Hierbij een recensie van de internationale HW site , met dank aan Google vertalen
ik heb hier niet s aan veranderd, best wel komisch
groetjes
Hans
Hieronder het bericht
********************************************************************************************************************************
Hoi,
Wauw, wat een orgel! Ik heb er een tijd op gewacht, maar het was het wachten waard. Toen ik de sample-set kreeg, begon ik te spelen met de fijne fluisterend Harmonika 8 (SW) en was ik pas klaar met spelen toen ik de Contraposaune 32 bereikte. Ik blies bijna het dak eraf!
Kies gewoon een vrij sober stuk zoals Schmücke dich van Brahms en probeer alle 20 (!) 8 '
schoorsteenpijpen een voor een, probeer alle combinaties. Er is er niet één, dat klinkt niet geweldig.
Er is enige oefening nodig om de Windschweller op de hobo te laten werken, maar het effect is erg mooi (bij zorgvuldig gebruik).
De Voix Céleste bevindt zich op de tweede Manual (niet-ingesloten), maar het geluid is engelachtig. Er is de luidere combinatie met de Salicional en de zeer stille, hemelse met de Aeoline.
Spelen met de accessoires zoals vaste combinaties, "Combinatie" (ook wel Verlenging, Registerfles of vrije combinatie genoemd), Registerwalze (= Gen. Cresc.), Etc. werkt uitstekend. Ze zijn perfect geschikt voor de Duitse romantische muziek. Vooral als het wordt gebruikt als een uitbreiding op de handregistratie (niet alleen voor het gemak). Ongelofelijk dat al deze accessoires mechanisch werken aan het echte orgel!
Hoewel de kerkakoestiek kathedraalachtig is, klinkt het orgel helder en transparant. Wanneer je met slechts een paar stops begint te spelen, zijn het zachte en charmante als strepende puppy's. En dan door stops toe te voegen, vooral riet, wordt het geluid concreter. Maar zelfs dan blijft het ook helder. Ga verder naar tutti en
de hond, nu een hele grote Sint-Bernard, vlucht de kamer uit.De extra mengelingen van Eule doen echt waar ze voor zijn toegevoegd: ze bieden het orgel mogelijkheden, die in feite buiten het eigenlijke concept van de orgels liggen. Maar in het geheel van het orgel klinken ze overtuigend alsof ze er altijd al geweest zijn, waardoor het instrument zelfs behoorlijk geschikt is voor oudere muziek zoals (natuurlijk) Bach.
Ik denk dat Annaberg een orgel is dat elke organist zal genieten, zo niet vanwege het geluid, dan toch voor het realistische gevoel. Met slechts een beetje ervaring zal het indrukwekkend klinken, maar voor de meer ervaren speler heeft het zeer mooie verrassingen en subtiele mogelijkheden.
Ik wens iedereen veel plezier met het spelen van deze geweldige sample set,
C. Oomen
En hieronder de originele Engelse tekst :
Hi,
Wow, what an organ! I've waited for it some time, but it was worth waiting for. When I got the sample set, I started playing with the fine whispering Harmonika 8 (SW), and only finished playing when I reached the Contraposaune 32. I nearly blew the roof off!
Just pick a quite sober piece like Schmücke dich by Brahms and try all of the 20(!) 8' flue stops one by one, try all of the combinations. There is not one, that does not sound wonderful.
Some practice is needed to work the Windschweller on the Oboe, but it effect is very beautiful (when used with care).
The Voix Céleste is on the second Manual (unenclosed), but its sound is angelic. There is the louder combination with the Salicional and the very quiet, celestial one with the Aeoline.
Playing with the accessories like fixed combinations, "Combination" (also called Prolongement, Registerfessel or free combination), Registerwalze (= Gen. Cresc.), etc. works excellently. They are perfectly suited for the German romantic music. Especially when used as an extension to the hand registration (not only for ease). Unbelievable that all these accessories work mechanically at the real organ!
Although the church acoustics are cathedral-like, the organ sounds clear and transparent. When you start playing with only a few stops, it's soft and charming like stroking puppies. And then by adding stops, especially reeds, the sound gets more concrete. But even then it stays clear too. Continue to tutti and the dog, a very big Saint-Bernard by now, flees from the room.
The additional mixtures by Eule really do what they were added for: they provide the organ with possibilities, that are in fact beyond this organs actual concept. However in the whole of the organ they sound convincing as if they have always been there, making the instrument even quite suitable for older music like (of course) Bach.
I think Annaberg is an organ that every organist will enjoy, if not because of its sound, then at least for the realistic feel. With only a bit of experience it will sound impressive, but for the more experienced player it has very beautiful surprises and subtle possibilities.
I wish everyone much joy playing this amazing sample set,
C. Oomen
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler