Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Toon actieve onderwerpen


hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 05 dec 2018 13:40

Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Sinds dat ik Hauptwerk opnieuw heb geïnstalleerd (ivm gebruik van een andere pc) duurt het afsluiten heel erg lang. Ik kies dan File/Shut computer down. Het duurt dan zeker 5 minuten voordat Hauptwerk wordt afgesloten en vervolgens de pc. Iemand enig idee waardoor dit komt?

Bvd. Hubèrt

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 dec 2018 14:59

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Je hebt denk ik niet alleen een andere PC maar ook een andere Windows versie, nl. W10. Die staat er om bekend dat het 'leeg maken' van het geheugen veel meer tijd in beslag neemt dan W7 en W8.1. Dus hoe meer geheugen, hoe langer het duurt.
Maar 5 minuten is wel heel lang.

Alle Windows updates geïnstalleerd?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 dec 2018 15:06

Re: Afsluiten Hauptwerk

hoi Hubèrt

Heb je windows 10 ?

Er zijn meer mensen die erover klagen dat na de laatste update Hauptwerk tergend langzaam afsluit.
Ik heb er ook last van.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 dec 2018 15:35

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Waar je nog even naar kunt kijken of niet toevallig de pagefile ook wordt schoongemaakt.

Start de register-editor op door via Start --> zoeken in te tikken: regedit en dan de enter toets

Ga naar achtereenvolgens deze sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Session Manager \ Memory Management

Bij ClearPageFileAtShutdown moet een 0 staan
Dan is dat uitgeschakeld
Als er 1 staat, dan moet je het aanpassen door 2x te klikken op ClearPageFileAtShutdown en de waarde in 0 te wijzigen.

Met het rode kruis rechtsboven kun je het register-editor window weer sluiten.
Sommige aanpassingen in het register zijn pas actief na een herstart van de PC. Bij deze aanpassing weet ik het niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 05 dec 2018 21:11

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Het is toch niet verstandig om je hw-pc aan internet te hangen, ook ivm die updates :?:
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 06 dec 2018 17:49

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Nieuwste W10 versies maken het legen van geheugen idd erg traag. Een simpele oplossing is: een oude versie van W10 installeren. Als je pc niet aan internet hangt maakt dat voor veiligheid etc. allemaal niets uit. Helaas is het met W10 zo dat alle updates installeren voor Hauptwerk helemaal niet gunstig is. Ik heb recent een PC opnieuw geïnstalleerd. Daar stond de nieuwste W10 op. Laden van sets vanaf een PCI-E NVME SSD ging met 300 MB/s. Oude Windows 10 versie en voila, weer 1000 MB/s...

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 06 dec 2018 20:34

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Aha, dat verklaart waarom het wisselen tussen sets tegenwoordig ook lang duurt. 1 keer aan internet gehangen en gelijk allerlei problemen. Dat dus nooit meer . . .

hpw

Berichten: 123

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 07 dec 2018 09:19

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Ik heb inderdaad Windows 10 geïnstalleerd met de voorlaatste update (1803 geloof ik).
@Evert Jan: ik zal dat eens nakijken, bedankt.

Maar volgens mij duurt het afsluiten van Hauptwerk zo lang en niet van Windows zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 dec 2018 09:26

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

hpw schreef:Ik heb inderdaad Windows 10 geïnstalleerd met de voorlaatste update (1803 geloof ik).
@Evert Jan: ik zal dat eens nakijken, bedankt.

Maar volgens mij duurt het afsluiten van Hauptwerk zo lang en niet van Windows zelf.


klopt, windows10 zonder ingeladen orgel wel metHW sluit snel af, maar volgens mij kan je toch ook gewoon de gewraakte update verwijderen?

dus zoals Evert-Jan schreef het 'leeg maken' van het werkgeheugen kost tijd, maar of daar nu echt een specifieke update de boosdoener van is betwijfel ik
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 dec 2018 10:59

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

hpw schreef:Maar volgens mij duurt het afsluiten van Hauptwerk zo lang en niet van Windows zelf.
Dat komt omdat als een programma gestopt wordt, het geheugen dat het programma gebruikte moet worden leeggemaakt. En dat duurt dus lang. Het is hetzelfde als je eerst een groot orgel bespeelde en later een klein positiefje. Voordat dat positiefje is geladen, moet ook het grote orgel uit het geheugen verwijderd worden voordat het nieuwe orgel geladen kan worden.
Zou dat niet gebeuren, dan kun je nadat HW gestopt is en opnieuw gestart wordt, HW zo'n 2e keer niet meer starten omdat "het oude nog in het geheugen zit".

Er is geen bepaalde update voor verantwoordelijk, maar de laatste W10 versie 1809 Build 17763 in zijn geheel. Althans een of meerdere exe's of dll's.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 dec 2018 11:01

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Cheesecorner schreef:Aha, dat verklaart waarom het wisselen tussen sets tegenwoordig ook lang duurt. 1 keer aan internet gehangen en gelijk allerlei problemen. Dat dus nooit meer . . .

Als W10 geupdate is, moet je ook alle eerder gedane instellingen nalopen. Microsoft zet veel van die instellingen terug naar de default waarde en herinstalleert bijv. ook apps, die jij eerder verwijderd hebt.
Avatar gebruiker

Berichten: 9

Geregistreerd: 26 dec 2015 12:48

Bericht 14 apr 2019 15:11

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Omnibus,

Sinds ik W10 afgelopen week, na 2 jaar geen update te hebben uitgevoerd, heb bijgewerkt zit ik met hetzelfde probleem. Ik heb via de grafiek met geheugengebruik onder taakbeheer gezien dat het leegmaken van het geheugen belachelijk langzaam gaat en dus bij de orgels die ik bespeel (Doesburg, Zutphen) duurt dat enkele minuten.

Is er niemand onder de gebruikers die weet hoe dit is op te lossen?
Vergt m.i. vooral kennis van Windows als besturingssysteem en is dus duidelijk geen HW gerelateerd probleem met dien verstande dat het volgens mij één van de weinige programma's is die ik ken die zoveel geheugen gebruiken.

Ik las ergens nog iets over een instelling van pagefile in het systeembeheer, ik heb dit nog niet geprobeerd maar ga dat nog wel even testen.

Paul

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 apr 2019 21:04

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Het probleem ligt in het vrijmaken van het RAM. De pagefile heeft er niets mee van doen.
Je kunt daarover gaan klagen bij Microsoft.
Zie voor een discussie op het Engelstalige HW forum: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... low+unload

Je kunt terug gaan naar de vorige Windows 10 versie op je PC als de update nog geen 10 dagen op je PC actief is. Daarna kun je niet meer terug en moet je er mee leven. Al hoewel in dit (http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 37#p130537) en het daarop volgende bericht wordt geschreven dat het in de volgende versie van HW is opgelost. Nu maar wachten wanneer deze uit komt

Terug gaan naar vorige versie van W10 staat o.a. hier beschreven:
https://www.windowscorner.nl/handleidin ... ows-10.php
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 apr 2019 21:32

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

Het wordt tijd dat HW op Linux zou kunnen draaien.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 apr 2019 22:27

Re: Afsluiten Hauptwerk duurt erg lang

En heb je al gekeken of er voor jouw geluidskaart (Motu???) al een Linux driver beschikbaar is? En zo ja, voor welk 'merk' Linux?

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com