Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Adam en Eve

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 24 nov 2018 13:14

Adam en Eve

Dag beste Hauptwerk liefhebbers,

Onlangs ben ik door een kennis benaderd om advies over actieve luidsprekers. Het beste advies wat ik destijds kreeg van forum-leden (en wat nog steeds wordt gepropageerd): op stap gaan, diverse mogelijkheden beluisteren en dan zelf een keuze maken. Deze kennis kwam uiteindelijk uit op twee mogelijkheden: Adam A7X of Eve SC 207. Echter naast elkaar beluisteren was praktisch gezien niet mogelijk (verschillende aanbieders die niet beide merken vertegenwoordigden). Over Adam valt genoeg te lezen, maar Eve is volgens mij minder bekend.

De vraag is nu: weet iemand een adres om ze naast elkaar te beluisteren?
En daarnaast: heeft iemand een gefundeerde mening over verschil in kwaliteit en "klankbeleving" van deze speakers, en welke zou de voorkeur hebben (of een beter alternatief?) en waarom?

Alvast bedankt voor de reactie,
Louis
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 24 nov 2018 13:34

Re: Adam en Eve

Bax shop verkoopt ze allebei. Wellicht kun je daar vast regelen dat je ze beluisterd voor je overgaat tot aanschaf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 nov 2018 13:49

Re: Adam en Eve

bootl1956 schreef:Dag beste Hauptwerk liefhebbers,

Onlangs ben ik door een kennis benaderd om advies over actieve luidsprekers. Het beste advies wat ik destijds kreeg van forum-leden (en wat nog steeds wordt gepropageerd): op stap gaan, diverse mogelijkheden beluisteren en dan zelf een keuze maken. Deze kennis kwam uiteindelijk uit op twee mogelijkheden: Adam A7X of Eve SC 207. Echter naast elkaar beluisteren was praktisch gezien niet mogelijk (verschillende aanbieders die niet beide merken vertegenwoordigden). Over Adam valt genoeg te lezen, maar Eve is volgens mij minder bekend.

De vraag is nu: weet iemand een adres om ze naast elkaar te beluisteren?
En daarnaast: heeft iemand een gefundeerde mening over verschil in kwaliteit en "klankbeleving" van deze speakers, en welke zou de voorkeur hebben (of een beter alternatief?) en waarom?

Alvast bedankt voor de reactie,
Louis


Louis, een speaker moet technisch in staat zijn om het aangeboden signaal zo correct mogelijk te vertalen zonder afwijkingen t.o.v de bron.
het dichts bij blijf je door zolang mogelijk digitaal te blijven, in dat kader vallen dus de genoemde monitor speakers al af.
wat niet wil zeggen dat genoemde speakers slecht zijn.
technisch moet een speaker gewoon doen waar deze voor gebouwd is n.l. zonder kleuring verminking iets weergeven, dan stuit je al op een enorme hobbel, er zijn maar weinig speakers die "neutraal" zijn, eenvoudig weg een speaker is in de 1e instantie bedoelt om "muziekaal" te klinken, dus zal een fabrikant dit ook zo afleveren.
bij gebruik van HW wil je eigenlijk helemaal die kleuring niet terug horen, en zal je dus moeten streven naar een kleurloos drivertje, want de beruchte muzikale curve klinkt leuk bij gemixte muziek, maar om daar een prestant sound door te beluisteren, doet je al snel naar de intoneerfles grijpen ;)

nu is het wel zo dat zowel Adam als Eve beide vrij neutraal te boek staan, en dus beide ook aan elkaar gewaagd zijn.
je moet het verschil ook meer zoeken in kleine snufjes en niet verwachten dat beiden types sterk verschillen.

waarom zal dan wel bv. de ene monitor je meer aanspreken dan de ander?
wel heel eenvoudig akoestiek zal beslissen wat jij beter vind klinken, en niet andersom

dus het gevaar is dan ook dat als je ergens elders gaat luisteren en je een oordeel velt, dit in een "eigen" situatie welleens kan tegenvallen.

laat ik het even iets uitvergroten, laten ik ervan uitgaan dat de sample inorde is en je drukt een toets in
dan is het digitale gedeelte dik inorde, maar er moet naar analoog een vertaalslag plaats vinden.
stap 1. hoe snel en nauwkeurig kan een digitaal signaal omgezet worden naar analoog ?
stap 2. hoe snel en nauwkeurig kan een mechanische driver dit laten horen?

beide stappen zijn gerelateerd aan geld, hoe duurder hoe beter de eigenschap.

daarboven blijft altijd het “zwaard van Damocles” hangen in de vorm van akoestiek
maar goed een goedkope of dure speaker zullen beide evenredig in verhouding verminkt worden door de zelfde akoestiek, dus zal ook hier de dure speaker de winnaar zijn.

audio is echter altijd omgeven door emotie………………………… terwijl je het puur statisch moet zien

iedereen zal het hier op het forum erover eens zijn dat een i7 cpu beter presteert dan een i3, mits de gehele pc in verhouding inorde is.
maar vertaal je dit terug naar speakers dan zie je soms beweringen dat een audio setup van 300 euro net zo goed presteert als een van 3000 euro.
je voelt het al aan , dan neemt de emotie de overhand

dus de clou is en blijft, je moet feitelijk audio in je eigen akoestische omgeving testen, het mooiste is dan ook om een A/B vergelijk te beluisteren tussen een volledig digitaal pad en een analoog pad dan pas kan je een oordeel vellen


een Adam of Eve in een showroom kan zo geheel anders bij je thuis klinken, een beter alternatief is dan om een eigen speaker mee te nemen naar een showroom en vanuit die positie dan de verschillen te gaan beoordelen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 50

Geregistreerd: 19 feb 2018 21:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 nov 2018 15:13

Re: Adam en Eve

Zelf heb ik een Noorlander Avanti III, daar zitten standaard EVE SC 207 en EVE TS107 subwoofer in. Bevalt mij prima.

Geen ervaring mat Adam speakers maar zoals wel vaker gezegd ga op je eigen gehoor af.

Grappig is dat de oprichter van Eve Audio Roland Stenz ( https://eve-audio.de/index.php?page=company ) de voormalige oprichter en eigenaar van Adam is.
In 2010 is hij weggegaan bij Aam en heeft Eve opgericht.

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 26 nov 2018 19:43

Re: Adam en Eve

Beste Jan Wim.
Ik ben het helemaal met je eens dat je de audio in de thuissituatie moet beoordelen. Maar het is al niet mogelijk (voor zover ik weet) bij een Hauptwerk-aanbieder beide monitoren te vergelijken. Wellicht bij BAX of zo, maar niet in een Hauptwerk-setting, lijkt mij. Laat staan dat je de mogelijkheid krijgt om ze thuis te vergelijken. Daarbij moet je de hele keten horen, dus inclusief de audio-interface (in dit geval zal men waarschijnlijk kiezen voor een RME interface).

Ik geloof graag dat je het pad zolang mogelijk digitaal moet houden. Ik heb begrepen dat hiervoor een digitale versterker (bijvoorbeeld de PMA 50/60 van Denon) met een "hoog-uitgangsvermogen-DAC" wordt gebruikt.
(is overigens de ELAC ea 101 ook een goede optie?)
Maar dan beland je vervolgens in een nog grotere keuze-vergelijk-ellende en de moeilijkheid / (on)mogelijkheid) om thuis passieve speakers te vergelijken en te beoordelen. Daarbij gaat men voor een surround-opstelling: wie gaat dit dan allemaal leveren, installeren en onderhouden? Wij hebben hem/haar nog niet ontdekt.
Een plug en play Hauptwerk PC met een geïnstalleerde audio-interface aanschaffen blijkt daar in tegen geen enkel probleem.

Mijn kennis heeft al veel (zeg maar) Hauptwerk orgels beluisterd. Zowel bij collega organisten thuis als bij diverse commerciële aanbieders, waaronder een "dure" ( € 7.000) opstelling met passieve speakers. Tot dusver sprak de variant met studio-monitoren (ADAM/EVE) het meeste aan.

Tot slot: leuk om te lezen dat ook hier eerst ADAM en daarna EVE is onstaan.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 nov 2018 20:07

Re: Adam en Eve

luisteren "op afstand" heeft geen zin, om de eerder genoemde reden je luistert altijd naar een speaker in een andere akoestiek.

dus als je in die "andere omgeving" een beslissing neemt kan het in eigen situatie opnieuw tegenvallen.

je moet dus een referentie hebben als je ergens anders gaat luisteren, het beste kan je naar een HW dealer gaan, en een eigen speaker meenemen.
immers je weet hoe een "eigen" speaker thuis klinkt, vervolgens ga je opnieuw in de showroom luisteren naar je eigen speaker, en vanuit dat gegeven, ga je andere merken beluisteren, dan hoor je snel genoeg of iets je aanspreekt of niet.

je onderstaande argument kan ik echter niet plaatsen
Maar dan beland je vervolgens in een nog grotere keuze-vergelijk-ellende en de moeilijkheid / (on)mogelijkheid) om thuis passieve speakers te vergelijken en te beoordelen. Daarbij gaat men voor een surround-opstelling: wie gaat dit dan allemaal leveren, installeren en onderhouden? Wij hebben hem/haar nog niet ontdekt.


het lijkt me vrij simpel heeft jouw kennis geen verstand van HW dan is turnkey een mogelijkheid.

is er wel enige kennis dan kan je mooie setup maken
zelfs door het gebruik van denon-50 maak je de setup alleen maar overzichtelijker

een usb kabel naar een versterker, en een luispreker snoer naar je speaker

de gemiddelde software van een doorsnee audiokaart is veel complexer

ik ben bang dat je het te somber bekijkt ;)





Mijn kennis heeft al veel (zeg maar) Hauptwerk orgels beluisterd. Zowel bij collega organisten thuis als bij diverse commerciële aanbieders, waaronder een "dure" ( € 7.000) opstelling met passieve speakers. Tot dusver sprak de variant met studio-monitoren (ADAM/EVE) het meeste aan.



nu dan wordt de keuze toch veel makkelijker als veel monitors al afvallen, een dure installatie kan ook gewoon beroerd klinken, alles valt of staat met een juiste tuning, filter gebruik, overname punten enz. welke drivers zijn er gebruikt
er circuleren in HW land zelfs "dure" speakers rond, die zogenaamd het predikaat high-end dragen, met een dubbelle baswoofer, gescheiden kamers enz. bla,bla.. alleen als je op 1 woofer drukt komt de andere woofer naar buiten. :lol: :lol:
dan haak ik subiet af

dus het blijft altijd opletten, goed luisteren, desnoods vraag je een exemplaar thuis te leen, als je dit netjes vraagt eventueel tegen borgstelling, moet dit geen probleem zijn lijkt me, er zijn demo/showroom modellen volop.

Tot slot: leuk om te lezen dat ook hier eerst ADAM en daarna EVE is onstaan.

;) mmmmmm misschien zitten er wel heel veel dezelfde componenten dus laat je niet gek maken.
laat een Adam en een Eve lineair klinken, dan moet je wel van hele hoge huizen komen om blind te kunnen bepalen wat wie is...…..

het zijn allemaal monitor speakers met een overeenkomstige liter inhoud, zelfde inch driver,
beide tweeters hebben naast elkaar op de lopende band gelegen, in dezelfde fabriek
ze hebben dezelfde snit versterking aan boord, je snapt wel waar ik heen wil :oops:

vele malen belangrijker dan een merk/naam is de Transient Response wat een speaker laat horen, dit in combinatie met een gezonde akoestiek.

een man ( Siegfried Linkwitz (1935-2018) )waar ik veel van geleerd heb memoreerde vaak:
What you hear is not the air pressurevariation in itself
but what has drawn your attention
in the streams of superimposed airpressure variations
at your eardrums
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 27 nov 2018 08:32

Re: Adam en Eve

Dag Jan Wim.
Een goed idee om de eigen set als referentie mee te nemen. Die houden we erin. Je andere opmerkingen neem ik natuurlijk allemaal mee. Blijft de vraag:
- ken je de Elac EA 101EQ-G en zo ja, is dit ook een goede keuze voor een digitaal pad met passieve luidsprekers?

Ik lees hier prima recensies over, heeft ook een ingebouwde DA-converter en een soort "room-correction-feature.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2018 11:07

Re: Adam en Eve

De Elac volstaat zeker als deze ingezet wordt voor hifi gebruik, bij gebruik in een HW setup heb ik wel bedenkingen .
N.l je kan maar per versterker 2 speakers corrigeren, en je kan geen gecalibreerde meet microfoon inzetten.
Hoe goed de smartphone tegenwoordig ook is, de ingebouwde microfoon kan niet evenaren met een los gekalibreerd exemplaar.
En het voordeel van een externe roomcorrectie is dat je multikanaals kan meten,
En je weet niet zeker of er wel meerdere versterkers "gezien" worden in HW, dit was voorheen een probleem bij denon

Ook al zou je uit eindelijk beslissen om puur stereo te draaien, zou ik persoonlijk toch voor standalone oplossing kiezen en niet de all in one
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 27 nov 2018 16:06

Re: Adam en Eve

De beperktheid m.b.t. de correcties had ik inderdaad in een recensie ook gelezen. En hoe is de DA-conversie: op het zelfde niveau als RME en de Denon PMA 60?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 nov 2018 18:16

Re: Adam en Eve

En hoe is de DA-conversie: op het zelfde niveau als RME en de Denon PMA 60?


dat durf ik niet te zeggen, ik ken de module niet , rme en denon hebben beide een hoog niveau
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 11 jan 2019 12:12

Re: Adam en Eve

Voor de geïnteresseerde lezers,

De uiteindelijk gekozen Hauptwerk-configuratie:
- i7-computer (geleverd door Hauptwerk-computer.com: een aanrader);
- RME audio-interface;
- ADAM A7X;
- samples van Vollenhove en Tholen (in eerste aanleg);

De Adam A7X en de Eve SC 207 zijn beide besteld en thuis vergeleken. Adam stak er duidelijk bovenuit: helderder, sprankelde meer, beter gedefinieerd zowel in het laag als hoog en (dus) "levendiger". Een Barok-orgel als Vollenhove komt dan beter tot zijn recht. In een metafoor: twinkelende lichtjes op het water bij Adam.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 11 jan 2019 12:56

Re: Adam en Eve

Gefeliciteerd! Ik heb dezelfde configuratie met Adam Sub7 en rears en ben er zeer tevreden over.

Ik raad je wel roomcorrectie aan. Dat geeft nog weer een verbetering.

Geniet ervan!

Groet,
Arjan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com