Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 06 dec 2018 16:10

1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

1.12.2018: Walcker-Orgel Annaberg: Finale Sample-Aufbereitung und Test abgeschlossen (10.052 Samples), Screens fertig, ODF-Integration in Arbeit


Hoera !! :D ;)
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 06 dec 2018 18:32

Re: Gelezen op de website van OAM

Ben ook benieuwd. Mooie volledige dispositie en fraaie ruimte.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 07 dec 2018 11:46

Re: Gelezen op de website van OAM

Harm schreef:Ben ook benieuwd. Mooie volledige dispositie en fraaie ruimte.


Zekur, als tie uit is , op het gemak beluisteren en bespelen t.o.v. Doesburg bijv , en dan een keus maken ;)

Dus ik ga mijn Reger koraaltjes de komende tijdnog maar eens oppoetsen :)
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 07 dec 2018 18:50

Re: Gelezen op de website van OAM

Orgel duppies schreef:
Harm schreef:Ben ook benieuwd. Mooie volledige dispositie en fraaie ruimte.


Zekur, als tie uit is , op het gemak beluisteren en bespelen t.o.v. Doesburg bijv , en dan een keus maken ;)

Dus ik ga mijn Reger koraaltjes de komende tijdnog maar eens oppoetsen :)


Niet vergeten te vergelijken met Pipeloops Furtwangler orgel dat ook spoedig uitkomt en op CBB zeer goed klinkt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 07 dec 2018 18:54

Re: Gelezen op de website van OAM

Harm schreef:Ben ook benieuwd. Mooie volledige dispositie en fraaie ruimte.


dispositie hier te lezen:

https://www.euleorgelbau.de/front_content.php?idart=95
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 dec 2018 19:10

Re: Gelezen op de website van OAM

adri schreef:
Harm schreef:Ben ook benieuwd. Mooie volledige dispositie en fraaie ruimte.


dispositie hier te lezen:

https://www.euleorgelbau.de/front_content.php?idart=95


Mitsgaders hier, en foto's van het fraaie front.
http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LIJST=lang

Deze maakt meer kans dan het Nijkerkse orgel voor mij ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 dec 2018 19:14

Re: Gelezen op de website van OAM

Op de site van Piet Bron staat ook de oorspronkelijke dispositie, zoals Walcker het orgel destijds opgeleverd heeft.
Het is dus geen originele Walcker meer, maar één met uitbreidingen.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 13 dec 2018 22:06

Re: Gelezen op de website van OAM

Er is nieuwe info beschikbaar op de website van OAM :) ( Hoera wederom)

https://www.organartmedia.com/en/1884-1 ... an#history

Ben benieuwd of de sampleset nog rond Kerstmis verkrijgbaar zal zijn ;)
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 14 dec 2018 14:21

Re: Gelezen op de website van OAM

Imponerend orgel!

Weet iemand of hij ook in surround uitkomt? Nu staat er alleen stereo.

Groet,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 18 dec 2018 10:50

Re: Gelezen op de website van OAM

En weer wat aanvullende info, van het HW internationale forum


Hello all,

the work is going on and actually you may find a lot of impressions of the very beautiful Gothic St. Annen church, a short introduction into the history of the instrument and the Walcker organ, as well as the designed console pages here:
https://www.organartmedia.com/en/1884-1 ... cker-organ

The crescendo and control pages are still missing and will be published when finished.

The console pages support single and double screens in landscape and portrait format.
All handmade stop and other labels were taken from the original pictures. Please note, that we decided, to modify the stop design for the stops pages. The labels are now included in the stops itself, to achieve an optimal stop layout size.
This stop type is found in many Romantic organs (e.g. Cavaille-Coll), also in early Walcker's .

A lot of considerations were done to break down the horizontal stop arrangement into vertical ones and we hope, you'll like it.

Prof. Helmut Maier
OrganArt Media Sound Engineering
D-88662 Überlingen/Lake Constance
http://www.organartmedia.com
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 dec 2018 11:03

Re: Gelezen op de website van OAM

Ik vind die opmerkingen over de Oboe met een wind-swell juist zo interessant.
Dat Walcker innovatief was, dat wist ik wel, maar een register met regelbare winddruk, dat heb ik niet eerder gezien en gehoord in orgelland. Ik ben benieuwd of het effect goed te modelleren is in Hauptwerk. Wellicht door gebruik te maken van meerdere opnames van het register bij een verschillende winddruksituaties ?

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 18 dec 2018 11:47

Re: Gelezen op de website van OAM

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 mei 2019 19:32

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

De sample set staat op punt van uitkomen. Er kan nu op ingetekend worden.
De set is alleen in stereo verkrijgbaar (surround staat in de planning).
Er is slechts 1 stem opgenomen met tremulant, nl. de Vox Humana.

Intekenprijs tot 15 juni as. € 595.- incl. een 32 GB USB3 stick.
Daarna kost de set € 695.-

Info: https://www.organartmedia.com/en/1884-1995-e-f-walcker-organ#history

Afbeelding

Recording:
48 kHz, 24 bit, multi-channel. The stops were recorded with multiple release levels for short, medium and long key attacks for optimal acoustical mapping. The Vox humana rank was additionally recorded with the original tremulant sound.
A surround version is planned in the future.

Bron: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 57#p131057
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 14 mei 2019 09:51

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

De tremulant van het zwelwerk wordt niet opgenomen of als Hauptwerk-tremulant geïmplementeerd..?
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 03 jun 2019 10:05

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

Hierbij een recensie van de internationale HW site , met dank aan Google vertalen ;) ik heb hier niet s aan veranderd, best wel komisch :D :D

groetjes

Hans


Hieronder het bericht
********************************************************************************************************************************
Hoi,

Wauw, wat een orgel! Ik heb er een tijd op gewacht, maar het was het wachten waard. Toen ik de sample-set kreeg, begon ik te spelen met de fijne fluisterend Harmonika 8 (SW) en was ik pas klaar met spelen toen ik de Contraposaune 32 bereikte. Ik blies bijna het dak eraf!

Kies gewoon een vrij sober stuk zoals Schmücke dich van Brahms en probeer alle 20 (!) 8 'schoorsteenpijpen een voor een, probeer alle combinaties. Er is er niet één, dat klinkt niet geweldig.
Er is enige oefening nodig om de Windschweller op de hobo te laten werken, maar het effect is erg mooi (bij zorgvuldig gebruik).
De Voix Céleste bevindt zich op de tweede Manual (niet-ingesloten), maar het geluid is engelachtig. Er is de luidere combinatie met de Salicional en de zeer stille, hemelse met de Aeoline.

Spelen met de accessoires zoals vaste combinaties, "Combinatie" (ook wel Verlenging, Registerfles of vrije combinatie genoemd), Registerwalze (= Gen. Cresc.), Etc. werkt uitstekend. Ze zijn perfect geschikt voor de Duitse romantische muziek. Vooral als het wordt gebruikt als een uitbreiding op de handregistratie (niet alleen voor het gemak). Ongelofelijk dat al deze accessoires mechanisch werken aan het echte orgel!

Hoewel de kerkakoestiek kathedraalachtig is, klinkt het orgel helder en transparant. Wanneer je met slechts een paar stops begint te spelen, zijn het zachte en charmante als strepende puppy's. En dan door stops toe te voegen, vooral riet, wordt het geluid concreter. Maar zelfs dan blijft het ook helder. Ga verder naar tutti en de hond, nu een hele grote Sint-Bernard, vlucht de kamer uit.

De extra mengelingen van Eule doen echt waar ze voor zijn toegevoegd: ze bieden het orgel mogelijkheden, die in feite buiten het eigenlijke concept van de orgels liggen. Maar in het geheel van het orgel klinken ze overtuigend alsof ze er altijd al geweest zijn, waardoor het instrument zelfs behoorlijk geschikt is voor oudere muziek zoals (natuurlijk) Bach.


Ik denk dat Annaberg een orgel is dat elke organist zal genieten, zo niet vanwege het geluid, dan toch voor het realistische gevoel. Met slechts een beetje ervaring zal het indrukwekkend klinken, maar voor de meer ervaren speler heeft het zeer mooie verrassingen en subtiele mogelijkheden.

Ik wens iedereen veel plezier met het spelen van deze geweldige sample set,
C. Oomen

En hieronder de originele Engelse tekst :

Hi,

Wow, what an organ! I've waited for it some time, but it was worth waiting for. When I got the sample set, I started playing with the fine whispering Harmonika 8 (SW), and only finished playing when I reached the Contraposaune 32. I nearly blew the roof off!

Just pick a quite sober piece like Schmücke dich by Brahms and try all of the 20(!) 8' flue stops one by one, try all of the combinations. There is not one, that does not sound wonderful.
Some practice is needed to work the Windschweller on the Oboe, but it effect is very beautiful (when used with care).
The Voix Céleste is on the second Manual (unenclosed), but its sound is angelic. There is the louder combination with the Salicional and the very quiet, celestial one with the Aeoline.

Playing with the accessories like fixed combinations, "Combination" (also called Prolongement, Registerfessel or free combination), Registerwalze (= Gen. Cresc.), etc. works excellently. They are perfectly suited for the German romantic music. Especially when used as an extension to the hand registration (not only for ease). Unbelievable that all these accessories work mechanically at the real organ!

Although the church acoustics are cathedral-like, the organ sounds clear and transparent. When you start playing with only a few stops, it's soft and charming like stroking puppies. And then by adding stops, especially reeds, the sound gets more concrete. But even then it stays clear too. Continue to tutti and the dog, a very big Saint-Bernard by now, flees from the room.

The additional mixtures by Eule really do what they were added for: they provide the organ with possibilities, that are in fact beyond this organs actual concept. However in the whole of the organ they sound convincing as if they have always been there, making the instrument even quite suitable for older music like (of course) Bach.


I think Annaberg is an organ that every organist will enjoy, if not because of its sound, then at least for the realistic feel. With only a bit of experience it will sound impressive, but for the more experienced player it has very beautiful surprises and subtle possibilities.

I wish everyone much joy playing this amazing sample set,
C. Oomen
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 03 jun 2019 16:49

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

Heb ik het goed dat dit orgel geen tremulanten heeft? Ik bedoel geen tremulanten in de sample. Ik zie ze daar niet staan.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 jun 2019 17:09

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

HJK schreef:Heb ik het goed dat dit orgel geen tremulanten heeft? Ik bedoel geen tremulanten in de sample. Ik zie ze daar niet staan.


In het originele orgel, en in de sample set, is er alleen maar een tremulant voor de Vox Humana op het Zwelwerk.
Op het 2e klavier is er een Voix Celeste die een zweving geeft (vanzelf niet hetzelfde als een echte tremulant).


Verder nix meer.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 03 jun 2019 17:15

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

Adri,

Dank voor het antwoord.
Voor mij valt het nu af. Ik ben een liefhebber van tremulanten.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jun 2019 18:54

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

adri schreef:In het originele orgel, en in de sample set, is er alleen maar een tremulant voor de Vox Humana op het Zwelwerk.
Op het 2e klavier is er een Voix Celeste die een zweving geeft (vanzelf niet hetzelfde als een echte tremulant).

Verder nix meer.
Adri,
dit is niet korrekt.
Het zwelwerk en het 2e manuaal hebben een tremulant en de Vox Humana heeft een eigen laden met een eigen tremulant.
Mijn conclusie is dan ook dat de registers met tremulant gewoon niet zijn opgenomen of misschien wel, maar dat deze in deze versie van de set niet zitten.
Dispositie: https://www.euleorgelbau.de/front_content.php?idart=95 (2 afzonderlijke tremulanten voor man. 2 en 3)
https://de.wikipedia.org/wiki/St._Annenkirche_(Annaberg-Buchholz)#Orgeln (1 gezamenlijke tremulant voor 2 en 3)

Verder: de Oboe op manuaal 2 heeft een (eigen) zwelkast. Manuaal 2 zelf heeft geen zwelkast.
Afbeelding

De opnames hebben voor 2014 plaatsgevonden want in dat jaar werden ook al demo's van de beta versie van toen op CCHal gepubliceerd.


@Hans: heb jij de set al aangeschaft? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen van de set? (review mag in het Nederlands ;) )

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 03 jun 2019 20:04

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

Ik heb begrepen dat op het originele orgel eerst alleen een tremulant voor de Vox Humana zat en dat later de andere tremulant toegevoegd is. De werking daarvan was niet goed genoeg voor de opnames.

De Oboe staat niet echt in een zwelkast, maar daarvan is de windruk te regelen. Dus met de windruk kun je het volume regelen. dat werkt ook in de sampleset.

De opnames op Contrebombarde vind ik erg overtuigend klinken.

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van forumgebruikers. Zelf heb ik nog geen groot romantisch orgel. Ik zoek eigenlijk een orgel waar ik Reger, Mendelssohn, Brahms e.d. goed op kwijt kan. Daar is dit een uitgelezen orgel voor.
Maar ik speel ook wel Franse romantiek. En of dat goed uit de verf komt?
Ook jammer dat het nog niet in surround is. Ik heb begrepen dat dit zeker tot eind volgend jaar duurt voordat het zover is. En het zal ook weer het nodige kosten.

Het Laurentius orgel is wellicht ook een goede kandidaat voor me. Maar in de opnames met tutti lijkt er een scherpere 'randjes' aan te zitten. Zou mooi zijn om een vergelijk te kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Cheesecorner op 03 jun 2019 20:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 jun 2019 20:12

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

Cheesecorner schreef:Ik heb begrepen dat op het originele orgel eerst alleen een tremulant voor de Vox Humana zat en dat later de andere tremulant toegevoegd is. De werking daarvan was niet goed genoeg voor de opnames.

De Oboe staat niet echt in een zwelkast, maar daarvan is de windruk te regelen. Dus met de windruk kun je het volume regelen. dat werkt ook in de sampleset.

De opnames op Contrebombarde vind ik erg overtuigend klinken.

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van forumgebruikers. Zelf heb ik nog geen groot romantisch orgel. Ik zoek eigenlijk een orgel waar ik Reger, Mendelssohn, Brahms e.d. goed op kwijt kan. Daar is dit een uitgelezen orgel voor.
Maar ik speel ook wel Franse romantiek. En of dat goed uit de verf komt?
Ook jammer dat het nog niet in surround is. Ik heb begrepen dat dit zeker tot eind volgend jaar duurt voordat het zover is. En het zal ook weer het nodige kosten.

Het Laurentius orgel is wellicht ook een goede kandidaat voor me.


Voor Duitse romantiek is dit een ideaal orgel/sample set.
Voor Franse romantiek: wellicht midner, maar ik denk dat je er toch veel op kwijt kan.
Meer dan je Duitse romantiek kan spelen op een C-Coll (of type).
Laatst bijgewerkt door adri op 03 jun 2019 23:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 03 jun 2019 22:30

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

.@Hans: heb jij de set al aangeschaft? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen van de set? (review mag in het Nederlands ;) )[/quote]

Hoi Evert-Jan

Nee maar binnenkort hoop ik de sample bij Kees Noorlander te gaan beluisteren/ bespelen en ik wil deze nog vergelijken met Doesburg , daarop zit ik nu al zo'n 4 jaar te wachten ;)

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 jun 2019 23:18

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

Ik heb de set en ben er enorm enthuasiast over.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 04 jun 2019 09:16

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

adri schreef:Ik heb de set en ben er enorm enthuasiast over.



Hoi Adri

Heb jij Doesburg ook toevallig ? ( mini of complete set ) , welke heeft je voorkeur ? ;)
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 04 jun 2019 11:18

Re: 1884/1995 Walcker-Eule, Annaberg (D.) (65/III+P)

Orgel duppies schreef:
adri schreef:Ik heb de set en ben er enorm enthuasiast over.



Hoi Adri

Heb jij Doesburg ook toevallig ? ( mini of complete set ) , welke heeft je voorkeur ? ;)


Nee Doesburg heb ik niet. Ook niet van plan. Ik heb Furtwangler van Pipeloops; een prima set, maar toch nu in de schaduw van Annaberg.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com