Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

computer advies

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 19 aug 2018 15:12

computer advies

Goedemiddag,

Ik kan een tweedehands computer aanschaffen voor een redelijke prijs maar heb te weinig kennis om te kunnen beoordelen of deze krachtig genoeg is om vlot hauptwerk te kunnen draaien.
Het betreft een Gygabyte motherboard GA-Z68x-ud4-b3 met i7 2600k processor, 4 x 8 gb ddr 3 1866 geheugen modules.
2 ssd met in totaal 750 gb opslag en HDD 2 GB. video kaart nVidia GT 710 1gb. PC draait op windows 10.

Ik gebruik hauptwerk 4.2 advanced en wil Denon 50 pma versterker als geluidskaart aansluiten, heb momenteel E-MU 1616M maar drivers hiervan zijn niet geschikt voor windows 10.

Mijn huidige PC is beperkend door max 8 GB geheugen en ik wil enkele orgels aanschaffen die meer geheugen vragen dan 8 GB maar minder dan 32 GB.

Mijn concrete vragen zijn:
Is bovenstaande configuratie krachtig genoeg om met een goede polyfonie lage latency hauptwerk te kunnen draaien?
Is het verstandiger om nog door te sparen voor toekomstbestendige nieuwe configuratie. Laatste optie is ongeveer 4 x zo duur als aanschaf bovenstaande tweede hands. Ik realiseer me dat 32 gb een toekomstige beperking kan zijn.
Ik hoor graag jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Wout

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 aug 2018 21:28

Re: computer advies i7-2600

De configuratie lijkt wel voor HW gemaakt te zijn.
De processor haalt een polyfonie van 3000-3200 bij het kleinste buffer (ingeschat).
Het systeem is zeker in staat de grootste (29 GB) stereo set (vanwege 1 Denon) zonder problemen te kunnen handelen.

De prijs van het RAM bepaalt op dit moment grotendeels de HW PC prijs. De verwachting is dat de prijs van het RAM over een paar jaar weer zal dalen (de zgn varkenscyclus). En intussen is de CPU weer krachtiger geworden.
Dit in het achterhoofd en gezien de prijs van dit i7-2600k systeem (€ 450 ??) zou ik tot aanschaf over gaan. Je kunt er zeker een 3 jaar mee voor uit en dan ook direct starten.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 20 aug 2018 14:28

Re: computer advies

Evert Jan,

Bedankt voor je snelle reactie.
Helaas is de aankoop niet doorgegaan door tussentijds hoger bod.
Volgende keer beter.

vr. groet
Wout

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 aug 2018 22:05

Re: computer advies

Jammer, het was een goed systeem om een aantal jaren vooruit te kunnen.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 20 aug 2018 22:12

Re: computer advies

Misschien kan ik je helpen.
Ik heb een 2e hands HP Elite 8000 SFF in gebruik, deze is prima geschikt voor HW en GO. Heb er zelf 16 Gb RAM ingezet, het maximale wat erin kan. (4 x 4 Gb). Laatst heb ik de processor vervangen door een Intel quad-Core Q9550 (is nieuw maar ook gebruikt te koop). Je kunt ook de nog iets snellere Q9560 erin plaatsen. Vergeet de koelpasta niet.
Eerder zat er een Intel duo-Core E7500 in. Nu kan de PC evenaren met een nieuwe I5 of I7.
De HP Elite 8000 (eventueel SFF - een kleinere kast) is wel voordelig gebruikt te vinden. Even "upgraden" en je hebt een prima PC voor dit doel. :D
PS. Als je naar 32 Gb wil, dan kun je deze HP niet gebruiken, er kan 16 Gb in.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 20 aug 2018 22:37

Re: computer advies

Marius, bedankt voor je aanbod maar ik wil echt 32 GB geheugen kunnen gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Wout

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 21 aug 2018 10:55

Re: computer advies

Marius55 schreef:Misschien kan ik je helpen.
Je kunt ook de nog iets snellere Q9560 erin plaatsen. Vergeet de koelpasta niet.
Eerder zat er een Intel duo-Core E7500 in. Nu kan de PC evenaren met een nieuwe I5 of I7.


Even ter informatieeen Q9650 is een tien jaar oude processor met 4 rekenkernen en zonder Hyperthreading (HT) op 3 GHz. Dat is echt niet te vergelijken met de huidige i5 of i7 processors (6 rekenkernen en i7 met HT)). En ook niet met de vorige generatie toen de i5 en i7 nog 4/4 en 4/8 waren. De kloksnelheden liggen hoger en ook bij gelijke kloksnelheid zijn de huidige processors toch echt wel een stuk vlotter. Nog afgezien van chipset verbeteringen, snellere SATA verbindingen etc.

Dat doet niets af aan het feit dat tweedehands bedrijfscomputers soms best interessant kunnen zijn, ook vanwege het formaat, voor Hauptwerk. Veel ouder dan de 3xxx generatie van Intel zou ik echter niet gaan. In die PC's gaat meestal wel 32 GB DDR3 (4x8) en heb je SATA III zodat je sata SSD maximaal werkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 aug 2018 23:04

Re: computer advies

Een PC met 32 GB RAM en een i7 2600K is prima geschikt voor het gebruik van stereo sample sets, zolang deze set binnen de 29 GB RAM geladen kan worden.
Dat is mijn mening.
Een hogere generatie processor is natuurlijk altijd beter, geeft ook surround mogelijkheden en heeft een langere houdbaarheidsdatum.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 22 aug 2018 00:17

Re: computer advies

Evert-Jan schreef:Een PC met 32 GB RAM en een i7 2600K is prima geschikt voor het gebruik van stereo sample sets, zolang deze set binnen de 29 GB RAM geladen kan worden.
Dat is mijn mening.
Een hogere generatie processor is natuurlijk altijd beter, geeft ook surround mogelijkheden en heeft een langere houdbaarheidsdatum.



Ik heb mijn PC indertijd met een i7 2600 (met 16 Gb) gekocht en daarmee kun je naast stereo ook surround sets gebruiken.
Ik beschik over Tholen en Freiberg.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 22 aug 2018 14:34

Re: computer advies

Zolang je nooit erg grote samplesets gebruikt is 32 Gb geheugen overbodig en volstaat 16 Gb.

Een hogere generatie processor is natuurlijk altijd beter, geeft ook surround mogelijkheden en heeft een langere houdbaarheidsdatum.

Een processor is geen levensmiddel zoals bijv. Heineken pils. :P :? Dus een houdbaarheidsdatum heeft een processor niet....en surround ( 4 kanalen) kun je ook gebruiken met een minder presterende processor dan een i7 van de laatste versie.
Mijn meest gebruikte en tevens grootste sampleset is momenteel Friesach met 44 stemmen over 3 klavieren en pedaal, van Piotr Grabowski. Dat draait prima op mijn PC configuratie met 16 Gb RAM en 4 kanalen.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 aug 2018 23:33

Re: computer advies

Marius

Friesach is een stereo set. Deze heeft dus max. 2 kanalen. Dat jij het over 4 speakers af speelt, betekent niet dat HW (of in jouw geval GO) 4 kanalen moet verwerken, maar gewoon die 2 kanalen.
In HW zijn ook surround sets. Deze hebben 4 of 6 kanalen. Dat betekent dat de polyfonie van zo'n set verdubbeld of het drievoudige is van een stereo set. De processor moet dus 2 of 3x zoveel op het zelfde moment verwerken. En dat trekt een i7 2600k niet bij een beetje vlot spel in een kerk met akoestiek (bijv. de Dom in Utrecht). Is de polyfonie goed afgesteld, dan worden de langst klinkende pijpen in volume eerder naar 0 terug geregeld dan de bedoeling is. De galm van de set wordt dus ingekort; afhankelijk van hoeveel registers je actief hebt.

Jij hebt de CPU in jouw PC toch ook vervangen? Mocht jij tzt ook naar een surround set willen met 44 registers, dan is 16 GB te weinig en je huidige processor trekt dat ook niet. En dat bedoel ik met houdbaarheidsdatum.
De vragensteller in het eerste bericht heeft het alleen over stereo. Maar wil misschien in de toekomst ook over naar surround. Ook het aangeboden systeem heeft dan een houdbaarheidsdatum.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 23 aug 2018 12:03

Re: computer advies

Dank voor je uitleg. Ik begrijp wel wat je met houdbaarheidsdatum bedoeld, leuke aanduiding.
Ja, inderdaad heb ik pas mijn CPU vervangen naar een Q9550. De stereo set van Friesach verdeel ik via de geluidskaart over 4 luidsprekerboxen, hoofdwerk en bovenwerk kanalen 1 en 2 en rugwerk of solowerk kanalen 3 en 4.
Ik heb geen i7 maar een HP 8000 Elite voor mijn GO samples, op kantoor werk ik wel met een i7 -7700 CPU. Maar ja werk of hobby, he ? De HP 8000 Elite doet het uitstekend voor mijn orgel, meer heb ik (nog) niet nodig.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com