gevonden dat er geen schematics van het griffioen concept meer te vinden zijn…. indrukwekkende totaal klank....K'zal het werkelijk graag nog een keer nabouwen !!!

Groetjes van de overkant,

Mart c van Herk
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 28 jul 2018 10:51

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Bedankt voor de reacties allemaal. Het bewijst maar weer eens dat een product zo goed geproduceerd kan worden dat het schier onbetaalbaar is. Een zelfde ervaring heb ik met mijn Wood Cone speakers van JVC. Deze zijn helaas maar beperkt geproduceerd en dusdanig ook beperkt leverbaar.

Ik zie dat de Gereformeerde Gemeente te Werkendam ook over een Griffioen oplossing beschikt. Benieuwd hoe dat klinkt...
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 28 jul 2018 13:05

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Dat Griffioen-orgel wat op cd is opgenomen stond toen als interim-orgel in de Plantagekerk in Zwolle.
Het staat nu alweer heel wat jaren in de Ichthuskerk van Berkum.
http://orgbase.nl/scripts/ogb.exe?datab ... LIJST=lang

Griffioen bouwde ook een orgel in het nabijgelegen Laag-Zuthem, maar dat instrument lijkt inmiddels vervangen dor een zelfbouwoplossing met Hauptwerk (samples Anloo): http://orgbase.nl/scripts/ogb.exe?datab ... LIJST=lang

Bekende ruimtes met het akoestieksysteem zijn de aula van de VU en de St. Janskerk in Maastricht.
Dat akoestieksysteem wordt momenteel volgens mij door Henk Loonstra (van Allen Orgels Benelux) verkocht.
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 17 nov 2012 08:27

Woonplaats: Langley BC Canada

Bericht 30 jul 2018 02:36

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Harm schreef:
Als ik verder kijk op het world-wide-web, zie ik dat dhr. Griffioen ook akoestische oplossingen verzorgde voor "droge" kerkgebouwen. In oudere Orgelvrienden zie je advertenties staan over zijn bedrijf.

Zijn er mensen die het Griffioen-orgel kennen, of zijn akoestische oplossingen in kerken weleens hebben gehoord?


Ik heb even wat "ge-googled". Griffioen Accoustische Systemen is gevestigd in Staphorst (reg. 2002), maar schijnt geen website te hebben. Allen Benelux adverteert met zijn systemen: http://www.allenorganbenelux.com/griffi ... temen.html . Het is dus zeker geen verleden tijd. Verschillende kerken schijnen dit systeem te hebben. Ik ben ook altijd gefascineerd geweest van deze oplossing... Hier een ander artikel https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... rale-klank

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 30 jul 2018 20:51

Re: Griffioen orgels / akoestiek

"Emmerbrigade-vertragingschip met 512 trappen. De TDA 1022 is een MOS monolithische geïntegreerde schakeling, in het algemeen bedoeld om analoge signalen te vertragen. Het ingangssignaal kan worden vertraagd met 51,2ms tot 0,512ms"

Een stuk of 10 a 20 van dit soort TDA's achter elkaar, was in de jaren '80 gebruikelijk om analoog te vertragen.

Ik kan me ook vaag herinneren een van de eerste opstellingen gehoord en gezien te hebben.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 30 jul 2018 22:10

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Ja, Gerr, en je kon er ook een heel behoorlijke Leslie-simulator mee bouwen; schema stond toendertijd in de vakbladen dus heb ik er eentje gebouwd. Waren toch mooie jaren dat je zo lekker met de soldeerbout bezig kon......

Maar ik mag toch aannemen dat de nu verkochte systemen daar niet meer mee werken.........

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 31 jul 2018 02:16

Re: Griffioen orgels / akoestiek

...mijn soldeerbout zit ook onder het stof.

De schematic diagrams zijn toch nog aanwezig…..via,via is het nog mogelijk om er aan te komen!
Het zal wel een of een paar stemmen per keer worden , meer kan grauw niet trekken ;)
Er zit ongeveer net zoveel material in EEN griffioen stem als in een complete analoog orgel van die Jaren!
Als nagedachtenis aan mijn vriend Arie will ik het graag een keer doen.

Of met een groep mensen samen voor een goed doel ( kerk of zaal ) , wie weet !

Groetjes van de overkant,

Mart c van Herk
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 jul 2018 06:40

Re: Griffioen orgels / akoestiek

het Griffioen systeem behandelt de akoestiek niet, de som blijft ongemoeid alleen de uitkomst wordt gecorrigeerd
dit wordt vaak verkeerd begrepen. De akoestiek blijft zoals deze is, de nagalm wordt aangepast en wordt daarna vermengd met de aanwezige akoestiek.
Voor de periode waarin Arie dit bedacht en uitvoerde was het zeker baanbrekend.

tegenwoordig is deze techniek in allerlei varianten toepasbaar, waarbij de bron ook onaangetast blijft en de nagalm behandelt wordt, zelfde principe als griffioen
waarbij slimme software eveneens een weging van de bezettingsgraad maakt, en onderscheid realtime maakt van spraak-muziek-zang enz.



reverbation geen probleem, maar hoe dereverbation toe te passen?? dat kan niet in een bestaande akoestiek
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 31 jul 2018 08:13

Re: Griffioen orgels / akoestiek

reverbation geen probleem, maar hoe dereverbation toe te passen?? dat kan niet in een bestaande akoestiek


Middels hard-/ software niet, wel met geluiddempend materiaal dan ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 jul 2018 09:27

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Harm schreef:
reverbation geen probleem, maar hoe dereverbation toe te passen?? dat kan niet in een bestaande akoestiek


Middels hard-/ software niet, wel met geluiddempend materiaal dan ;)


Inderdaad Harm materiaal keuze ,volume , vormen enz. demping op zich werkt maar smalbandig en is frequentie afhankelijk.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 14 aug 2018 21:45

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Jaap380 schreef:Interessant! Hier kun je geluidsfragmenten beluisteren; https://www.muziekweb.nl/Link/CLX1636/Bespeelt-het-unieke-Griffioen-orgel-in-de-Plantagekerk-te-Zwolle


Dag Jaap! Ik ben indertijd met Jan Zwanepol bij Arie Griffieon thuis geweest in Garderen, waar hij een enorm orgel had staan. Ben eigenlijk wel benieuwd, waar dat gebleven is. Heel knap met analoge techniek. Ik heb ook de CD waarop Jan Zwanepol in de Plantagekerk in Zwolle speelt. Ook ben ik daar met Jan geweest, toen hij daar op een zaterdag een bespeling gaf op het orgel. Het nu in de Geref. Kerk Vrijgemaakt in Berkum. Tenminste, daar was het voor bedoeld en is het ook geplaatst.

Gerard Kunst
Laatst bijgewerkt door G.G. Artistiek op 14 aug 2018 21:58, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 14 aug 2018 21:53

Re: Griffioen orgels / akoestiek

HJK schreef:Het is wel geen kerk maar volgens mij heeft hij ook de aula van het Lodesteincollege in Amersfoort voorzien van een akoestiek systeem


Misschien leuk om te weten : Jan Zwanepol vertelde mij eens, dat hij een concert ging geven op het orgel van de Sint Janskerk aan het Vrijthof in Maastricht. Het was ter gelegenheid van de ingebruikname van de Griffioen-akoestiek in deze kerk. Mergelsteen maakt een een kerk akoestisch zo dood als een pier. Als je er komt, vraag dan aan de koster om de akoestiek even te demonstreren. Hij verschuift even een stoel zonder akoestiek en daarna nog een keer met akoestiek.
Ik heb dit ook een keer gedaan. Een leuke ervaring.

Gerard Kunst
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 15 aug 2018 21:41

Re: Griffioen orgels / akoestiek

jaco schreef:Dat Griffioen-orgel wat op cd is opgenomen stond toen als interim-orgel in de Plantagekerk in Zwolle.
Het staat nu alweer heel wat jaren in de Ichthuskerk van Berkum.
http://orgbase.nl/scripts/ogb.exe?datab ... LIJST=lang

Griffioen bouwde ook een orgel in het nabijgelegen Laag-Zuthem, maar dat instrument lijkt inmiddels vervangen dor een zelfbouwoplossing met Hauptwerk (samples Anloo): http://orgbase.nl/scripts/ogb.exe?datab ... LIJST=lang

Bekende ruimtes met het akoestieksysteem zijn de aula van de VU en de St. Janskerk in Maastricht.
Dat akoestieksysteem wordt momenteel volgens mij door Henk Loonstra (van Allen Orgels Benelux) verkocht.


Ja en volgens mij zijn ze naarstig op zoek naar wat nieuws....het orgel wat in ottoland staat hadden ze graag gehad, maar paste niet....
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 15 aug 2018 22:12

Re: Griffioen orgels / akoestiek

G.G. Artistiek schreef:
Jaap380 schreef:Interessant! Hier kun je geluidsfragmenten beluisteren; https://www.muziekweb.nl/Link/CLX1636/Bespeelt-het-unieke-Griffioen-orgel-in-de-Plantagekerk-te-Zwolle


Dag Jaap! Ik ben indertijd met Jan Zwanepol bij Arie Griffieon thuis geweest in Garderen, waar hij een enorm orgel had staan. Ben eigenlijk wel benieuwd, waar dat gebleven is. Heel knap met analoge techniek. Ik heb ook de CD waarop Jan Zwanepol in de Plantagekerk in Zwolle speelt. Ook ben ik daar met Jan geweest, toen hij daar op een zaterdag een bespeling gaf op het orgel. Het nu in de Geref. Kerk Vrijgemaakt in Berkum. Tenminste, daar was het voor bedoeld en is het ook geplaatst.

Gerard Kunst


Het bedoelde orgel is inderdaad in het nieuwe kerkgebouw van Berkum geplaatst en doet daar nog steeds dienst. Je moet wel een klik hebben met de klank. Ik heb dat (helaas) nooit zo gehad. In het voormalige kerkgebouw (dat is gesloopt en op dezelfde plaats is het nieuwe gebouw gekomen) stond een behoorlijk grote Heyligers van ik meen 36 stemmen. Dit orgel was ook geplaatst door dhr Griffioen en voorzien van zeer vele audio kanalen en versterkers. Te samen met een van de eerste versies van de Griffioen-akoestiek klonk dat voor mij wel heel goed en inspirerend. De analoge akoestiek werd gemaakt door tig microfonen in de kerkzaal op zo'n 3 meter hoogte. Het ontvangen signaal werd analoog verwerkt tot een akoestiek-klank en vond een uitweg via een evenzo groot aantal luidsprekers die geplaatst waren ter hoogte van de goot, 8 (?) mtr. Mij heeft het in ieder geval op de orgelbank gebracht. Ik heb nog enkele oude opnames van een (van de) concert(en) van Andre Knevel die hier regelmatig kwam spelen. Voor de liefhebber wil ik dat delen, dan verneem ik wel via een pm. Helaas heb ik geen opnames meer van mijn eigen orgelspel uit die periode (jaren negentig) , de cassettebandjes zijn ergens verloren gegaan.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 15 aug 2018 22:32

Re: Griffioen orgels / akoestiek

G.G. Artistiek schreef:
HJK schreef:Het is wel geen kerk maar volgens mij heeft hij ook de aula van het Lodesteincollege in Amersfoort voorzien van een akoestiek systeem


Misschien leuk om te weten : Jan Zwanepol vertelde mij eens, dat hij een concert ging geven op het orgel van de Sint Janskerk aan het Vrijthof in Maastricht. Het was ter gelegenheid van de ingebruikname van de Griffioen-akoestiek in deze kerk. Mergelsteen maakt een een kerk akoestisch zo dood als een pier. Als je er komt, vraag dan aan de koster om de akoestiek even te demonstreren. Hij verschuift even een stoel zonder akoestiek en daarna nog een keer met akoestiek.
Ik heb dit ook een keer gedaan. Een leuke ervaring.

Gerard Kunst


Mijn vrouw en ik waren vorig jaar op vakantie in Limburg. We hebben in Maastricht een kerkenroute gedaan en ook de Sint-Janskerk bezocht. Uit kleine Bose speakers klonk wat Asma-temperament-achtige muziek. Het leek wel of deze niet in deze kerk zelf was opgenomen. Ik legde de link van deze speakers niet met het Griffioensysteem. Blijkbaar worden ze dus multifunctioneel ingezet!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 15 aug 2018 23:03

Re: Griffioen orgels / akoestiek

http://kerk-en-orgel.nl/record.php?action=display_ordered&province=nb&pagenum=80&sort=name&direction=desc&page_num=123&item=2443&id=1027


In de voormalige RK kerk Goddelijke Voorzienigheid in Bergen op Zoom was ook akoestiek toegevoegd. Op een orgeldag van de Orgelvriend - zo'n 23 of 24 jaar geleden - speelde Matteo Imbruno er een pracht concert. Ze lieten toen ook horen hoe het klonk met de akoestiek aan en uit. Ik herinner me dat het met de akoestiek een kathedraal geluid was met een mooie nagalm. De opnames voor de akoestiek gebeurde volgens mij alleen in het liturgisch centrum, waar rechts voorin ook het mooie grote Neo-Barokke 3- klaviers Van Nes-orgel stond. De akoestische weergave was wel door de hele kerk. Een bijzondere ervaring in een relatief modern kerkgebouw waar je een slechte akoestiek verwacht.


Geluidsopames van dit orgel:
https://www.muziekweb.nl/Link/CLX1759/Kerk-van-de-Goddelijke-Voorzienigheid-te-Bergen-op-Zoom-en-de-kapel-Bovendonk-te-Hoeven
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 17 aug 2018 16:26

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Jan Leendert schreef:http://kerk-en-orgel.nl/record.php?action=display_ordered&province=nb&pagenum=80&sort=name&direction=desc&page_num=123&item=2443&id=1027


In de voormalige RK kerk Goddelijke Voorzienigheid in Bergen op Zoom was ook akoestiek toegevoegd. Op een orgeldag van de Orgelvriend - zo'n 23 of 24 jaar geleden - speelde Matteo Imbruno er een pracht concert. Ze lieten toen ook horen hoe het klonk met de akoestiek aan en uit. Ik herinner me dat het met de akoestiek een kathedraal geluid was met een mooie nagalm. De opnames voor de akoestiek gebeurde volgens mij alleen in het liturgisch centrum, waar rechts voorin ook het mooie grote Neo-Barokke 3- klaviers Van Nes-orgel stond. De akoestische weergave was wel door de hele kerk. Een bijzondere ervaring in een relatief modern kerkgebouw waar je een slechte akoestiek verwacht.


Geluidsopames van dit orgel:
https://www.muziekweb.nl/Link/CLX1759/Kerk-van-de-Goddelijke-Voorzienigheid-te-Bergen-op-Zoom-en-de-kapel-Bovendonk-te-Hoeven


Hoi Jan,

Dit was door een ander dan Griffioen gedaan?
Leuke opnamen van dé grote componist.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 17 sep 2018 22:42

Re: Griffioen orgels / akoestiek

Griffioen orgel shematics aangekomen :)

Hartelijk dank aan het kosters echtpaar van de Ichthus kerk ; Helmus en Renet !
Volkomen onder de indruk van de schemas....Arie was a genius...
Komende herfst en winter gaan we het in de details bestuderen.

Groetjes van de overkant,

Mart c van Herk
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com