Berichten: 4657
Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42
kanaal dominantie
Met name de sets van Jiri (6-kanaals) zijn redelijk gedetailleerd, toch blijft het fase probleem tussen de verschillende kanalen een puntje.
letop dit fase verschil wordt niet veroorzaakt door de speakers maar door de opname, maar goed het is take it or leave it.
wellicht zullen er plenty tevreden HW-ers zijn die het niet eens horen, dan ben je wat dat betreft bevoorrecht.
als je veel met audio werkt en fase problemen herkent, zal je wel geplaagd worden door fase vervorming tijdens het spelen.
Sinds ik in het bezit ben van Midwolda speel ik er graag en vaak op, wellicht is deze test dan ook iets bevooroordeeld omdat de set me aanspreekt maar het gaat om de onderliggende gedachte.
Zowel op het gehoor als via een muziek editor(audacity) is er duidelijk verschil waarneembaar tussen de Direct(front) kanalen links en rechts. Audio/visueel dus.
Dit heeft mede te maken met de onderlinge microfoon afstand, en of de orgelpijp c/cis staat.
Maar ook bij de pijpen die normaliter ergens in het midden zouden moeten staan blijft kanaal dominantie bestaan. Dus hoever dit in de ODF wordt vastgelegd weet ik niet.
Wel komt het er 98% op neer dat in de praktijk de kanaal dominantie per toets verschilt
Dus 1e toets links 2e toets rechts 3e toets links enz………
Wat heb ik nu gedaan:
- je mute tijdelijk alle kanalen behalve het DIRECT kanaal.
-Je gaat hier de dominatie instellen per kanaal dit is op het gehoor makkelijk te onderscheiden
Dus de zijde die dominant is daarheen zet je de stereoschuif ook geheel naartoe, nu hou je dus per register uitsluitend “schone”opnames over, de minder dominante kanalen zijn verdwenen omdat deze toch minder detail hebben dan de dominante.
Het resultaat is een pingpong effect wat je juist niet wilt horen, althans niet meer ping-pong effect dan standaard in de set zit.
de volgende stap is dat je het DIFFUUS kanaal aanzet en de kanaal dominantie juist omdraait t.o.v het Direct kanaal
zie plaatjes:
nu komt de clou
in het Difuus scherm zet jet volume helemaal dicht, activeer een register in mijn voorbeeld de Prestant.
dan ga je elke toets staccato indrukken, dit moet omdat HW4 niet realtime het volume kan laten horen, pas na opnieuw indrukken is het volume verschil hoorbaar vandaar de pompende beweging, het 2e voordeel is dat je de galm aanzet beter kan volgen, dus nu ga je per toets het Difuus volume zo verhogen dat je op een bepaald moment een goede zweving hoort en een kloppende galm verhouding.
nu heb je in je front dus een dominant Direct kanaal en een contra als DIFUUS
wat wonderwel heel mooi klinkt , meer diepte aan het geluidsbeeld, dit komt deels denk ik doordat je de minder dominante kanalen uitschakelt en zo ook de fase fouten wat minder dominant hoorbaar zijn.
als rear kan je dan nog kiezen om dominant 1 zijde DIFUUS en 1 zijde REAR te laten klinken
maar je kan het ook gewoon volledig rear houden
ook de transients zijn beter hoorbaar op deze manier
het is wel veel schuifjes werk, maar het resultaat is bij Midwolda erg mooi hoe e.e.a bij een andere set uitpakt weet ik nog niet.
maar ik wilde jullie deze aanpak niet onthouden
als je met de komende lange winter avonden je verveeld zou ik zeggen probeer het maar eens