Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

multikanaals of IR

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2018 19:44

Re: multikanaals of IR

Dit ligt wel heel dicht bij elkaar.

Interessant zou het zijn om dit te vergelijken: in 1 opname de omni IR toe te passen voor het rear kanaal (die heb je dus al gemaakt) en in een andere opname de "platte" IR voor rear.
Als daarin ook geen verschil zit zou je het m.i. gewoon met SIR2 kunnen doen en een platte IR. De laatste zijn veelal meer verkrijgbaar (gratis of betaald). En SIR2 is veel goedkoper.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 12 dec 2018 19:51

Re: multikanaals of IR

Ik moet het nog beluisteren, maar ik ben wel heel benieuwd of dit ook lukt bij bijvoorbeeld Goerlitz, waar je een heel groot verschil hebt tussen direct en diffuse en rear.

Superinteressant, als het echt zo goed werkt kan ik gaan investeren in IR-software om op pc's te besparen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 dec 2018 20:01

Re: multikanaals of IR

Evert-Jan schreef:Dit ligt wel heel dicht bij elkaar.

Interessant zou het zijn om dit te vergelijken: in 1 opname de omni IR toe te passen voor het rear kanaal (die heb je dus al gemaakt) en in een andere opname de "platte" IR voor rear.
Als daarin ook geen verschil zit zou je het m.i. gewoon met SIR2 kunnen doen en een platte IR. De laatste zijn veelal meer verkrijgbaar (gratis of betaald). En SIR2 is veel goedkoper.


Met Sir 2 krijg ik thuis niet het effect wat ik met altiverb wel krijg,
maar ik kan natuurlijk een test maken met Sir 2 kijken of dit ook in de buurt komt van de echte rear
is er van sir 2 ook een soort Caen IR?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2018 20:15

Re: multikanaals of IR

Ik bedoelde eigenlijk met Altiverb een 2e opname met de "platte Caen IR" van Altiverb Caen.

Maar een platte IR i.c.m. met SIR2 is voor vele anderen en mij interessanter vanwege de prijs van SIR2 versus Altiverb.
Dan kunnen we de omni IR van Altiverb vergelijken met de platte IR van Altiverb en met een platte IR i.c.m. SIR2

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 dec 2018 20:45

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:https://www.youtube.com/watch?v=UAKuMLu5Dus

de video laat een simpele versie zien maar er zijn IR die omni zijn opgenomen wat een realistische sound geeft


Dit is een interessante video over het maken van een IR. Voor wie deze nog niet bekeken heeft, alsnog de moeite waard!

Twee dingen die mijn inziens van invloed zijn voor het resultaat van de IR:
1- de plaats in de kerk/ruimte waar microfoons en geluidsbron staan voor het maken van een IR.
De karakteristiek van de IR wordt bepaald door de plaats in de ruimte waar de IR gemaakt wordt. Onder of op een balustrade zal een andere karakteristiek worden verkregen dan in het middenschip, het koor of een zijbeuk.

2- de afstand tussen microfoons en geluidsbron
In bovenstaande video is mij onduidelijk hoe de sweetspot bepaald wordt. Het lijkt een beetje subjectief en op het gehoor te gaan. Klopt dat? Ook vermoed ik dat bij een korte afstand het ontvangen signaal helderder/scherper wordt gevangen in een IR dan bij een grotere afstand tot de geluidsbron.

Het (toevallige?) feit dat de voorbeelden van Caen die Jan Wim heeft gemaakt, van IR en rear, zo dicht tegen elkaar aan liggen, betekent volgens mij dat de afstand van rear microfoon tot front microfoons ongeveer het zelfde moet zijn geweest als de afstand tussen geluidsbron en IR-microfoons, en beide zijn dan in het schip van de kerk/cathedraal gemaakt.
Klinkt dit aannemelijk?

Als dat zo is, dan zou het ook denkbaar zijn dat er meerdere IR's gemaakt worden op verschillende afstanden van de microfoons. Aanbieden van meerdere IR's per ruimte maakt een set aantrekkelijker voor een grotere doelgroep van kopers, voor zowel liefhebbers van meer directe klanken als voor liefhebbers van meer en nog meer akoestisch geweld. (dat is eigenlijk het idee waarin 6-kanaals sets moeten voorzien, met de nadelen van dien)

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 dec 2018 20:56

Re: multikanaals of IR

Ik heb hier impulsresponses gemaakt door Jiri van Caen, op 6, 14 en 28 meter. Het is een map met 35 Mb aan bestanden.
Misschien kan ik hem eens ergens op sharen.....??

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2018 21:03

Re: multikanaals of IR

Geert,

dat is de demo van Caen. Ik heb die ook en dit heb ik zojuist aan Jan Wim gestuurd via een download link.
Doe dus verder geen moeite.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 dec 2018 23:41

Re: multikanaals of IR

bedankt voor de IR Evert-Jan

het inlade van de IR gaat drag en drop, makkelijker kan haast niet:)

de Ir geeft aan dat Jiri deze reverb heeft van 6.86 sec

jiri IR.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 dec 2018 23:51

Re: multikanaals of IR

de grote vraag is hoe gaat dit klinken? ben zelf erg benieuwd……………………….. dat wordt opnieuw 1 oogje dichtdoen :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2018 23:52

Re: multikanaals of IR

Jan Wim

als ik je plaatje bekijk, dan heb je denk ik de verkeerde geladen.
Volgens mij moet je AB14_C_dcb.wav hebben. De C van centraal; de ander hebben L en R in de bestandsnaam.

Bij de L versie is het linker kanaal harder. Bij de C versie lopen ze gelijk op.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2018 00:03

Re: multikanaals of IR

oeps………….. daar gaat mijn totale nachtrust :lol: :lol: :lol: scherp gezien Evert-Jan
ga het veranderen

jiri IR.jpg



wat alleen nog een ongewisse factor is de methode die Jiri gebruikt heeft
ik ga er nu van uit via een alarmpistool, maar het kan ook met een klapbord geweest zijn


wat opvalt is dat de IR van Jiri een forse uitloper in het laag heeft, dit klinkt niet lekker, voor de test moet ik deze dus iets terug schroeven
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 dec 2018 07:26

Re: multikanaals of IR

de IR van Jiri is niet netjes in balans , misschien is dat een reden waarom deze niet meer aangeboden wordt?
met deze IR kom je zonder ingrepen of mengen met front signaal niet in de buurt van de originele rear

zal nog even verder stoeien
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2018 16:28

Re: multikanaals of IR

heb vandaag het droge orgel van Hill Organ, Burton voorzien van een IR
de IR is van King's College
opnieuw alleen de front sample geladen met volledige truncate
vervolgens de front 8,8mtr IR geladen
en een Front als Rear gebruikt voorzien van 20,2mtr IR


natuurlijk kan je er alles van vinden, geen geknoei met IR , maar toch knapt dit orgel er van op, ook hier geeft de IR veel meer diepte werking, al zal dat in de stereo opname van CB wat minder hoorbaar zijn
en ach dit orgel is al eens eerder verhuisd, dus nu even nog vlug een uitstapje naar Cambridge ;)

start de muziek, en waan je in deze ruimte
cambridge.jpg


cambridge 1.jpg


http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32417
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 dec 2018 17:21

Re: multikanaals of IR

Mooie aktie JW! Ik vroeg mij al een tijdje af hoe Hill zou klinken met extra galm. Dit set wordt ineens veel aantrekkelijker zo!
Ik zelf zou 4-5 sec ook genoeg vinden, Ik vind het nu een beetje te veel richting de originele Utrecht gaan...
Maar erg leuk dat je het nu laat horen! op Contrebombarde: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32417
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2018 17:37

Re: multikanaals of IR

Jaap380 schreef:Mooie aktie JW! Ik vroeg mij al een tijdje af hoe Hill zou klinken met extra galm. Dit set wordt ineens veel aantrekkelijker zo!
Ik zelf zou 4-5 sec ook genoeg vinden, Ik vind het nu een beetje te veel richting de originele Utrecht gaan...
Maar erg leuk dat je het nu laat horen! op Contrebombarde: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32417



Jaap ik heb nog wat demping en steenwol op de vloer gelegd speciaal voor jouw :lol: :lol: :lol:

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32418


in het begin is het even zoeken naar de instellingen van dit progje. maar eigenlijk zijn er zoveel smaken mogelijk
je kan er zoveel moois mee maken. maar goed ik besef me terdege dat het door de vele mogelijkheden ook een zwakke schakel kan zijn voor iemand die wat minder vertrouwd is met deze materie.



maar ik ben er toch wel blij mee ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 14 dec 2018 18:15

Re: multikanaals of IR

Ir. J.W. Griffioen :D
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2018 18:19

Re: multikanaals of IR

Harm schreef:Ir. J.W. Griffioen :D



ai…… ik zie een claim tegemoet :lol: :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 dec 2018 20:04

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:Jaap ik heb nog wat demping en steenwol op de vloer gelegd speciaal voor jouw :lol: :lol: :lol:

Nou, ik ben je er zeer dankbaar voor! Het Hill orgel staat nu weer bovenaan mijn wensenlijstje.
SP mag je wel erkentelijk zijn!
Kan je met 1 licentie Altiverb ook op meerdere PC's zetten?

En is een dergelijk resultaat ook te bereiken met Sir2 of is Altiverb echt van een andere orde?
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 14 dec 2018 20:41, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2018 20:41

Re: multikanaals of IR

Jaap,

jammer genoeg is Altiverb niet "deelbaar" omdat deze software net als HW een soort usb dongle leest (ilock)





ik heb nog ergens rar files met IR's , die wou ik proberen in Sir2 maar ik krijg de mappen niet uitgepakt :evil:
maar ik ben bang dat Sir2 niet het niveau kan halen dat altiverb heeft
Sir2 is namelijk aantrekkelijker geprijsd
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 dec 2018 22:58

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:maar ik ben bang dat Sir2 niet het niveau kan halen dat altiverb heeft
Sir2 is namelijk aantrekkelijker geprijsd

De 2e stelling klopt.
Wat ik uit de video, die eerder genoemd werd, begrijp is dat je met Altiverb (het geleverde programma dus) ook zelf IR's kunt maken. Dat kan met SIR2 niet. Die speelt alleen maar af.
Ander verschil is dat je bij Altiverb de opgenomen IR's gratis kunt downloaden; het zit als het ware in de prijs. En omdat de firma in Utrecht zit, zijn er veel IR's van Nederlandse locaties beschikbaar.
Bij SIR2 is geen enkele IR verkrijgbaar. Men verwijst je naar derden. En daar kun je ze dan kopen. Of je kunt ze gratis downloaden. Maar een grote database met gratis IR's (www.openairlib.net) is al maanden uit de lucht omdat de server niet secure is. Dit wordt wel hersteld maar wanneer is een vraagteken (eigendom van een universiteit die daar geen prioriteit aan geeft).

De eerste stelling kan ook kloppen, maar helaas heb ik nog geen demo gehoord van Caen, het liefst met de Altiverb IR van Caen i.c.m. SIR2 als dat mogelijk is. Want dan kun je werkelijk een oordeel vellen. Met de Caen demo van SP lukt dat (nog) niet.
Kortom: de beschikbare IR bepaalt de kwaliteit van het afspelen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2018 23:19

Re: multikanaals of IR

Evert Jan schreef:
Kortom: de beschikbare IR bepaalt de kwaliteit van het afspelen.


dat is helemaal correct, ik zelf ben ervan overtuigd geraakt na deze testen dat een hoogwaardige IR , beter klinkt dan een "bewerkt" extra sample kanaal.

maar het is nogal wat :oops: om een producent hier van te overtuigen :oops:
ik persoonlijk denk dat Jiri dit direct terzijde schuift, :(

eigenlijk zou het geweldig zijn als Jiri naast een front (dry) set 2 verschillende IR maakt van de originele ruimte
1 IR voor het droge front signaal
1 IR voor de rear speakers

een IR maken is een fractie van het werk dat verricht moet worden om Difuus en rear samples te bewerken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 dec 2018 23:44

Re: multikanaals of IR

Jan Wim schreef:
Evert Jan schreef:
Kortom: de beschikbare IR bepaalt de kwaliteit van het afspelen.


dat is helemaal correct, ik zelf ben ervan overtuigd geraakt na deze testen dat een hoogwaardige IR , beter klinkt dan een "bewerkt" extra sample kanaal.

maar het is nogal wat :oops: om een producent hier van te overtuigen :oops:
ik persoonlijk denk dat Jiri dit direct terzijde schuift, :(


Als de kwaliteit in de IR zit, dan kan Sir2 die IR toch ook goed weergeven? Altiverb geeft een IR toch niet mooier/beter weer dan SIR2?

En dat Jiri het terzijde schuift, wil nog niet zeggen dat wij dat ook doen :D
Proberen kan altijd.
En dan HW nog... (geschikt maken om IR's weer te geven).
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 14 dec 2018 23:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2018 23:57

Re: multikanaals of IR

Jaap schreef:
Altiverb geeft een IR toch niet mooier/beter weer dan SIR2?



als dat echt zo is waarom zou de dure altiverb dan nog verkocht worden?
het grote voordeel van altiverb t.o.v Sir2 vind ik toch wel dat de IR in Altiverb zowel Cardioid , omni, rear, enz per IR beschikbaar zijn
bij sir2 heb je 1 IR die geen onderscheid in posities kent
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2018 00:02

Re: multikanaals of IR

Als HW met de mogelijkheid voor laden van een IR gaat krijgen, dan heeft het leveren van een IR door sample set makers een toegevoegde waarde en kan het heel gemakkelijk gebruikt worden.
Maar ik denk niet dat de IR de diffuus en rear samples overbodig maakt. Deze zullen nog steeds geleverd moeten worden om alle HW bezitters van dienst te zijn.

Verder is het verwerken van de opnames tot samples bij velen geautomatiseerd. Alleen de voicing blijft mensenwerk (naast de ODF en het grafische werk).
Ook de ODF's kunje d.m.v. scripts al een heel eind komen.

De demo van Caen van Jiri heeft maar 1 soort IR in zich. Maar ik denk dat een complete IR set van Caen ook meerdere opnames heeft met de verschillende microfoons die op verschillende afstanden van de bron staan.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 dec 2018 01:25

Re: multikanaals of IR

Inderdaad, Jiri had verschillende IR's: front, center en rear. Dat moet met Sir2 ook kunnen...
De prijs zegt niet alles toch?
Het mooiste orgel maak je zelf.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com