Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Dipolaire en bipolaire speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 apr 2016 16:41

Dipolaire en bipolaire speakers

Ik las op contre bombarde een stukje over bipool speakers. Dit zijn eigenlijk heel goede speakers in een Hauptwerk setup waarbij ze een zeer ruimtelijk beeld neerzetten met een toch goede plaatsing in het stereo beeld.
http://www.contrebombarde.com/concertha ... limit/1000

http://www.soundstagexperience.com/inde ... polar-dead

Dit lezende verbaasd het mij eigenlijk dat dit soort speakers nauwelijks worden gebruikt in Hauptwerk land.
De omnispeakers en direct stralers zijn bijna de enige speakers waar aan gedacht wordt in een Hauptwerk setup.
Het is jammer dat de Hauptwerk hardware leveranciers dit soort boxen niet in hun assortiment hebben. (Bijv. Deftech boxen).
http://www.definitivetech.com/products/bp-8040st
Deze boxen hebben een actieve subwoofer ingebouwd!!

Groet Jan

Berichten: 125

Geregistreerd: 18 feb 2013 20:14

Bericht 29 apr 2016 20:15

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Domme vraag wellicht, maar is er verschil tussen bipolair en dipolair? Of zijn dat twee woorden voor hetzelfde begrip/principe?

Gr.,
Auke

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 30 apr 2016 09:41

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Over bipolair an sich is natuurlijk wel eea te vinden op internet, maar, idd, weinig in relatie tot HW.
Overigens best een leuk algemeen stuk over lsp weergave voor HW, en waar je zoal tegenaan loopt, zoals de beperking in HW dat je geen op frekwentie gebaseerde verdeling kunt maken.

Dat heb ik bij Bovenschen in de 8+1 kanaals demo setup opgelost met filtertjes in Reaper, maar kan natuurlijk ook in hardware uitgevoerd worden.

Andree heeft trouwens een paar hele mooie KEF wallspeakers in het plafond gemonteerd, en dat is ook een leuke oplossing voor meer spreiding, maar is natuurlijk niet bij iedereen toepasbaar. Maar wellicht in oudere huizen met houten plafonds, en dat je dan meteen daarmee de muizen op zolder wegjaagt??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 mei 2016 01:08

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Hoi Auke

Bipool speakers hebben identieke speakers die naar voren en naar achteren afstralen. De achter speakers staan dan ook uit fase met de front speakers waardoor links en rechts naast de speakers het geluid elkaar opheft. Dit geeft een heel ander afstraal gedrag als dipool speakers. Dipool speakers zijn bijv. electrostaten of air motion transformers.
Hier is het front en rear afstraal geluid met elkaar infase.

Groet Jan

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 mei 2016 10:23

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Iemand ooit BOSE 901 speakers met Hauptwerk gehoord? Is dan wel met 8 speakers indirect en 1 direct een andere verhouding, maar zou een goed ruimtelijk beeld moeten geven.

groet,
Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 mei 2016 19:23

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

De Trinity church in New York gebruikt bipole deftech speakers. 76 stuks om precies te zijn!
http://www.soundandvision.com/content/i ... TmDAMGY.97
Zover ik weet de enige grote installatie met bipole speakers.
De reden dat de orgel bouwers tot deze keuze kwamen!
Ogletree explained, "Real organ pipes don't just radiate forward. They fill the chamber in all directions and turn the space around them into part of the instrument. To reproduce that spatial depth at Trinity, the speakers would have to do the same. It was very important that the Definitive speakers were bipolar, since they radiate both forward and to the rear."

Marshall added, "These bipolar speakers are very true to the way pipes interact with walls around them. Plus they have a very neutral sound with a nice wide range, capable of handling a large amount of volume without sounding harsh. In our comparative listening tests, they were the easy winner.

Gr Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 08 mei 2016 01:11

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Grappig, Jan, ik was toevallig gisteren ook nog eens op hun wewbsite aan het kijken. Zij hebben ook het reis-orgel van Carpenter gemaakt. Knappe constructies....en nu doen ze dat hybrid orgel. Vraag me weleens af waar ze die samples vandaan hebben. Heb jij in NY dat instrument in trinity wallstreet ook in het echt gehoord?? Ik vind trouwens - dit even als reply nav mijn kritische Carpenter-opmerkingen - die dingen die hij doet met aan bv de Opera ontleende stukken, lang niet slecht. Dat doen weinigen hem na. Maar ik heb wellicht naar de verkeerde opnames geluisterd, maar veel van zijn Bach-interpretaties daar mis ik gewoon de rust en transpantie om er echt emotioneel door geraakt te worden. Maar goed, het blijkt dat velen dit toch wel zo ervaren ??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 mei 2016 12:51

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Hoi Geert

Ik heb wel voor de deur gestaan en even snel naar binnen gegluurd maar verder het orgel niet gehoord, helaas.
Cameron is zeker een begenadigd organist en zoals hij de bwv 565 speelt inclusief loopjes is magistraal.
Als je het laatste filmpje bekijkt in het topic uitdijen van de klank dan zie je de nieuwe generatie organisten als punkers en gothics achter de speeltafel. Maar goed misschien is dat in deze tijd nodig om het kerkorgel te behouden en zullen heden daagse organisten o.a. Marco de Toom, Martin Mans etc.etc. met deze stroming meemoeten inclusief haardracht :D :D
De tijd zal het leren.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 10 mei 2016 13:12

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Worden dan mindere tijden voor Gerben Mourik.....
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 aug 2015 15:05

Bericht 23 jun 2016 14:04

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Waarom hoor ik hier nooit iets over magenetostaten of elektrostaten icm HW?

Is er nog nooit door iemnand mee geexperimenteerd?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 jun 2016 15:15

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Hoi Jan

Het zou moeten kunnen werken. Alleen zijn het vaak van die grote dingen en elektrostaten hebben vaak flinke ondersteuning in het laag nodig van een sub. Elektrostaten kunnen zeer transparant klinken maar zijn wat minder dynamisch dan magnepans en conus speakers dus ik denk voor orgel muziek wat minder geschikt. Maar voor jazz muziek en kleine bezettingen onverslaanbaar.

groet Jan

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 aug 2015 15:05

Bericht 24 jun 2016 12:49

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Ja idd de grootte van dit soort speakers is al een probleem op zich.

Ook de andere nadelen kan ik onderschrijven. Maar ik was gewoon benieuwd of hier al eens over was nagedacht omdat ik er eigenlijk nooit iets over lees.

Een speaker die misschien wel het overwegen waard is is de Linaeum. Dit is een hele bijzondere bi-polaire tweeter die bv in de Optimus/Linaeum wordt toegepast en ook Kenwood heeft deze tweeter gebruikt in een paar modellen.

Heb deze Optimus zelf een tijdje gehad voordat ik overging op Magnepan. Die tweeter is werkelijk magisch qua detail en ruimtelijkheid, en die heeft genoeg dynamiek.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jun 2016 22:34

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Hoi Jan
Heel lang geleden was er bij mij in de straat zo'n radio Shack / Tandy winkel en die verkocht dit soort speakers.
Pure nostalgie, maar als de herinnering aan die tweeters zolang blijft hangen dan zullen ze toch wel indruk gemaakt hebben bij veel mensen lijkt mij.
Heb zelf ook van die vintage achtige mid hoog speakers the Great Heil speakers ( beetje vreemde naam als je niet zou weten dat de uitvinder Oscar Heil heette.)
Geweldige speakers voor Hauptwerk! ruimtelijk maar toch een goede stereo plaatsing en dynamiek. Dit zijn bijna full range speakers vanaf 1100hz geven ze alles weer in mijn systeem.
Vergelijkbare speakers qua range zijn de Dayton Amt-pro4 ook dipool.
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... m--275-094
Zo'n speaker lijkt mij ook heet geschikt voor een zefbouw Hauptwerk speaker en zijn ook goed betaalbaar.


Groet Jan

Berichten: 11

Geregistreerd: 26 aug 2015 15:05

Bericht 24 jun 2016 23:17

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Dag Jan,

Dat klopt van Radio Shack. Die bracht ze in Amerika onder de naam Optimus met licentie van Linaeum op de markt.
Die klinken zeker na wat modificaties grandioos. Bij het setje dat ik een paar jaar had heb ik de aluminium kast beter gedempt en een condensator aangebracht. Met name het hoge laag had wat last van resonanties

Ze hadden ook vloerstanders die af toe nog op MP opduiken.

Groet, Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jan 2019 12:03

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Zijn er meer mensen die ervaringen hebben met DefTech BP (Bipolaire) speakers?
Ik zie een setje op MP staan en ben wel nieuwsgierig...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2019 15:01

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Jaap dit type speaker simuleert een stuk ruimtelijkheid.

je hebt zowel voor als achter een trio drivers, het midden en het hoog signaal wordt dus naar 2 kanten uitgestuurd.
Alleen met die verstande dat de achter serie lager in volume staat dan de voorkant.

een echte AMT klinkt beter dan deze tweak, alleen een AMT kan je niet rond de 600hz inzetten.


deze variant is nooit echt doorgebroken, ik denk verdrongen door het 5.1/7.1 geweld
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 jan 2019 15:18

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Zowel de Heil AMT
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... ected.html

Als ook de dayton amtpro-4
https://www.parts-express.com/dayton-au ... m--275-094
kan je gebruiken als dipool vanaf 800Hz dus ze kunnen mits steil gefilterd vrij laag.
Zelf filter ik rond de 1200Hz.

Het leuke van de Dayton is dat er 2 viltjes per speaker meegeleverd worden waarbij je de afstraling naar achteren meer of minder kan dempen. Erg handig.

Deze speakers klinken zeer ruimtelijk maar dat gaat iets ten koste van detaillering.
Ook valt met name de dayton off axis wel snel af.
Ondanks deze nadelen klinken dit soort speakers zeer goed in een hauptwerk setup.
een beetje best of both worlds ze zitten tussen rondstralers en gewone boxen in.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jan 2019 15:32

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Ha JanWim, dat klopt, dat is het principe van dipolaire speakers. Maar dat neemt toch niet weg dat ze een goede stage (ruimtelijkheid) neerzetten? en bovendien een flink frequentiebereik hebben?

@ Jan: grappig, ik heb ze ook gelezen op Contrebombarde en sindsdien op zoek, maar ik kom ze niet veel tegen. Heb jij ze wel eens ergens gezien of gehoord?
Deze: http://www.definitivetech.com/products/bp-8040st
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 jan 2019 15:42

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Hoi Jaap

Nee ik heb ze nooit gehoord.
Ik denk wel dat ze niet te dicht tegen de achterwand aan moeten staan i.v.m. de rear speakers dus je moet er wel ruimte voor hebben.
Radio Correct verkoopt ze ik weet niet of ze daar te beluisteren zijn?
https://www.correct.nl/artikel/Definiti ... 573102.php

groet jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2019 18:34

Re: Dipolaire en bipolaire speakers

Loosman schreef:Zowel de Heil AMT
https://www.hifisound.de/Do-it-yourself ... ected.html

Als ook de dayton amtpro-4
https://www.parts-express.com/dayton-au ... m--275-094
kan je gebruiken als dipool vanaf 800Hz dus ze kunnen mits steil gefilterd vrij laag.
Zelf filter ik rond de 1200Hz.

Het leuke van de Dayton is dat er 2 viltjes per speaker meegeleverd worden waarbij je de afstraling naar achteren meer of minder kan dempen. Erg handig.

Deze speakers klinken zeer ruimtelijk maar dat gaat iets ten koste van detaillering.
Ook valt met name de dayton off axis wel snel af.
Ondanks deze nadelen klinken dit soort speakers zeer goed in een hauptwerk setup.
een beetje best of both worlds ze zitten tussen rondstralers en gewone boxen in.

Groet Jan


dayton amtpro-4

deze tweeter heeft een Fs van 800Hz, dat is niet het zelfde als een crossover punt, ideaal= Fsx2


Thiele-Small Parameters:
Resonant Frequency (Fs)800 Hz

DC Resistance (Re)3.96 ohms

Voice Coil Inductance (Le)0.06 mH

Total Q (Qts)4.12
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com