Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF en o.a. het windmodel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2019 10:25

Re: ODF en o.a. het windmodel

Cheesecorner schreef:Jan Wim,

Weet je zeker dat die 'T' in OBODFT voor Taxateur staat? Bij mijn weten moet dat Terriër zijn.
Lijkt ook wel logisch, want je bijt je er weer lekker in vast. ;)

Groet,
Arjan



:shock: ik denk dat je jezelf als Terriër in wortel quadraat in de ODF moet vastbijten, anders haak je na een halfuur al af. Zo veel getallen, het enen heeft verband/invloed op het andere.
Zo kan je bv. 1 register precies zo maken zoals je het zelf wilt, maar zodra je het 2e register ook op die manier doet beïnvloed dat het 1e register weer, en wordt het weer to much. Dus moet je register 1 weer wat terug zetten maar dan ga je weer van de ideale waarde af.Het probleem is dat je eerst een compleet register moet aanpassen, dan de ODF terug zetten en het orgel opnieuw laden. Klinkt het niet goed , dan moet je opnieuw alle waardes van dat register aanpassen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de meeste setmakers zich beperken tot een soort basic windmodel. Hoewel ik me afvraag in wat voor soort software wordt een ODF geschreven ?
Wat voor soort script hebben ze, wordt dat gekocht bij MDA?

Ook moet je oppassen dat het orgel niet naar lucht gaat happen, dit hoor je vaak bij sets waar het windmodel verder aangepast is dan basic.

Ik ben nu op de helft van de set Midwolda althans Direct van het hoofdwerk, ik ben voorzichtig positief de wind invloed is hoorbaar, zonder dat het direct begint te tremuleren.
Maar het zal zeker nog de nodige blisters paracetamol kosten, want je krijgt er gewoon hoofdpijn van.
Het blijft jammer dat MDA totaal geen ondersteuning geeft, de informatie die nu beschikbaar is werkt zo:
Je moet een taart gaan maken, het recept ontbreekt , de ingrediënten zitten in universele potjes zonder duidelijk label erop. Dus moet je zelf de inhoud van elk potje gaan proeven/analyseren en bepalen wat de inhoud is. En als je dat weet moet je zonder recept een smakelijke taart gaan maken, die eigenlijk niet mag afwijken van het origineel............


Windziek is iets wat een (on)gewenste bijwerking is van veel orgels, en die bijwerking gaan we proberen te versterken in HW :lol: :lol: :lol: rare jongens die organisten.
Ik denk dat een gemiddelde barok speler minder om windziek geeft, dan een romantische speler........... Maar ach voor elk wat wils.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jan 2019 12:51

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:Ik kan me heel goed voorstellen dat de meeste setmakers zich beperken tot een soort basic windmodel. Hoewel ik me afvraag in wat voor soort software wordt een ODF geschreven ?
Wat voor soort script hebben ze, wordt dat gekocht bij MDA?

Voor de ODF is geen tool of ontwikkelomgeving gemaakt door MDA. Een ieder moet dit zelf organiseren.
Er wordt in de ODF gebruik gemaakt van een universele schrijfwijze (XML). Alleen de definitie van een TAG is vastgelegd door HW/MDA. Daar moet zo'n XML dus aan voldoen.
Omdat XML een universele standaard is zijn er wel mogelijkheden voor opzet en bewerken van zo'n bestand.

Je kunt de XML/ODF file met een ASCII teksteditor maken/bewerken, hetgeen een verschrikkelijk karwei is. Een heel klein orgel vergt al meer dan 50.000 regels en probeer dan het overzicht nog maar eens te behouden.
Een andere methode is de ODF d.m.v. een SQL database te maken. D.m.v. zgn. queries en scripts kan de zaak opgezet worden en kunnen later in grote slagen wijzigingen worden aangebracht. En als je klaar bent, doe je met een script een export van de inhoud van die database naar ODF formaat.

Er is voor het maken van een ODF een CODM structuur door HW/MDA opgezet. Daar hoort ook een CODM handleiding bij. Dit zit standaard bij HW (zie het helpmenu van HW - Custom Organ Design Module user guide). Er worden 6 voorbeeldbestanden meegeleverd, elk met zijn eigen specifieke kenmerken. Bijv. voor de basis schermen of met bijgeluiden, enz.
Deze CODM kan door HW via het Designmenu worden ingelezen en wordt dan omgezet in een ODF.

Een andere start voor een eigen ODF kan gemaakt worden m.b.v. MYCO 2016.
http://organ.monespace.net/organworks/software/myco-2016.html.
Voordeel is dat de invoer grafisch gebeurt: aanklikken en daarna invullen van bijbehorende waarden.
Uit dit programma komt een HW compatible ODF bestand, dat dan in HW kan worden ingelezen.
Augustine Virtual Organs (AVO: http://grandorgue-hauptwerk.vacau.com/) maakt gebruik van dit tool.
Het programma kost € 25,00

In beide laatste gevallen is er nog wel werk aan de winkel om de eigen grafische items te maken en te integreren; anders krijg je een standaard HW 1 layout en niet een foto look-a-like scherm zoals bijv. bij de SP en Sysoft sets.

Ook bij de twee eerst genoemde uitvoeringen moet natuurlijk het grafisch werk gemaakt en geïntegreerd worden. Daar wordt niets automatisch gedaan, dus ook geen HW1 scherm.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2019 18:23

Re: ODF en o.a. het windmodel

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/32795

een 1e indruk van een aangepast windmodel, dit is alleen het direct kanaal, wat je hoort dus niet echt prettig om te luisteren, maar je hoort de invloed van de wind zonder dat het orgel echt vaak gaat happen naar lucht,
windtest forum.zip


misschien nog niet overal correct, ben razend benieuwd hoe dit klinkt met aangepaste difuus sample erbij.
de correctie is nu vind ik persoonlijk te sterk, maar het principe ga ik wel verder uitwerken.

maar er zijn nog tig variaties in te vullen, ik denk dat het een lang proces wordt om het windmodel te begrijpen en echt te perfectioneren


hier hoor je bij het loslaten van een akkoord de hoge toon al wat sterker worden, wat overblazen zou moeten simuleren, maar ja het blijft een windmodel
windtest forum 1.zip


eerst nog maar weer een paracetamol en nadenken, wat is de relatie tot de verschillende wind kanalen, hoeveel demping en pitch moet er wel niet aanwezig zijn.
genoeg hoofdbrekens
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 10 jan 2019 23:34

Re: ODF en o.a. het windmodel

Stel dat je het windmodel beter krijgt en dat lukt ook wel zo te horen ...., zou er dan ook meer warmte in de klank komen ?.
Want nu word het zo koud/steriel/digitaal als je meer registers toevoegt .
Utrecht /Heusden o.a hebben dat toch een stuk minder .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2019 23:51

Re: ODF en o.a. het windmodel

lub schreef:Stel dat je het windmodel beter krijgt en dat lukt ook wel zo te horen ...., zou er dan ook meer warmte in de klank komen ?.
Want nu word het zo koud/steriel/digitaal als je meer registers toevoegt .
Utrecht /Heusden o.a hebben dat toch een stuk minder .



Midwolda is een echt barok orgel wat volgens mij niet qua klank met Utrecht of Heusden te vergelijken is Lub
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 jan 2019 00:07

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ja dat klopt , maar Freiberg ook toch?
Daar klinken de registers samen toch stukken beter , ik bedoel dus het samen smelten , bij Midwolda gaat het toch snel steriel/koud klinken en als je de live demo's hoort totaal niet.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2019 00:44

Re: ODF en o.a. het windmodel

jij doelt met live op het echte orgel?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2019 07:34

Re: ODF en o.a. het windmodel

nog even terug naar de virtuele positie,
Er staat duidelijk dat de waarde op de juiste manier moet worden ingesteld, ook al maken ze geen verschil bij het testen van een stereoset waardoor ze op 0 kunnen blijven staan? Zodra dit gebeurd wordt de surround en 3D mogelijkheden van Hauptwerk ongeldig.

Dus vraag ik me af, in de volksmond worden multikanaalsets wel surround genoemd, maar in feite zijn de 6-kanaals of 4-kanaals sets , gewoon 3 resp. 2 stereo kanalen!! dus heeft deze hele waarde invoer totaal geen zin...……………..
en toch worden ze trouw beschreven in de ODF?????

Brengt me op de 2e vraag als de ingeburgerde methode van stereo niet werkt bij X,Y,Z hoe kan je dan wel een echte 3D set maken??? want dan kan je bv. rugwerk pijpen t.o.v de hoofdkas wel positioneren.
Nu wordt de C/Cis locatie verzorgd door de opname zelf, en de diepte kan je dus niet aangeven in een stereoset.
hoe kunnen we dit 3D maken??


Edit:
Ik zelf heb heel lang het idee gehad :oops: dat een sampleset min of meer 1op1 authentiek was aan het origineel,zover als mogelijk. Nu laat die gedachte maar los, je moet echt meer denken zoals Jiri schrijft het is een bespeelbaar Model




-Ben er inmiddels achter dat de virtuele positie alleen werkt bij Ambient opname.
Dus diepte bepaling is niet aan te geven virtueel, wel kan je de sample's over de breedte van het front verdelen ;) via een andere layer.
nu is het zo dat als je voor je orgel zit de Direct samples of links of rechts dominant hoorbaar zijn, dus het ping-pong effect, alsof er bij het echte orgel geen pijpen tussen links en rechts staan??
Dat is dus wel aan te passen, je kan dus ook pijpen in het midden zetten en niet alleen links en rechts.

de werkelijkheid is ook niet alleen links of rechts
front orgel pijl.jpg


Je kan ook de harmonische aanpassen , wat ook in de ODF gedaan wordt, dit is een waardevol iets omdat dit veel
beter werkt dan de brightness tool op gebruikers niveau.

dus voor de puriteinen onder ons (ik ook) een kijkje in de ODF keuken geeft toch weer een ander kijk op bepaalde zaken
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 11 jan 2019 14:04, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 jan 2019 07:55

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:jij doelt met live op het echte orgel?


Goedemorgen , ja ik bedoel het echte orgel klinkt veel warmer .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2019 08:13

Re: ODF en o.a. het windmodel

lub schreef:
Jan Wim schreef:jij doelt met live op het echte orgel?


Goedemorgen , ja ik bedoel het echte orgel klinkt veel warmer .


tja dat zal denk ik het gevolg zijn van bewerking, ik kan me zo voorstellen dat als motorruis e.d. eruit gehaald wordt, dat je nooit alleen puur die lage frequenties kan scheiden zonder aantasting van het bron materiaal, dus kan wellicht iedere sample iets inboeten in die frequentie sfeer
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2019 14:31

Re: ODF en o.a. het windmodel

even brainstormen:

zoals eerder geschreven de DIRECT sample's bevatten dus om en om links en rechts dominante informatie.
oftewel het gehele orgel (met uitzondering rw) hoor je dus links/rechts 50/50% bij sommige akkoorden zal het geluidsbeeld dus dominant naar links of naar rechts trekken.
je verdeelt het orgel feitelijk in 2 kampen zie foto
front orgel l-r.jpg


bij het echte orgel zullen ook de tussenliggende pijpen spreken, die voor de speler niet links of rechts zijn maar middenvoor.

in de huidige ODF is het dus l/r - l/r - l/r enz.
wat is erop tegen om het zo te schrijven ?? l/m/r - l/m/r - l/m/r


of een andere variant alle grote pijpen tot zeg maar centrale C l/r daarna l/m/r
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2019 15:27

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jij kijkt alleen naar het front en de opbouw daarvan. Kleine pijpjes in het front zijn meestal loos.
Maar in het orgel kan het geheel anders zijn.

Wat ik denk: De 2 grote torens links en rechts zijn pedaal.
Maar in de ODF lijkt de Bazuin wel op de lade van het manuaal te staan. De x maten zijn identiek aan wat hier onder staat voor het hoofdwerk.

Kijk ik in de ODF naar bijv. de Trompet van het hoofdwerk, dan is het eerste octaaf in de grote middentoren geplaatst. Pijpen staan wat door elkaar.
Vanaf de c loopt het netjes om en om l/r en zijn de x waarden ook aangepast: de c staat op -2.5 en de c# op 2.5
De d staat rechts van de c en de e links van de c. Dat gaat zo door: de pijpen staan niet op een rijtje op de c en cis laden, maar wat door elkaar. Maar qua maten wel steeds op dezelfde afstand van het midden.

Conclusie: de x maten voor de verschillende pijpen op Pedaal en HW laden kloppen niet met de werkelijkheid. Het moet wel louter toeval zijn dat het pedaallade achter de HW lade ligt en dan dezelfde x-maatvoeringen heeft voor de pijpen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jan 2019 09:18

Re: ODF en o.a. het windmodel

In de meeste sets is er wel enige mate van windmodel aanwezig, alleen dit vertaald zich meestal in een bibberig hoog.
terwijl de lagere octaven weinig of geen invloed uitoefenen onderling.

bv. een akkoord in het laagste octaaf heeft wel invloed op een toon in het hoogste octaaf, maar een akkoord in het laagste octaaf heeft weinig invloed op een toon in het daarop volgende akkoord.

het lijkt mij meer natuurlijker als een heel klavier van laag naar hoog in verhouding reageert op wind.

mijn vraag is dus:

is het natuurlijker dat de laagste 2 octaven ook reageren op het windmodel?


Dan zijn er nog 2 parameters voor het oscilleren zeg maar wanneer de wind tegen het bovenlabia aankomt, heb je 2 luchtstromen kort door de bocht gezegd die een bepaalde invloed hebben op het geluid.

Nu weet ik niet waarom deze parameter in HW zit? Want dat gedrag zit toch al in de audio opname??
Toch worden deze parameters ingevuld, die als het ware Hz kunnen verlagen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2019 18:35

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ook de laagste 2 octaven moeten reageren in het windmodel. Het moet zowel in volume als in verstemming hoorbaar zijn

En bij Kampen is dat ook het geval. Daar werkt het out of the box (windmodel = 100%) goed.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jan 2019 18:39

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Ook de laagste 2 octaven moeten reageren in het windmodel. Het moet zowel in volume als in verstemming hoorbaar zijn

En bij Kampen is dat ook het geval. Daar werkt het out of the box (windmodel = 100%) goed.



nog iets opmerkelijks kunnen alle balgen tegelijk gevuld zijn?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2019 19:30

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ja, als je niet speelt, zit alles vol. Ook bij live orgels.
Ook bij spelen met weinig registers actief, blijft de balg stabiel. Weinig schommelingen.
Trek je meer open, dan zie je ze zeker bewegen en komen ze misschien niet meer aan zijn top.

En als je met je armen op de klavieren leunt, heb je kans dat alles leeg gaat bij een volwerk registratie.
Bij live orgels is de kans minder dan in HW aanwezig maar het zou wel kunnen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jan 2019 19:38

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Ja, als je niet speelt, zit alles vol. Ook bij live orgels.
Ook bij spelen met weinig registers actief, blijft de balg stabiel. Weinig schommelingen.
Trek je meer open, dan zie je ze zeker bewegen en komen ze misschien niet meer aan zijn top.

En als je met je armen op de klavieren leunt, heb je kans dat alles leeg gaat bij een volwerk registratie.
Bij live orgels is de kans minder dan in HW aanwezig maar het zou wel kunnen.



oke, maar in de ODF kan je balgen laten rijzen of dalen, als ik de 11 bellows om en om zet dan krijg je ook een levendiger windmodel :oops: :oops:

zit ik straks voor niks een week lang cijfers in te vullen :oops: :roll: :cry: :oops: of zitten er aan deze methode haken en ogen?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2019 19:48

Re: ODF en o.a. het windmodel

Als de balgen voor alle werken gemeenschappelijk zijn (magazijnbalg), dan zie ik geen haken en ogen. Ik had hierboven ook al aangegeven dat je het tabblad windmodel op 200% kan zetten om meer effect te krijgen.

Als er een balg per werk is, dan heb je wel een probleem. Maar misschien is in dat geval windmodel = 200% ook een oplossing ipv (een) balg(en) uitzetten.

Niet elke sample set heeft de mogelijkheid om de balgen uit/aan te zetten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jan 2019 20:08

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Als de balgen voor alle werken gemeenschappelijk zijn (magazijnbalg), dan zie ik geen haken en ogen. Ik had hierboven ook al aangegeven dat je het tabblad windmodel op 200% kan zetten om meer effect te krijgen.

Als er een balg per werk is, dan heb je wel een probleem. Maar misschien is in dat geval windmodel = 200% ook een oplossing ipv (een) balg(en) uitzetten.

Niet elke sample set heeft de mogelijkheid om de balgen uit/aan te zetten.



nee schijnbaar werkt het in het model toch anders 200% geeft een ander geluid dan balgen uitzetten

ik weet trouwens niet of ze uit kunnen, er is een keuze tussen bellows Rising or Falling, van oorsprong staan ze in de ODF allemaal op rising.

je kan ook nog horizontaal selecteren maar wat dat doet is me niet bekend
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2019 22:24

Re: ODF en o.a. het windmodel

Dat rising snap ik ook niet. Het definieert de richting van het bewegende deel van de balg t.g.v. het gewicht. Dus hier gaat de balg omhoog/open t.g.v. het gewicht. Nooit falling
En ik zie het rising bijv. bij Midwolda maar ook bij het Dom orgel.

Een balg, die vertikaal staat en waarvan een van de platen dus horizontaal beweegt, heb ik nog nooit gezien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 jan 2019 22:47

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Dat rising snap ik ook niet. Het definieert de richting van het bewegende deel van de balg t.g.v. het gewicht. Dus hier gaat de balg omhoog/open t.g.v. het gewicht. Nooit falling
En ik zie het rising bijv. bij Midwolda maar ook bij het Dom orgel.

Een balg, die vertikaal staat en waarvan een van de platen dus horizontaal beweegt, heb ik nog nooit gezien.


of het moeten tevens coderingen zijn om bv. visueel balgen te maken? ala Utrecht die ook stijgen en dalen

26_26_wind.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2019 23:32

Re: ODF en o.a. het windmodel

Plaatjes bij een orgel worden in de ODF gedefinieerd in ImageSet (reservoir heeft ID nr. 4) en daaronder de barometer ID=5).
Daarna ga je naar ImagesetElement: daar zie je de 128 stapjes staan, die de balg en ook de barometer kan maken.
In ImageSetInstance staat op welk scherm e.e.a. staat en welk plaatje op welke x/y positie staat. Hier staan ook registerknoppen en de toetsen. Kortom al het grafische werk van een orgel wordt hier in deze 3 objecten gedefinieerd.

In WindCompartment zie je hetzelfde ID van de balgen weer terug (eigenlijk is het andersom; het ID wat hier gedefinieerd wordt, zie je bij de plaatjes weer terug).
In WindCompartmentLinkage staan ook weer die ID's van de balgen. Nu zie je Income, Outlet en lekkage staan. Daar zie je ook dat de werking van de balg afhankelijk is van ValControllingSwitchID.
Lekkage heeft geen switch; er is altijd lekkage.

Bovenstaande ID's zijn uit de ODF van de Dom en is de uitleg over de visualisatie van de balgen duidelijk. Maar even de ODF er bij pakken denk ik.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2019 00:32

Re: ODF en o.a. het windmodel

de vraag is hoe realistisch is het windmodel in de ODF?

In Midwolda zie ik 11 Bellows en een Trunk
zo is bv. bij iedere set de "Standard volume metres cubed " 3e-1 dit wetenschappenlijk getal staat in relatie tot?

Neem je de Prestant 8v van het hoofdwerk dan krijgt deze op toets (36) 6.415494937931e-2
de Prestant 8v van het pedaal krijgt op toets (36) 7.002879304046e-2

dus het verschil komt door verschillende mensuur tussen hoofdwerk en pedaal Prestant?

de Prestant 4v van het rugwerk heeft op (36) 1.249028464089e-2 deze waarde bereikt de Prestant 8v pas op toets 72
Nu weet ik niet beter dan dat er tussen een 8v en een 4v gehoormatig een octaaf verschil zit dus 12 toetsen
zou het mensuur verloop van de prestant 8v en 4v evenredig zijn dan zou je toch verwachten dat toets 46 8v van het hoofdwerk ongeveer de zelfde waarde zou moeten krijgen als toets 36 4v van het rugwerk?



en kijk naar de referentie die is 8.78 voor alles dus iedere toets(pijp) staat ergens op de schaal tot die verhouding.
dus ik kan die verschillen niet goed verklaren
excel waardes.jpg

ik loop hier een beetje op vast :oops:


en……….
kijk ook eens naar de decibel waarde's :oops: waarom worden deze zo straf aangepast?? dit is haast ondenkbaar dat er zulke verschillen vanuit 1 opname positie ontstaan!!!!!!
ze zijn in de ODF aangepast om enigzins te matchen met de referentie opname's die in de kerk zijn gemaakt


dus ………………………………………………….. is de microfoon verzet????? :oops: :roll:
het is m.i. ondenkbaar dat deze verschillen ontstaan door intonatie
is dat wel te wijten aan intonatie dan zou dat beteken dat de RW Prestant4v 6 dB harder klinkt dan de HW Prestant 8v?
verschil db.jpg



cijfermatig zou je kunnen stellen dat de Rear opname het best in verhouding is, en hier het minste aan gesleuteld is t.o.v het echte orgel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jan 2019 12:53

Re: ODF en o.a. het windmodel

Je kijkt nu wel heel veel naar "wat zijn de aanpassingen" en "het waarom" probeert te beredeneren.

Ik zal een paar oorzaken noemen.
1. Niet elk register wordt op dezelfde sterkte opgenomen tijdens zo'n opname sessie. Een zachte stem wordt harder opgenomen dan bijv. een horizontale trompet. Dit om een optimale signaal/ruisverhouding te krijgen bij de opname. En het totale RW staat dichter bij de microfoon dan het HW, dat daardoor weer een ander opnamelevel heeft. Enz.
Dit wordt in de ODF gecorrigeerd aan de hand van referentieopnames en metingen tijdens zo'n opname. Dit verklaart m.i. de verschillen in je 2e overzichtje.

2. Winddruk van de verschillende werken kunnen verschillend zijn, waardoor ook mogelijk correcties on de ODF. In Midwolda is verschil in winddruk volgens de site van Piet Bron niet het geval; daar staat 1 waarde voor het hele orgel.

3. Mensuren van dezelfde registers op verschillende werken kunnen verschillend zijn. De Prestant 8 op het HW hoeft niet de evenknie te zijn van een Prestant 4 maar dan een octaaf lager. Hetzelfde geldt ook voor bijv. een Prestant 8 op pedaal en Prestant 8 op HW. Vandaar dat een Prestant 8 op het pedaal meer lucht krijgt toebedeeld in de ODF dan zijn evenknie op het HW. De eerste heeft daardoor ook meer invloed op het windmodel.
Verder staan genoemde Prestanten op 3 verschillende lades, met ieder een eigen windeigenschap.
En wie zegt dat de verschillen in winddruk rechtevenredig is met het volume?
Een orgelbouwer zou dit beter kunnen uitleggen.

In de ODF zijn inderdaad 11 balgen gedefinieerd en ze zijn allemaal actief. Je zou ze op 3 na kunnen uitschakelen door in Switch voor de balgen 4 - 11 de DefaultToEngaged de Y weg te halen. Maar misschien heeft Midwolda 1 magazijnbalg ipv 3 balgen per lade/werk ........

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2019 14:03

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan even inzoomen op je tekst, en hier ben ik het roerend mee eens, maar tegelijk ook mijn struikelblok
Om een beter inzicht in diversen zaken te krijgen, zal ik ongetwijfeld veel zaken belichten met een "waarom" vraag stelling ;)
3. Mensuren van dezelfde registers op verschillende werken kunnen verschillend zijn. De Prestant 8 op het HW hoeft niet de evenknie te zijn van een Prestant 4 maar dan een octaaf lager. Hetzelfde geldt ook voor bijv. een Prestant 8 op pedaal en Prestant 8 op HW. Vandaar dat een Prestant 8 op het pedaal meer lucht krijgt toebedeeld in de ODF dan zijn evenknie op het HW. De eerste heeft daardoor ook meer invloed op het windmodel.
Verder staan genoemde Prestanten op 3 verschillende lades, met ieder een eigen windeigenschap.
En wie zegt dat de verschillen in winddruk rechtevenredig is met het volume?
Een orgelbouwer zou dit beter kunnen uitleggen.


Jiri is volgens mij geen orgelbouwer, en van iedere set bepaald hij toch een waarde van diversen registers.
Als je soms kijkt dat bij een restauratie het een orgelbouwer dagen/weken kost om alle mensuren in kaart te brengen.
dan kan het niet anders zijn dat Jiri of een soort standaard tabel hanteert , of een soort grote duim heeft?

zeker met name omdat Hinz Midwolda nagenoeg gaaf bewaard is gebleven, zou er toch een relatie tussen beide Prestanten moeten zitten.

wellicht leuk om deze mensuren op blz.14/15 in te zien. het mooie is dat er ook doorsnede's van de voet openingen bij staan.http://hermankamp.nl/EindrapportVollenhove.pdf
Milan schrijft dat er per 16 pijpen een halvering van de voetopening ontstaat (wat ik al vreemd vind) als iedere set maker dit klakkeloos overneemt in zijn eigen ODF script dan klopt het al niet.
want het is geen halvering.

in dit bestand wordt ook over horizontaalbalgen gesproken punt 3.2
Gasselternijveen.zip


waarom dat gespit en gezoek in de ODF?? hoe langer ik het windmodel bekijk, althans ik probeer het enigzins te doorgronden, krijg ik steeds meer bewondering voor Martin Dyde, er zijn zoveel zaken heel diep uitgewerkt en doordacht, dat ik me niet kan voorstellen dat het windmodel niet veel meer te bieden heeft, dan wat we tot nu toe horen in een sampleset.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 15 jan 2019 14:51, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com