Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Pedaal werkt niet meer.

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 03 sep 2018 11:15

Pedaal werkt niet meer.

Sinds kort doet mijn pedaal het bij alle orgelsets niet meer. Als ik een pedaal indruk zie ik wel het MIDI lampje rechts onderin branden maar op het scherm beweegt het pedaal niet. En komt er dus ook geen geluid uit.
Als ik met de muis op het scherm een pedaal aanraak doet ie het wel.
Heb al opnieuw pedaal toegewezen met autodetect, via Engine MIDI herstarts gedaan: niets helpt.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Dirk.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 sep 2018 16:42

Re: Pedaal werkt niet meer.

Ik denk dat het pedaal op een verkeerd kanaal in HW binnen komt.
Wat voor MIDI materiaal heb je? OF komt dit uit een electronisch orgel?

Er is wat MIDI logging nodig.

Via menu General settings | General Preferences en tabblad Advanced preferences kun je dit aanzetten.
Vinkje zetten bij 'Diagnostics: log all MIDI messages received and sent?'
Een pedaaltoets indrukken en weer loslaten (er hoeven geen registers aangezet te zijn).
Vinkje weer weghalen
In de Hauptwerk activity logbestand (Help | View activity log) kun je dan kijken of er een MIDI signaal is binnen gekomen en hoe dat signaal er uit ziet.
Er moeten een Note on en off signaal en een MIDI kanaal nummer aanwezig zijn.

Je kunt dit deel ook op het forum plaatsen als je er niet uit komt.

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 03 sep 2018 19:33

Re: Pedaal werkt niet meer.

Bedankt voor je reactie.
Het betreft een dedicated Hauptwerk orgel.
Als ik doe wat jij schrijft krijg ik bijgaand scherm.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 sep 2018 20:38

Re: Pedaal werkt niet meer.

Hier staat niets in dat een toets wordt ingedrukt en wordt losgelaten.

Ik zie wel dat je 2 MIDI poorten gebruikt (en ook via de HW MIDI VST link). Je orgel is met 2 kabels verbonden met de HW PC.
En waarschijnlijk staat er bij 1 van die 2 MIDI poorten (die voor het pedaal dus) geen vinkje bij 'Console MIDI IN' in het scherm General settings | MIDI ports screen | MIDI IN ports. Er moeten daar 2 regels staan betreffende de MIDI poort: port 1 en port 2. En bij beiden moet in de kolom 'Console MIDI IN' een vinkje staan.

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 03 sep 2018 20:48

Re: Pedaal werkt niet meer.

Beiden staan aangevinkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 sep 2018 21:19

Re: Pedaal werkt niet meer.

Dan moet je het volgende doen om er zeker van te zijn dat de logging aan staat en in de activity logfile gelogd wordt.

Via menu General settings | General Preferences en tabblad Advanced preferences kun je logging aanzetten.
Vinkje zetten bij 'Diagnostics: log all MIDI messages received and sent?'
Een toets van manuaal 1 indrukken en weer loslaten (er hoeven geen registers aangezet te zijn).
Een pedaaltoets indrukken en weer loslaten (er hoeven geen registers aangezet te zijn).
Vinkje weer weghalen
In de Hauptwerk activity logbestand (Help | View activity log) kun je dan kijken of er een MIDI signaal is binnen gekomen en hoe dat signaal er uit ziet.
Er moet voor beiden een Note on en off signaal en een MIDI kanaal nummer aanwezig zijn.

Een graag een groter deel kopieren uit de logfile en op het forum zetten (CTRL en C toets en plakken op forum CTRL en V)
Of de logfile opslaan (Bestand --> opslaan) en deze dan zippen en als bijlage toevoegen

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 03 sep 2018 21:37

Re: Pedaal werkt niet meer.

Beetje knullig maar mijn HauptwerkPC is niet op internet aangesloten. Daarom nogmaals foto's van de logfile waarbij ik 1 manuaal toets heb ingedrukt gevolgd door een pedaaltoets. De foto's zijn deels overlappend.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 sep 2018 22:16

Re: Pedaal werkt niet meer.

Nog niets te zien.
Of je zet het vinkje niet op de juiste plaats ( 'Diagnostics: log all MIDI messages received and sent?') of je geeft het verkeerde deel van de activity log file weer.

Het moet er voor het pedaal als volgt uit zien (laagste C ingedrukt):
  Code:
2018-09-03-21-58-08: INF:2662 Diag: IN (derived): virtual key 1st touch state set by MIDI input event: 000001 'Pedal', note (0-127): 036, on: Y.

2018-09-03-21-58-09: INF:2551 Diag: IN: MIDI note off: port: Focusrite Saffire, channel (1-16): 01, note (0-127): 036, velocity (0-127): 000. (Raw hex bytes: 80 24 00.)

2018-09-03-21-58-09: INF:2562 Diag: OUT: MIDI note off: port: Hauptwerk VST Link (Seq OUT), channel (1-16): 01, note (0-127): 036, velocity (0-127): 000. (Raw hex bytes: 80 24 00.)

2018-09-03-21-58-09: INF:2662 Diag: IN (derived): virtual key 1st touch state set by MIDI input event: 000001 'Pedal', note (0-127): 036, on: N.


En voor manuaal 1 (laagste C ingedrukt):
  Code:
2018-09-03-21-58-11: INF:2662 Diag: IN (derived): virtual key 1st touch state set by MIDI input event: 000002 '1. manual [lowest]', note (0-127): 036, on: Y.

2018-09-03-21-58-11: INF:2551 Diag: IN: MIDI note off: port: Focusrite Saffire, channel (1-16): 02, note (0-127): 036, velocity (0-127): 000. (Raw hex bytes: 81 24 00.)

2018-09-03-21-58-11: INF:2562 Diag: OUT: MIDI note off: port: Hauptwerk VST Link (Seq OUT), channel (1-16): 02, note (0-127): 036, velocity (0-127): 000. (Raw hex bytes: 81 24 00.)

2018-09-03-21-58-11: INF:2662 Diag: IN (derived): virtual key 1st touch state set by MIDI input event: 000002 '1. manual [lowest]', note (0-127): 036, on: N.


En je kunt de log file op de HW PC opslaan en via een USB stick "vervoeren" naar de PC die aan internet hangt.

Tussen 2 haakjes: ik zie trouwens wel 4 MIDI in poorten:
- UC MIDI port 1
- UC MIDI port 2
- port mio
- port mio A
Welke MIDI poorten zijn er nog meer op die PC?
En staan die ook allemaal in het MIDI schermpje, dat je eerder gecontroleerd hebt op het aanwezig zijn van een vinkje?

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 04 sep 2018 21:44

Re: Pedaal werkt niet meer.

Ben nu ca. 2 uur bezig geweest om die logfile hier te uploaden maar dat krijg ik niet voor elkaar (de extensie is niet toegestaan).

Misschien dat de andere MIDI poort te maken heeft met mijn actieve LCD registernaamplaatjes?
Bij mijn MIDI IN ports staan UC Midi Port1, UC Midi Port 2, mio, mio A en Hauptwerk VST Link. Alle vijf aangevinkt onder console MIDI IN.

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 04 sep 2018 22:27

Re: Pedaal werkt niet meer.

Mogelijk bedoel je dit stuk van de logfile?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 sep 2018 23:58

Re: Pedaal werkt niet meer.

De logfile had je moeten zippen; dit wordt wel geaccepteerd. Dat zippen had ik hierboven ook geschreven.

Dit is idd het juiste stukje van de log file dat ik wil in zien.

Ik zie data binnen komen via MIDI kanaal 4 (2e regel van boven): toets c' ingedrukt (MIDI code 060)
en op regel 4 werd de toets losgelaten. Daarna nog een keer losgelaten op de 6e regel. Een beetje vreemd want de toets is voor de 2e keer nooit ingedrukt geweest.
Op regel 9 wordt een pedaal toets op kanaal 1 ingedrukt. Dit is een toets met MIDI code 100. Of te wel e''' en die zit NIET op het pedaal. Daarom kan HW er niets mee: er is geen audiobestand beschikbaar voor die toets. En je ziet het MIDI lampje in HW wel knipperen.
Op regel 11 wordt die toets weer losgelaten.

Oorzaak is dus de verkeerde MIDI code voor de pedaaltoetsen. De MIDI encoder in het orgel geeft die af. Misschien opnieuw configureren of anders aansluiten geeft een oplossing; anders is de print defect.
Wat ook raar is dat 2x een "toets losgelaten" signaal komt van het manuaal op kanaal 4.
En wat ik ook niet snap is dat 1st touch signalen binnen komen. Dit vind je meestal bij theater orgels maar niet bij "klassieke orgels".

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 05 sep 2018 09:53

Re: Pedaal werkt niet meer.

Evert-Jan,

Dank voor je scherpe analyse! Ik denk dat ik de MIDI encoder heb gevonden maar weet niet hoe ik die moet configureren. Ik zag wel dat de MIDI IN kabel van het pedaal in een scherpe bocht liep. Ik heb deze iets verlegd waarna het pedaal het weer naar behoren doet! Zijn MIDI kabels zo gevoelig, of is het puur toeval?
Probleem dus opgelost.
Nogmaals dank voor je hulp.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 sep 2018 18:51

Re: Pedaal werkt niet meer.

Zolang het geen coax of glasvezelkabel is kan er best een scherpe bocht gemaakt worden in de kabel. Je moet echter niet forceren (een VMVK kabel in 90 graden bocht gaat bijv. dan niet).

Ik denk eerder dat de connector slecht contact maakt op de print of dat daar oxidatie op de connector zit.
Ik zou de connector een paar keer van de print halen en er opnieuw opzetten zodat contacten langs elkaar schuren waardoor eventuele oxidatie "weggekrabt" wordt.

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 06 sep 2018 09:23

Re: Pedaal werkt niet meer.

Een dag later weer hetzelfde probleem.
Maar nu helpt het niet om de kabel te verleggen cq. de connector enkele keren te verwijderen.
Jouw conclusie is wel juist: als ik nl. via organsettings/keyboards/shift keys het pedaal 3 octaven verlaag klinkt de hoogste E van het pedaal als ik de laagste C intrap. Alleen verder verlagen gaat helaas niet.
Heb je enig idee wat ik verder nog kan doen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 sep 2018 14:14

Re: Pedaal werkt niet meer.

3 mogelijkheden:
De midi encoder kan misschien opnieuw geconfigureerd worden (64 tonen lager) zodat e.e.a. weer op de juiste octaven afspeelt.
Anders is deze defect.
Terug naar de leverancier van je orgel wat hij als mogelijke oplossing ziet.

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 22 sep 2018 16:23

Re: Pedaal werkt niet meer.

Zojuist de printplaat van de MIDI encoder vervangen. Helaas blijft het probleem onveranderd bestaan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2018 20:06

Re: Pedaal werkt niet meer.

Heb je ook naar configuratie / in te stellen zaken gekeken bij de nieuwe encoder?

Verder lijkt het mij handig als je vertelt welk MIDI materiaal je allemaal gebruikt, hoe je dat aan elkaar geknoopt hebt en hoe dat met pedaal en manualen (daarvan merken noemen!) verbonden is. Een blokschema is ook dan noodzakelijk.
Het is nu veel te abstract.

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 22 sep 2018 21:34

Re: Pedaal werkt niet meer.

Ik weet niet of de encoder kan worden geconfigureerd. En zo ja, hoe.
Heb alleen de oude printplaat vervangen voor de nieuwe.
Ik heb een 3 klaviers orgel, Hauptwerk 4 advanced, UHT Midio4 encoder, Reaper, RME fireface UC, Vayne Audio, ARC etc. Maar hoe het aan elkaar geknoopt is weet ik niet.
Heb ook geen blokschema.
Dit is m.i. het grootste bezwaar van Hauptwerk: om de zaak draaiend te houden moet je toch redelijk veel verstand van PC's en software hebben.
Als je dat niet hebt ben je misschien beter af met een Johannus. Die doet het tenminste altijd.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 22 sep 2018 22:21

Re: Pedaal werkt niet meer.

DirkG schreef:Als je dat niet hebt ben je misschien beter af met een Johannus. Die doet het tenminste altijd.
Een Mixtuur of een Noorlander ook hoor ;)
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2018 23:01

Re: Pedaal werkt niet meer.

Gezien je opgave is dit een kant en klaar geleverd orgel.
Ik heb de UHT Midio4 encoder documentatie gedownload. Op die print kun je per manuaal/pedaal het MIDI kanaal, de aanslaggevoeligheid aan/uit en de response curve instellen. Allemaal met schakelaars. Verder dus niets in te stellen zoals bij MIDI-hardware of Boutique encoders.
In de documentatie wordt gesproken over een processor, maar ik zie hem niet op de printafbeeldingen in de documentatie zitten (misschien aan de onderzijde?).
Op de print zitten 4 aansluitingen voor 4 manualen. Maar waarschijnlijk wordt 1 aansluiting voor het pedaal gebruikt. Als dat zo is, zou je die kunnen verwisselen met een manuaal (spanning wel even uitzetten!). Vervolgens MIDI learn in HW doen op het pedaal en op het manuaal waarmee je de verbinding verwisseld hebt.
Dan spelen op het pedaal en op het manuaal. Gaat de fout mee (of te wel de laagste tonen van het manuaal werken niet als je een pedaalregister aan heb staan), dan zit de oorzaak fysiek in je pedaal. Echter als ik de benamingen van de connectoraansluitingen zie, zit daar geen electronica (8x4 scanmatrix) dus ik zou niet kunnen bedenken wat het is.
En als je speelt op het pedaal met een manuaalregister aan, werken de laagste tonen wel.
Ik hoor het resultaat wel.

DirkG schreef:Dit is m.i. het grootste bezwaar van Hauptwerk: om de zaak draaiend te houden moet je toch redelijk veel verstand van PC's en software hebben.
Als je dat niet hebt ben je misschien beter af met een Johannus. Die doet het tenminste altijd.


Wat betreft het HW "draaiend te houden" het volgende.
Inderdaad is er kennisgebrek bij een groep HW gebruikers in het omgaan met computers en de Engelse taal. En daarmede zijn m.i. in een notendop ook de grootste problemen wat betreft Hauptwerk aangekaart. Het is (soms) te technisch qua configuratie en bediening, ook al vanwege de vele mogelijkheden. Wat betreft het programma en de documentatie zijn deze niet in de Nederlandse taal beschikbaar.
Op zich hoeft kennisgebrek geen probleem te zijn. Er zijn leveranciers die kant en klare systemen leveren: orgel incl. PC en audio. Of alleen een PC, gekoppeld aan een aanwezig electronisch orgel (Johannus e.d.). Of een complete oplossing met een aangepast en eenvoudig bedieningsscherm. Dan is er niets van het originele HW scherm te zien.
En als er dan een probleem is, vraag je de leverancier om een oplossing.

Johannus, Eminent, e.d. kunnen ook defect gaan. Deze producenten en haar dealers hebben een technische dienst om dit te verhelpen. En geen forum waar deze problemen zichtbaar worden via vragen e.d.
En als zo'n defect zich voor doet, ga dit dan zelf herstellen?? Waarom in geval van HW dan wel?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2018 23:02

Re: Pedaal werkt niet meer.

orgelitis schreef:
DirkG schreef:Als je dat niet hebt ben je misschien beter af met een Johannus. Die doet het tenminste altijd.
Een Mixtuur of een Noorlander ook hoor ;)

Dat kan ik niet beamen.

Berichten: 18

Geregistreerd: 27 nov 2015 22:57

Bericht 26 sep 2018 22:43

Re: Pedaal werkt niet meer.

Ik begrijp je idee om pedaal en manuaal om te wisselen. Dit lukt echter niet omdat de pedaalkabel met een DIN-stekker aangesloten is op de Midio4.
De manualen zijn gekoppeld met platte kabels met een brede stekker. Niet uitwisselbaar dus.
Ik had nog een foto van de onderzijde van de Midio4 bij willen voegen maar dat lukt om de een of andere reden niet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 sep 2018 23:16

Re: Pedaal werkt niet meer.

Als het pedaal een MIDI aansluiting heeft, dan betekent dat deze ook een eigen encoder moet hebben. En om die electronica van spanning te voorzien, is er ook een voedingsaansluiting naar het pedaal nodig. Een standaard MIDI kabel heeft 2x2 signaaldraden en (optioneel) een afscherming. Als in die kabel een voedingsader zou zitten (de 5e aansluiting) is het GEEN standaard MIDI kabel meer.

Ik denk dat in dit stadium beter is om naar de leverancier van je orgel te gaan en die te vragen om naar het probleem te kijken en dit te verhelpen. Want om nu een heel pedaal te vervangen om dit te proberen terwijl misschien de electronica defect is ....
Dat is m.i. de beste oplossing want uit het hele verhaal hierboven blijkt dat je geen liefhebber van PC en software bent en het aan technisch inzicht ontbreekt. Omdat je een kant en klaar orgel gekocht hebt is dat laatste ook niet nodig. Bij problemen en defecten val je immers terug op de leverancier.
(bij een defect in een Johannus orgel ga je toch ook niet in het orgel met de electronica aan de gang om het probleem te lokaliseren en te verhelpen?).

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com