Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Verboden op te nemen?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 20 dec 2018 15:25

Verboden op te nemen?

Hallo,
in de licentie van het sampleset van de DOM Utrecht zag ik de volgende zin: Samples or recordings using the Sample Sets are strictly forbidden. (...) If you wish to distribute recordings of organ music made with the Sample set, you have to ask Jiri Zurek for a written permission. Special regulations may apply.
Betekent dit dat je geen opnames mag maken van je orgelspel? Als ik op Contrebombarde en Youtube kijk zie ik talloze opnames van de DOM Utrecht... :? Allemaal met 'written permission' van Jiri?
Hoe zit dit?

Gr. Willem
Laatst bijgewerkt door wverschoor op 20 dec 2018 16:59, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 20 dec 2018 15:45

Re: Verboden op te nemen?

Als er genoeg opnames op internet geplaatst zijn gaat Jiri al deze mensen aanklagen. Dan mag iedereen flink betalen en kan hij met ruim pensioen. ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 dec 2018 16:05

Re: Verboden op te nemen?

Dit geldt niet alleen voor Utrecht maar voor alle sets van SP


En wat te denken van het verbod op resampling ;) dan kan een ieder die zijn set geintoneerd heeft ook nog een naheffing verwachten ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 20 dec 2018 16:58

Re: Verboden op te nemen?

Jan Wim schreef:En wat te denken van het verbod op resampling ;) dan kan een ieder die zijn set geintoneerd heeft ook nog een naheffing verwachten ;)

Intoneren lijkt met niet hetzelfde als resamplen. Met 'intoneren' (instellingen aanpassen) verandert er niets aan de samples.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 dec 2018 19:41

Re: Verboden op te nemen?

wverschoor schreef:
Jan Wim schreef:En wat te denken van het verbod op resampling ;) dan kan een ieder die zijn set geintoneerd heeft ook nog een naheffing verwachten ;)

Intoneren lijkt met niet hetzelfde als resamplen. Met 'intoneren' (instellingen aanpassen) verandert er niets aan de samples.


Resampling (audio) , verschillende gerelateerde audioprocessen :|
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 20 dec 2018 23:26

Re: Verboden op te nemen?

Wordt er niet bedoeld het commercieel delen van opnames? Dus er bijv. een Hauptwerk CD van maken?

Ik kan me niet voorstellen dat het delen van 'amateur'opnames echt zo'n probleem was, want dan zou contrebombarde toch alleen offline zijn gehaald?

In de meeste kerken is het toch ook zo dat als je een opname voor een cd wilt maken ze daar iets van terug willen zien. Ben je een middagje spelen en wil je dat voor jezelf opnemen dan kan dat gewoon. En het delen op internet van een paar van zulke opnames wordt ook niet als een probleem gezien volgens mij, op enkele orgels na.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 dec 2018 00:10

Re: Verboden op te nemen?

OAM schrijft het volgende:

The licensee is not entitled to
1.Modify or resample it, develop it any further, pass it on or copy it in any way
2.Remove remarks or keys which serve to identify and protect the database
3.Transfer the licence without prior written permission
4.Gain or use information of any kind from the work or integrating parts of the database 
within other applications
5.Publish sound recordings or use the database work for public installations without special permission .


dus hoe punt 5 te lezen?

ik denk A. publicatie van geluid verboden (CB)
B. het gebruik van een sampleset in een kerk
althans zonder goedkeuring


ook hier punt 1. modificeren niet toegestaan, intoneren is ook een vorm van modificatie
roomcorrectie daarin tegen niet die veranderd niets aan de set
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 dec 2018 00:46

Re: Verboden op te nemen?

Met 1. wordt bedoeld het bewerken van de samples zelf. Nu is dat bij HBX files niet mogelijk.
Als OAM iets niet wil bij zijn sample sets, blokkeert hij dat wel in de (encrypted) ODF. Bijv. truncation, het inkorten van de samples (jammer voor jouw Altiverb gebruik).

Bij punt 3 is OAM in overtreding. Dit is niet conform Europese regelgeving voor overdracht van software.
Hij hoeft geen toestemming te geven. Koper en verkoper kunnen dat onderling regelen.

Bij punt 5 moet je ter info dit topic even lezen: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=20&t=17240
Daar is iemand die opnames gemaakt op de Vollenhove sample set van OAM en die op internet gezet heeft. En je kunt een donatie geven. Het wordt niet verkocht; dat blijkt een misverstand te zijn.
Wel moet de betreffende persoon aangeven dat het virtuele orgel voor de opnames gebruik is. En dat kijkt mij logisch.
Kortom: je mag wel opnemen en publiceren, als het maar niet commercieel is en er wordt aangegeven dat het virtuele orgel gebruikt is voor de opname.

En het gebruik van sample sets in publieke installatie mag niet zonder zijn toestemming.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 21 dec 2018 10:44

Re: Verboden op te nemen?

Ik heb voor de zekerheid (ooit) OAM een mailtje gestuurd of ik geluidsopnames op Contrebombarde en Youtube mag plaatsen.

Ik heb als antwoord gekregen dat dat voor mij geen probleem was.

------------------------------------------------------------------------------------------
I know that you are an excellent player, so no problem for contributing.
I'm looking forward to hearing your performance(s)!
------------------------------------------------------------------------------------------

Blijft natuurlijk de vraag hoe hij erbij komt dat ik een excellent player ben en wat er gebeurd als je geen excellent player bent....

Maar volgens mij doet hij daar niet moeilijk over...

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 dec 2018 11:10

Re: Verboden op te nemen?

Karel van Ingen schreef:Ik heb voor de zekerheid (ooit) OAM een mailtje gestuurd of ik geluidsopnames op Contrebombarde en Youtube mag plaatsen.

Ik heb als antwoord gekregen dat dat voor mij geen probleem was.

------------------------------------------------------------------------------------------
I know that you are an excellent player, so no problem for contributing.
I'm looking forward to hearing your performance(s)!
------------------------------------------------------------------------------------------

Blijft natuurlijk de vraag hoe hij erbij komt dat ik een excellent player ben en wat er gebeurd als je geen excellent player bent....

Maar volgens mij doet hij daar niet moeilijk over...

Groetjes,
Karel


Nou Karel ik heb jouw ooit horen spelen, dat mag toch zeker het predikaat excellent dragen hoor!
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com