Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF en o.a. het windmodel

Toon actieve onderwerpen


lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2019 22:18

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim je vrije dagen zijn voorbij hoor!!
Laten we ons niet van de wijs brengen door de recente ontwikkelingen.
Heb je nog wat kunnen bereiken met de windvoorziening?, en waar ik nieuwschierig naar ben is de virtuele plaatsing in de ODF want dat snap ik nog steeds niet.
Ik dacht dat de plaatsing in de opname al gebeurt want bijvoorbeeld een Trompet staat meestal achter in de kast en tijdens de opname hoor je dat toch ook terug en ook weer in de sample.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 feb 2019 22:48

Re: ODF en o.a. het windmodel

hoi Lub, de windvoorziening gaat langzaam, soms is het 1 stap vooruit en 2 terug, maar ik moet soms hele grote stappen en waarde's invoeren om het gedrag te bepalen van iets.
Als de uitkomst daarvan bekend is kan ik het weer fijn tunen zeg maar. Het heeft tijd nodig

de virtuele positie is nog aan onderzoek onderworpen ;)


Hoe realisitisch is de opname positie van de trompet of voxhumana verwerkt in de set?
stel dat deze ergens half in de orgelkas op een windlade staat, en dat deze afloopt van laag naar hoog
toch hoor je in de set c/cis verdeling…………………
kijk naar de foto vooraan zie ik de voxhumana, met daarachter denk ik de Trompet 8v?
deze staan niet c/cis in de set klinken deze wel c/cis

12003944_406386699554796_8670774413526304428_n.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 12 feb 2019 00:04

Re: ODF en o.a. het windmodel

Als de foto nou breder was kon ik je het antwoord denk ik wel geven .....Als C ,D ,E enz....nou links staat en C# , D# , F enz... rechts dan klopt het .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 feb 2019 00:28

Re: ODF en o.a. het windmodel

ja dat klopt inderdaad Lub dus die positie staat goed van de vox, want rechts zie je opnieuw een serie starten
maar dan zou de C en de E lage octaaf toch aan 1 zijde moeten klinken bijvoorbeeld?

13245252_474632776063521_6350633825381521662_n.jpg



maar ik neem aan dat dit de achterzijde van de hoofdwerkkas is?
want dan is het voor de microfoon in de kerk rechts geweest ;) wat een puzzel
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 12 feb 2019 00:49

Re: ODF en o.a. het windmodel

Heel vaak staan de grootste 10 of 12 pijpen in het midden van de kast en daarna gaat het dus in C en C# vanaf beide kanten verder, volgens mij noemen ze dat een terts opstelling.
Kun je vaak zien aan de hoge middentoren en kleinere zijtorens .
En deze Hinsz heeft dat dus ook.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2019 11:26

Re: ODF en o.a. het windmodel

tja…………. het voelt een beetje als een patstelling, ga ik nog tig uren aan het windmodel besteden, de resultaten zijn hoopgevend.
Alleen ik ben bang dat zolang HW niet met gegevens komt over de nieuwe beveiliging, al het werk straks voor niets is.
Want als de ODF dicht geplakt wordt is het over met het windmodel :cry:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 20 feb 2019 11:49

Re: ODF en o.a. het windmodel

De vraag stellen lijkt mij de vraag beantwoorden.
Toch maar even pas op de plaats maken en andere leuke dingen gaan doen. Die heb je denk ik nog genoeg.
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2019 11:57

Re: ODF en o.a. het windmodel

HJK schreef:De vraag stellen lijkt mij de vraag beantwoorden.
Toch maar even pas op de plaats maken en andere leuke dingen gaan doen. Die heb je denk ik nog genoeg.


ja hoor Henk-Jan er zijn activiteiten genoeg ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 feb 2019 14:14

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:tja…………. het voelt een beetje als een patstelling, ga ik nog tig uren aan het windmodel besteden, de resultaten zijn hoopgevend.
Alleen ik ben bang dat zolang HW niet met gegevens komt over de nieuwe beveiliging, al het werk straks voor niets is.
Want als de ODF dicht geplakt wordt is het over met het windmodel :cry:


Waarom zo somber?
Neem contact op met Jiri en vertel wat je doet en wat de resultaten zijn, stuur hem evt je odf toe, en vraag of hij je aanpak en inspanning ondersteunt. Hij weet hoe kennis- en arbeidsintensief dit onderdeel is en met hoeveel aannames je aan het werk moet.
Zelfs al zou de odf op slot gaan (we moeten het nog maar zien hoe dit vorm gaat krijgen), grote kans dat je hier verder aan kan werken in samenwerking met Jiri.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 20 feb 2019 14:18

Re: ODF en o.a. het windmodel

Of stel Brett voor in dienst te treden als developer wind, nul urencontractje eraan en je hebt ten allen tijde toegang tot de machinekamer van HW. Potentie heb je tenminste :)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2019 14:34

Re: ODF en o.a. het windmodel

Fokko schreef:
Jan Wim schreef:tja…………. het voelt een beetje als een patstelling, ga ik nog tig uren aan het windmodel besteden, de resultaten zijn hoopgevend.
Alleen ik ben bang dat zolang HW niet met gegevens komt over de nieuwe beveiliging, al het werk straks voor niets is.
Want als de ODF dicht geplakt wordt is het over met het windmodel :cry:


Waarom zo somber?
Neem contact op met Jiri en vertel wat je doet en wat de resultaten zijn, stuur hem evt je odf toe, en vraag of hij je aanpak en inspanning ondersteunt. Hij weet hoe kennis- en arbeidsintensief dit onderdeel is en met hoeveel aannames je aan het werk moet.
Zelfs al zou de odf op slot gaan (we moeten het nog maar zien hoe dit vorm gaat krijgen), grote kans dat je hier verder aan kan werken in samenwerking met Jiri.


dat is inderdaad zo Fokko, alleen zal bij versleuteling van de ODF ik nooit Jiri bij kunnen houden qua hoeveelheid sets die hij op de markt zet.
het windmodel is erg diep geworteld in de ODF en wijd vertakt, er wordt heel wat gesleuteld aan de originele ODF en of Jiri daar blij van wordt :lol:
Kijk Fokko voor mij is het hobby, en of ik nu een jaar lang aan een windmodel werk dan zie ik dat als onderdeel van mijn hobby, Maar SP is commercieel, dat merk ik al bij Beta test, het moet snel, lanceer datum's enz. staan vaak al vast voordat je aan de test kan beginnen.

Ik heb me voorgenomen om het Midwolda windmodel aan te passen tot en met de windlade's , dan stop ik met werken eraan totdat er een HW beveiliging bekend is.
dan weet ik intussen wel :
A. of het echt lukt, en goed klinkt
B. of ik technisch in staat ben om natuurkunde en orgelbouw ineen te gieten en te begrijpen :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 feb 2019 15:33

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jawel, Jiri weet ook als geen ander wat er nodig is om het model in te regelen. Zonder doeltreffend invoer model wordt dit door de uren veel te kostbaar. En sommigen weten een poging van hem daartoe ook niet te waarderen (bijv. Freiberg) en/of een ander deel van de markt wil helemaal geen zangerig orgel.
Nederlanders zijn vertrouwd met hoorbare windgedragingen, vooral omdat we veel historische instrumenten tot onze beschikking hebben die vanouds her een beperkte windvoorziening kenden. Wij waarderen dat nu, zelfs zo dat de later bijgeplaatste windmotor weer moet worden afgekoppeld. Een ander deel van de markt heeft die beleving (helemaal) niet omdat men alleen moderne instrument kent met een windvoorziening als van een straaljet en een klank die klinkt als rocksolid.
Waarom zou je je kennis en resultaat niet delen?
Uiteindelijk is het ook een test van het model van Martin Dyde zelf. Dat vind ik misschien nog het meest interessante.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2019 16:46

Re: ODF en o.a. het windmodel

ben ik 100% met je eens Fokko.

als het model lukt , is de ODF ook los te draaien naast de originele Midwolda, dus wat dat betreft is het voor beide kampen wat wils,,, windlovers & windhaters ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 feb 2019 12:26

Re: ODF en o.a. het windmodel

wellicht een klein beetje off-topic maar genoeg raak vlakken m.i

Waar HW zelf blijft steken in de vooruitgang, gaan sets makers zelf aan de slag, ik weet niet hoe dit in de praktijk klinkt, maar de ontwikkeling is opmerkelijk.
Wel moet je bedenkingen plaatsen , of je wel zit te wachten op een romantisch klinkende Silbermann ;)

Het blijft jammer dat HW dit laat liggen, maar de gebruiker kan nu wel zelf de mensuur aanpassen e.d.
ben wel benieuwd hoe dit in de ODF allemaal geregeld is, het lijkt me niet dat dit realtime te wijzigen is, de ODF zal toch overschreven moeten worden bij wijzigingen
Dus ja.... het is een goede richting, maar oppassen dat het geen gadget wordt die HW weer van het realisme weg sleept.
Nu wordt het totaal verwerkt in 8 presets, wat denk ik meer richting een soort voicing van Johannus/domus enz. opschuift

mensuur.jpg


Gezien op de site van
http://www.osi-profisoundsysteme.de/inspired-acoustics/
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 25 feb 2019 12:39

Re: ODF en o.a. het windmodel

De "programmeertaal" van de ODF is universeel, je kunt er "alles" mee programmeren. Dus ik denk dat als er slim geprogrammeerd is al deze zaken zijn aan te passen zonder dat het set opnieuw geladen moeten worden. Het zal gewoon wel een kwestie zijn van een variabele linken aan een knoppen of invoervak op het scherm.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 feb 2019 12:53

Re: ODF en o.a. het windmodel

josq schreef:De "programmeertaal" van de ODF is universeel, je kunt er "alles" mee programmeren. Dus ik denk dat als er slim geprogrammeerd is al deze zaken zijn aan te passen zonder dat het set opnieuw geladen moeten worden. Het zal gewoon wel een kwestie zijn van een variabele linken aan een knoppen of invoervak op het scherm.



Dat zou kunnen Jos, maar dan zullen die variabele wel beperkt zijn denk ik, in de huidige HW ODF is winddruk en mensuur permanent verbonden aan een referentie waarde, zou ik de winddruk willen aanpassen moet ook de referentie schaal wijzigen, dat is op zich bij een kompleet orgel wel te doen , maar zou ik dat in de huidige ODF structuur toepassen bij een willekeurig aantal registers dan klinkt het geheel zo vals als het maar kan.
Ik weet niet of er al audio demo beschikbaar is van deze nieuwe ontwikkeling
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2019 14:07

Re: ODF en o.a. het windmodel

De omschrijvingen van IA zijn altijd wat "aangedikt"; zie hun eigen website maar op het taalgebruik. Ik denk dan ook dat zij met mensuur aanpassen het intoneren m.b.v voicing bedoelen.

Ik denk dat dit gelijk is aan het voicing scherm, dat Sonus Paradisi vroeger in hun sets had.
Alleen hebben zij presets toegevoegd.

Maar ik vraag me af wie er nu zit te wachten op presets. Wil je dan een Steinmeyer in barokstemming zetten en een volgende keer Frans of Duits romantisch? Je hoeft voor HW dan ook geen orgels meer op te nemen ..........
Het lijkt idd dan meer op de voicing van een Johannus.

Verder heeft IA ook de simple screens van SP in de PAB en Steinmeyer sets toegevoegd.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 feb 2019 14:11

Re: ODF en o.a. het windmodel

ok beetje Haagse bluf…….. ;) ;) van IA
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 05 maart 2019 09:54

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim,
Om nog even terug te komen op de opnames van het originele orgel. Ik heb deze opname van Sietze de Vries nog eens een paar keer helemaal beluisterd: https://www.youtube.com/watch?v=dkEgaAJWFfI
Deze lijkt me goed bruikbaar als referentie. Niet voor de individuele stemmen wellicht maar In ieder geval voor het volle werk. Je hoort duidelijk de wat zware maar ook sprankelende klank en de levendigheid daarin, vooral vanaf ca. 12 minuten. Geeft een goed beeld van het karakter van het orgel.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2019 13:33

Re: ODF en o.a. het windmodel

mmmm…. als die opname redelijk in de buurt komt van het origineel, dan is er onderweg toch iets misgegaan met de set :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 05 maart 2019 14:10

Re: ODF en o.a. het windmodel

Haha die Jan Wim.....zeg dat wel , ik zit ook vol verwondering te luisteren naar deze live opname van Sietze en herken er totaal niks in van de set thuis !

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 05 maart 2019 14:46

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ja, mee eens :(
Thuis heeft het orgel ook wel wat natuurlijk, vooral de individuele stemmen. Zoals de Prestant 8 tegenover de Dulciaan 8 in een barokke bewerking; dat klinkt prachtig. Maar als je het volle werk in deze opname hoort, dan word je toch wel jaloers. Vooral dat moet zoveel mooier kunnen... Met een beter windmodel??

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2019 15:02

Re: ODF en o.a. het windmodel

RobE schreef:Ja, mee eens :(
Thuis heeft het orgel ook wel wat natuurlijk, vooral de individuele stemmen. Zoals de Prestant 8 tegenover de Dulciaan 8 in een barokke bewerking; dat klinkt prachtig. Maar als je het volle werk in deze opname hoort, dan word je toch wel jaloers. Vooral dat moet zoveel mooier kunnen... Met een beter windmodel??



Nee het windmodel kan hooguit de pitch iets veranderen
wat niet in de opname zit, of eruit gefilterd is, kan je ook met het windmodel niet meer terug krijgen.

In de opname hoor je nog heel mooi de 1 voeters in de vulstemmen,in de set zijn die levenloos zonder boventoon terug te horen.
jammer is dat

Het enige wat nog kan is de harmonische versterken via de ODF maar daar moet je mee oppassen want je gaat al snel rafels horen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 maart 2019 21:06

Re: ODF en o.a. het windmodel

in de ODF de sampleset iets meer richting geluidsvoorbeeld afgesteld
dit is met hele grote sprongen gedaan

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/33523


maar in feite is het nog steeds blindvaren zolang er geen referentie opname's bekend zijn, zoals ten tijde van de set opname
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 maart 2019 09:23

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:
maar in feite is het nog steeds blindvaren zolang er geen referentie opname's bekend zijn, zoals ten tijde van de set opname


Inderdaad Jan-Wim, je zou wel voor iedere pijp een opname moeten hebben... ;)
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com