Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 okt 2018 13:07

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Loosman schreef:als je het Engelstalige forum leest dan zijn er bijna alleen maar voorstanders voor die dry sets, sommigen vinden hem wel wat droog maar verder prima.
Ik begin toch te geloven dat er aan de overkant duidelijk een andere smaak is dan aan onze kant.
Of vinden wij Nederlanders onze smaak superieur en proberen wij die op te dringen??
Als ik naar de voorbeelden van Aarnoud luister dan vind ik de wet versie toch echt veeeeel mooier.
Horen zij dat dan niet?

gr Jan


Volgens mij horen ze het wel maar vinden droge akoustiek beter dan nat.
Ik vind nat veel beter voor improviseren.
Nederlandse en ook vele Europese organisten improviseren veel meer dan Amerikaanse organisten. Improvisatie wordt niet doorsnee geleerd of onderwezen in de conservatoria daar.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 02 okt 2018 13:15

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

adri schreef:...Volgens mij horen ze het wel maar vinden droge akoustiek beter dan nat.
Ik vind nat veel beter voor improviseren.


We wonen tenslotte ook in een nat waterlandje.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 okt 2018 13:22

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Jaap380 schreef:
adri schreef:...Volgens mij horen ze het wel maar vinden droge akoustiek beter dan nat.
Ik vind nat veel beter voor improviseren.


We wonen tenslotte ook in een nat waterlandje.



Grapjas! :-)
Maar jullie hadden zo’n vreselijk droge zomer.

Ik heb een antwoord gegeven op de originele HW forum.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 03 okt 2018 07:03

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Mijn kleine bijdrage in deze discussie...

Ik vind juist de charme van Hauptwerk dat je bijna qua geluid echt het kerkgevoel hebt. Als een orgel in een droge ruimte staat, ga je in de kerk toch ook niet nagalm toevoegen (uitzonderingen daargelaten, aula VU amsterdam).
Voor mij geldt: dus graag het orgel opnemen zoals het klinkt en weinig tot niets aan veranderen.

Het is juist leuk om die verschillen te ervaren als je verschillende Hauptwerk orgels bespeelt.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 03 okt 2018 10:06

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Volledig eens met Paul: blijf authentiek opnemen sample producers. Misschien heeft Jiri weinig afzet met de wettere sets dat hij zijn toevlucht tot dit genre heeft gezocht... :roll:
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 okt 2018 13:23

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Allemaal mee eens, galm hoort er natuurlijk bij, maar in het verleden bracht Jiri vaak ook een echt DRY versie uit, met mono samples geplaatst in het stereo beeld.

Bijvoorbeeld Caen DRY. En die waren ook nog eens goedkoper....!!! En uitermate geschikt om in een nate ( kerk-) ruimte mee te spelen, OF zelf convolution eraan toe te voegen.

Het was natuurlijk ook nog eens een bonus, dat die instrumenten minder RAM nodig hadden in een tijd dat dit nog een aardige duit extra kostte. Het werkte beter dan het afknippen van galmstaarten......

Jammer dat hij dat niet vaak meer schijnt te doen....

Hoe dan ook, bij die drogere sets, zoals ook bv die prachtige orgeltjes van Gabrowski, is het toch nog steeds een verademing, dat je zelf ietwat ruimte kan toevoegen, al zou het voor de digibeten handiger zijn, als dit binnen HW kon worden ingesteld.

Maar, wil je meer kontrole over je audio, dan blijft het toch nodig, via een DAW te werken.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 okt 2018 13:37

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Harm schreef:Volledig eens met Paul: blijf authentiek opnemen sample producers. Misschien heeft Jiri weinig afzet met de wettere sets dat hij zijn toevlucht tot dit genre heeft gezocht... :roll:


Gewoon weer eens een paar ouderwetse klappers uitbrengen a la Caen, Zwolle, Laurenskerk, Utrecht en dan liefst in 4 kanalen i.p.v. 6 kanalen!!
Kwaliteit verkoopt zichzelf.

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 okt 2018 14:02

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

...en een mooi Engels wet set a-la'Salisbury en Hereford.

edit: Sorry, die komt er al aan vanuit ongedachte hoek. Ik heb nooit gehoord van Audio Angelorum.
https://www.audioangelorum.com/DBPage.asp?PageNumber=1
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 03 okt 2018 17:38

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Loosman schreef:
Harm schreef:Volledig eens met Paul: blijf authentiek opnemen sample producers. Misschien heeft Jiri weinig afzet met de wettere sets dat hij zijn toevlucht tot dit genre heeft gezocht... :roll:


Gewoon weer eens een paar ouderwetse klappers uitbrengen a la Caen, Zwolle, Laurenskerk, Utrecht en dan liefst in 4 kanalen i.p.v. 6 kanalen!!
Kwaliteit verkoopt zichzelf.

Gr Jan


In dit licht trouwens wel interessant te weten hoe groot het percentage Nederlands ge-oor-iënteerde HW-ers is. En in hoeverre de Nederlandse sets in het buitenland aftrek vinden...
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 okt 2018 17:56

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Harm schreef:
Loosman schreef:
Harm schreef:Volledig eens met Paul: blijf authentiek opnemen sample producers. Misschien heeft Jiri weinig afzet met de wettere sets dat hij zijn toevlucht tot dit genre heeft gezocht... :roll:


Gewoon weer eens een paar ouderwetse klappers uitbrengen a la Caen, Zwolle, Laurenskerk, Utrecht en dan liefst in 4 kanalen i.p.v. 6 kanalen!!
Kwaliteit verkoopt zichzelf.

Gr Jan


In dit licht trouwens wel interessant te weten hoe groot het percentage Nederlands ge-oor-iënteerde HW-ers is. En in hoeverre de Nederlandse sets in het buitenland aftrek vinden...


Hoi Harm

Op de SP website staan bij een blog de bestsellers vermeld van de afgelopen 3 jaar:
the top 10 Sonus Paradisi sample sets count like this: Caen, Utrecht, Rotterdam Hoofdorgel, Freiberg, Zwolle, Zutphen, Goerlitz, Aeolian-Skinner, Rotterdam Transept, Rosales.

Van de 10 bestsellers zijn er 5 in Nederland opgenomen sets!!
Niet slecht voor zo'n kikkerlandje.
Dit is dus de wereldwijde verkoop van SP

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 okt 2018 18:54

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

inderdaad de toppers bestaan 50% uit hollandse orgels

stel b.v. hinsz kampen nog eens opnemen met de hedendaagse techniek

wat is daar voor nodig ,welke contacten enz.?? om dit panklaar aan Jiri over te dragen



om dan even ontopic te gaan stel dat Kampen(milan) droger was opgenomen, dan zou je er meer mee kunnen doen
droog is altijd nog te mixen, bij wet ben je meer gebonden.

wel vind ik persoonlijk dat je het orgel zo getrouw mogelijk moet opnemen alleen snap ik het opname perspectief niet
er zullen maar weinig mensen zijn die ooit een orgel op ruim 6 meter boven de kerkvloer horen op meters van het orgelfront.

als het ware bevind je ergens waar normaliter de kroonluchter hangt ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 03 okt 2018 22:45

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Loosman schreef:Gewoon weer eens een paar ouderwetse klappers uitbrengen a la Caen, Zwolle, Laurenskerk, Utrecht en dan liefst in 4 kanalen i.p.v. 6 kanalen!!
Kwaliteit verkoopt zichzelf.
Jan,
Mee eens, alleen zou dit ook niet een kwestie van geld zijn. De kosten die kerken voor opnames in rekening (willen) brengen. Of al helemaal geen toestemming willen geven.
Wat te doen als je weet dat er van een kerk wel opnames voor Hauptwerk zijn gemaakt, maar 2 jaar na dato nog steeds niets hierover hebt gehoord.

Ik moet gezien deze discussie ook nadenken over mijn orgelles (frans romantisch getint (Franck/Vierne)). Op een huispijporgel. Dus ook zo droog als het maar zijn kan, maar je hoort wel alles. Als ik de ruimte en het geld zou hebben, dan zou ik zo mijn Hauptwerkorgel voor zo'n orgel inruilen. Er gaat toch niets boven echte pijpen.

Mvg,
Paul.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 okt 2018 06:49

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

qua techniek moet het allemaal geen probleem zijn je kan iets droog/nat opnemen, meer/minder eigen akoestiek erin enz.

alleen bedenk wel de akoestiek is en blijft het belangrijkste register van een orgel!
elk nieuw orgel zal als het goed is afgestemd zijn op de akoestiche ruimte waar het in staat, die samenhang maakt het totaalplaatje kompleet.

zou je een willekeurig orgel beluisteren in een werkplaats van een orgelbouwer dan sta je niet direct te juichen….
pas later als het instrument samensmelt met de akoestiek dan klopt het.
ik vraag me wel af waarom moet je bij een orgel ieder klepje,zuchtje,piepje,kraakje horen?? alsof je boven op de pijp zit te spelen?
ik beschouw een orgel toch meer als orkest kleuren met registers die samensmelten in een ruimte.
nu staat ieder orgel in een ander akoestisch milieu , maar ik denk dat het meer een vorm van respecteren is. Natuurlijk zal dan het ene instrument incl. akoestiek je meer aanspreken dan het ander, maar om nu bij aanvang ieder orgel dry te recorden, daar ben ik totaal geen voorstander van
voor je het weet krijg je dan thuis allerlei verminkte brouwsels, met ieder een eigen galm en aanpak.
doet dat uit eindelijk recht aan het ontwerp??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 okt 2018 08:44

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Het is bewegen op de lijn tussen authenticiteit en flexibiliteit. Oftewel; mensen die nemen zoals het is/was, en mensen die dingen naar eigen smaak willen aanpassen. Daar zit een heleboel tussen...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 okt 2018 09:08

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Jaap380 schreef:Het is bewegen op de lijn tussen authenticiteit en flexibiliteit. Oftewel; mensen die nemen zoals het is/was, en mensen die dingen naar eigen smaak willen aanpassen. Daar zit een heleboel tussen...



Exact Jaap en juist daarom gaan er voor HW steeds meer deuren dicht, die voor een andere partij wel opengaan.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 04 okt 2018 09:26

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Ik heb het gevoel dat het alleen gaat over de samples van Sonus Paradise en niet over de andere samples van Organ art of Voxus bijvoorbeeld maar ook nog vele anderen. Waarom doen die in deze discussie niet mee?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 okt 2018 09:49

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

HJK schreef:Ik heb het gevoel dat het alleen gaat over de samples van Sonus Paradise en niet over de andere samples van Organ art of Voxus bijvoorbeeld maar ook nog vele anderen. Waarom doen die in deze discussie niet mee?


Ja, dat gevoel deel ik. Nu heeft SP ook wel de meeste sets uitgebracht... ook in NL.

Jullie zullen wel denken: komtie weer met z'n Aix, maar ik vind dat de prof. daar echt een prachtige synthese heeft gemaakt tussen bron en galm, en dat in 16 bit met alléén frontopnamen!
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 okt 2018 10:23

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

HJK schreef:Ik heb het gevoel dat het alleen gaat over de samples van Sonus Paradise en niet over de andere samples van Organ art of Voxus bijvoorbeeld maar ook nog vele anderen. Waarom doen die in deze discussie niet mee?



Voorzover het mij bekend is leveren deze bedrijven geen drysets, de discussie gaat feitelijk over het leveren of sample van instrumenten in droge vorm of omgeving.
Laat het duidelijk zijn de audiokwaliteit van Voxus en OA is dik inorde , het gaat om het "droge" verhaal :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 04 okt 2018 19:35

Re: 1990 Yokota Centennial Organ, Chico, CA (USA) (35/II+P)

Loosman schreef:als je het Engelstalige forum leest dan zijn er bijna alleen maar voorstanders voor die dry sets, sommigen vinden hem wel wat droog maar verder prima.
Ik begin toch te geloven dat er aan de overkant duidelijk een andere smaak is dan aan onze kant.
Of vinden wij Nederlanders onze smaak superieur en proberen wij die op te dringen??
Als ik naar de voorbeelden van Aarnoud luister dan vind ik de wet versie toch echt veeeeel mooier.
Horen zij dat dan niet?

gr Jan


Engelsen die denken links, rijden links, en spelen rechts naar links, wij spelen van links naar rechts, daar zit het in, en de windbalgen gaan bij ons op en neer, en daar heen en weer, zo probleem opgelost :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 okt 2018 19:42

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 okt 2018 22:10

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Kijk, daar knappen discussies van op, wat droge Urker humor :lol:
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 20 okt 2018 00:30

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Ik lees deze discussie mee als maker, maar vind de gedachte dat een samplesetmaker zelf opties voor extra reverb moet inbouwen of convolution reverb over zijn eigen droge samples moet halen totaal aan de werkelijkheid voorbij gaan. Daarom ben ik het ook roerend met de reactie van Jiri eens. Het toevoegen van reverb aan droge samples door de maker gaat aan de basisgedachte van sampling volledig voorbij. Het sterke punt van HW is juist dat de originele orgels in hun eigen originele setting/ akoestiek worden gesampled, dus zonder toevoegingen. Daarbij moet nou eenmaal worden gerespecteerd dat de ene kerk droger klinkt dan de andere. Ik heb ook wel eens gelezen dat gebruikers de opgenomen (lees originele) langere akoestiek niet mooi vinden. Een oplossing hiervoor kan zijn dat de maker een impulse response bestand (in wav) meestuurt van de originele akoestiek in de ruimte waarna de gebruiker de paramaters daarvan naar believen kan aanpassen in bijv. SIR2. Wel met de gedachte in het achterhoofd dat elke aanpassing nadien uiteraard niet overeenkomt met het origineel. Mij lijkt toch dat je als gebruiker ook zoveel mogelijk het realisme van het echte orgel incl. akoestiek (dry of wet) wil ervaren. Echter kunnen verkeerd gekozen parameters of niet passende impulse reponses in SIR behoorlijk veel schade toebrengen aan het uiteindelijke, en dus aangepaste resultaat.
Wat de droge sets betreft moet er m.i. inderdaad een reverb-optie in de komende HW5 worden ingebouwd voor degenen die zelf wat willen knutselen. Zelf zie ik HW niet alleen als een programma die (bekende) orgels toegankelijk maakt om als digitale kopie thuis te spelen, maar ook als archiefproduct. Het is een uitgelezen mogelijkheid om de klank van orgels voor de toekomst te borgen als digitale kopie van het origineel. En in dat geval moet de opname op locatie, zeker ook qua akoestiek vastlegging, perfect zijn en conform de huidige locatie waarin het instrument zich bevind.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 20 okt 2018 00:42

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

maar om nu bij aanvang ieder orgel dry te recorden, daar ben ik totaal geen voorstander van

Compleet dry recorden kan technisch gezien ook helemaal niet Jan Wim, en zeker niet in een kerk met enige akoestiek. Ik heb wel eens gehoord dat anderen de microfoons in de orgelkast zetten maar dat levert ook weer veel bijgeluiden op, zeker bij mechanische orgels. Men heeft een sampleset maar te respecteren zoals hij is, met weinig of veel akoestiek. So be it.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 okt 2018 15:34

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Het is leuk om te lezen hoe zo'n topic de dry schapen van de galm bokken scheidt of vise versa. :D :D

Ik zelf ben ook voorstander van de originele akoestiek, dan blijf je toch dichter bij het origineel, maar als je dan toch heel graag zo'n mooi Amerikaans orgel wil bespelen, opgenomen in zo'n gortdroge ruimte, zonder dat je gelijk droogte rimpels krijgt dan is het toch fijn om wat galm toe te voegen!
Dus waarom zou een sampleset producer die service niet willen geven zolang er geen conv. reverb in Hauptwerk zit? Niet iedereen wil met Reaper aan de slag.
Beluister de voorbeelden van Aarnoud maar eens op Contre bombarde daar kiest/prijst bijna iedere luisteraar de convolution Sir2 opnamen. De voorbeelden zijn zeer overtuigend.
Op het Engels talige forum daarentegen zijn de meesten van mening dat de originele akoestiek onder geen beding veranderd moet worden.
Vreemd dat die meningen zo tegengesteld zijn . de CB forum leden mixen dus blijkbaar niet met de Hauptwerk forum leden.
Zoals Adri ook eerder al aangaf zijn de sampleset producers ook niet te beroerd om extra registers, extensies of stemmingen toe te voegen die ook afbreuk doen aan het origineel dus waarom is een beetje galm toevoegen dan ineens uit den boze.
Ik zie het probleem niet zo.
Johannus doet toch ook niets anders met zijn droge samples.


Gr Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 25 okt 2018 16:53

Re: Leveren van drogere sets. Wat vind jij ervan?

Ha Jan,

Persoonlijk laat ik mij niet zo makkelijk in een hok indelen, dat van de schapen of dat van de bokken. ;)
De veelkleurigheid mag er wat mij betreft liever ook zijn. Mooi dat op contrebombarde er vele likers zijn van conv. sir2 opnamen. Maar meer betekenis kan je daar toch ook niet aan ontlenen?

Het intrigeert mij wel dat jij ogenschijnlijk zo makkelijk beweegt van enerzijds de pure audiophile benadering (waarbij 6 kanaals uit den boze is) en anderzijds graag geplezierd wordt met wat audio-bewerking zoals een beetje galm toevoegen.
Kan je dat eens wat meer toelichten? Gaat het uiteindelijk meer om subjectieve smaak dan om objectieve criteria?

Als een samplesetprovider zich voorbehoudt zo dicht mogelijk bij het originele instrument te houden dan kan ik dat wel waarderen. Dat een provider meerdere versies moet leveren als service (met en zonder extensies, met en zonder akoestiek), dat kan natuurlijk niet. Alle arbeid en ieder product heeft een prijs.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com