Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 maart 2018 16:55

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Op 25 maart 2023 is versie 1.3 van CCC uitgekomen. In forumtopic viewtopic.php?p=50546#p50546 is deze release beschreven.
Onderstaande info is dus achterhaald.



Jos heeft ooit een keer een versie gemaakt met o.a. een 32' labiaal (nl. de Unterzatz 32" van de Brasov demo) en een 10 2/3 tongwerk, welke met het bestaande 16 voets tongwerk akoestisch een 32' maakt.

Met dank aan Jos hierbij de ODF van deze versie.

Wat is er nodig?
- een geïnstalleerde en werkende CCC in HW 4.2. Hier staan de benodigheden: viewtopic.php?f=6&t=1646.
- de demoversie van Brasov downloaden en installeren. De download URL is http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/brasov-free-demo-sample-set/. Alleen Pack no 1723 is nodig. De 2 andere bestanden mogen ook als je Brasov wilt proberen.
- de nieuwe CCC ODF (versie 1.2) downloaden en in HW installeren. Deze staat onder het plaatje van het registerpaneel. In HW wordt de installatie aangegeven als een re-install.
- na installatie komt er een bericht op het scherm "You have installed one or more organs. ... Would you like to select and load the organ now? Klik daar op NO. Anders worden de 2 nieuwe registers default (= op 16 bit) geladen.
- daarna het orgel laden d.m.v. via menu organ --> load organ, adjusting ... Nu kun je zelf deze 2 registers instellen op het bitformaat dat jij wenst.

CCC nieuw.jpg


Optioneel: nu je het orgel toch opnieuw laadt (het lange laden) en als je PC meer dan 24 GB RAM heeft, zet dan "Memory compression" op "uncompressed". Je kunt daarna de polyfonie voor dit orgel iets hoger zetten en het orgel laadt sneller als je gebruik maakt van een SSD.


Edit 1: aanpassing van de naam van de ODF t.b.v. Hauptwerk 5 (dit werkt ook in Hauptwerk 4)
Edit 2: op 25 maart 2023 is release 1.3 uitgekomen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 15

Geregistreerd: 24 nov 2016 14:51

Bericht 21 maart 2018 00:52

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Prachtig, hartelijk dank! Ik probeer het meteen uit!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 maart 2018 15:19

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Had deze uitbreiding een paar jaar geleden op verzoek gemaakt en daar had ik nog een testversie van. 6 extra registers: Soubasse 32, Flute 4, en Quinte Bombarde op pedaal; Quinte op GO, Cor Anglais 16 op Positif; Clairon op Recit. Verder Nasard ipv Quinte op Positif.

Veel dank aan Evert-Jan voor het checken van de testversie, het geschikt maken voor publicatie, en het plaatsen op dit forum, aangezien ik daar zelf even niet aan toe kwam.

Berichten: 15

Geregistreerd: 30 mei 2016 12:32

Bericht 20 sep 2018 11:38

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Mooie toevoegingen aan een set die ik al waardeerde om de fraaie set registers, en de klankkleur van allerlei combinaties. Maar ook de eenvoudige en zeer efficiënte user interface zou een voorbeeld voor andere ontwerpers kunnen zijn. Dank voor voor het vele werk en het beschikbaar stellen van het resultaat!

Ik heb nog een vraag:
In deze CCC blijken de Master Generals voorgedefinieerd te zijn.
Ik zou in een andere set de Master Reversibles willen voordefiniëren, zodat ze vast onderdeel van de orgeldefinitie zijn en niet per combinatieset hoeven te worden opgeslagen.
Is dat mogelijk?

Toelichting:
Niet-Franse orgels hebben geen standaard Anches. Daarom wil ik ze voorzien van virtuele Anches (reversibles) die via een knop kunnen worden geschakeld. Omdat de definitie van de Anches altijd hetzelfde is voor dit orgel wil ik ze liever op 1 centrale plek opslaan dan in al mijn combinatiesets bewaren.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 sep 2018 21:40

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Theo

In de CCC zijn geen Master generals voorgedefinieerd. Het enige wat gebeurd is dat de Anches in de ODF default aangezet zijn, zodat ook de tongwerken en hogere labiaalstemmen direct actief zijn.

Waarschijnlijk denk je in de zin "Ik zou in een andere set de Master Reversibles willen voordefiniëren..." met het woord "andere set" andere combinatie set.
Combinatie sets hebben de eigenschap dat als je de Master Reversibles eenmaal geprogrammeerd hebt, deze in elke volgende combinatie set zitten als je de set, waarin het zit, als uitgangspunt neemt, daar je nieuwe registraties in zet en dan opslaat onder een andere naam mbv menu Registration, Save as ...
De volgende keer laad je een eerst de combinatieset waar de bewuste Master Reversible in zit, maakt weer registratie en slaat deze weer onder een andere naam op.

Nog twee opmerkingen:
1)
alle Cavaillé-Coll orgels hebben anches, zelfs koororgels. Dit geldt ook bij leerlingen en bij opvolgers van hem zoals Mutin, enz.. Dit is dus typisch aan hen gerelateerd. En de composite sample set heeft dus ook Anches. Hier (http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/reg ... tic-music/) staat een duidelijk verhaal hoe ze bedoeld zijn te gebruiken (Engelstalig).
Duits romantisch muziek spelen op een Cavaillé-Coll orgel vraagt idd een andere aanpak.

2)
In één combinatie set zitten alle aangebracht instellingen die op dat moment actief zijn en worden in 1 bestand opgeslagen op de disk/SSD. Dus de Setzer, Master Generals, Scoped & Revesible combinations en Crescendo. Kortom, alles wat op het grote registratie paneel staan.

Berichten: 15

Geregistreerd: 30 mei 2016 12:32

Bericht 20 sep 2018 22:12

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Dank je wel voor je antwoord, Evert-Jan! Grappig hoe ieder antwoord op dit forum nieuwe informatie oplevert!

Waarschijnlijk heb ik mijn vraag niet voldoende helder gesteld, daarom nog een poging:
- Met "andere sets" bedoelde ik: ander sample sets, bijvoorbeeld: Rotterdam. Daarop zitten geen Anches, maar die wil ik daar wel virtueel toevoegen.

- Ik heb al allerlei combinatiesets gemaakt voor mijn (niet-CC) orgels en vind het nogal een klus om ze opnieuw te maken, gebaseerd op een template met daarin de Anches reversibles. Daarom zoek ik naar een methode om de combinatiesets niet opnieuw te maken, maar de orgeldefinitie standaard te voorzien van die (Master) reversibles.

Ik ben benieuwd of zoiets eenvoudig kan, maar ik heb het nog niet gevonden ;-)

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 sep 2018 22:32

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Eenmaal Anches programmeren en dan in alle orgels gebruiken is niet mogelijk.
Orgels hebben immers allemaal verschillende disposities. De MIDI codes voor een register is dus ook verschillend. Een Trompet 8' op het hoofdwerk in R'dam heeft een andere code dan de Trompet 8' GO op Caen.
Er is niets gemeenschappelijk tussen de orgels dan alleen de audioconfiguratie en de instellingen, gemaakt via General Preferences

Een ODF standaard voorzien van Anches kan. Maar bedenk wel, dat jij zelf aan de bak moet om dat te maken (ODF kennis). Ook moeten er een knop op het scherm daarvoor komen: uit en aanzetten van Anches. En welke registers moeten er dan onder de anches van een bepaald klavier vallen? Dat moet ook ergens gedefinieerd worden. Of je legt dit ook hardcoded vast in de ODF.
Een ook hiervoor geldt: je moet dit voor ELK orgel doen.

Maar de vraag is: is het functioneel op elk orgel?
Op een Frans barok orgel of een Schnitger orgel speel je barok muziek. Daar kun je geen Anches gebruiken: een Preludium en Fuga van Bach waar je ineens de tongwerken en hogere labiaal pijpen aan- of uit moet zetten.

Berichten: 15

Geregistreerd: 30 mei 2016 12:32

Bericht 20 sep 2018 22:55

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Uiteraard gaat het om de sample sets waarop ook Frans romantische muziek kan worden gespeeld (met enige moeite wellicht, zelfs Hayo Boerema heeft dat op 'zijn' orgel gedaan).

Ik denk dat ik al heel ver ben:
- ik gebruik Lemur op mijn iPad om registratietools (knoppen, schuifregelaars, etc.) te maken.
- deze knoppen zijn gelinkt aan de bestaande knoppen in de sample set. Bijv.: de Anches Rec knop aan Reversible F1. Het orgel onthoudt zelf welke knop en welk Midi channel daarvoor gebruikt moeten worden.
- de reversibles worden geladen met de registers die ik bij die Anches groep wil onderbrengen. Mijn persoonlijke smaak, per orgel zo goed mogelijk bepaald.

Het resultaat:
- mijn iPad heeft één generieke interface voor typische CC-tools, te gebuiken op alle 'Franse' sample sets.
- de orgels waar ik de reversibles voor heb geladen (allemaal bijv. Anches Rec op Reversible F1, maar per orgel dus verschillend vanwege andere registers) 'luisteren' op dezelfde manier naar mijn iPad (immers: zelfde Midi channel, zelfde knop).

Zoals je ziet draait het dus per orgel om die Reversible groep, die ik nu achteraf 'eenvoudig' wil kunnen gebruiken in mijn al lang bestaande combinatiesets.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 sep 2018 16:46

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Idd ben je al een heel eind. Maar het laatste stukje 'anches aan/uitzetten' blijft de blokkerende factor. Daarvoor moet je ODF van het betreffende orgel aanpassen.
Of er moet voldoende intelligentie in Lemur zitten, dat je dat daar kunt doen.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 okt 2018 16:02

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Ik ben zeer benieuwd of er al geluids demo opnamen zijn van deze set. Ben wel benieuwd. Zelf heb ik Domkerk Utrecht en Dudelange, met daarnaast nog Great Romantic organ en Friesach 2000. Mogelijk verwijder ik Friesach om plaats te maken voor deze set. Maar wil ik eerst luisteren hoe die klinkt. Hoe is de akoestiek van de verschillende demo sample set gelijk getrokken? En hoe wet/dry is het uiteindelijke resultaat?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 okt 2018 22:09

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

De akoestiek is die van de Laurenskerk, Rotterdam en St. Etienne te Caen. Het is een wet set; geen surround dus (de demo van Caen is nl. niet surround).

Maar download e.e.a. en installeer het. Zo kun je zelf een oordeel vormen.
Bevalt het niet, dan verwijder je weer alles. Het kost je niets dan alleen tijd.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 15 dec 2018 16:24

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Beste mensen

ik ben bezig om een nieuw Hauptwerk systeem te bouwen.

graag wil ik dit set in de free Hauptwerk installeren. alleen werkt de download link niet meer :( wie weet raad..

Rotterdam DEMO sample set (surround) de rest heb ik gedownload.

ook heb de de versie hauptwerk 4.2 geloof ik.. gaat dat ook werken met dit geweldige orgel :roll:

alvast hartelijk bedankt

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2018 16:35

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

De Rotterdam demoversie kan gewoon gedownload worden.
Onderaan op deze pagina (http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/rot ... t-surround) staan 3 links, die alle 3 werken (Demo package 1, 2 en 3). Deze moet je dus alle 3 downloaden.


Het CCC orgel gaat alleen niet in HW free werken omdat het daarvoor veel te groot is. De max. grootte van het orgel kan in de HW free versie 1,5 GB zijn.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 15 dec 2018 19:48

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Bedankt. heb het nu via internet explore geprobeerd en nu doen ze het.. bedankt :)

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 15 dec 2018 20:14

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

ow ik dacht dat dat wel kon. :(

Geheugenverbruik (bij benadering):
L/R component in mono, 20-bitsresolutie, multiple loops, multiple releases: 9.6 GB
L/R component in mono, 16-bitsresolutie, multiple loops, multiple releases: 5.5 GB
L/R component in mono, 14-bitsresolutie, single loops, single releases: 2.5 GB
L/R component in mono, 14-bitsresolutie, single loops, single releases, truncation: short decay: 1.4 GB


zie pagina 1. of zie ik dat verkeerd. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 15

Geregistreerd: 24 nov 2016 14:51

Bericht 27 aug 2020 22:12

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Ik probeer momenteel versie 5 van Hauptwerk uit, maar krijg deze sampleset niet geïnstalleerd. Ik kies voor 'Install organ' in het menu, selecteer de Composite Cavaillé-Coll (de benodigde demo's zijn al geïnstalleerd), maar het scherm 'Component Installation Actions' is leeg, dus ik kan het orgel niet installeren. Als ik daar dan op OK of Cancel druk, krijg ik nog de melding dat'ie de Temporary Files niet kan installeren.
Het installeren van de demo-orgels lukte zonder problemen, enkel deze CCC lukt niet. Heeft iemand een oplossing hiervoor? Alvast bedankt!

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 aug 2020 23:30

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

In HW5 mag een bestandsnaam alleen maar de basis ASCII tekens (dus 7 bits ASCII) hebben.
Cavaillé-Coll composite.Organ_Hauptwerk_xml wordt dus geweigerd.
Ik heb er even Cavaille-Coll composite.Organ_Hauptwerk_xml van gemaakt.
Niet getest, want als de set in HW4 geïnstalleerd is, vindt er geen blokkade plaats.
Probeer het maar en geef even een terugmelding.

Het originele bericht is aangepast.
Avatar gebruiker

Berichten: 15

Geregistreerd: 24 nov 2016 14:51

Bericht 28 aug 2020 00:16

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Bedankt voor je bericht. Je was me net voor. Ik heb het kunnen oplossen door het rar-bestand zelf uit te pakken en het xml-bestand (zonder de naam te wijzigen) manueel in de map met Organ Definitions te slepen. 'k Heb nog niet gespeeld (er slapen al kinderen hiernaast), maar het orgel wordt probleemloos geladen.

Evert-Jan schreef:In HW5 mag een bestandsnaam alleen maar de basis ASCII tekens (dus 7 bits ASCII) hebben.
Cavaillé-Coll composite.Organ_Hauptwerk_xml wordt dus geweigerd.
Ik heb er even Cavaille-Coll composite.Organ_Hauptwerk_xml van gemaakt.
Niet getest, want als de set in HW4 geïnstalleerd is, vindt er geen blokkade plaats.
Probeer het maar en geef even een terugmelding. Dan pas ik het originele bericht ook aan.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 aug 2020 11:26

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Ja, zo kan het ook. Alleen de installer doet blijkbaar de check op 7 bits ASCII.
Vandaar dat het bij mij gewoon werkt in HW5 (ik had het in het HW4 tijdperk geïnstalleerd)

Ik heb de ODF in het eerste en bovenstaande bericht vervangen.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 28 aug 2020 23:47

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Evert-Jan schreef:De akoestiek is die van de Laurenskerk, Rotterdam en St. Etienne te Caen. Het is een wet set; geen surround dus (de demo van Caen is nl. niet surround).

Maar download e.e.a. en installeer het. Zo kun je zelf een oordeel vormen.
Bevalt het niet, dan verwijder je weer alles. Het kost je niets dan alleen tijd.


Tijden veranderen. Ik had al Caen volledig, Heb met korting vanwege HW 5introductie ND Metz gekocht en nu een mix van de twee orgels met de demo set van Dom Bedos tot imitatie van St. Ouen.

Dat klinkt wel: https://www.youtube.com/watch?v=2xQXocFYYpw&t=38s (volle werk)

en zacht: https://youtu.be/jlpvhK2w-mw
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 8

Geregistreerd: 27 jan 2020 15:34

Bericht 15 sep 2021 13:43

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Besten,

Kan iemand mij helpen?
In HW 5 heb ik de diverse demo-sets gedownload en geinstalleerd (werken).
Echter, bij hij installeren / laden van bestand CCCv1,2.HauptwerkOrgan.rar krijg ik steeds een foutmelding:
Foutmelding 0053.PNG


Het lijkt mij dat er wellicht iets in de verwijzingen in het .rar bestand niet goed zit, mogelijk door updates van de demo-bestanden. Maar mogelijk zit ik er ook helemaal naast.
Heeft iemand een suggestie hoe dit op te lossen?

Bij voorbaat dank!!

Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 sep 2021 14:50

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Jan

De foutmelding betekent dat een bestand niet gevonden kan worden; in dit geval uit de sample set van Caen demo.

De Composite Cavaillé-Coll set werkt niet met de actuele versie 2.66 van Caen Demo. Dat komt omdat de audiobestanden in andere mappen staan. De structuur is anders geworden in de nieuwe Caen versie. CCC is gebaseerd op Caen V2.5 demo.
Je zit er dus niet naast met je gedachten.

Ik stuur je een PM.

Berichten: 8

Geregistreerd: 27 jan 2020 15:34

Bericht 15 sep 2021 16:52

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Ha Evert- Jan,

Wat een snelle en accurate hulp!
Geladen en geinstalleerd; de eerste tonen hebben geklonken...
DANK!

Jan

Berichten: 1

Geregistreerd: 10 maart 2023 21:47

Bericht 24 maart 2023 18:10

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Ik heb geprobeerd deze composiet te laden en krijg alleen een foutmelding omdat sommige voorbeeldbestanden momenteel niet in dezelfde mappen staan ... Ik ben erg geïnteresseerd in deze composiet, is er een mogelijkheid van een update? Heel hartelijk bedankt

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 maart 2023 22:45

Re: Gratis: Composite Cavaillé-Coll (58/III+P)

Als je dezelfde fout krijgt als in het plaatje dat 4 berichten terug staat: de Composite Cavaillé-Coll werkt niet met de nieuwste demo versie van Caen. De CCC zou eigenlijk aangepast moeten worden.
Tot die tijd moet je de oude Caen versie downloaden: http://www.sonusparadisi.cz/demo/CaenDE ... ptwerk.rar
Geen garantie dat dit bestand beschikbaar blijft. Het is iets dat Jiri Zurek met de nieuwste Caen versie vergeten is te verwijderen van de webserver.

Deze oude Caen demoversie moet je eerst installeren en dan CCC opnieuw laden (het lange laden)
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com