Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF en o.a. het windmodel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 08 maart 2019 10:03

Re: ODF en o.a. het windmodel

https://www.concertzender.nl/programma/orgelwerk-34/

Nog een link van een hele uitzending over het orgel van Midwolda. Prachtig!
Wat mij opvalt, dat het orgel over de hele linie sprankelender en vloeiender klinkt, dus niet alleen wat betreft de vulstemmen.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 08 maart 2019 13:33

Re: ODF en o.a. het windmodel

Hier nog twee links op dezelfde concertzender:
https://www.concertzender.nl/programma/orgelwerk-28/
https://www.concertzender.nl/programma/orgelwerk-31/

Luister, wat een FANTASTISCH orgel, op alle fronten!!!
Wat zou het prachtig zijn als we thuis maar in de buurt hiervan konden komen....
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 maart 2019 15:40

Re: ODF en o.a. het windmodel

RobE schreef:Hier nog twee links op dezelfde concertzender:
https://www.concertzender.nl/programma/orgelwerk-28/
https://www.concertzender.nl/programma/orgelwerk-31/

Luister, wat een FANTASTISCH orgel, op alle fronten!!!
Wat zou het prachtig zijn als we thuis maar in de buurt hiervan konden komen....

Misschien deze opname naar SP sturen en een klacht indienen over de kwaliteit van het reeds uitgebrachte sampleset?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2019 10:36

Re: ODF en o.a. het windmodel

heeft er iemand een midi bestand van Bohm partita 2 "freu dich sehr, o meine seele"

of kan iemand deze inspelen?

ik heb inmiddels de cd van Harm overgenomen en heb gister de Holpijp digitaal gerestaureerd
het zou het mooiste zijn als ik zowel de cd als de midi achter elkaar kan laten horen met hetzelfde muziekstuk
op de cd wordt namelijk ook alleen de holpijp gebruikt, dus een beter vergelijk is er dan haast niet mogelijk
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2019 21:11

Re: ODF en o.a. het windmodel

ik weet niet of het goed gegaan is, zoja dan kan je via deze link de test beluisteren

https://www.dropbox.com/s/tr2cepest68ez ... e.mp3?dl=0
0:00 1:48 de CD Holpijp 1:49 start de HW Holpijp
het vertrekpunt is de opname van een cd dit hoor je in het eerste gedeelte, onvermijdelijk hoor je in de cd opname ruis/signaal verhouding, terwijl dit in HW ontbreekt. Maar ik denk dat een ieder hier wel doorheen kan luisteren.
Juist heb ik deze CD gezocht en gekocht (van Harm) omdat op deze cd geen manipulatie heeft plaats gevonden
in de cd opname hoor je uitsluitend de holpijp 8v van het HW, luister goed naar de verhouding bas/diskant
In de sampleset is deze heel zwak aanwezig.
De virtuele Holpijp heb ik voor zover de sample dit toelaat, zo dicht als mogelijk naar de CD opname gebracht.

wat is er veranderd:
-de verhouding bas/diskant opnieuw gemaakt
-de totale pitch tussen de pijpen onderling opnieuw gemaakt
-de ondergrens verlaagd in de ODF van de transition
-nieuwe mensuur ingevoerd overeenkomstig Midwolda factuur
-de Direct sample laten vervallen deze wijkt teveel af
-de difuus en rear tune met elkaar in overeen stemming gebracht
-volume gecorrigeerd
-door pitching van de holpijp de zweving tussen de pijpen onderling aangepast ala CD

Dichterbij dan deze verhouding krijg je de virtuele Holpijp niet zonder dat er vervorming optreed .

toch denk ik dat als deze restauratie bij alle registers gaat lukken, de set dichter naar het origineel toekruipt.

graag jullie mening, het kan ook zijn omdat ik zo intensief bezig ben met een register dat het acceptatie gedrag mij beinvloed :oops:
dus de ruis van de cd even vergeten of de ruis bij de HW variant erbij denken mag ook :lol:
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 09 maart 2019 21:55, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 maart 2019 21:55

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ik hoor wel verschil, jouw Holpijp klinkt goed, en lijkt wel op de Holpijp op de CD. Alleen kan ik jouw bewerking niet vergelijken met de Holpijp uit het originele SP-set.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2019 22:11

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jaap380 schreef:Ik hoor wel verschil, jouw Holpijp klinkt goed, en lijkt wel op de Holpijp op de CD. Alleen kan ik jouw bewerking niet vergelijken met de Holpijp uit het originele SP-set.



ik ook niet meer omdat ik de ODF deels aangepast heb :lol:
ik jaag naar deze worst, niet geschoten is altijd mis
20 J.S. Bach Fuga e-moll.mp3.zip


ook geeft deze cd meer inzicht in het windgedrag, op zich is dit orgel niet echt windziek, je hoort in het volle werk de vulstemmen wat veranderen onder invloed van de windconsumptie, maar over het algemeen is de windvoorziening redelijk toereikend
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 maart 2019 00:57

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ja, met die worst is niks mis! :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 12 maart 2019 00:08

Re: ODF en o.a. het windmodel

Dat klinkt heel goed Jan-Wim. Je kruipt heel dicht bij het origineel!

Berichten: 71

Geregistreerd: 07 maart 2018 17:33

Bericht 15 maart 2019 18:45

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:ik weet niet of het goed gegaan is, zoja dan kan je via deze link de test beluisteren

https://www.dropbox.com/s/tr2cepest68ez ... e.mp3?dl=0
0:00 1:48 de CD Holpijp 1:49 start de HW Holpijp
het vertrekpunt is de opname van een cd dit hoor je in het eerste gedeelte, onvermijdelijk hoor je in de cd opname ruis/signaal verhouding, terwijl dit in HW ontbreekt. Maar ik denk dat een ieder hier wel doorheen kan luisteren.
Juist heb ik deze CD gezocht en gekocht (van Harm) omdat op deze cd geen manipulatie heeft plaats gevonden
in de cd opname hoor je uitsluitend de holpijp 8v van het HW, luister goed naar de verhouding bas/diskant
In de sampleset is deze heel zwak aanwezig.
De virtuele Holpijp heb ik voor zover de sample dit toelaat, zo dicht als mogelijk naar de CD opname gebracht.

wat is er veranderd:
-de verhouding bas/diskant opnieuw gemaakt
-de totale pitch tussen de pijpen onderling opnieuw gemaakt
-de ondergrens verlaagd in de ODF van de transition
-nieuwe mensuur ingevoerd overeenkomstig Midwolda factuur
-de Direct sample laten vervallen deze wijkt teveel af
-de difuus en rear tune met elkaar in overeen stemming gebracht
-volume gecorrigeerd
-door pitching van de holpijp de zweving tussen de pijpen onderling aangepast ala CD

Dichterbij dan deze verhouding krijg je de virtuele Holpijp niet zonder dat er vervorming optreed .

toch denk ik dat als deze restauratie bij alle registers gaat lukken, de set dichter naar het origineel toekruipt.

graag jullie mening, het kan ook zijn omdat ik zo intensief bezig ben met een register dat het acceptatie gedrag mij beinvloed :oops:
dus de ruis van de cd even vergeten of de ruis bij de HW variant erbij denken mag ook :lol:

Knap dat je via de ODF de klankkleur van de pijpen kunt beïnvloeden Jan Wim.
Ik volg deze topic al enige tijd met belangstelling. Bij het voor Hauptwerk geschikt maken van mijn sampleset(je)van het Onderhorst kabinetorgel (uit dezelfde periode als Midwolda) moest ik ook in de ODF duiken en heb ik gemerkt hoe ingewikkeld dat is in vergelijking met die voor Grandorgue. Ik heb toen gebruik gemaakt van het programma AECHO om er wat gestructureerd wegwijs in te worden. Ik lees in dit forum graag mee om er wijzer van te worden zowel wat betreft de ODF als het windmodel. Wat ik curieus vind is dat het windmodel, dat betrekking heeft op de windhuishouding in het orgel, kennelijk toegepast wordt op “natte” samples.

Nu je zo expliciet om een mening vraagt naar aanleiding van je bewerking van Midwolda wil ik proberen daar een bijdrage aan te leveren.

Wat mij bij het luisteren naar je geluidsvoorbeelden opvalt is dat de CD opname veel meer zweving laat horen op een frequentie van ca. 4 Hz. Ook lijkt het me dat de opname op een wat grotere afstand heeft plaatsgehad dan van de samples.
Om e.e.a beter te kunnen vergelijken heb ik de geluidsfile gedownload en geladen in Izotope RX om een FFT analyse te kunnen doen. (Altijd goed als je met geluid bezig bent: gebruik je oren, maar vertrouw ze niet te veel). Die zweving wordt overigens dan ook goed zichtbaar.

Wat je niet kunt horen maar wel kunt zien bij FFT analyse is dat in de CD opname zelfs de subsone informatie niet is weggefilterd. Dat betreft niet alleen ruis, maar ook een patroon van (subsone) trillingen waarvan ik de laagste zie op 3,85Hz (overeenkomend met de zweving) en waarvan ook de hogere harmonischen zichtbaar zijn. Eigenfrequentie van de windvoorziening van het orgel, resonantie van de kerkruimte?
Waar de CD nogal veel ruis bevat, valt het op de samples nogal rigoureus schoon zijn gefilterd.

Als je het hele muziekstuk beluistert lijkt het klankbeeld aardig goed te kloppen met de CD. Vergelijking blijft ook met FFT analyse moeilijk en kan eigenlijk alleen goed bij de langere akkoorden.

Wat ik gedaan heb is dat ik heb een deel van het slotakkoord van de gesampelde versie gekopieerd heb en in het slotakkoord van de CD opname heb geplakt. Dan zou het geluid binnen dat akkoord niet moeten veranderen. Maar dat doet het toch wel.

Eén verschil is dat in de gesampelde versie de d3 (ca 145 Hz/436Hz) ontbreekt, terwijl die op de CD wel wordt gespeeld. Om dat te compenseren heb ik die van een andere plaats geleend en er ook in geplakt, maar toch blijft er dan nog klankverschil.

Om zo dicht mogelijk bij de CD te komen waren nog de volgende correcties nodig:

97Hz: correctie -6dB linkerkanaal, -1dB rechterkanaal
145Hz: correctie +10 dB alleen linkerkanaal
194Hz: correctie -4 dB
291Hz: correctie -7 dB
389 Hz: correctie -6 dB
436Hz: correctie -20 linkerkanaal, +5 dB rechterkanaal
485Hz: correctie +5 dB
874Hz: correctie -5 dB
976Hz: correctie -5 dB
1162Hz: correctie -7 dB
1459Hz: correctie -9dB
3100Hz: correctie -3dB

Niet in het slotakkoord maar wel op andere plaatsen worden tonen gebruikt met lagere frequenties dan 97Hz. Die zouden in vergelijking met de CD ook ca. 5 dB zachter mogen zijn.

Ik hoop dat dit zinvolle informatie is en dat je hier iets aan hebt. Kan je die zweving er in krijgen met het windmodel?

Ik heb het geprobeerd met de Vst-plugin “Proximity” van Tokyo Dawn Labs. Daar zit een optie in om een longitudinale golf te simuleren die naar je toekomt en van je af gaat waarbij een zweving ontstaat door het Doppler-effect dat ook gesimuleerd wordt. Daarmee lukt het vrij goed.

Ik ben er benieuwd naar hoe je hier mee verder gaat en hoop je bijdragen aan dit forum te blijven volgen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 maart 2019 20:14

Re: ODF en o.a. het windmodel

hoi Bas

Bedankt voor je uitgebreide analyse, veel punten die je aangeeft had ik al in een eerder stadium bekeken.
Het blijft een feit de sample's worden te schoon "dood" gefilterd wat echt jammer is.
op de achtergrond ben ik nog steeds met de Holpijp bezig, als ik hier weer wat vorm in heb zal ik opnieuw een geluids fragment posten.
Wat ook opmerkelijk is , is dat de set op 434Hz opgenomen is wellicht stond het orgel toen op die hoogte?

De zweving kan ik per pijp aanbrengen, dit heb ik in de variant die ik nu maak ook verwerkt, alleen is het moeilijk om dit weer wat te stabiliseren met de zweving die de pitch van het windmodel toevoegt.
Maar goed het houd me van de straat.
Toch zou ik graag de onbewerkte sample's gehad willen hebben :oops: :oops: , dan zou je nog netter kunnen restaureren dan nu het geval is.
Ook ben ik de fase problematiek tussen de kanalen aan het onderzoeken, de cd laat een tremulant horen die in de sample soms wat minder sterk aanwezig is dan in het echt.
Een kleine slag om de arm houden, maar er zit ook hoogst waarschijnlijk een redelijk grote bug in HW, deze is gemeld
richting Bret en Martin, maar voor alsnog blijft een reactie uit, jammer is dat

Ondanks dat de set best wel wat manco's vertoond blijft het een set die aandacht verdiend, persoonlijk vind ik het een mooi orgel.

De stip op de horizon:
-mensuur zoveel ala Hins factuur invoeren in de ODF
-De samples zodanig bewerken voor zover dit mogelijk is dat de sound richting CD klank kruipt.
-Kanalen onderling aanpassen zodat er minder fase fouten ontstaan*
-de huidige set klinkt wat 2d, hier meer diepte in aanbrengen, dit is oorzaak/gevolg van de fase vervorming
-uit eindelijk zal een bezoek op locatie onvermijdelijk zijn om zo echt alle decibels te registreren, dit is in de huidige set te vaak aangepast, dus zal dit ook afwijken van het origineel

*De beide (direct/difuus)front kanalen klinken straks niet meer "over" elkaar heen, maar afzonderlijk, elk kanaal zijn eigen domein.
Waarbij er best wel diep gesleuteld moet worden
Het rear kanaal zal als een soort mediator ingezet worden


en ach………. de één worstelt zich door moeilijke partituur, de ander door ODF partituur :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 16 maart 2019 21:27

Re: ODF en o.a. het windmodel

Beste heren,

als ik het goed begrijp lijken de samples van de set te weinig op het origineel en is er door de samplesetmaker een en ander aan gesleuteld/weggefilterd of wat dan ook.

Ergens begrijp ik daar niks van. De gedachte is toch juist zo dicht mogelijk bij het origineel blijven? En nu is een forumlid al weken bezig met de originele klank uit een serie samples te 'restaureren'. Wat zou de samplesetmaker bezielen om de samples zo te bewerken dat het niet meer met het origineel overeen komt? Iemand een idee wat daar achter zit? Misschien dat, als alle individuele samples ('pijpen') zo dicht mogelijk tegen het origineel aan zitten, de totaalklank niet meer om aan te horen is? Of nog iets heel anders?

Want het is toch vreemd om samples zo te bewerken als de maker van Midwolda blijkbaar gedaan heeft: waarom zou je veel tijd investeren in nabewerken van een sample als daarmee de klank verder van het origineel verwijderd raakt?

Ik snap er niks van. :o :o :o

PS: JanWim, inderdaad, je zou het orgel zelf moeten bezoeken en metingen doen, en opnames maken per pijp. Ik heb zomaar het gevoel dat jij een perfecte samplesetmaker zou kunnen worden....
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 maart 2019 21:53

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ik deel je vraagtekens Orgelitis!
Wat mijn beperkte brein kan verzinnen is dit: Als je pijp voor pijp opneemt, klinkt het geheel slechts als de som der delen. Als je op het echte orgel meer registers tegelijk speelt, beinvloeden die elkaar en klinkt het anders dan de som der delen. En dat is niet opgenomen in een sampleset. Daarvoor is het windmodel uitgevonden, en daar sleutelt JanWim nu aan (correct me if I'm wrong).
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 16 maart 2019 22:24

Re: ODF en o.a. het windmodel

Maar... is de opname van de pijpen afzonderlijk niet van referentiële waarde voor het echte orgel, dan kun je met een windmodel lijmen wat je wilt, maar dat is wat Jan Wim al eerder aangaf een stuk lastiger.
Van diverse orgels w.o. Midwolda hoop ik nu eigenlijk dat een andere sample producer deze gaat opnemen....

Kortom, eerlijk is eerlijk, opnemen is een kunst apart. Het zou m.i. een stuk beter zijn als de markt niet overspoeld wordt met allemaal net niet realistische sets. Liever dan maar een langere opnamesessie met oog op kwaliteit...

Das mijn bescheiden mening. :)
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 16 maart 2019 22:29

Re: ODF en o.a. het windmodel

Het is een afweging. Filteren moet, anders verzuipt een set in ruis en bijgeluiden. Maar je hebt duizenden samples. Ga je ieder sample apart behandelen of gooi je een standaard filter over alle samples heen?

Het windmodel is iets minder essentieel maar wel belangrijk om de interactie tussen pijpen beter te benaderen. Ook hier geldt: ga je alle mensuren van honderden pijpen en alle maten precies natrekken en invoeren? Of gebruik je een tabel met standaard waarden?

Meer realisme kost meer inspanning. Sets worden duurder en je kunt er minder uitbrengen. En als het resultaat tegenvalt, begin je dan opnieuw of ga je door?

Tot zover enkele dilemma's van de samplesetmakers. Maar nu wij... Het mag ons niet teveel kosten toch? Misschien een of twee sets voor een hoge prijs maar daarna mag het niet te duur zijn... We zijn zuinig! Kwaliteit is voor de export...
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 16 maart 2019 22:37

Re: ODF en o.a. het windmodel

Feitelijk krijg je dan op den duur grofweg 2 doelgroepen... De eerste groep wil best langer wachten op een set en meer betalen. De andere groep is wat ongeduldiger en minder kritisch en koopt meerdere sets voor hetzelfde geld.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 maart 2019 23:15

Re: ODF en o.a. het windmodel

Je hebt ook 2 soorten luisteraars , je kan muzikaal of technisch luisteren.
Een combinatie van beide is lastig ;)

Maar ook hier geld m.i. dat innovatie achter gebleven is, want welke stappen zijn er gemaakt buiten de opgenomen tremulant?
de 6 kanaals techniek is tonaal geen verbetering, terwijl veel mensen dit als een plus zien.

ik heb het al eens eerder geschreven wat is de meerwaarde van HW om tot in lengte van dagen sets op de markt te zetten die m.i teveel afwijken van het origineel?

Setmakers neem een sprong naar voren, ga ambient opnemen, codeer kanalen enz.
Ga niet onnodig filteren in opnames, lichte "vervuiling" kan je ook in tegenfase aanbieden, dan blijft de sample intact
Maar dan kom je feitelijk weer op het punt uit, HW 4 ondersteund dit niet.
remise of schaakmat??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 maart 2019 15:13

Re: ODF en o.a. het windmodel

Vandaag heb ik de Dulciaan 8v "pijpen" een nieuwe plaats gegeven
zodat ze beter het front vullen, ik heb de pijpen niet allen c/cis verschoven , maar ook het middenveld gevuld

omdat ik thuis een getunde audio setup heb is iedere verschuiving wel hoorbaar, maar hoe is dit bij jullie thuis

Bij 2 front speakers zijn er dan ook "pijpen" in het midden, en net naast het midden hoorbaar?
Ik persoonlijk vind het een vrij ruimtelijke weergave, het is moeilijk om lagere tonen echt een merkbare positie te geven, maar het is redelijk gelukt om ze met harde hand een positie te geven ;) .

Wat is jullie 1e indruk, je hoort dus alleen de Dulciaan van het rugwerk
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/33710

;)
tongwerk dulciaan.jpg


wat je nu hoort zijn 3 kanalen gelijk tijdig (direct-diffuse-rear), waarbij ik de fase fouten zoveel mogelijk eruit gepeuterd heb, en elk kanaal zijn eigen functie krijgt in 1 geheel

Als deze methode werkt bij een compleet orgel, dan kan je met 2 speakers een volledig breed vullend orgelfront maken, waarbij de pijpen toch klinken alsof ze vanuit meerkanaals speakers zouden klinken.
deze methode levert ook nog eens een aanzienlijke geheugen en CPU besparing op.
Let daarbij ook op de akoestiek deze heb ik zo geprobeerd te vormen, zodat er naast de spreiding ook nog wat diepte
hoorbaar is.
Als dit lukt is het later alleen nog maar zaak dat de rear speakers uit fase gaan klinken, zodat de diepte beter hoorbaar wordt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 20 maart 2019 17:36

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ik snap daar werkelijke niets van "virtuele positie" , als je een orgel opneemt dan zit die informatie toch in de opname en hoor je duidelijk bijvoorbeeld de prestant 8 in het front?
Ook de plaats van elke pijp.zou dan hoorbaar moeten zijn.
Ik heb als test de rugwerk prestant 4 in mediaplayer afgespeeld en hoor dan duidelijk de plaatsing terug , waarom moet dan in de ODF ingegrepen worden om een virtuele plaatsing te creëren?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 maart 2019 17:48

Re: ODF en o.a. het windmodel

Lub, hoe weet je dat het audiobestand klopt qua plaatsing?

als je de prestant 4 werkelijk zou willen plaatsen dan mag deze in verhouding alleen ergens in het midden klinken geen c/cis, want dan zou het niet kloppen met het hoofdwerk wat veel breder staat
Jiri geeft ieder pijp een positie, ook de pijpen die in de kas staan, je hoort daar ook duidelijk c/cis terwijl deze soms meer dan een meter diep in de kas staan, door de akoestische samensmelting zou je dus bij andere registers veel minder c/cis horen.

daarbij komt nog dat Jiri ook moet schuiven tussen diversen kanalen, want stel dat de direct opname 1op1 in de bibliotheek zou komen.
dan hoor je bv een prestant heel duidelijk links terwijl de overige kanalen die verder af genomen zijn deze scheiding zouden over rullen . dus vertrouw ook hier niet teveel op originaliteit.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 20 maart 2019 18:08

Re: ODF en o.a. het windmodel

Bedankt voor je heldere uitleg Jan Wim!
Ik gebruik zowiezo alleen nog de front samples in combinatie met Altiverb en dat klinkt in mijn beleving vele malen beter dan 6 kanaals .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 maart 2019 18:29

Re: ODF en o.a. het windmodel

lub schreef:Bedankt voor je heldere uitleg Jan Wim!
Ik gebruik zowiezo alleen nog de front samples in combinatie met Altiverb en dat klinkt in mijn beleving vele malen beter dan 6 kanaals .


dat klopt Lub omdat je dan geen fase fouten en verschillende perspectief lagen over elkaar schuift.

het is alleen jammer dat er geen echte IR van Midwolda is
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 25 maart 2019 11:41

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:ik weet niet of het goed gegaan is, zoja dan kan je via deze link de test beluisteren

https://www.dropbox.com/s/tr2cepest68ez ... e.mp3?dl=0
0:00 1:48 de CD Holpijp 1:49 start de HW Holpijp
het vertrekpunt is de opname van een cd dit hoor je in het eerste gedeelte, onvermijdelijk hoor je in de cd opname ruis/signaal verhouding, terwijl dit in HW ontbreekt. Maar ik denk dat een ieder hier wel doorheen kan luisteren.
Juist heb ik deze CD gezocht en gekocht (van Harm) omdat op deze cd geen manipulatie heeft plaats gevonden
in de cd opname hoor je uitsluitend de holpijp 8v van het HW, luister goed naar de verhouding bas/diskant
In de sampleset is deze heel zwak aanwezig.
De virtuele Holpijp heb ik voor zover de sample dit toelaat, zo dicht als mogelijk naar de CD opname gebracht.

wat is er veranderd:
-de verhouding bas/diskant opnieuw gemaakt
-de totale pitch tussen de pijpen onderling opnieuw gemaakt
-de ondergrens verlaagd in de ODF van de transition
-nieuwe mensuur ingevoerd overeenkomstig Midwolda factuur
-de Direct sample laten vervallen deze wijkt teveel af
-de difuus en rear tune met elkaar in overeen stemming gebracht
-volume gecorrigeerd
-door pitching van de holpijp de zweving tussen de pijpen onderling aangepast ala CD

Dichterbij dan deze verhouding krijg je de virtuele Holpijp niet zonder dat er vervorming optreed .

toch denk ik dat als deze restauratie bij alle registers gaat lukken, de set dichter naar het origineel toekruipt.

graag jullie mening, het kan ook zijn omdat ik zo intensief bezig ben met een register dat het acceptatie gedrag mij beinvloed :oops:
dus de ruis van de cd even vergeten of de ruis bij de HW variant erbij denken mag ook :lol:

Hallo Jan Wim,
Ik volg je werk aan de sampleset van Midwolda met grote belangstelling. Midwolda is een van mijn favorite sets.
Ik heb de door jou bewerkte Holpijp beluisterd en deze komt heel dicht bij de orginele opname, en heeft in mijn beleving een ruimtelijker effect. Ik ben zeer benieuwd hoe dit verder zal gaan. Met de correctie van de windvoorziening heb je al een grote stap gezet. Bij mij staat de windvoorziening op 80% verder heb ik te weinig kennis om zelf iets in het ODF te gaan sleutelen, daar ga ik nooit uitkomen. Ik hoop dat er een sampleset update aan het eind van de rit komt die door SP wordt ondersteund.

met vriendelijke groet,
Frans

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 25 maart 2019 14:52

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:Vandaag heb ik de Dulciaan 8v "pijpen" een nieuwe plaats gegeven
zodat ze beter het front vullen, ik heb de pijpen niet allen c/cis verschoven , maar ook het middenveld gevuld

omdat ik thuis een getunde audio setup heb is iedere verschuiving wel hoorbaar, maar hoe is dit bij jullie thuis

Bij 2 front speakers zijn er dan ook "pijpen" in het midden, en net naast het midden hoorbaar?
Ik persoonlijk vind het een vrij ruimtelijke weergave, het is moeilijk om lagere tonen echt een merkbare positie te geven, maar het is redelijk gelukt om ze met harde hand een positie te geven ;) .

Wat is jullie 1e indruk, je hoort dus alleen de Dulciaan van het rugwerk
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/33710

;)
tongwerk dulciaan.jpg


wat je nu hoort zijn 3 kanalen gelijk tijdig (direct-diffuse-rear), waarbij ik de fase fouten zoveel mogelijk eruit gepeuterd heb, en elk kanaal zijn eigen functie krijgt in 1 geheel

Als deze methode werkt bij een compleet orgel, dan kan je met 2 speakers een volledig breed vullend orgelfront maken, waarbij de pijpen toch klinken alsof ze vanuit meerkanaals speakers zouden klinken.
deze methode levert ook nog eens een aanzienlijke geheugen en CPU besparing op.
Let daarbij ook op de akoestiek deze heb ik zo geprobeerd te vormen, zodat er naast de spreiding ook nog wat diepte
hoorbaar is.
Als dit lukt is het later alleen nog maar zaak dat de rear speakers uit fase gaan klinken, zodat de diepte beter hoorbaar wordt.


Dag Jan Wim, nu zou je dus de rest van de rugwerk registers dezelfde positie moeten geven als de dulciaan , want de pijpen staan op dezelfde plaats op de lade.
Is het dan een kwestie van van "copie en past" ?
Of denk ik dan te makkelijk?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 maart 2019 15:38

Re: ODF en o.a. het windmodel

ja dan denk je iets te makkelijk Lub ;)
ik heb in HW ook nog met redelijk forse bug te maken naar alle waarschijnlijkheid , die zorgt voor tegenwerking en vertraging.
de mogelijke bug is meerdere keren gemeld, maar er komt totaal geen reactie vanuit de VS :cry:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com