Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Af en toe korte zoemtoon...

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 11

Geregistreerd: 13 sep 2018 16:06

Bericht 29 jan 2019 15:31

Af en toe korte zoemtoon...

Hallo Hauptwerkers...

Nadat ik eerder te maken had met gekraak en verstoring van het geluid is dat nu helemaal opgelost (piekbelasting CPU en wat van USB poorten gewisseld). Wat zich af en toe nog voordoet is ineens een zoemgeluid over de speakers die klinkt als zo'n deurzoemer. (of de pauze-bel van de middelbareschool).

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken??

Met groet,

Arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jan 2019 16:51

Re: Af en toe korte zoemtoon...

Ik denk dat je asymmetrisch aansluitingen gebruikt van geluidskaart/versterker naar speakers (blz. 97 van het boek).

Jouw kabels doen dan dienst als antenne en vangen signalen "uit de ruimte" op. Dit kan van alles zijn: een lichtdimmer, een mobile telefoon, een zendamateur, een magnetron, enz.
Je moet daarvoor zelf op onderzoek uit gaan en gaan bijhouden wanneer en hoelang het optreedt en in welke omstandigheid. En dan langzamerhand dingen gaan wegstrepen wat het niet kan zijn.
Bijv. een lichtdimmer is een langere tijd aan dan gesprek via een mobieltje (alhoewel die soms ook lang kunnen duren ;) ). Enz.

Alternatief is een symmetrische aansluiting van geluidskaart/versterker naar speakers.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 jan 2019 17:44

Re: Af en toe korte zoemtoon...

Klinkt als een bekend probleem voor mij. Doet zich voor na afloop van de galmstaart van 1 specifiek sample. De toonhoogte komt overeen met de toonhoogte van het sample. Welk sample verschilt per keer. Komt slechts zelden voor (paar keer per jaar), maar heb het al op 2 verschillende pc's gehad. Is opgelost wanneer ik het sampleset opnieuw laadt. Komt dit overeen met jouw probleem?

Ik kan er de vinger niet precies op leggen, maar ik denk dat het te maken heeft met een probleem in het RAM-geheugen. Ik heb het al bij verschillende samplesets gehad. Voornamelijk SP-sets, maar dat kan er mee te maken hebben dat het gaat om relatief grote sets waarbij ik een groot deel van het RAM-geheugen gebruik zodat ook een defecte sector in gebruik komt.

Berichten: 11

Geregistreerd: 13 sep 2018 16:06

Bericht 30 jan 2019 18:26

Re: Af en toe korte zoemtoon...

@Evertjan: De frontspeakers zijn MFD's. Deze worden vanuit de ALVA nanoface aangestuurd met een stereo jackplug vauit de interface naar een dinplug aan de kant van de speaker.(kanaal 3/4) De speakers zijn onderling verbonden met een din-kabel. Per speaker wordt middels een knopje bepaald of het het linker of rechter kanaal moet weergeven. Ik neem aan dat deze verbinding a-symetrisch is. De rear=speakers zijn passief.Vanuit de alva Nanoface is er een rca - aansluiting die verbonden is met de rca-aansluiting van de versterker. Dit is dan ook a-symetrisch neem ik aan. Is er een manier om dit symetrisch te maken (betere kabel) of is het zo dat een rca-aansluiting per definitie a-symetrisch is.

Overigens heb ik niet direct het idee dat de storing hierdoor komt. Maar als er eenvoudig iets te verbeteren valt, dan is dat nooit weg.

Het probleem laat zich het beste omschrijven zoals JosQ het omschrijft. Het komt zelden voor. Het was bij de Romersampleset. Die vraagt aardig wat geheugen van de beschikbare 32 GB.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2019 19:36

Re: Af en toe korte zoemtoon...

Arjan

je audio verbindingen zijn allen a-symmetrisch. Alleen met trafootjes aan weerszijden is dit symmetrisch te maken. Maar geeft een hoop gedoe.

Het probleem was Jos beschrijft is een hele korte storing, nl. in een galmstaart. Zoals Jos dat omschrijft is kunnen het 2 dingen zijn:
1. het zit in het sample zelf. Als het optreedt, moet je kijken of het repeteert: treedt het steeds opnieuw op als je het akkoord loslaat? Zo ja, dan steeds met de afzonderlijke registers uit die registratie proberen. Zo moet je het terug kunnen brengen tot een enkele opname, die je dan in de audioeditor kan bekijken.
2. het omvallen van een bitje in RAM, daar waar de release sample in het geheugen is opgeslagen. Daardoor hoor je ineens vervorming en als dat meerdere bitjes zijn, dan wordt dat groter. En vervorming van een stilte geeft geluid: de zoemtoon. Maar die kan nooit zo lang duren als een pauzebel op een school.
Het laatste kun je testen door de PC een RAM test gedurende een nacht (of langer) te laten draaien. Hier staat er 1: https://www.memtest.org/ Download de ISO: https://www.memtest.org/download/5.01/m ... 01.iso.zip en zet deze op een USB stick met Rufus. Daarna de PC van de USB stick starten.

En waarom specifiek in SP galmstaarten? De galmstarten bij SP in surround en wet sets zijn langer dan die van andere sample set makers. Ook als een toon geheel is uitgeklonken, loopt de wav file nog ca. 1 sec. door.
De kans dat het als in punt 2 genoemd optreedt is dus groter.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com