Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ssd schijf

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 22 nov 2018 17:58

ssd schijf

beste mensen,

Heeft het zin om zowel Windows 7 64 bit en Hauptwerksoftware op een aparte SSD schijf te zetten of kan HW ook op een 'gewone' schijf?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 nov 2018 19:41

Re: ssd schijf

Ik weet niet wat je bedoelt met "aparte" SSD schrijf. Waarschijnlijk heb je nu een harddisk in de PC en voeg je een SSD toe.

Daar van uitgaande: je moet zowel Windows als het HW programma op de SSD installeren. Dan start je PC en het HW programma snel op.

Verder worden de onderdelen van sample sets bij het installeren van zo'n set in 3 afzonderlijke directories geïnstalleerd. Bij de installatie van het HW programma kun je aangeven waar die directories moeten komen te staan. In onderstaand per item de disk en directory (die directory maakt HW tijdens de installatie zelf aan; je moet alleen aangeven of dat op C of D is en de rest van de tekst in dat vakje laten staan)

1. SSD C:\Hauptwerk\HauptwerkUserData (dit is voor instellingen van orgels, opgeslagen registraties, enz.)
2. SSD C:\Hauptwerk\HauptwerkInternalWorkingFiles (de cache bestanden van de geïnstalleerde orgels)
3. harddisk D:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents (alle onderdelen die in een installatie set van een orgel zitten, dat is gedownload of vanaf een DVD.

1 en 2 zorgen voor het snel laden van een orgel; 3 wordt 1x gebruikt, nl. bij het lange laden van een orgel als je dat geconfigureerd hebt na installatie.

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 24 nov 2018 13:07

Re: ssd schijf

beste Evert-Jan,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord. Ik wilde de oude schijf laten vervallen en twee SSD schijven erin stoppen:
- 1 met Windows
- 1 met Hauptwerk software.
Zorgt dat voor extra snelheid of ben ik dan geld aan het verspillen?
Mocht het helpend zijn wat is dan een handige grootte van de SSD schijven?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 nov 2018 14:53

Re: ssd schijf

Jacco

2 SSD's in de PC plaatsen is zonde van het geld, tenzij je ze in RAID configuratie zet. Dan wordt het wel sneller. Met 2 afzonderlijke SSD's niet. Je kunt dan beter 1 grotere kopen, met de opmerking dat 2 SSD's soms wel goed koper zijn dan 1 grote. Maar dan kun je wel tegen het probleem aanlopen dat 1 SSD vol is, terwijl de andere nog zat ruimte heeft.

Je kunt ook de harddisk in de PC laten zitten zoals ik in mijn eerste antwoord had geschreven.
Voordeel: er hoeft een minder grote SSD aangeschaft te worden.
Nadeel: het laden van het orgel na installatie doe je eenmalig (tenzij je iets wilt veranderen), dus de WAV bestanden en plaatjes (installatieset) kan dan op de HD staan. Het de eerste keer laden van een orgel duurt daardoor wat langer.

Benodigde capaciteit van de SSD ingeval van SSD/harddisk combinatie:
Je moet op de huidige disk de grootte bekijken van C:\Hauptwerk\HauptwerkInternalWorkingFiles (de cache bestanden)
Daarnaast komt Windows en wat ruimte voor updates van Windows (50 - 60 GB)
Houd rekening met toekomstige aanschaf of gratis downloads van sample sets
En van een SSD mag 10% van de capaciteit NOOIT gebruikt worden.

Er zijn 2 soorten SSD's: SATA en m.2. En bij die laatste zijn 2 smaken: SATA en NVMe. Aan de buitenkant zie je geen verschil. Je moet altijd even in de specificaties kijken om daar achter te komen: snelheid bij een SATA uitvoering zit altijd tussen 510MB/s en 560MB/s. Een NVMe uitvoering zit veel hoger (1000MB/s of meer).
Bij m2 moet er een speciaal slot op je moederbord zitten waar de SSD ingeschoven kan worden. Moderne moederborden hebben dat, oudere niet.

Een merk/type met een goede prijs/prestatie verhouding bij SATA is de Crucial MX500 2,5" SSD.
Hier staan de 4 uitvoeringen: https://tweakers.net/product/730175/cru ... ma-5-inch/ en kun je na de keuze van de grootte een webwinkel met een goede prijs uitzoeken. Let wel op: soms komen er nog verzendkosten bij; anderen verzenden het gratis.

Berichten: 83

Geregistreerd: 08 feb 2012 21:41

Bericht 24 nov 2018 16:15

Re: ssd schijf

dank Evert-Jan . Ik ga er naar kijken. Je hoort er nog van!

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com