Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 maart 2018 10:52

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Fransvdl schreef:
Jan Wim schreef:Frans als je de nagalm toe much vind, en je meer directer wilt horen kan je ook het volgende doen

in de 6 kanaals van Jiri, de Rear samples in het geheel disabled zetten.
je gebruikt dan de Direct samples voor je front speakers
en de Diffuus zet je in als rear.

dan zit je voor het gehoor wat dichter op het orgel

voordeel de set verbruikt minder geheugen en laad sneller ;)

Bedankt Jan Wim, maar ik wilde aangeven dat de nagalm bij Midwolda zeer gering is door de kleine ruimte waar het orgel in staat, wat ik als zeer prettig ervaar, de nagalm geeft een goede indicatie van de ruimte die je jezelf kunt voorstellen als je zit te spelen.


inderdaad Frans, ik bedoelde eigenlijk als er een andere set dan Midwolda teveel galm bevat zou je het bovenstaande kunnen proberen.
maar nu ik mijn antwoord teruglees lijkt het inderdaad alsof ik Midwolda ermee bedoelde :oops:
ik vind net als jou dat je bij Midwolda juist het prettige Dorpskerk karakter terug hoor wat erg herkenbaar en lekker speelt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jan 2019 23:09

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Adri, jij bespeurde bij de Midwolda set een soort stofzuiger geluid? althans niet de sound van een stofzuiger maar jij doelde meer op het effect ervan.
veel mensen zetten het windmodel ook uit wat volgens mij niet de oplossing is, ik heb wat anders geprobeerd


hoor je dat nu bij deze opname ook nog terug?
dit is front en difuus kanaal

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32685
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 jan 2019 05:59

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Ik ben thans op vakantie maar zal mid volgende week goed kunnen luisteren.
Even geduld aub.

En gelukkig nieuwjaar !

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jan 2019 06:34

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

adri schreef:Ik ben thans op vakantie maar zal mid volgende week goed kunnen luisteren.
Even geduld aub.

En gelukkig nieuwjaar !


hoezo, zijn je oren thuis gebleven?...…... :lol: :lol:

fijne vakantie, en jij ook een voorspoedig 2019
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 jan 2019 06:47

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan Wim schreef:
adri schreef:Ik ben thans op vakantie maar zal mid volgende week goed kunnen luisteren.
Even geduld aub.

En gelukkig nieuwjaar !


hoezo, zijn je oren thuis gebleven?...…... :lol: :lol:

fijne vakantie, en jij ook een voorspoedig 2019


Mijn grote oren pasten niet in het vliegtuig en heb ik inderdaad helaas thuis achter moeten laten. Laat ik je niets vertellen over de maten van mijn koptelefoon! Die neemt mijn hele muziek studio in beslag!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jan 2019 11:03

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

de stoute schoenen maar aangetrokken, en de fase verschillen tussen beide front kanalen maar zo goed als kwaad gerepareerd voorzover dit mogelijk is.


http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32691
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 05 jan 2019 18:31

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Jan Wim schreef:de stoute schoenen maar aangetrokken, en de fase verschillen tussen beide front kanalen maar zo goed als kwaad gerepareerd voorzover dit mogelijk is.


http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32691


Het spijt me maar die opname en deze: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32685 klinken heel vreemd in mijn oren. De Prestant 8' klinkt erg seufzend (duits), stofzuigerachtig, klagend, kort van adem.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 05 jan 2019 19:24

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Bij het onderwerp "windvoorziening Utrecht " heeft hij(Jan Wim) ook een korte demo en die klinkt in mijn oren heel goed.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jan 2019 20:03

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

adri schreef:
Jan Wim schreef:de stoute schoenen maar aangetrokken, en de fase verschillen tussen beide front kanalen maar zo goed als kwaad gerepareerd voorzover dit mogelijk is.


http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32691


Het spijt me maar die opname en deze: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32685 klinken heel vreemd in mijn oren. De Prestant 8' klinkt erg seufzend (duits), stofzuigerachtig, klagend, kort van adem.


maar kan dat niet aan het orgel zelf liggen Adri? ik ken maar 1 cd van het echte orgel gespeeld door Tuinstra, en op internet vind je iets van Sietze de Vries maar daar is de opname kwaliteit niet van dien aard dat je het echt als referentie kan gebruiken.
maar misschien zijn er forumleden die het echte orgel wel kennen

dit zegt Stef Tuinstra over de prestant:
Stef Tuinstra is er in elk geval lyrisch over: "Neem die hese klank van de Octaaf 4' of het ingetogen karakter van de Prestant 8'."


het complete verhaal:
Hinsz voltooide het 33 stemmen tellende orgel in 1772. Het is een van diens gaafst bewaarde instrumenten. Alleen het register Scherp en verschillende pijpen van de Sesquialter verdwenen en werden tijdens de restauratie in 1972 door Flentrop nieuw gemaakt. Orgel en kerk -gebouwd in 1738 en laatste rustplaats van oudvader Wilhelmus Schortinghuis- zijn vanwege hun stilistische eenheid opgenomen in de lijst van de honderd bijzonderste kerkelijke monumenten in Nederland.

Luide zang

Gastheer Stef Tuinstra kent het instrument als zijn broekzak. Hij geeft er regelmatig les en is als orgeladviseur betrokken bij de werkzaamheden aan het orgel. Improviserend laat hij horen wat het Hinsz-orgel in huis heeft: een intens, robuust, stralend én fijnzinnig geluid. Tuinstra: "Nog altijd wordt in Oost-Groningen gedragen, luid en kelig gezongen. Op zondag zitten hier gemiddeld zo''n 60 kerkgangers, qua volume te vergelijken met ten minste 175 mensen elders. In 1773 werd ook hier de nieuwe psalmberijming ingevoerd. Mensen kenden veel melodieën slecht en kwamen pas na een poosje op de juiste noot terecht. Als de kerk vol zat, zal dit orgel toereikend zijn geweest, maar niet overweldigend."

De orgelkenner schetst de ontwikkeling die Hinsz in artistiek opzicht doormaakte: "Hinsz borduurde zo''n twintig jaar voort op het klankconcept van Arp Schnitger en diens zoon Franz Caspar: hoge mixturen die zorgen voor een hoog, vrij luid en zilverachtig klankbeeld enerzijds, met anderzijds donkere, minder luide en volgens Franz Caspar Schnitger "mollig" klinkende tongwerken.

Na Almelo (1754) verandert er het een en ander. Hinsz brengt Schnitgers klankwerelden (mixtuur en tongwerken) dichter bij elkaar. De mixturen worden -zoals in Midwolda- lager van samenstelling, waardoor de hoogste klanktopjes verdwijnen. De tongwerken zijn hier minder groot van toon, slanker en helderder. Dit levert een ronder, deftiger, iets grondtoniger klankbeeld op, dat veel boventonen heeft behouden."

Gewaagde uitspraak

"Een instrument zoals in Midwolda staat, was in de ogen van Hinsz en diens vriend Lustig -de organist van de Groningse Martinikerk- bijzonder geschikt om stuur aan de gemeentezang te geven. Ik geef ze gelijk. Het is misschien een gewaagde uitspraak, maar op Schnitger-orgels is een uitgesproken melodievoering minder goed te verwezenlijken. Of je moet octaveren volgens zeventiende-eeuws gebruik. Organisten verdubbelden de melodie destijds niet zoals men dat in de negentiende eeuw en ook nu soms weer toepast, maar deden dit een octaaf lager. Dat kon ook niet anders vanwege de beperkte klavieromvang.

Hinsz vergrootte de klavieromvang en verlaagde de mixtuursamenstelling. Het gaf de mogelijkheid een dijk van een melodievoering te realiseren. Daarmee hoopten Hinsz en Lustig de vaak erbarmelijke gemeentezang te verbeteren. Aan de dispositie wijzigde Hinsz vrijwel niets. Nieuw op de latere Hinsz-orgels is de Cornet, bedoeld als melodie- en soloregister."

Van organist Lustig bleven verschillende registratievoorschriften bewaard, onder meer over de opbouw van een plenum. Tuinstra neemt weer plaats op de orgelbank: "Eerst Prestant 8'' en Bourdon 8'', vervolgens Octaaf 4'', Quint 3'', Trompet 8'' en Bourdon 16''. Bijna een orkestklank, wát een rustige voornaamheid. Op dit soort orgels trek je na eerstgenoemde registers pas tweevoetsregisters als Woudfluit en Octaaf, vervolgens de Sesquialter, de Scherp en andere tongwerken. De Mixtuur vormt het sluitstuk."

Tuinstra raakt niet uitgepraat over de klankpracht van dit Hinsz-instrument: "Een van de hoofdkenmerken is de eerdergenoemde ruisende klank. Hoe die ontstaat? Die ruis is het gevolg van de wijze van intoneren (het bewerken van een pijp om het juiste klankkarakter te krijgen, GdL). Wanneer stop je met het egaliseren van een toon? Als je de klank volledig egaal maakt, kan dat prachtig zijn wanneer je een pijp met je mond aanblaast. In de kerk blijkt zo''n register vervolgens doods te klinken. Laat je daarentegen een krasje, wat ruis in de toon zitten of de ene pijp iets ronder dan de andere klinken, dan kan dat in de kerk een levendige, zilverachtige, ruisende klank opleveren - zoals bij een koor of een orkest. Het is de kunst om dit in de juiste proporties te doen. Het geheim van dit orgel is dat de klank een bewust, binnen bepaalde grenzen aangebrachte onegaliteit bezit."

Bijna melancholiek

Zoekend naar de juiste woorden probeert de Groningse organist de klank te vangen: "Neem de oude, wat hese klank van de Octaaf 4'', die zuchtende aanspraak. Of het ingetogen, bijna melancholieke karakter van de Prestant 8''. Hoe hoger je op het klavier komt, hoe extraverter de Octaaf 2'' klinkt: alles wat in die korte pijpen zit, wordt er uit geperst. In de hogere regionen is de aanspraak van de pijpen feller. Het is alsof Hinsz een strijkersensemble wil imiteren: de ruis en de aanspraak lijken op de aanzet van de strijkstok op de snaren."

Stef Tuinstra is tot nu toe de enige die in Midwolda een cd heeft opgenomen, "Bach in Midwolda". Evenals het orgel een product met een eigen gezicht: fraai gespeeld en verrassend geregistreerd.

De organist heeft er wel een verklaring voor dat dit Hinsz-orgel minder in de belangstelling staat: "Na de restauratie van 1972 had je het gevoel dat het instrument wat uit balans was, ondanks dat men de oorspronkelijke toonhoogte -een kwarttoon lager dan gewoonlijk- gedeeltelijk had hersteld. In 1994 heeft orgelbouwer Winold van der Putten de door Hinsz toegepaste stemming -voor kenners: een 1/6-stemming- aangebracht, gevolgd door een herziening van de intonatie van de Scherp, de Quintadeen en die van de tongwerken. Een belangrijk effect had ook de verlaging van de winddruk. Een en ander bracht rust, voornaamheid in de klank. Het wilde, boerse was eraf.

Bij een aanvullende restauratie willen we de mechaniek restaureren, de tongwerken herstellen en qua intonatie de puntjes op de i zetten. Midwolda bezit een topklasse-instrument. Het is haast niet voor te stellen, dat het orgel na de toekomstige werkzaamheden nog mooier zal klinken."
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 05 jan 2019 23:59

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Ha Jan Wim,

Zelf heb ik alleen de trial versie van Midwolda en die spreekt me ook niet aan. Ik had hoge verwachtingen van de set omdat het echte orgel me erg aansprak. Het is al een aantal jaren geleden dat ik er op gespeeld heb, dus het is lastig na te gaan of het klankgeheugen klopt.

Ik ben maar een leek op orgelgebied, maar het lijkt erop dat de sample van de aanspraak te lang duurt. Je hoort teveel een pffuuu klank voordat de echte klank tot ontwikkeling komt. Als je snel speelt, hoor je alleen maar; pffuu, pffuu. (Lastig geluid onder woorden te brengen ;) ) Bedoel je dat met stofzuigerklank, Adri?

Bij de trial van Bergen op Zoom viel met hetzelfde op.

Of ik het juist heb weet ik niet en het is lastig onder woorden te brengen, daarom heb ik het ook maar niet eerder gemeld. Maar iets lijkt me niet te kloppen.

Groet,
Arjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jan 2019 00:14

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Maar je zou toch zeggen dat de aanspraak vast ligt in de opname, deze wordt niet losgeknipt wat wel bij de staart gebeurd.
Dus als het echte orgel deze aanspraak niet heeft, dan is er iets loos, de vraag is wat?
Al moet ik eerlijk zeggen ik weet niet goed wat Adri met het stofzuiger effect bedoelt.
maar nogmaals ik ken het echte orgel totaal niet

Jammer dat er zo weinig goed klankbeeld materiaal van dit orgel is te vinden op internet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jan 2019 00:42

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 06 jan 2019 17:26

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Cheesecorner schreef:Ha Jan Wim,

Zelf heb ik alleen de trial versie van Midwolda en die spreekt me ook niet aan. Ik had hoge verwachtingen van de set omdat het echte orgel me erg aansprak. Het is al een aantal jaren geleden dat ik er op gespeeld heb, dus het is lastig na te gaan of het klankgeheugen klopt.

Ik ben maar een leek op orgelgebied, maar het lijkt erop dat de sample van de aanspraak te lang duurt. Je hoort teveel een pffuuu klank voordat de echte klank tot ontwikkeling komt. Als je snel speelt, hoor je alleen maar; pffuu, pffuu. (Lastig geluid onder woorden te brengen ;) ) Bedoel je dat met stofzuigerklank, Adri?

Bij de trial van Bergen op Zoom viel met hetzelfde op.

Of ik het juist heb weet ik niet en het is lastig onder woorden te brengen, daarom heb ik het ook maar niet eerder gemeld. Maar iets lijkt me niet te kloppen.

Groet,
Arjan


Dat wat jij omschrijft kan ik volledig met je delen, en ook volgens mij klopt er iets niet met de aanspraak , die duurt veelste lang , er moet iets mis zijn gegaan tijdens het proces want dit is niet zoals het echte orgel klinkt , en dat is heel jammer want het is een echte Hinsz met een prachtige dispositie die bijna nog origineel is.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jan 2019 22:47

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Qua aanspraak is er met de WAV files niets mis. Zie bijv. de c van de Prestant 8 van het Hoofdwerk. Daar zit geen vertraging.

Ik zou dezelfde test nog eens uitvoeren en dan het Windmodel uitzetten (menu Organ settings | Organ preferences op het tabblad Wind supply model).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 00:18

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Dan zit het toch in de ODF, want ik heb voor de proef een paar stemmen van de demo versie
in een andere ODF geladen en dat klinkt aardig beter!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jan 2019 00:36

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:Dan zit het toch in de ODF
Daar probeer ik nu achter te komen.
Een van de mogelijke oorzaken is het windmodel. Bij uitzetten wijzigen ook een aantal parameters. Vandaar mijn vraag om Midwolda zonder windmodel te testen.

In welke ODF/orgel heb je van Midwolda een of meerdere register(s) geladen? En in welk register in die ODF is dat Midwolda register dan terecht gekomen?

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 00:45

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Ik heb de odf van Zupthen hiervoor gebruikt.
En dezelfde registers aangehouden dus fluit 4 in de fluit 4 map enz....want in de ODF is hier ook rekening mee gehouden met o.a de windvoorziening.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 07:45

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

zoals Evert-Jan al liet zien is met de sample niets mis qua timing, ik schreef eerder al, is dit niet bij het echte orgel ook zo? ik denk van wel want als je het stukje van Sietze goed beluisterd hoor je dat daar de prestant ook iets trager is. ik heb zowel de prestant als de holpijp in het plaatje gezet, je ziet dat de prestant gewoon langzamer is dan de holpijp.

aanspraak.jpg


de sample op zich is gewoon inorde,

Wat de odf doet weet ik niet, maar daar kan je wel meer vraagtekens bij zetten
zoals het links rechts toewijzen van sample's dit wordt bewust virtueel zo gedaan
Jiri zet zowel Direct als Difuus en Rear virtueel op dezelfde hoogte en diepte Y-Z as, echter bij de X-as gaat hij ping pongen, dit kan in een echte opname niet zo zijn.
bv. toets 36 zet hij Direct 1,3mtr naar rechts
Difuus 1,3mtr naar rechts
Rear 1,3mtr naar rechts
de hoogtes is bij de 3 posities 2,1mtr
de diepte is bij de 3 posities 6mtr
dus kan je ook gelijk zien dat je de rear speakers niet audiofiel kan aansluiten , maar dat linker op rechter kanaal moet staan!

de diepte waarde kan je aangeven positief en negatief
-negatief zou virtueel achter de luisteraar zijn volgens MDA, daarmee zal hij bedoelen niet de luisteraar maar de microfoon positie;) anders zou rear standaard negatief moeten worden weg geschreven in de ODF
positief is voor de luisteraar/ microfoon

Dus moet ik zien te analyseren hoe betrouwbaar is die virtuele positie??
want neem Midwolda het rugwerk hangt lager dan het hoofdwerk.

terwijl de prestant 4v Direct(toets 36) op het Rugwerk 2,5 wijd
6,0 diep
3,1 hoog

prestant 8v Direct(toets 36) van het Hoofdwerk 1,3 wijd
6,0 diep
2,1 hoog

oftewel het rugwerk hangt virtueel 1mtr hoger dan het hoofdwerk :o nu heb je in dat gebied weleens wat aarbevingen ;) dus of de positie markering klopt voor geen meter, of ik zit totaal verkeerd te denken :oops:

buiten dat, Hard Pannen (links- rechts) kan je nog vrij goed uitvoeren, maar iedere positie die je daar tussen in gaat beschrijven in de ODF is volgens mij gewoon fase kleuring
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 10:44

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Een odf doet dus meer met de samples dan dat ik dacht , want speel maar een bijvoorbeeld de dulciaan af in mediaplayer en daarna in hauptwerk (of gelijkertijd indien mogelijk) dan hoor je dat hij in de mediaplayer doffer klinkt dan in hauptwerk.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 10:46

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Misschien moeten we een naar Midwolda toe om het echte orgel te beluisteren .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 10:59

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

lub schreef:Een odf doet dus meer met de samples dan dat ik dacht , want speel maar een bijvoorbeeld de dulciaan af in mediaplayer en daarna in hauptwerk (of gelijkertijd indien mogelijk) dan hoor je dat hij in de mediaplayer doffer klinkt dan in hauptwerk.


Misschien heb je in HW iets van voicing toegepast?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 11:11

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Nee , daar heb ik alles op origineel staan .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jan 2019 14:53

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Ik heb wat gevonden hoe reprensatief deze opname is weet ik niet, maar je hoort de tractuur van het orgel goed, dus mag je aannemen aan dat deze ook niet al te ver van het orgel afgenomen is.

track 14 en 15 zijn gespeeld in Midwolda althans je kan maar een deel van de tracks beluisteren
https://www.muziekweb.nl/Link/CLX3418/P ... 0000618354

als zo echte orgel klinkt, dan kan je wel stellen dat de virtuele midwolda aardig "dood" gefilterd en bewerkt is :cry: :cry:

http://www.nnoa.nl/index.php?action=ext ... en&lang=NL


maar goed met die bewering moet ik een beetje oppassen, nogmaals ik ken het echte orgel niet…………………………..
ik ga dan puur op geluid materiaal af
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 07 jan 2019 15:21

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Inderdaad moeten we hier voorzichtig mee zijn, maar deze voorbeelden komen wel overheen met mijn herinnering aan het orgel.

Ook bij de snelle gedeelten met de fluiten hoor je niet alleen dat ' pfuu, pfuu', maar een heerlijke fluitklank.

Vergelijk bijvoorbeeld de trillers in stukken op Contrebombarde met deze voorbeelden.

Het voorstel van Lub lijkt me niet verkeerd. Een HW-dag in Midwolda. Helaas niet naast de deur.

Groet,
Arjan

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 jan 2019 16:03

Re: 1772 Hinsz orgel Dorpskerk Midwolda (33/II+P)

Het is echt de moeite waard dit orgel en sampleset want hij is nagenoeg origineel en daarom vind ik het zo jammer dat er iets niet klopt in dit set want dat staat vast voor mij.
Ook de galm afhandeling klink zeer onnatuurlijk in het sampleset her lijkt wel het harp effect wat we in de hauptwerk 1 versie hadden .
Het is net of elk kanaal (front/diffus/rear later begint met de attack en release sample.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com