Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 okt 2018 16:42

DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

SORRY DIT IS IN ENGELS, MAAR LEES HET HIER:

[url]forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=17105
[url]
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 02 okt 2018 16:43

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2018 19:01

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Zoals de AA-kerk op de Johannus-site klinkt, kan ik niet echt een bedreiging noemen. :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 okt 2018 21:04

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Jaap380 schreef:Zoals de AA-kerk op de Johannus-site klinkt, kan ik niet echt een bedreiging noemen. :lol:


Vele kennen het Aa-kerk orgel niet. Ik wel. Door en door.
Ik had er wekelijks les op voor vele jaren en studeerde/oefende er ook op, tenminste 2-3x per week. Was ook een programma uitdeler voor de wekelijkse zaterdag avond concerten en heb het orgel dus ook flink kunnen horen "van beneden." Ik heb er ook meerdere CDs van.

Voor de kenner is het wellicht geen bedreging, omdat Johannus' aanpak zo slecht uit de bus is gekomen.
Maar velen, die het orgel niet echt kennen, maar toch wel weten dat het een beroemd orgel is (of zo verteld worden), kunnen gemakkelijk gefopt en bedrogen worden, vooral in het buitenland, zoals Acrika, China, e.d.

De Johannnus versie klinkt beslist niet 100% authentiek, en er is nog dat stofzuiger effect.

De bedreiging is tevens en vooral dat bepaalde orgels, die wij zeer graag voor Hauptwerk zouden zien, op deze manier van ons weggepikt zijn. Kunnen wij alsnog een voet in die deuren krijgen???

Niet zozeer het behaalde klankresultaat, dat m.i. bij Johannus veel zal verbeteren, maar het feit dat ze orgels van Hauptwerk wegpikken. Bv. het Schnitger orgel van Norden, dat ik heel graag gesampeld zou zien voor HW is op deze manier ook weggepikt. Ik vind deze ontwikkeling vreselijk en angstig voor de toekomst van HW. Moet HW uitiendelijk dan de kruimen van de tafel krijgen?

HW is gewoonweg better. De kwestie is: voor lang kan HW beter blijven? Zal Johannus ons inhalen en voorbij gaan?????
Sterft HW een langzame dood?

Dit is een heel ernstige situatie, die men niet licht moet nemen of op het laatste nippertje meot addressen. Dan zal het TE LAAT zijn.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 okt 2018 21:12

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

ik hoop dat je er finaal naast zit Adri, toch heb ik een beetje hetzelfde onderbuik gevoel………...
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2018 21:21

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Al sterft HW een stille dood, we hebben toch genoeg mooie klanken op onze harde schijf staan om er een vrolijke boel van te maken?
Er zijn inmiddels genoeg mooie samplesets om een leven lang met veel plezier te kunnen spelen?
Wat we nu hebben, pakken ze ons niet meer af toch?
Ik reken mij tot het handjevol gelukkigen die op HW kan spelen. We zullen de geschiedenis ingaan als een stelletje domme knutselaars, die toch omgeven waren door de mooiste klanken die in dit tijdperk in de huiskamer haalbaar waren. ;)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 02 okt 2018 21:53

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

DE BEDREIGING VAN JOHANNUS
??

Ik denk toch dat de bedreiging niet bij Johannus vandaan komt !
Eerder is HW (of GO) een bedreiging voor Johannus. :D

Johannus Orgelbouw doet zijn best om goed klinkende en goed spelende instrumenten te maken. En dat lukt ze aardig. Ik zie nu een ontwikkeling dat ze met voordelig geprijsde 3-klaviers Opus modellen een stukje markt proberen terug te veroveren. Hun Live modellen zijn te prijzig en niet goed-klinkend genoeg om de (betere) HW samples (+ betere audio) te evenaren. Kwalitatief heeft Johannus goed materiaal in handen, maar het is het "net niet". Zo kijk ik er tegen aan.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 okt 2018 22:20

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Jaap380 schreef:Al sterft HW een stille dood, we hebben toch genoeg mooie klanken op onze harde schijf staan om er een vrolijke boel van te maken?
Er zijn inmiddels genoeg mooie samplesets om een leven lang met veel plezier te kunnen spelen?
Wat we nu hebben, pakken ze ons niet meer af toch?
Ik reken mij tot het handjevol gelukkigen die op HW kan spelen. We zullen de geschiedenis ingaan als een stelletje domme knutselaars, die toch omgeven waren door de mooiste klanken die in dit tijdperk in de huiskamer haalbaar waren. ;)


Het spijt me, sorry, total oneens met je; ik vind dit een slappe fatalistische houding. Domme kuntselaars? Helemaal niet.
Geen toekomst?

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 okt 2018 22:23

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Marius55 schreef:
DE BEDREIGING VAN JOHANNUS
??

Ik denk toch dat de bedreiging niet bij Johannus vandaan komt !
Eerder is HW (of GO) een bedreiging voor Johannus. :D

Johannus Orgelbouw doet zijn best om goed klinkende en goed spelende instrumenten te maken. En dat lukt ze aardig. Ik zie nu een ontwikkeling dat ze met voordelig geprijsde 3-klaviers Opus modellen een stukje markt proberen terug te veroveren. Hun Live modellen zijn te prijzig en niet goed-klinkend genoeg om de (betere) HW samples (+ betere audio) te evenaren. Kwalitatief heeft Johannus goed materiaal in handen, maar het is het "net niet". Zo kijk ik er tegen aan.


Hopelijk heb je gelijk, maar kunnen we nu nog de voet in de A-kerk of Norden krijgen???

Utrecht Domkerk heeft zowel Johannus als HW ingelaten. Hopelijk kan dat als voorbeeld dienen om bv. Aa-kerk/Norden e.d. te overtuigen


G.O.? Wie gebruikt dat? Velen? In Frankrijk vooral? In NL? Ook heel slechte sample sets. Ik weet hier helaas niks van.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 02 okt 2018 23:09

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

G.O.? Wie gebruikt dat? Velen? In Frankrijk vooral? In NL?
Ook heel slechte sample sets. Ik weet hier helaas niks van.


Adri, als je er niks van weet, moet je er ook niet over oordelen. Er zijn gelukkig voor GO ook heel goede sample sets !
ik speel niet anders en met VEEL genoegen ! :D
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 okt 2018 08:02

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Marius55 schreef:
G.O.? Wie gebruikt dat? Velen? In Frankrijk vooral? In NL?
Ook heel slechte sample sets. Ik weet hier helaas niks van.


Adri, als je er niks van weet, moet je er ook niet over oordelen. Er zijn gelukkig voor GO ook heel goede sample sets !
ik speel niet anders en met VEEL genoegen ! :D


Ik heb GO vroeger geprobeerd en eerlijk gezegd vond het maar niks. Veel verouderde sample sets die echt niet zo goed (meer) zijn.

Heb jij tevens HW en hoe oordeel je het verschil met GO?

Piotr Grabowski is de enigste die zijn orgels gratis uitgeeft voor GO.

Alhoewel Sonus Paradisi orgels thans beschikbaar zijn in GO format, weet ik niet wie deze sets beschikbaar maakt in GO format. Op SP's website zie je dit niet.

Er zijn zoveel meer HW sample set "merken" beschikbaar in enkel en alleen HW format:
Milan Audio
Organ Art Media
Sygsoft
Sonus Paradisi
Pipeloops
Forestpipes
Prospectum
Voxus Organs
Lavender Audio
SilverOctopus
AVO (Augustine)
Inspired Acosutics
Dirk's Organ
OrgansEtcetera
Eveningsong
Jeux Dorgues

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 okt 2018 11:21

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Pipeloops heeft het Führer orgel in Riddagshausen voor GO beschikbaar: http://www.pipeloops.com//product_info. ... ucts_id=45
Verder zijn alleen demoversies van Sonus Paradisi in GO formaat beschikbaar. Die worden door derden gemaakt en waren vroeger o.a. hier beschikbaar: https://mps-orgelseite.de/. Maar ik zie dat alles nu verwijderd is. In het GO topic (viewtopic.php?f=9&t=890) staat een overzicht.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 okt 2018 13:15

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Toch is de bedreiging actueel, laten we als HW liefhebbers niet de ogen sluiten.

Vraag je aan een organist wat hij liever bespeeld thuis , HW of Joh live, zal het antwoord wel enigszins voorspelbaar zijn.

Maar met die afweging loop je uit eindelijk vast, een formule kan niet blijven bestaan met alleen uitbrengen van samplesets

Ik probeer nu een beeld te schetsen zoals een outsider of meer commercieel gerichte partij mogelijk een afweging maakt.



Stel ik ben beheerder van een schitterend monumentaal orgel op een goede dag krijg ik een aanvraag van 2 partijen die het orgel willen opnemen, resp. Johannus en een HW producent.

Nu omdat ik geheel blanco de beide aanvragen wil toetsen ga ik eens wat onderzoek doen naar beide partijen

Het 1e bedrijf wat ik doorlicht is Johannus, hier komt naar voren een solide betrouwbaar bedrijf met een goede marketing, pr, enz.
het product wat ze maken is inorde , er zit nog steeds een kleine groei en ontwikkeling in het bedrijf.
Je kan dus stellen een betrouwbare partner.


Het 2e bedrijf is HW je komt hier uit bij de makers/ eigenaars van HW de software, direct is hier de zwakke schakel zichtbaar, het is geen eindproduct maar een onderdeel.
De software is inorde, maar daarna valt het uiteen in vele variabelen . Als de outsider ook nog per ongeluk op het HW forum beland, zal de moed hem in de schoenen zinken.
Een forum wat boordevol staat met computer problemen, audio problemen, samplesets die te droog of te nat zijn enz ;)
Gezeur over prijzen enz.........
Als diezelfde partij ook nog per ongeluk verzeild raakt op een intonatie site die volhoud dat elke set out the box zonder intonatie niet goed thuis speelbaar is, zal dit niet uitmonden in een positieve doorslag.
Puur zakelijk gezien valt HW direct af, omdat dit het label amateuristisch gerommel niet kan ontstijgen.


Je moet dan echt een paar lagen dieper duiken om tussen de HW aansluit en pc problemen de schoonheid van het product te ervaren.


Je kan wel volhouden dat HW superieur is, maar gezien de ontwikkeling bij de andere partij is dat nog maar de vraag.....
Want laten we eerlijk zijn er wordt heel wat geknoeid in de HW wereld, wellicht is dat voor een tevreden gebruiker totaal niet relevant , maar zet je dit weg in een breder perspectief is het vaak tenenkrommend .


Als je als beheerder van het monumentale orgel ook nog het risco loopt , dat ooit " jouw "
orgel nog eens verminkt door een paar speakertjes terug gebracht wordt in een kerk.
Dan is de houdbaarheids datum verstreken.


Doordat HW erg laag drempelig is , zijn verminkingen van het product ook aanwezig.
Hier ondervinden bedrijven die wel turnkey HW verkopen veel hinder van, deze bedrijven krijgen niet de kans om echt te groeien, terwijl juist deze bedrijven wel het gevecht zouden kunnen aangaan met bv. een Johannus, als er niet de amateuristische achterhoede zou zijn, die Johannus niet heeft.

dus als wij HW spelers thuis denken dat "ons" product superieur is, dan vrees ik dat dit niet strookt met de echte wereld. Het is puur een kwestie van tijd, een bedrijf met een duidelijke strategie en visie, zal uit eindelijk de amateur treffen die nog steeds zijn audio speakertjes verkeerd om aansluit thuis. Die moeite heeft met de pc kant.
Of voor de gein een speaker in een kerk tussen de orgelpijpen zet.

Is het echt ondenkbaar dat herr Milan toch nog een keer met marktleider Johannus om tafel gaat zitten?
Natuurlijk kan je volhouden dat je nu al wat moois hebt , en niemand pakt het je af...... Maar wat als Milan geen licenties meer aan particulieren verkoopt?, en een Johannus nog 1 inhaalslag doet?
Want laten we eerlijk zijn onderaan de streep is het geen prestant klank , maar gewoon keiharde dollars.




P.s. Hoop dat dit niet te negatief overkomt, het is meer een soort wakeup
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 okt 2018 13:43

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Jan Wim schreef:P.s. Hoop dat dit niet te negatief overkomt, het is meer een soort wakeup


je zegt een heleboel dingen die waar zijn en ik geef je ook gelijk, maar wat kan de gemiddelde HW-gebruiker hier mee/aan doen?

...en ja, ik sluit mijn speakertjes wel eens verkeerd om en ik zit soms te knoeien met de PC-kant :lol:
Maar dat vind ik ook wel leuk. Daar leren we van.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 okt 2018 13:57

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Hoi Jan Wim

Op delen kan ik mij hier wel in vinden aan de andere kant is Hauptwerk ook geen onbekende meer dus ik denk dat heel veel organisten en kerkbesturen het wel kennen en er al op gespeeld hebben.
Het lijkt me sterk dat als je bij een kerk aanklopt dat ze nog nooit gehoord hebben over Hauptwerk en de superieure klank.
Ook als je dan als organist/kerkbestuur de fora leest, dan lees je ook wel het enthousiasme van de gebruikers er door heen.
Als je dan ook nog eens op Contre bombarde terecht komt met al die mooie Hauptwerk stukken, gespeeld door niet de minste en soms ook nog heel bekende organisten dan kijk je er wellicht toch weer anders tegen aan.

Ook is Johannus geen groot opnemer van sample sets, ze kunnen nooit zoveel orgels sampelen als de Hauptwerk sampleset producers, ik denk dat heel veel kerken met mooie orgels nooit benaderd zullen worden door Johannus maar wel bijv. door Jiri en anderen.

Ik ben bang dat de grootste factor inderdaad de financiële vergoeding is die de doorslag zal geven en dan zou johannus er wel eens met de buit vandoor kunnen gaan.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 okt 2018 15:01

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Jan Wim schreef:Toch is de bedreiging actueel, laten we als HW liefhebbers niet de ogen sluiten.

Vraag je aan een organist wat hij liever bespeeld thuis , HW of Joh live, zal het antwoord wel enigszins voorspelbaar zijn.

Maar met die afweging loop je uit eindelijk vast, een formule kan niet blijven bestaan met alleen uitbrengen van samplesets

Ik probeer nu een beeld te schetsen zoals een outsider of meer commercieel gerichte partij mogelijk een afweging maakt.



Stel ik ben beheerder van een schitterend monumentaal orgel op een goede dag krijg ik een aanvraag van 2 partijen die het orgel willen opnemen, resp. Johannus en een HW producent.

Nu omdat ik geheel blanco de beide aanvragen wil toetsen ga ik eens wat onderzoek doen naar beide partijen

Het 1e bedrijf wat ik doorlicht is Johannus, hier komt naar voren een solide betrouwbaar bedrijf met een goede marketing, pr, enz.
het product wat ze maken is inorde , er zit nog steeds een kleine groei en ontwikkeling in het bedrijf.
Je kan dus stellen een betrouwbare partner.


Het 2e bedrijf is HW je komt hier uit bij de makers/ eigenaars van HW de software, direct is hier de zwakke schakel zichtbaar, het is geen eindproduct maar een onderdeel.
De software is inorde, maar daarna valt het uiteen in vele variabelen . Als de outsider ook nog per ongeluk op het HW forum beland, zal de moed hem in de schoenen zinken.
Een forum wat boordevol staat met computer problemen, audio problemen, samplesets die te droog of te nat zijn enz ;)
Gezeur over prijzen enz.........
Als diezelfde partij ook nog per ongeluk verzeild raakt op een intonatie site die volhoud dat elke set out the box zonder intonatie niet goed thuis speelbaar is, zal dit niet uitmonden in een positieve doorslag.
Puur zakelijk gezien valt HW direct af, omdat dit het label amateuristisch gerommel niet kan ontstijgen.


Je moet dan echt een paar lagen dieper duiken om tussen de HW aansluit en pc problemen de schoonheid van het product te ervaren.


Je kan wel volhouden dat HW superieur is, maar gezien de ontwikkeling bij de andere partij is dat nog maar de vraag.....
Want laten we eerlijk zijn er wordt heel wat geknoeid in de HW wereld, wellicht is dat voor een tevreden gebruiker totaal niet relevant , maar zet je dit weg in een breder perspectief is het vaak tenenkrommend .


Als je als beheerder van het monumentale orgel ook nog het risco loopt , dat ooit " jouw "
orgel nog eens verminkt door een paar speakertjes terug gebracht wordt in een kerk.
Dan is de houdbaarheids datum verstreken.


Doordat HW erg laag drempelig is , zijn verminkingen van het product ook aanwezig.
Hier ondervinden bedrijven die wel turnkey HW verkopen veel hinder van, deze bedrijven krijgen niet de kans om echt te groeien, terwijl juist deze bedrijven wel het gevecht zouden kunnen aangaan met bv. een Johannus, als er niet de amateuristische achterhoede zou zijn, die Johannus niet heeft.

dus als wij HW spelers thuis denken dat "ons" product superieur is, dan vrees ik dat dit niet strookt met de echte wereld. Het is puur een kwestie van tijd, een bedrijf met een duidelijke strategie en visie, zal uit eindelijk de amateur treffen die nog steeds zijn audio speakertjes verkeerd om aansluit thuis. Die moeite heeft met de pc kant.
Of voor de gein een speaker in een kerk tussen de orgelpijpen zet.

Is het echt ondenkbaar dat herr Milan toch nog een keer met marktleider Johannus om tafel gaat zitten?
Natuurlijk kan je volhouden dat je nu al wat moois hebt , en niemand pakt het je af...... Maar wat als Milan geen licenties meer aan particulieren verkoopt?, en een Johannus nog 1 inhaalslag doet?
Want laten we eerlijk zijn onderaan de streep is het geen prestant klank , maar gewoon keiharde dollars.




P.s. Hoop dat dit niet te negatief overkomt, het is meer een soort wakeup


Je hebt mijn waarschuwings spijker met goede, andere woorden precies op de kop getikt! Bedankt!
Dit is wellicht de reden dat bv. de Aa-Kerk en Norden, en Freiberg, e.d. Johannus aan boord hebben gelaten.

Johannus heeft ook direkt de licentie om alle gesmaplede orgels ook in kerken in goede staat, met de perfekte setup in alle details, te kunnen laten afspelen, hetgeen bv. Organ Art Media en anderen niet kunnen laten doen vanwege licentie beperkingen.

Volgens mij is mijn alarm bel juist en bepaalde niet van slag. Als Johannus HW technologie kon incopoeren, zou dat een hele niewue werled voor z eopenmaken, zolnag als de "amateurische"kant van Hw zijn onafhankelijke voortgang heeft.

Bv. Leica, Panasonic en Sigma hebben nu een sakenwerking rond de L-mount voor digitale kameras, maar ieder bedrijf ontwikkelt zijn eigen akmeras en lensen en andere produkten, zoals nu al het geval is emt de Micro 4/5 mount, met Leica, Panasonic en Olympus.

Een samenwerking, niet een versmelting.
Johannus heeft thans wel het nadeel het wiel a.h.w. opnieuw te moeten iutvinden.
Hier is HW wel een behoorlijke stap vooruit.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 okt 2018 15:44

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Uiteraard is mijn bijdrage serieus bedoeld , maar wel met een dikke aanzet, om toch duidelijk te maken dat ogen sluiten niet realistisch is.

Bedenk wel dat Johannus met 1 bepaalde lijn naast hun vele opus orgels , toch een antwoord hebben gegeven aan HW.
Natuurlijk is het nog niet the same als HW, maar toch , nog 1x een update en het is ok.
Alles is aanwezig de kennis, de techniek, de middelen, enz.
Het is gewoon tijd kopen, trouwe Johannus sound lovers alvast een beetje ombuigen met de huidige Live sound,en Viola .

Reken maar dat Johannus niet zomaar iets doet waar geen doordacht plan of opbrengst achter zit.
Alleen de stap in 1 keer zou te groot zijn om vanuit een bepaald geluidsconcept 360graden te draaien.


Bedenk maar dat de Johannus mannen gedegen onderzoek hebben gedaan naar hoe HW klinkt enz. Als je jezelf inbeeld dat de Live het maximale is wat Johannus kan presteren, dan onderschat je gruwelijk de kennis van de tegenpartij.

Nee het is meer kwestie van tijd........... Maar tot die tijd hebben we HW ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 63

Geregistreerd: 06 maart 2013 20:24

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 okt 2018 16:34

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Het helpt, zoals al even zijdelings aangehaald, wel erg mee dat steeds meer prof organisten HW ontdekken en steunen en de Johannus klank niet (meer) omarmen.
Ik denk dat Johannus met name in de hybride wereld een mooie slag aan het slaan is, hier heb ik mooie oplossingen gehoord. De particuliere orgels vind ik echt oer lelijk qua klank, echt elektronische toonopwekking...

Dus als we kunnen afspreken: HW voor de particulier en Johannus alleen zakelijk/kerk/hybride? :lol: :lol:

Gr. Marien

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 04 okt 2018 18:56

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Ik denk dat hier ook meespeelt hoe beheerders van monumentale orgels tegen hun orgel aankijken. Zien ze het als gemeenschapsbezit of als hun eigen bezit?

In het eerste geval zullen ze eerder open staan voor HW, waar een hele community achter zit, zowel qua gebruikers als qua producenten en waarbij er veel meer vrijheid is in hoe het uiteindelijke product gebruikt gaat worden en door wie. In het laatste geval zullen ze wellicht eerder voor Johannus kiezen, omdat ze dan met te maken hebben met 1 partij met wie ze duidelijke en overzichtelijke afspraken kunnen maken en die bovendien flink in de buidel kan tasten.

Bovendien: in het eerste geval zal men juist graag willen dat hun orgel zo natuurgetrouw mogelijk wordt weergegeven (zo deel je het immers met anderen) en in het tweede geval misschien juist wel niet (en omdat men het echte orgel juist liever niet wil delen).
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 04 okt 2018 22:09

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Ik lees met interesse mee, maar eerlijk gezegd snap ik het probleem niet helemaal.

Want laten we eerlijk zijn onderaan de streep is het geen prestant klank , maar gewoon keiharde dollars.

Ongetwijfeld. Maar vanuit dit gezichtspunt doorgeredeneerd (dus: wat levert het meeste geld op), zou een kerkbeheerder ook kunnen besluiten dat hun orgel door zowel Johannus als HW opgenomen mag worden. Levert meer op voor de beheerder. In feite zou je verwachten dat een beheerder die zjn orgel laat opnemen graag zowel Johannus als HW in huis haalt.

Tenzij de meest kapitaalkrachtige partij het alleenrecht koopt voor zoveel geld, dat dit lucratiever is voor de beheerder dan met beide partijen in zee te gaan. Dan krijg je misschien alsnog het punt van adri:
Moet HW uitiendelijk dan de kruimen van de tafel krijgen?
Bedenk dan ten eerste, ook kruimels kunnen lekker zijn. Ten tweede, HW heeft al echt belangrijke en bekende toporgels in de aanbieding. En ten derde, ik geloof niet dat Johannus uiteindelijk alle mooie/belangrijke orgels voor HW wegkaapt. Er zullen altijd orgels overblijven die evenzeer de moeite waard zijn. Er is zoveel moois op orgelgebied....

Ook overigens ontgaat me het probleem een beetje. Want als de klankkwaliteit van HW superieur is verkoopt het zichzelf, toch? En gesteld dát dit gebeurd:
Zal Johannus ons inhalen en voorbij gaan?????
Niks aan de hand. We willen allemaal de beste klankkwaliteit en dan maakt het niks uit welk etiket er op zit, HW of Johannus of wat ook. Als het maar goed klinkt.

Kortom, is dit niet een storm in een glas water?

Mvg O.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 okt 2018 10:48

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Ook overigens ontgaat me het probleem een beetje. Want als de klankkwaliteit van HW superieur is verkoopt het zichzelf, toch? En gesteld dát dit gebeurd:
Zal Johannus ons inhalen en voorbij gaan?????

Niks aan de hand. We willen allemaal de beste klankkwaliteit en dan maakt het niks uit welk etiket er op zit, HW of Johannus of wat ook. Als het maar goed klinkt.

Kortom, is dit niet een storm in een glas water?




Het probleem zit in het ontwikkelpad c.q bedrijfs strategie.

Nu nog is HW superieur om het zo maar even te zeggen, kom ik vanavond thuis en slinger mijn HW orgel aan , dan is het echt genieten........
Maar blijf ik , en een ieder alleen maar naar zijn eigen setup staren en luisteren...... Dan is dat echt korte termijn denken.Er moet meer slagkracht komen vanuit de HW hoek.
Vandaar dat ik HW een beetje overdreven heb aangeduid als amateuristisch , want draai het eens om .....een Live met minder realistische papieren krijgt eerder en vaker toegang tot orgels dan HW om die op te nemen, terwijl Johannus helemaal nog niet zo actief in de live sampling bezig is.
Stel dat ze zich wel volledig op deze markt storten?
Zonder details te geven weet ik dat recentelijk zowel Johannus als HW een orgel wilde sample, de keuze valt op Johannus .HW krijgt dan niet eens toegang / mogelijkheid om het voor zijn eigen doelgroep op te nemen.
Dat baart mij zorgen, dit is niet de 1e keer dat het gebeurd.
Dan kan je uiteraard nog steeds thuis genieten van HW , maar dat is echt een beetje struisvogel politiek.

Het maakt wel degelijk uit welk etiket erop een orgel staat, stel dat Johannus alle rechten koopt en vanaf a.s.maandag identiek aan HW klinkt, dan zijn de gevolgen voelbaar bij de kassa.
Een 3 klaviersLiVe voor mijnheer ....dat is 20.000 euro mijnheer, eventueel tegen meerprijs van 1.500,- euro kunt een HW licentie erbij kopen.
Nieuwe orgels gesampled door derden krijgen dan geen toegang meer tot HW.



Vergeet niet dat Brett grote plannen had met het overnemen van HW, een subliem stuk software, de ontwikkelaar bedenker en programmeur(Martin) van deze software in eigen beheer, en Brett zelf zou zich meer op de samplesets storten.
Win , win .

Het plan werd uitgerold, HW werd verder ontwikkeld, HW 3 en 4 volgende elkaar binnen het eerste lustrum op.
Maar in die periode kwam er toch een grote kink in de kabel, n.l een bevlogen theoloog kwam, zag, en overwon, binnen no time nam hij de core van Brett uit handen.
Dit gaf wrijving en SP ging alles in eigen beheer doen, pas toen het aantal illegale kopieën de pan uitrees, kon Bret nog een paar euro terug vorderen op beheer van set licentie.
Maar tegen het opname geweld van SP had Milan geen antwoord meer, voor die goedkopere setprijs was zijn ontwikkelplan niet haalbaar.
In die zelfde periode is ook het ronde tafel gesprek tussen HW en Johannus op niets uitgelopen. Ongetwijfeld is hier opnieuw de dollar doorslag gevend geweest.
Het 2e lustrum kenmerkt zich door een enorme stilstand, waar is Milan digital audio actief mee bezig? Met sample van orgels??( ruim 5 jaar geleden is de laatste Milanset de fabriek uitgerold)
Met het ontwikkelen en verder verbeteren van HW??(ruim 7 jaar geleden is er een update geweest)

Als dan de gepensioneerde Martin van het forum wordt verwijderd, terwijl een gepensioneerde normaliter toch wat royaler in zijn vrije tijd zit, om zich volledig te storten op de alsmaar uitblijvende HW 5.
Kan je jezelf afvragen whats happend....
Is HW zo complex dat een software update meer dan 7 jaar moet duren?
Is HW zo complex dat er fulltime iemand nodig was om alle vragen en problemen op het Engelse forum te beantwoorden?
Is het verder uitrollen van HW te duur , na het deels wegvallen van inkomsten?

Op de 1e twee vragen durf ik gerust Nee te antwoorden , bedenk daarbij nog dat HW voor ons een hobby is , maar niet voor Milan.

Wellicht is mijn gehele verhaal een onderbuik gevoel en hopelijk overdreven, maar toch... iets klopt er niet...... En wat dat is ? De tijd zal het leren.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 05 okt 2018 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 05 okt 2018 11:53

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Als ik Jiri was, zou ik een plan hebben klaarliggen om MDA over te kopen.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 05 okt 2018 14:33

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

OK, ik zie dat het probleem inderdaad reëel is.

Toch blijf ik me verbazen:
Zonder details te geven weet ik dat recentelijk zowel Johannus als HW een orgel wilde sample, de keuze valt op Johannus .HW krijgt dan niet eens toegang / mogelijkheid om het voor zijn eigen doelgroep op te nemen.
Het is toch veel slimmer als kerkrentmeesters zowel Johannus als HW laten opnemen? Dat is dubbel verdienen (bv naast kerkhuur ook bonus voor gebruik-opnemen en verkoop van het 'klankeigendom' van de kerk). Of zou Johannus inderdaad extreem veel geld bieden voor het alleenrecht?

Een 3 klaviersLiVe voor mijnheer ....dat is 20.000 euro mijnheer
Dat is inderdaad extreem duur, de LiVeIII staat zelfs voor €23.995 in de etalage. Maar dat is wel een kant en klare oplossing met E-paper voor de registernamen. Dat moet je vergelijken met iets soortgelijks. Bijvoorbeeld de Mixtuur “Maestro”, die is zelfs nog €1.000 duurder.

Het echte verschil tussen HW en Johannus (en daar doel jij denk ik op) is dat je bij Johannus alleen kant en klare orgels kan kopen, maar met HW zelf kan bepalen welke componenten je gebruikt. En daarmee kan je je orgel net zo duur of goedkoop kan maken als je wilt.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 okt 2018 14:41

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

Het echte verschil tussen HW en Johannus (en daar doel jij denk ik op) is dat je bij Johannus alleen kant en klare orgels kan kopen, maar met HW zelf kan bepalen welke componenten je gebruikt. En daarmee kan je je orgel net zo duur of goedkoop kan maken als je wilt.

ja …..en als HW(software) over gaat naar een andere partij?? dan kan je zelf niets meer op termijn duur of goedkoop maken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 05 okt 2018 15:09

Re: DE BEDREIGING VAN JOHANNUS

josq schreef:Als ik Jiri was, zou ik een plan hebben klaarliggen om MDA over te kopen.

Ik zie dat Jiri niet doen. Maar misschien wordt het wel tijd dat een aantal samplesetmakers en anderen die financieel belang hebben bij de verdere ontwikkeling van HW aandelen MDA krijgen/kopen, zodat HW minder afhankelijk wordt van 2 personen. Wil HW toekomst houden, dan moet er bv. geïnvesteerd worden in het overbodig maken van Martin Dyde. Hij zal maar wegvallen voor het zover is...

Trouwens, ik meen mij te herinneren dat Brett Milan op het forum wel eens gemeld heeft dat hij last heeft van ernstige RSI-klachten. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het uitblijven van nieuwe MDA-sets en voor Martin Dydes drukke bemoeienis met de support.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com