Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Zwolle 2.5

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 26 jun 2019 22:23

Zwolle 2.5

Hallo beste orgelkenners, heeft iemand van jullie ervaring met Zwolle 2.5? Ik heb nu Zwolle versie 2.0 surround en overweeg de laatste versie aan te schaffen. Zijn echter de beloofde verbeteringen € 500,00 waard?

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 jun 2019 20:06

Re: Zwolle 2.5

Dag Siem,

Als je versie 2.00 indertijd netjes hebt aangeschaft is er er een speciaal upgrade tarief van toepassing van uit mijn hoofd 65 euro. Zie je dat niet in je account terug, dan kan je Jiri hier wellicht via mail om verzoeken.
Heb je 2.00 op een andere wijze verkregen dan is het upgrade tarief waarschijnlijk niet van toepassing. Er zijn talrijke illegale kopieen in omloop. Maar ook dan loont het om over te stappen op een legale 2.50 versie, protected met de dongle.

Zwolle 2.5 is een relatief oude set, maar vind ik ronduit fantastisch en behoort tot mijn top 3. Zonder meer een barok instrument maar niet schel, zangrijk en fantastisch geslaagde opnamepositie voor de front samples.

In Zwolle (jawel toevallig) ben je welkom om deze te proberen.

Hartelijke groet,
Fokko

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 27 jun 2019 23:01

Re: Zwolle 2.5

Dag Fokke,
Bedankt voor je reactie. Ik denk niet dat ik aanspraak kan maken op de goedkope update. Ik heb destijds mijn orgel gekocht inclusief een drietal orgels waaronder Zwolle. Van licenties wist ik toen niets, alles in goed vertrouwen maar achteraf alles zo illegaal als maar kan. Geen HW licentie enz. Dat is nu allemaal wel in orde. Ik ga het aan Jiry wel uitleggen, wie weet... wat ik graag wil weten of er een duidelijk verschil is tussen Zwolle 2.0 en 2.5. Ik vind het ook een schitterend orgel maar het klinkt wel wat dunnetjes in vergelijking met hoe het echte orgel klinkt. Wellicht kun je daar nog iets over schrijven. Nogmaals bedankt!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 jun 2019 09:15

Re: Zwolle 2.5

Hoi Siem

Ik vond de oude versie 2 ook wat iel klinken en met versie 2.5 werd het geluid veel voller het orgel kreeg meer body.
Je kan ook de demoset van Zwolle 2.5 downloaden en installeren.
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/zwo ... ample-set/
en het zelf beluisteren.
Ik weet alleen niet zeker of die registers van de demoset worden geïnstalleerd over de oude registers heen.
Dan zou je een mix krijgen van V2 en V2.5.
Misschien dat Evert-Jan dat weet.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jun 2019 10:18

Re: Zwolle 2.5

Een aanvulling op bovenstaande berichten: Alle registers met een tremulant hebben t.o.v. versie 2.0 een verbeterd tremulantmodel gekregen. De registers met tremulant hebben nu een links/rechts kanaal per pijp. Destijds bij het opnemen van het orgel (2007) heeft men de registers met tremulant niet met die tremulant opgenomen. Dat was in die tijd niet opportuun omdat PC's toen niet krachtig genoeg waren om die af te spelen en het beschikbare RAM ook beperkt was.
Zie ook http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/loa ... plit-ranks hoe je dat moet laden in HW.


Zwolle V2.0: organID = 854; packages: 854 - 859
Zwolle V2.5: organID = 1697; packages: 1697 - 1709
Ze overlappen elkaar niet en je kunt, als je genoeg diskruimte hebt, beiden naast elkaar gebruiken.
Het aantal packages van V2.5 is behoorlijk meer door het verbeterde tremulantmodel. Dat geeft nl. een dubbel aantal WAV bestanden.

Zwolle Demo versie voor zowel V2 als v2.5 zit op 860 (package en orgelID).
De demoversie overschrijft dus de oude demoversie van Zwolle.


Nog een opmerking: heb je registraties gemaakt in V2 en die sets opgeslagen op disk, dan werken die niet meer in V2.5. Dit omdat de registers andere MIDI nummers gebruiken. Jiri had bij het uitkomen van Zwolle een service om de bestanden met die combinaties sets om te zetten naar V2.5. Ik weet niet of hij dat nu nog doet (V2.5 is in jan. 2014 uitgekomen).
Hetzelfde geldt voor gemaakte MIDI opnames in V2. Die kunnen wel afgespeeld worden in V2.5, maar je zult zelf de registratie moeten doen. Als je dan ook weer MIDI opneemt, heb je het MIDI bestand omgezet naar Zwolle V2.5 en kun je de oude opname weggooien.

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 28 jun 2019 23:17

Re: Zwolle 2.5

Beste mannen, hartelijk dank voor de heldere uitleg. Ik ga proberen bij Jiri een update te verkrijgen. Lukt dit niet, dan ga ik de volledige nieuwe versie aanschaffen. Nogmaals dank.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 jun 2019 08:13

Re: Zwolle 2.5

Hallo Siem,

Naast alles wat al gezegd, hierbij nog een link met veel feedback van gebruikers wereldwijd op de upgrade 2.5.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... e&start=15

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat de vorige versie 1.0 ik niet heb bespeeld en 2.0 maar amper en het alweer vele jaren geleden is. Echter 2.5 staat voor mij als een heel andere, heerlijke, beleving en kan ik zeker aanbevelen.
Let wel op, 2.5 is qua klank niet vet zoals bijvoorbeeld franse cc orgels of een Bätz kunnen binnenkomen. Het blijft een echt barok orgel.

Groet, Fokko

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 29 jun 2019 09:37

Re: Zwolle 2.5

Dank Fokko, ik neem je wijze woorden ter harte.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 17 jul 2019 12:54

Re: Zwolle 2.5

Aan forum leden,

Wie kan mij uit leg geven wat ik verkeerd doe, ben al twee jaar in bezit van Zwolle 2.5 maar de tremulanten
staan er niet afzonderlijk bij het front is wel veranderd met namen er in.
vandaag alles weer opnieuw geladen met de goede cd 9 stuks waar op allemaal v2.5 staat
maar weer komt er geen tremulant afzonderlijk in voor, al met al blijft het een prachtige opname van het orgel.

Groet Dick

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jul 2019 16:10

Re: Zwolle 2.5

dickgerda schreef:Aan forum leden,

Wie kan mij uit leg geven wat ik verkeerd doe, ben al twee jaar in bezit van Zwolle 2.5 maar de tremulanten
staan er niet afzonderlijk bij het front is wel veranderd met namen er in.
vandaag alles weer opnieuw geladen met de goede cd 9 stuks waar op allemaal v2.5 staat
maar weer komt er geen tremulant afzonderlijk in voor, al met al blijft het een prachtige opname van het orgel.

Groet Dick


Dick ikzelf heb geen Zwolle dus is het lastig nakijken, maar ik kan me voorstellen, dat Zwolle destijds geen opgenomen tremulanten had.
Dus zal er ook geen aparte tremulant "zijde" in de set zitten.

Of begrijp ik je vraag niet goed?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 17 jul 2019 17:00

Re: Zwolle 2.5

Dag Jan Wim,

Ik heb in 2011 de versie Zwolle v.2 gekocht
volgens mij in 2014 Zwolle v2.5 deze staat op zichzelf dacht ik of moet ik eerst weer v2 er opzetten
en daar weer v2.5 over een draaien het rare is dat er met opstarten v.2 surround staat.
met opnieuw laden staat er wel per register links en rechts maar geen derde met tremulant
zoals in het voorbeeld dat Evert Jan aan gaf
groetjes Dick

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jul 2019 17:48

Re: Zwolle 2.5

Zwolle 2.5 heeft geheel andere packageID's en OrgelID dan Zwolle 2.0
De 2.0 mag je laten staan, maar 2.5 wordt er NIET overheen gezet maar ernaast.
Je kunt dus Zwolle oud en Zwolle nieuw allebei blijven gebruiken. Als je harddiskruimte te kort hebt, dan moet je Zwolle 2.0 (de oude dus) eraf gooien. Als je Zurek5 gebruikt, dan moet de demoversie van Zwolle 2.0 wel op de disk blijven staan. Anders werkt Zurek5 niet meer.

Zwolle V2.5 heeft geen registers met opgenomen tremulanten maar een verbeterd tremulant-model, dan is gebaseerd op het HW tremulant model en de L/R samples van de sample set. Dit laatste zie je wel bij het configureren van het orgel via menu Organ | load organ, adjusting ...... en staan aangegeven met L en R achter de registernaam. Deze registers moet je in MONO laden (die als die L & R registers links in dat scherm selecteren en dan rechts in dat scherm stereo wijzigen in mono). Stereo laden kan geen kwaad maar gebruikt 2x zoveel geheugen en voegt niets toe aan het klankbeeld. Dus mono laden.

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 17 jul 2019 18:48

Re: Zwolle 2.5

Evert-Jan,

Bedankt voor je uitleg alles in mono geladen met 20 bit en het klinkt als een klok en nog 8 gb over.
Maandag in Zwolle het echte front nog even bekeken dan hoor je de klank al.

vriendelijke groet,

Dick

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com