Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Domus in kerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 13 okt 2018 21:50

Domus in kerk

Hallo allemaal,

Omdat het pijporgel gerestaureerd wordt in de kerk moeten we het voor 3 maanden doen met een Domus prestige 80
3 klavier met pijpenfront met speakers. De versterkers van dit orgel zijn veel te klein om een gemeente te begeleiden.
Aan mij de vraag: Mart kun jij wat regelen?
Maar even de vraag hier neergelegd, 100 weten meer dan 1 :idea:
Wie heeft hier ervaring mee of wie verhuurt er speakers met versterkers? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat is er nodig en waar moet ik zijn of welk bedrijf heeft interesse om reclame te maken voor hun orgel in onze kerk?
CGK Driebergen

Groetjes,

Martin

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 14 okt 2018 20:19

Re: Domus in kerk

Wij hebben in het verleden bij Content organs in Ermelo een orgel gehuurd met externe versterking. Dit was in een zaal voor ongeveer 300 aanwezigen. Misschien hebben die nog iets in de verhuur.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 14 okt 2018 21:49

Re: Domus in kerk

Hallo Martin,

Je kunt bijvoorbeeld ook een van de bedrijven benaderen die Hauptwerkorgels levert. Wellicht hebben zij belangstelling om een tijdelijke plaatsing te realiseren. Je hebt dan ook gelijk een kwalitatief betere orgelklank dan bv een Domus...

Groet,

Gert.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 15 okt 2018 12:21

Re: Domus in kerk

Misschien deze... viewtopic.php?f=2&t=3012
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 15 okt 2018 13:43

Re: Domus in kerk

Wij hebben zo'n 8 jaar geleden ook een Domus met versterking gebruikt. Het ging, maar was geen succes.
Later een Eminent met versterking en dat ging prima. Was ook een mooie klank trouwens. Vraag me niet welke versterking er is gebruikt. Het was volgens mij door Eminent zelf geadviseerde versterking.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 15 okt 2018 19:18

Re: Domus in kerk

In de HHK lunteren maken ze ook tijdelijk gebruik van een elektronisch orgel met extra speakers en versterkers.
Je zou via hun website kunnen mailen hoe en door wie dat geregeld is.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 16 okt 2018 18:30

Re: Domus in kerk

Dank voor het meedenken!

Ik ga een rondje bellen, kreeg via berichten ook nog 2 leuke dingen binnen!

Groetjes,

Martin

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 18 okt 2018 21:46

Re: Domus in kerk

Bij ons in Zeist in de oude kerk wordt het orgel momenteel ook gerestaureerd.
Tijdelijk hebben we een Domus met 2 klavieren en pedaal staan.
Er zijn 2 speakers Viscount V30 en een grote subwoofer van Viscount en die kunnen met gemak de hele kerk oude kerk met 500 zitplaatsen vullen.
Het was zelfs te hard in het begin.

Met de juiste speakers met ingebouwde versterkers is het dus heel goed te doen.

Groet Muzieknoot
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 22 okt 2018 21:53

Re: Domus in kerk

http://www.pcorgan.com/images/console/LaurenskerkL.jpg

Deze ziet er ook vrij krachtig uit Martin. Ik weet alleen niet waar hij gebleven is, mss ff informeren bij André Bovenschen
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 41

Geregistreerd: 20 apr 2013 00:16

Bericht 22 okt 2018 22:07

Re: Domus in kerk

Dat is het speeltje van Henk Strootman. Aandeelhouder van Mixtuur.
Als ik het goed heb staat deze speeltafel in klundert. In de woning van Strootman.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 okt 2018 22:09

Re: Domus in kerk

Dirkjan schreef:Dat is het speeltje van Henk Strootman.
Als ik het goed heb staat deze speeltafel in klundert. In de woning van Strootman.



yep ;)

https://www.internetbode.nl/regio/moerd ... -strootman
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 23 okt 2018 22:06

Re: Domus in kerk

Dank voor alle reacties, kreeg al mailtje voor wellicht een interessante aanbieding maar kan nog niet uit de school klappen. Tzt zal ik zeker laten weten wat en wie de aanbieder is als hij dat goed vind.

Wel leuk dat er zo wordt meegedacht! Ik probeer dat nu ook voor andere te doen.

Martin

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 02 nov 2018 17:16

Re: Domus in kerk

Goed nieuws!

Het LCJ stelt een geluidsinstallatie ter beschikking. Helemaal top. Genoeg geluid voor onze kerk.

Nu nog hauptwerk om de mensen om te halen. Ze vertrouwen het nog niet. Als ze het horen natuurlijk wel.

Als ik nieuws heb meld ik het wel weer.

Martin
Laatst bijgewerkt door Martin Woudenberg op 05 nov 2018 17:25, in totaal 1 keer bewerkt.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 02 nov 2018 17:43

Re: Domus in kerk

Wie is LCJ?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2018 18:28

Re: Domus in kerk

Even gegoogled: http://www.lcj.nl/lcj
Het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) is een jongerenorganisatie in de Christelijke Gereformeerde Kerken met hart en zorg voor alle jongeren van de gemeenten.

Ze zitten ook in Driebergen.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 02 nov 2018 19:51

Re: Domus in kerk

Dank.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 22 nov 2018 12:11

Re: Domus in kerk

Beetje off-topic, maar gaat het 'echte' orgel alleen gerestaureerd worden en in zijn unieke karakter (een echt 'wederopbouw-orgel') gerespecteerd worden, of wordt er nog aangepast aan de toch andere liturgische traditie waarin het orgel nu gebruikt wordt (steviger, gedragen zang)?

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 01 dec 2018 00:19

Re: Domus in kerk

Beetje off-topic, maar gaat het 'echte' orgel alleen gerestaureerd worden en in zijn unieke karakter (een echt 'wederopbouw-orgel') gerespecteerd worden, of wordt er nog aangepast aan de toch andere liturgische traditie waarin het orgel nu gebruikt wordt (steviger, gedragen zang)?

Beste Jaco,

Wij hebben 2 orgeladviseurs vanuit de GG. Die zijn beide zeer deskundig. In de lijn van het orgel komt er een Fagot bij en een prestant 4 op het rugwerk. Boven klinkt het orgel hard maar beneden komt het nogal zacht over. Een pedaalregister (ruispijp) wordt omgebouwd naar de prestant van het rugwerk. De fagot gaat meer richting een trombone klinken.
Het is een bijzonder orgel omdat het in 1946 gebouwd is net tussen 2 periodes van neo barok en romantiek.
Dat zie je in de dispositie terug.
Om alles zoveel mogelijk te behouden en de klankkleur te behouden is er voor deze optie gekozen.
Ik denk dat we met respect voor de geschiedenis gekozen hebben.

Het is wel waar dat er in het begin allerlei voorstellen waren voor fluitje, quintje enz. Dat gaat gelukkig niet door.
Iedereen heeft het orgel leren waarderen na een jaar spelen en dan zie je ook steeds meer mogelijkheden in het bestaande.

Je kunt gerust zijn :D

Martin
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 01 dec 2018 18:17

Re: Domus in kerk

Klinkt goed Martin,
Mooi dat er met respect voor het orgel wordt gehandeld, ook v.w.b. de aanpassingen.
Kan me zeker voorstellen dat je wat 'mist' aan dit orgel (een drievoeter op het zwelwerk bijvoorbeeld), en helemaal dat het orgel fundament mist voor de psalmzang die het nu moet ondersteunen. Dan zijn een Prestant in het rugwerk en een Fagot in het pedaal logische keuzes.
Even behelpen met de elektronica en dan weer over naar een tiptop functionerend orgel. Dat is een mooi vooruitzicht.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 01 dec 2018 23:32

Re: Domus in kerk

jaco schreef:Kan me zeker voorstellen dat je wat 'mist' aan dit orgel (een drievoeter op het zwelwerk bijvoorbeeld), en helemaal dat het orgel fundament mist voor de psalmzang die het nu moet ondersteunen.
Ha Jaco, als je een drievoeter wilt hebben om met om 8-4-3-tremulant de 'Hollandse koraalstijl bovenwerk klank' te bereiken, denk ik dat dat idioom niet past op een dergelijk orgel. Als je die 3' wilt hebben om meer opvulling van de klank te krijgen betwijfel ik of dat nodig/wenselijk is, het past naar mijn bescheiden mening niet in het concept van zo'n orgel. En als uitkomende stem zijn er genoeg mogelijkheden hier, als ik de dispositie bekijk.

Wat betreft fundament, ik ken dit orgel niet, maar wel een soortgelijke van dezelfde bouwer uit dezelfde tijd. Die klinkt ontzettend gaaf in mijn beleving. Helder en inspirerend, zonder scherp te worden. Massale gemeentezang wordt op dat orgel wellicht wat lastiger, maar de Subbas draagt goed. Als dat bij jullie ook zo is, dan is er vermoedelijk niks aan de hand met het fundament. Zeker niet als je de koraalzetting verdubbeld in het klein octaaf want dan gaan de 8 voeten fungeren als 16'.

Martin Woudenberg schreef:Boven klinkt het orgel hard maar beneden komt het nogal zacht over
Martin, wat ik niet snap is dat het orgel in de kerk nogal zacht over komt. Alle orgels uit die tijd die ik ken zijn ook in de kerk zeer present. Wat is de reden dat het bij jullie zo zacht is? Heeft er ooit herintonatie richting 'mildere klank' plaatsgevonden? Is er met de winddruk geknoeid? Is een 'grote schoonmaak' nodig? etc.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 02 dec 2018 08:21

Re: Domus in kerk

Ha Jaco, als je een drievoeter wilt hebben om met om 8-4-3-tremulant de 'Hollandse koraalstijl bovenwerk klank' te bereiken, denk ik dat dat idioom niet past op een dergelijk orgel.


Precies!
Mijn bijdragen waren/zijn ook niet bedoeld als 'pas maar lekker ongebreideld aan dat orgel' maar juist als 'handel met respect voor het instrument'.
En dat gebeurt zo te horen.
Laat echter onverlet dat de kerkmuzikale traditie waarin het orgel nu functioneert wel wat andere eisen stelt aan een orgel dan de traditie waarin het orgel jaren heeft gefunctioneerd (liturgische beweging) en dat je daarin misschien best wat moet schipperen - maar in de beperking toont zich de meester...

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 02 dec 2018 16:47

Re: Domus in kerk

orgelitis schreef:Martin, wat ik niet snap is dat het orgel in de kerk nogal zacht over komt. Alle orgels uit die tijd die ik ken zijn ook in de kerk zeer present. Wat is de reden dat het bij jullie zo zacht is? Heeft er ooit herintonatie richting 'mildere klank' plaatsgevonden? Is er met de winddruk geknoeid? Is een 'grote schoonmaak' nodig? etc.


Hoi,

De windlades zijn zo lek als een mandje, dat verklaart een hoop, vandaar de restauratie.
Er is wat geïntoneerd, zie de site van Sander Booy. Het orgel staat op een balustrade die een hoger plafond heeft dan de rest van de kerk. Dat kan een belemmering zijn.

Vergis je niet met een neo barok orgel, dat is idd veel scherper, deze is van nature wel iets milder omdat er ook een romantische inslag in zit, maar ook neo barok met zwelwerk en rugwerk. Dat maakt het dan ook uniek.

We hebben een grote verbouwing gehad waarbij de adviseurs in de keuze van schuifwanden en vloer(tegels) hebben geadviseerd. Akoestiek is er ook. Dat was anders voor die tijd, toen lag er vloerbedekking. Er staat nog een Flentrop orgel in Naarden, dat lijkt er op en die kun je op youtube ook beluisteren. De overeenkomst viel me op. Wellicht als de orgelkas van multiplex ipv hardboard wordt voorzien dat dat ook een verbetering geeft. Op dezelfde manier gemonteerd zodat de stijl behouden blijft.

Weer op de hoogte :lol:

Martin

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 22 jan 2019 18:08

Re: Domus in kerk

We hebben nu 2 weken gespeeld met Hauptwerk. We kunnen zoveel herrie maken dat het drukkend wordt aan je oren.
Wat nagalm uitgezet, de akoestiek met nagalm op Hauptwerk dat werkt niet.
Iedereen tevreden voor 3 maanden. Het wordt nooit een echt orgel maar als je alleen in de lege kerk zit klinkt het zondermeer goed. De gemeente dempt een hoop geluid waardoor je de versterker een tandje hoger moet zetten.

Orgel is nu leeg, de scheuren zaten in de windladen, conducten lagen uit elkaar op de solderingen. Pulpeten bijna allemaal lek. Conducten doorgehangen. Het werd dus tijd. Leuk om mee te helpen aan het leeghalen van het pijporgel, daar leer je een heleboel van! Iedereen weer op de hoogte.

Groetjes,

Martin
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 23 jan 2019 17:22

Re: Domus in kerk

Martin Woudenberg schreef:
Orgel is nu leeg, de scheuren zaten in de windladen, conducten lagen uit elkaar op de solderingen. Pulpeten bijna allemaal lek. Conducten doorgehangen. Het werd dus tijd. Leuk om mee te helpen aan het leeghalen van het pijporgel, daar leer je een heleboel van! Iedereen weer op de hoogte.

Groetjes,

Martin


Klopt!! ik heb bij de verhuizing van het Flentroporgel van Zwolle naar Ottoland daar geholpen met de demontage en in Ottoland met de opbouw. Weet je meteen hoe het in elkaar zit en als er kleine storingen zijn (wat na een herplaatsing altijd kan omdat de boel zich moet zetten) weet je waar moet zoeken.... zeer leerzaam!!!!
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 99

Geregistreerd: 22 jun 2018 07:59

Bericht 25 jan 2019 09:07

Re: Domus in kerk

Martin Woudenberg schreef:We hebben nu 2 weken gespeeld met Hauptwerk. We kunnen zoveel herrie maken dat het drukkend wordt aan je oren.
Wat nagalm uitgezet, de akoestiek met nagalm op Hauptwerk dat werkt niet.
Iedereen tevreden voor 3 maanden. Het wordt nooit een echt orgel maar als je alleen in de lege kerk zit klinkt het zondermeer goed. De gemeente dempt een hoop geluid waardoor je de versterker een tandje hoger moet zetten.


Goed om te horen Martin, is het achterin ook goed te horen? Had wel verwacht dat het flink zou dempen, maar er zit genoeg geluid in! Maakt het dan nog uit als je flink wat meer registers opentrekt?
Met vriendelijke groet,
Johan.

van Harmonium naar Hauptwerk
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com