Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 apr 2017 22:04

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hoi Jan

ja de bouwtijd is wat uit de hand gelopen :oops: althans het ontbreken van de bouwtijd
houd me wel van de straat........
de tijd is beperkt, en tussendoor bouw ik nog speakers voor diversen forumleden,


die 1mm verschil met jouw UTH kan wel het verschil maken wellicht, moet er nog eens een nachtje over slapen ,kijken of ik die millimeter er nog makkelijk uit kan halen , anders laat ik op maar 10mm staan, anders wordt de bouwtijd weer iets langer :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 apr 2017 23:09

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Dat ziet er gaaf uit, professioneel gedaan, mijn complimenten!
De toetsdiepgang is bij niet al te grote instrumenten meestal 10mm, omdat er bij grote orgels in de langere tracturen meer torsie en speling optreed is - om dit te compenseren - de diepgang groter omdat anders het ventiel te weinig open gaat.
Aangezien bij hauptwerkspeeltafels dit niet mee speelt, doe je gewoon wat je zelf lekker vindt spelen!
Veel speelgenot toegewenst want daar gaat het uiteindelijk om.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2018 17:37

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

na lange periode van "rust" (weinig/geen tijd voor de zelfbouw) toch maar weer zachtjes een opening geforceerd ;)
ik ben via MP in het bezit gekomen van wat sprekend pijpwerk, nuja het was ooit mooi pijpwerk, nu is het gedeukt, gekrast en soms verbogen.

feitelijk rijp voor de oudijzerhandel, maar goed omdat de prijs evenredig aan de schrootprijs was, heb ik besloten om 1 poging te wagen.
namelijk om van schroot weer iets toonbaars te maken.

ik ben begonnen met het uitdeuken van pijpen op verschillende diameters rond hout.
dit is zachtjes kloppen maar meestal wrijven om geen slagplekjes over te houden, nu hoeft van mij echt niet iedere kras weg, maar moet wel toonbaar zijn.

zal proberen af en toe weer wat foto's te plaatsen.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 nov 2018 17:44

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Gewoon voor het sierfront, of moet het weer echt gaan werken?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2018 17:52

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

pijpwerk netjes opgeslagen en verpakt :lol:

doosje metaal.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2018 17:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

uitdeuken kan beginnen
deuk 1.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 13 nov 2018 18:16

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Nog wat tips voor de herstel werkzaamheden van je pijpwerk:
Zo min mogelijk kloppen of slaan.
Zoveel mogelijk passende stalen buis of rondhout gebruiken (leesten)
Zorgen dat de gebruikte leest aan de vrije kant voorzien is van een gladde afronding
Deuken en andere beschadigingen verwijderen door behoedzaam schuiven over een passende leest
De leest wat glad maken met vloeibare zeep (werkt makkelijker)

Ik heb hier voor deze werkzaamheden nog het nodige liggen daar mag je rustig gebruik van maken:
Een houder voor leesten vast te zetten, diverse leesten, polijst-ijzer, orgelmetaal (voor b.v. ontbrekende baarden e.d.) enz.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2018 18:32

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

dank Jaap voor je hulp en aanbod.

heb een vraag m.b.t polijsten kan dit alleen met zo'n rond gebogen polijststaal? of kan ik de pijpen ook oppoetsen met metaalpoets
want kom ik bv. met een polijsstaal wel op het vlakke labium? ik kan rond de baarden ook niet polijsten met staal denk ik.

of is zuurvrije metaalpoets uit den boze?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2018 20:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

ik hoop dat ik pijpwerk genoeg heb, om symmetric te bouwen gaat er best wel wat orgelmetaal doorheen ;)
ook is het een gestoei om de velden goed op te vullen, en niet alles uit de doos is bruikbaar qua lengte :evil:
ik wil n.l. niet al te grote naden tussen het pijpwerk hebben, de achterliggende speaker kan ik geheel manipuleren dus uit eindelijk corrigeer ik de demping en pijp resonantie , ik heb een meting zonderpijpwerk gemaakt, straks als de pijpen staan, maak ik een 2e meting, en zal deze corrigeren tot het de zelfde waarde heeft als zonder pijpwerk.



maar goed om de moed erin te houden heb ik 1 pijp gepoetst en tijdelijk in het front gezet.
dat geeft de burger weer moed, het poetsen is wel een karwei, maar het eind resultaat is voor mij erg bevredigend
transformatie van een doffe gedeukte pijp naar een glanzend piepske ………………………….. :o
nog ongeveer 30 pijpen te gaan………………………………………………………

test opstelling.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 13 nov 2018 20:12

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ha Jan Wim,

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat pijpen poetsen niet zo verslavend is als orgelspelen :D
Je wilt de labia ook wss niet recht naast elkaar maar in v-vorm?
Fraaie toren, het lijkt dat fraaie orgel van Dirk wel!
Succes
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2018 20:30

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Harm schreef:Ha Jan Wim,

Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat pijpen poetsen niet zo verslavend is als orgelspelen :D
Je wilt de labia ook wss niet recht naast elkaar maar in v-vorm?
Fraaie toren, het lijkt dat fraaie orgel van Dirk wel!
Succes



inderdaad Harm de labia moet iets verspringen, maar dat kan ik niet overal toepassen i.v.m pijp gebrek
dus sommige velden zal ik de labia wel op 1 lijn laten lopen

ik heb het pijpwerk uitgezocht en kan de volgende mix maken zie rode lijn is labia vorm

op zich redelijk passend bij de vorm orgel, alleen het middenveld is contra daar wijst de lijn omhoog
mooier had geweest als deze lijn ook neerwaarts was, maar goed roeien met de riemen die je hebt…….
labia vorm.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 13 nov 2018 20:50

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Polijsten gebeurd met een gebogen en een vlakijzer gecombineerd met zeepsop.
Maar als je tevreden met het poetsresultaat gewoon doen!

Alleen omdat je binnen pijpwerk gebruikt met een laag tin gehalte (30/70) worden de pijpen wel weer donkerder van kleur door het aanwezige lood.
Het is behoorlijk lastig om met een verzameling pijpen met sterk verschillende mensuren en lengten een symmetrisch front samen te stellen, veel succes.

Toen ik nog nieuwe pijporgels ontwierp en bouwde, maakte ik het frontontwerp pas wanneer de mensuren van de te gebruiken frontpijpen berekend waren!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2018 21:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

het poets resultaat is voor mij voldoende, ik weet dat ze uit eindelijk weer donkerder zullen worden maar dat vind ik geen probleem.

nu waren de pijpen te vervuild, vlekkerig, en sommige hadden zelfs ducktape restanten :o
ik hoop dat ze allemaal een beetje de zelfde glans krijgen, en als dat zo is zullen ze op termijn hoop ik ook allemaal evenredig verkleuren.
maar dat vind ik persoonlijk niet storend.

maar je hebt gelijk Jaap het is een beetje de omgekeerde wereld, eerst een front bouwen en dat achteraf proberen te vullen met afwijkende mensuren, maar goed die keuze heb ik door onkunde gemaakt :oops:


ik ben ze een beetje aan het kortwieken waar nodig en zal ze grofweg in het front plaatsen, zodat ik een totaal overzicht kan krijgen van de uitstraling.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 nov 2018 22:47

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

dit zou het front moeten worden met het beschikbare pijpwerk
op zich krijg ik zo de velden wel goed bezet (even hier en daar wat plakband gebruikt voor fixatie), min puntje is het vele uitdeukwerk wat toch niet helemaal onzichtbaar te krijgen is :roll: :cry:
de pijpen links zijn gepoetst
eerst nog maar eens een nachtje erover slapen

front totaal3.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 13 nov 2018 23:41

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dat wordt een prachtorgel!

Succes ermee!

Groet,
Arjan

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 14 nov 2018 09:06

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Prachtig front!
Het is erg jammer dat je duidelijk kan zien dat dit geen frontpijpen zijn, en de pijpen zijn ook niet in verhouding met het front.
Waarom draai je de pijpen niet van hout, en dan zilver spuiten? Dan kan je de dikte, punthoogte etc. afstemmen op het geheel.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 14 nov 2018 09:18

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Leo, als ik me goed herinner had Jan-Wim al houten pijpen gemaakt.

Nu is in ieder geval wel duidelijk te zien dat het echte pijpen zijn. Vind m mooi!

Ben je niet bang voor kleuring aan je audio door de pijpen, als je speakers tegen die pijpen staan te blazen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2018 09:26

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Cheesecorner schreef:Dat wordt een prachtorgel!

Succes ermee!

Groet,
Arjan


THX Arjan, qua tijdspad moet ik maar een oogje dicht knijpen het gaat om het eindresultaat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2018 09:39

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

anco.marijs schreef:Leo, als ik me goed herinner had Jan-Wim al houten pijpen gemaakt.

Nu is in ieder geval wel duidelijk te zien dat het echte pijpen zijn. Vind m mooi!

Ben je niet bang voor kleuring aan je audio door de pijpen, als je speakers tegen die pijpen staan te blazen?


correct Anco ik had ooit houten stokjes in het front, maarja er gaat niets boven wat glanzend orgelmetaal
het is jezelf voor de gek houden………… maar goed

de audio kleuring is nul omdat ik eerst zonder pijpwerk iedere driver inmeet

het voordeel de eigen resonantie die de pijp geeft plus de demping worden geheel onderdeel van het digitale filter
er is na afloop totaal niets te horen qua demping of kleuring, dat is het voordeel van een digitaal filter
meting met en zonder pijpen.jpg


heel strikt genomen is na correctie in combi met pijpwerk de meting iets netter geworden ;)
plus je hebt iets meer rondstraal effect bij het hoog , feitelijk is het een verbetering
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2018 09:47

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

vandaag staat in de planning uitdeuken :lol:

er zijn ook pijpen die hebben denk ik in een rek gestaan? waarbij er een horizontale afdruk zichtbaar is

is er hier nog een foefje voor om in de pijpvoet iets uit te wrijven?

pijpvoet.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2018 10:16

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Leo schreef:Prachtig front!
Het is erg jammer dat je duidelijk kan zien dat dit geen frontpijpen zijn, en de pijpen zijn ook niet in verhouding met het front.
Waarom draai je de pijpen niet van hout, en dan zilver spuiten? Dan kan je de dikte, punthoogte etc. afstemmen op het geheel.



ik snap je bezwaar Leo, ik heb ooit houten pijpen gedraaid, maar ik erger me meer aan de zilververf die er toch nep uit ziet.
alles van hout met chroom/zilver kleur had meer een "nep" uitstraling, dan nu het echte pijpwerk erin zit.

als ik ooit nog eens wat pijpwerk met gestreken labia op de kop kan tikken, kan ik wellicht de verdeling nog iets verfijnen.
maar persoonlijk vind ik het nu niet echt misstaan.
wellicht denkt een kenner orgelbouwer hier anders over :oops:

hoe dan ook houten pijpen, of alleen zwart speakerdoek is ook nep om te zien, echte pijpen zijn ook nep in dit geval :lol:

en er zijn altijd ergere gevallen zo te zien :lol: :lol:
oeps.jpg


p.s. brengt me wel op de volgende vraag Leo, waaraan herken je buiten de tin/lood samenstelling of iets een frontpijp of een "binnen" pijp is. de labia vorm is volgens mij geen criteria
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 nov 2018 13:39

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ga je de pijpen nog dempen inwendig? Met wol o.i.d.
Het lijkt me beter om resonanties bij de bron aan te pakken dan ze later er weer uit te moeten filteren.
Ziet er verder heel mooi uit je orgel.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2018 13:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:Ga je de pijpen nog dempen inwendig? Met wol o.i.d.
Het lijkt me beter om resonanties bij de bron aan te pakken dan ze later er weer uit te moeten filteren.
Ziet er verder heel mooi uit je orgel.

Gr Jan


hoi Jan,

ik heb er buis isolatie in gestopt wat normaal om leidingen gedaan wordt, in welke mate dit invloed heeft heb ik eerlijk gezegd niet gemeten, dat ga ik nog wel een keer doen.
ik ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 14 nov 2018 15:52

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dag Jan Wim,

Het verschil tussen binnenpijpwerk en frontpijpen is duidelijk zichtbaar door te letten op het volgende:
- de meeste frontpijpen hebben een driehoekvormige aangesoldeerde strip aan de achterzijde van het corpus voor de pen in het rugstuk
- veel frontpijpen hebben een speciale labiavorm
- op frontpijpen staat nooit de register- en toonnaam voor op de voet maar aan de achterkant bij de soldeernaad (corpus/voet)
- de meeste frontpijpen zijn open pijpen en hebben aan de voorzijde nooit een stemkrul
- binnen pijpwerk heeft een eenvoudig labiavorm
- omdat deze pijpen meestal in een pijprooster staan een ronde verkleuring en of ingedrukte rand.

De ingedrukte rand van de pijpvoet herstellen gaat het eenvoudigste door met een rondbektang (zonder kartels) de voet opening voorzichtig te vergroten, waardoor er een dikkere stalen buis of staf door heen kan en daarna met een klein vlak hamertje de ingedeukte rand wegwerken!
Na deze werkzaamheden de voetopening met een hamer al draaiende weer terug kloppen.

De slagletters zijn te verwijderen door deze met dezelfde legering dicht te solderen en bij te werken.

Succes!
Laatst bijgewerkt door JacoP op 14 nov 2018 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Leo

Avatar gebruiker

Berichten: 58

Geregistreerd: 16 feb 2018 21:37

Woonplaats: Groot-Ammers

Bericht 14 nov 2018 19:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Dank je wel Jaap voor je heldere antwoord.

Verder wil ik opmerken dat ik zelf een front heb van pijpen van hout. Bij de Hubo rondhout gekocht, de inkeping van de labia eruit gefreesd, en daarna de punt eraan draaien. Als je het hout goed schuurt (evt in de draaibank als je de punten draait), daarna een paar lagen spuitplamuur en weer glad schuren met heel erg fijn schuurpapier. Daarna heb chroom verf erop gespoten. Als labia heb ik een reepje zwarte folie opgeplakt.
Het grote voordeel van deze werkwijze is dat de pijpen de juiste dikte en verhouding hebben t.o.v. het front.

De pijpen zien er levensecht uit, zo echt dat iedereen vraagt of het echte pijpen zijn.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com