Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Martijn stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 23 feb 2011 23:34

Martijn stelt zich voor

hallo allemaal,

Ik ben Martijn woonachtig in Apeldoorn.
Echt super dat dit forum is opgestart. Ik vindt het zeer interresant om de ervaringen van mede Hauptwerk gebruikers te lezen. Ik gebruik Hauptwerk nu ruim een jaar met diverse sample sets. En ben er best wel tevreden over. Ik heb een touch-screen ingebouwd in mijn domus orgel (zie foto) en mijn pc staat ernaast. Tot nu toe ben ik wel tevreden over de geluidskwaliteit van het orgel zelf en heb niet de behoefte aan extra speakers en/of versterkers.
Ik hoop via dit forum nieuwe informatie op te doen en als het wat toevoegd ook zelf een bijdrage te leveren.

Afbeelding

Als tweede orgel (tje): Geen Hauptwerk maar ook leuk, een zelfgebouwd piepklein pijporgeltje.

Afbeelding
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 24 feb 2011 07:10

Re: Martijn stelt zich voor

Dag Martijn,
Hartelijk welkom!
De Domus ziet er netjes uit, mooi gedaan die inbouw.
Leuk zo'n pijporgel.
Wat gebruik je voor sampleset?
vrgrt,
Gert
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 24 feb 2011 10:22

Re: Martijn stelt zich voor

Hoi Martijn,

Mooi aangepast zo voor hauptwerk.
Als je ooit nog eens andere speakers overweegt, ik ken iemand die heeft de bovenste panelen vervangen door webbing en daar de speakers achter geplaatst. Misschien een idee.

Dat zelfbouw pijp orgel(tje) is wel heel leuk. Ik ben ook van plan om (ooit) eens een kistorgel (1 stem) te bouwen.
Heb je dat helemaal zelf ontworpen en gemaakt of had je al een tekening/beschrijving?

Groet,
Edwin
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 24 feb 2011 15:52

Re: Martijn stelt zich voor

Edwin schreef:Hoi Martijn,

Mooi aangepast zo voor hauptwerk.
Als je ooit nog eens andere speakers overweegt, ik ken iemand die heeft de bovenste panelen vervangen door webbing en daar de speakers achter geplaatst. Misschien een idee.

Dat zelfbouw pijp orgel(tje) is wel heel leuk. Ik ben ook van plan om (ooit) eens een kistorgel (1 stem) te bouwen.
Heb je dat helemaal zelf ontworpen en gemaakt of had je al een tekening/beschrijving?

Groet,
Edwin


De domus heeft nu ook de speakers bovenin. Dus die panelen aan de bovenzijde daar zit de klankkast achter van de huidige speakers.Dat geeft al een mooi ruimelijk geluid. Onze woonkamer heeft een vrij hoog plavond dus het geluid kan goed weg.
ik heb wel als aanvulling een losse sub-woofer naast het orgel geplaatst.

Ik heb de gebruikelijke demo samplesets die je gratis kunt downloaden. En het cavaille coll van de st. madeleine te parijs heb ik gekocht. Die combineert namelijk heel mooi met de domus registers. Zo combineer ik de twee orgels bij elkaar en dat klinkt prima.

Het houten pijporgeltje heb ik zelf in elkaar geprutst. Gewoon kijken in een echt mechanisch orgel en dan zelf proberen. Ik kwam op het idee in een duits orgelmuseum in windesheim. Daar hebben ze veel van die oude kleine tafel orgeltjes staan.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 25 feb 2011 08:49

Re: Martijn stelt zich voor

Dag Martijn,

Als ik het goed zie, dan heb je een Canticus I.

Weet jij een manier om de registers los te koppelen van het eigen geluid van het orgel, zodat je ze kunt gebruiken voor Hauptwerk?

Groeten, hans

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 25 feb 2011 14:11

Re: Martijn stelt zich voor

Weet jij een manier om de registers los te koppelen van het eigen geluid van het orgel, zodat je ze kunt gebruiken voor Hauptwerk?

Bij mijn vorige (Johannus)orgel plugde ik gewoon een koptelefoonplug in. Hierdoor wordt het geluid tegengehouden. Maar ik gebruikte de interne orgelspeakers niet. Die zijn op deze manier ook afgekoppeld.
Hoe je de registers van Domus uit kunt schakelen en wel de orgelversterkers en -speakers wilt gebruiken durf ik niet te zeggen.

Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 25 feb 2011 15:10

Martijn stelt zich voor

Het gemakkelijkste is volgens mij dat je de klankkaart van de domus loskoppelt van de interne versterker.
Orgel van achter openmaken en de versterker zoeken (voor de veiligheid steker uit het stopcontact halen) en de klankkaart, dan loskoppelen.
Het is handig als je het elektronische schema hebt van je orgel.
Mocht je deze niet hebben neem dan contact op met domus en vraag naar het elektronische schema van uw orgel.


Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 25 feb 2011 19:34

Re: Martijn stelt zich voor

op de canticus 1 kan dat niet via vooraf geprogrameerde instellingen dus zou je intern moeten gaan vogelen. Op de domus canticus en prestige modellen met registerpreset geheugen is er wel een mogelijkheid om de eigen registers uit te schakelen voor midi gebruik. Dat heet dan "voice local off" Je moet dan de set toets en de cancel toets tegelijkertijd ingedrukt houden. De registers die op dat moment geactiveerd zijn worden dan uitgeschakeld terwijl de midi sturing intact blijft.

(Dit haal ik uit mijn gebruiksaanwijzing waar meerdere modellen in beschreven staan)
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2011 21:04

Re: Martijn stelt zich voor

Op deze site http://www.gerritveldman.nl/weblog/archives/86-De-registerknoppen-van-mijn-Domus-en-Hauptwerk.html staat beschreven hoe het moet (in de hoop dat jij dezelfde Domus hebt). Of misschien is het wel voor meerdere types.

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 feb 2011 12:31

Re: Martijn stelt zich voor

Bedankt voor de suggesties.

Het electronisch schema ga ik opvragen.

De informatie van Gerrit werkt niet bij de Canticus I omdat de S en C knop ontbreken.


gr. hans
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 mei 2017 21:55

Re: Martijn stelt zich voor

In de loop van 6 jaar hauptwerk gebruik mijn hauptwerk setup meerdere keren naar een hoger plan getild.
Nu de volgende aanpassingen gedaan:

2 klavieren van een zelfde soort orgel op de kop getikt via Andre Bovenschen. Een niet veel voorkomend klavier dus geluk dat ik er aan kon komen. (jochum bedankt voor de tip!)
Door Nico Goes (gino-midi.nl) een midi decoder per klavier op de originele drukpunt contacten laten fabriceren.
Via een Small midi controller hebben de extra klavieren een midi nummer gekregen (1-3)
Op het Domus orgel kun je per klavier kiezen uit 3 midi kanalen.
Om niet in conflict te komen moet dat dus een andere zijn dan 1 en 3.
Dat is nu 4 en 2 geworden.

Achter de midi controller een midi splitter (van 2 naar 1). De midi out van het orgel en de midi out van de controller worden samengevoegd. Van daaruit 1 midi naar de geluidskaart.

De klavieren waren redelijk simpel op de bestaande te leggen. Ik heb de bestaande 4,5 cm naar voren geschoven.
En 18 mm. verhoogd omdat anders de nieuwe klavieren de printplaten van Domus raakten.
De lessenaar ingekort en naar achteren verplaatst.
Achter de klavieren een plankje met de nieuwe midi decoders en controller.

Afbeelding

Vervolgens een nieuwe geluidskaart aangeschaft: de Motu Ultra-light Mk3
10 analoge kanalen en 2 digitale.

nieuwe pc laten bouwen met de opdracht dat hij lekker vlot moet zijn.
64 GB intern geheugen, pentium i-7, 7700 en een hele snelle samsung 960 SSD (3500 Mb/s)
Scoort in de praktijk heel goed. Om een idee te geven: Windows opstarten duurt 10 sec. Rotterdam in 24 bit binnen 2 minuten. De pc heb ik onder in het orgel gebouwd met 2x USB poorten en een aan-schakelaar in het domus orgel gebouwd. Mijn bestaande 15" touchscreen werkte niet meer onder windows 10 dus ik heb een iiyama 17" touchscreen gekocht en half verzonken in de lessenaar gebouwd.

De geluids setup is als volgt:
2x front versterker met een set Acoustic Energy AEGIS III, en een set visaton zelfbouw speakers. beide sets ondersteund met een actieve subwoofer van Harman Kardon. Daar boven op een set surround speakers ook van Acoustic Energy.
Voor de surround een surround een 2.1 versterker met daarop speakers van mission en een setje zelfbouw. ook daarbij een actieve sub.
Het domus orgel gebruik ik als mixdown om ook de surround weer te kunnen geven. Bij o.a. Haarlem zorgt dat voor een betere menging van front en surround. In een andere HW configuratie gebruik ik hem als extra front kanaal.

Voor de versterkers en de motu heb ik een kast naast het orgel gemaakt zodat het uit het zicht is. Ik heb het orgel nl. in de huiskamer staan.

pijpen frontje had ik in het verleden al gemaakt om de speakers aan het zicht te onttrekken.
Het geheel ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

De geluidskwaliteit is behoorlijk gestegen. Dat komt vooral ook door de motu. Hiervoor had ik een EMU-1820.
Het effect van het toepassen voor zowel front als surround van een surround versterker geeft een mooi ruimtelijk en sprankelend effect. Ik heb het niet uitgemeten maar op gevoel afgesteld. Ik ben er erg tevreden mee dus voorlopig kan ik er weer even tegen.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 mei 2017 23:34

Re: Martijn stelt zich voor

Leuk Martijn dat het hele hw plan naar een hoger niveau getild is

Audio naar een hoger level tillen kost geld, maar geeft wel voldoening zeker met de mooie sets


Veel succses


Gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 13 mei 2017 00:18

Re: Martijn stelt zich voor

Mede door bijdragen van mensen zoals jou Jan-Wim raak ik geïnspireerd om dit soort dingen te doen.
Binnen de grenzen van wat haalbaar voor mijzelf het maximale eruit halen is voor mij ook een gedeelte van de hobby.
En tevreden zijn is moeilijk want het kan altijd beter. Maar voor nu vindt ik het prima.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 13 mei 2017 13:00

Re: Martijn stelt zich voor

Dat is een mooie upgrade Martijn!
Gebruik je nu 5.1 surround van je versterker? Ik bedoel, gaan de 2 (rear-)kanalen van de Motu nu verspreid worden over 5 door je versterker?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 13 mei 2017 15:10

Re: Martijn stelt zich voor

Jaap380 schreef:Dat is een mooie upgrade Martijn!
Gebruik je nu 5.1 surround van je versterker? Ik bedoel, gaan de 2 (rear-)kanalen van de Motu nu verspreid worden over 5 door je versterker?


Nee, ik stuur een stereo rear signaal naar een surround versterker. Daar vandaan stuurt deze het dan naar twee normale speakers, twee surround speakers en een subwoofer. Zo ook bij de front kanalen. Daarvan is 1 met surround en de andere twee niet. Wel twee met een sub.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com