Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Vervangen PC

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 27 aug 2018 15:21

Vervangen PC

Ik heb nu een I7 2600 met 16 Gb. Ik wil gaan upgraden en kan een PC kopen met onderstaande inhoud.
Ik heb er zelf niet zoveel kennis van, maar is dit een goede basis voor een upgrade?

Intel Core i7 6700K
Asus Z17 Pro
Corsair Vengeance 64GB 3000mhz
MSI GTX 760 4GB
Corsair Hydro H100i v2
Samsung 850 EVO 1TB
Corsair RMX750x
Corsair Obisidian 450D

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 aug 2018 22:44

Re: Vervangen PC

Jan

Op dit moment wordt de PC prijs vnl. bepaald door de duurste onderdelen: het RAM, de processor en het moederbord.

Daarom de vraag: waarom de 6700K processor en niet een actuele?
Er is niet mis met deze processor maar hij wordt niet meer geproduceerd.
Zie ook https://ark.intel.com/products/88195/In ... o-4_20-GHz
In dat geval zou je ook deze (viewtopic.php?p=37911#p37911) kunnen kopen. Ook deze processor wordt niet meer geproduceerd en is van een generatie eerder. Voordeel is wel de veel lagere prijs en het systeem kan 64 GB DDR4 RAM aansturen.

De nieuwe generaties is een AMD Ryzen 7 of Intel i7-8700K
De Ryzen 7 is onlangs in prijs verlaagd omdat er weer een nieuwe is uitgekomen.

De prijzen voor RAM en MB zijn ongeveer gelijk en je hebt een snellere PC.

Ik zou dan ook kijken naar een M.2 (PCI-e 3.0 x4) SSD. Deze zijn wel duurder maar als je 500GB M.2 SSD koopt en een 2 TB harddisk, kun je windows en de cache files op de SSD zetten en de rest op de harddisk.

De MSI GTX 760 4GB is een gaming videokaart en dus veel te duur voor een HW systeem. Misschien wil je de PC ook nog voor andere zaken gebruiken?
Als je een ander videokaart kiest, dan kun je ook een kleine voeding nemen. 500 W is dan zat.

De andere dingen (kast en ventilator) heb ik niet in detail bekeken. Je moet eerst denk ik een andere processor en moederbord kiezen. Dan kun je bepalen of de fan op de CPU past en het geheel in de kast.


(de i7 2600 heeft bij jou ook een houdbaarheidsdatum ??)

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 28 aug 2018 00:01

Re: Vervangen PC

Evert-Jan schreef:Jan

Daarom de vraag: waarom de 6700K processor en niet een actuele?

De MSI GTX 760 4GB is een gaming videokaart en dus veel te duur voor een HW systeem. Misschien wil je de PC ook nog voor andere zaken gebruiken?

(de i7 2600 heeft bij jou ook een houdbaarheidsdatum ??)



Bedankt voor je reactie.
De opgegeven onderdelen zitten in een bestaande PC, is dus geen nieuwe.
De PC is uitsluitend voor Hauptwerk bedoeld.
De I7 2600 voldoet nog prima. Beperking is nu Windows 7home (max 16 GB) en huidige geheugen van 4 x 4 Gb en daarmee vol. Voor de nieuwere samplesets is bijna altijd meer dan 16 en vaak meer dan 32 Gb nodig.

Een nieuwe PC zal zijn voorzien van W10 en voor mijn geluidskaart is geen W10 driver (Focusrite Safire)
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 aug 2018 11:51

Re: Vervangen PC

Jan schreef:Een nieuwe PC zal zijn voorzien van W10 en voor mijn geluidskaart is geen W10 driver (Focusrite Safire)

Als ik me er even mag inmengen: waarom zou je de PC aanpassen aan een oude geluidskaart, die waarschijnlijk niet meer waard is dan € 35,-?
Als je een keer (nog) beter geluid wil en een andere geluidskaart overweegt, kan het weer niet vanwege het besturingssysteem...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 aug 2018 14:10

Re: Vervangen PC

Daar had ik iets te snel overheen gelezen. Ik dacht dat het een nieuwe PC zou worden.

CPU benchmark https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
Je oude CPU: i7-2600K = 8,450
Van deze processor is dit 11,113
Is sneller; dit komt vnl. door de hogere kloksnelheid

Het moederbord (Asus Z17 Pro; https://www.asus.com/Motherboards/Z170- ... fications/) kan max 64 GB aan in 4 RAM bankjes (4x 16 GB). Je geeft niet aan hoeveel er nu in zit en in hoeveel bankjes dit verdeeld is. Zit er bijv. 4x 4GB in, dan schiet je er niets meer op.

Zoals eerder geschreven de videokaart is overdone voor HW, maar HW werkt daar prima mee. Nadeel is het extra stroomverbruik en een ventilator op die videokaart, die voor extra geluid zorgt.

De CPU ventilator is ook overdone (waterkoeling) als je niet overclockt.

De SSD en voeding zijn prima.

Een echte PC om te gamen. Waarschijnlijk heeft de huidige eigenaar de CPU ook overclockt.

Kortom: als de prijs interessant is en het geïnstalleerde RAM voldoet, kun je deze wel aanschaffen, maar een aantal dingen zijn niet nodig voor HW.
Als Windows 10 geleverd wordt, moet je er wel letten dat het een officiële licentie is.
En je moet investeren in een nieuwe geluidskaart of een digitale versterker PMA50.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 28 aug 2018 15:23

Re: Vervangen PC

Jaap380 schreef:
Jan schreef:Een nieuwe PC zal zijn voorzien van W10 en voor mijn geluidskaart is geen W10 driver (Focusrite Safire)

Als ik me er even mag inmengen: waarom zou je de PC aanpassen aan een oude geluidskaart, die waarschijnlijk niet meer waard is dan € 35,-?
Als je een keer (nog) beter geluid wil en een andere geluidskaart overweegt, kan het weer niet vanwege het besturingssysteem...


Persoonlijk bevalt mij W7 beter dan W10. Daarnaast is de geluidskaart prima. Dat deze niet veel meer waard is zou best waar kunnen zijn, maar voor een nieuwe kaart moet er weer flink geïnvesteerd worden. Ik denk dat de meeste nieuwe geluidkaarten ook zeker nog wel een driver hebben voor W7.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 28 aug 2018 15:28

Re: Vervangen PC

Evert-Jan schreef:Daar had ik iets te snel overheen gelezen. Ik dacht dat het een nieuwe PC zou worden.

Het moederbord (Asus Z17 Pro; https://www.asus.com/Motherboards/Z170- ... fications/) kan max 64 GB aan in 4 RAM bankjes (4x 16 GB). Je geeft niet aan hoeveel er nu in zit en in hoeveel bankjes dit verdeeld is. Zit er bijv. 4x 4GB in, dan schiet je er niets meer op.

Kortom: als de prijs interessant is en het geïnstalleerde RAM voldoet, kun je deze wel aanschaffen, maar een aantal dingen zijn niet nodig voor HW.
Als Windows 10 geleverd wordt, moet je er wel letten dat het een officiële licentie is.
En je moet investeren in een nieuwe geluidskaart of een digitale versterker PMA50.


Zoals de omschrijving in mijn eerste posting aangeeft zit er 64 GB aan geheugen in, moet dus 4 x 16 zijn.
"..als de prijs interessant is...." wat zou een dergelijk systeem mogen kosten er vanuit gaande dat er een legitieme Windows versie bijgeleverd is?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 aug 2018 16:30

Re: Vervangen PC

Jan schreef:Zoals de omschrijving in mijn eerste posting aangeeft zit er 64 GB aan geheugen in, moet dus 4 x 16 zijn.
"..als de prijs interessant is...." wat zou een dergelijk systeem mogen kosten er vanuit gaande dat er een legitieme Windows versie bijgeleverd is?

Slecht gelezen. Ik ben met te veel dingen tegelijk bezig.

Ik denk € 1100-1200 een schappelijke prijs is, mede bepaald door 64 GB RAM on board, de videokaart en zwaardere voeding.

Ter info:
- bij 64 GB RAM is de W10 home versie genoeg
- met de gratis classicshell applicatie (http://classicshell.net/) geef je het W10 startmenu een W7 look and feel

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 aug 2018 22:11

Re: Vervangen PC

Evert-Jan schreef:
Jan schreef:Zoals de omschrijving in mijn eerste posting aangeeft zit er 64 GB aan geheugen in, moet dus 4 x 16 zijn.
"..als de prijs interessant is...." wat zou een dergelijk systeem mogen kosten er vanuit gaande dat er een legitieme Windows versie bijgeleverd is?

Slecht gelezen. Ik ben met te veel dingen tegelijk bezig.

Ik denk € 1100-1200 een schappelijke prijs is, mede bepaald door 64 GB RAM on board, de videokaart en zwaardere voeding.

Ter info:
- bij 64 GB RAM is de W10 home versie genoeg
- met de gratis classicshell applicatie (http://classicshell.net/) geef je het W10 startmenu een W7 look and feel


De vraagprijs is € 1100,- dus dat is dan wel ongeveer in overeenstemming. Ik kom er echter achter dat de kast veel groter is dan mijn huidige computer en past niet in de orgelkast.
Mijn 'probleem' met W10 is niet de afwijkende look and feel, maar meer het feit dat Windows bij elke update dat EDGE weer instelt als PDF reader in plaats van het programma dat ik daarvoor wil gebruiken. Bij updates veranderen er meer dingen die dan weer anders werken. Met W7 heb ik dat niet.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com