Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Johannesorgel stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 7

Geregistreerd: 03 jan 2020 13:09

Woonplaats: Enschede

Bericht 03 jan 2020 20:56

Johannesorgel stelt zich voor

Goedenavond allemaal, graag wil ik me even voorstellen, ik ben Hans (roepnaam), maar m’n eigenlijke naam is Johannes en ik speel orgel.
Inmiddels ben ik al bijna veertig jaar organist van een prachtig pijporgel. Ook werk ik als pianist, dirigent en muziekdocent.

Met HW heb ik nog geen ervaring, behalve dat ik in de achterliggende maanden heel veel heb geluisterd naar opnamen van HW. De reden daarvan is dat ik mijn Johannus Studio 1 met 27 - tonig pedaal na bijna 14 jaar wilde vervangen voor een ander orgel met meer mogelijkheden. Mijn keuze was gevallen op de in november afgelopen jaar uitgekomen Johannus Studio P-350.

Toen ik dit aan een bevriend organist vertelde, reageerde hij nogal verbaasd, zijn reactie was: “verkopen ze die dingen nog”? Waarop hij me vertelde over zijn “Hauptwerk installatie” op een slaapkamer. Eigenlijk wist ik voor die tijd nauwelijks iets van Hauptwerk af, ik had wel eens opnamen gehoord, maar die spraken me niet zo aan. Wel hoorde ik dat de klanken van HW - pijporgels heel natuurgetrouw klinken, maar het kwam nogal “steriel” op me over, waarschijnlijk omdat het rechtstreeks vanaf de versterkers naar opnameapparatuur is opgenomen. Van apparatuur aansluiten, snoeren, stekkers etc. word ik altijd erg onrustig, ik ben geen technicus.

Het gevolg van deze kennismaking met HW is dat ik toch e.e.a. ben ik gaan onderzoeken, zo kwam ik een tijd geleden ook hier op PCorgel.nl terecht en ben ik gaan luisteren naar HW opnamen. Er waren bijzonder mooie opnamen te horen, ook op PCorgan.com. Deze opnamen heb ik vergeleken met opnamen van o.a. de Johannus Studio P-350, jullie begrijpen het al, de “Studio” begon ik wat kritischer te bekijken.
Een probleem bij de aanschaf van een nieuw orgel was natuurlijk ook het beschikbare budget, dat was ongeveer gelijk aan de prijs van een nieuwe Johannus Studio P-350. Voor dat geld kon ik b.v., ook een nieuwe (kleine) Noorlander (Hauptwerk) kopen of een tweedehands HW orgel van een ander merk.

Terwijl ik aan het onderzoeken was naar mogelijkheden, ging mijn zoon die ICT-er is, ook eens kijken naar mogelijkheden en hij vertelde dat het volgens hem kon om met een investering van ongeveer € 1000,00 à € 1500,00 Hauptwerk op mijn Johannus Studio aan te sluiten. Voor een stevige computer kon hij zorgen. Helaas had mijn oude Johannus Studio I, behalve een koptelefoon aansluiting, geen enkele andere aansluiting (daar had hij even geen rekening mee gehouden), dus dat ging niet door.
Het idee om een Johannus Studio P-350 aan te schaffen bleef staan, mede omdat ik daar dan t.z.t. HW op zou kunnen aansluiten, mijn zoon zou dit dan later wel willen realiseren voor mij.

Het doel van een orgel “thuis” is voor mij, om te kunnen studeren en om er in mijn Muziekpraktijk les op te kunnen geven. De Johannus Studio I heeft me in al die jaren nooit in de steek gelaten, er heeft nooit iets aan gemankeerd. Wel kwam ik registratie mogelijkheden tekort en ook te weinig pedalen, als je bijvoorbeeld de Toccata van Widor speelt moest je met het “hoge” F-pedaal die er niet op zit een beetje goochelen.

Onlangs kwam ik bij een muziekzaak een prachtig orgel tegen, een Johannus Positief 250 LIFEreverb, die me bijzonder aansprak. M’n oude Johannus Studio kon ik goed inruilen. Behalve dat het licht eiken meubel prachtig is, vond ik het meteen een heerlijk orgel met fraaie klanken en veel mogelijkheden. Dit orgel heeft ook de benodigde aansluitingen om er t.z.t. HW op te kunnen spelen. Om hier op het forum een “digitaal orgel” mooi te vinden, is bijna vloeken in de kerk begrijp ik, maar ik heb hem gekocht en het is inmiddels deze week gebracht.
E.e.a. sluit de aanschaf van Hauptwerk in de toekomst niet uit.

Om op de hoogte te blijven van HW en de ontwikkelingen daarvan, ben ik nu lid geworden van PCorgel.nl.
Al sinds jaren maak ik opnamen van m’n spel en ik ben altijd op zoek naar mogelijkheden om het mooier te kunnen doen. Wellicht komt er bij mij ook een keer HW. Ook ben ik benieuwd of er hier collega organisten zijn die HW afspelen via de versterkers/luidspreker van hun DO. Mijn “Positief” heeft veel versterkers en luidsprekers en volgens twee deskundigen ook de mogelijkheid om er HW op te kunnen laten klinken. Misschien komen er ooit kant en klare HW consoles op de markt die eenvoudig op digitale orgels aan zijn te sluiten.
Voorlopig ga ik eerst maar genieten van m’n nieuwe aanwinst zoals het is, in ieder geval is het een enorm verschil met m’n oude Studio.

Als nieuw lid hoop ik hier veel te kunnen lezen over HW en omdat ik geen technicus ben, zal ik zelf waarschijnlijk wel niet zoveel kunnen bijdragen, dank jullie wel voor het accepteren!

Met een vriendelijke groet, Hans
Laatst bijgewerkt door Johannesorgel op 04 jan 2020 19:01, in totaal 4 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 03 jan 2020 21:53

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Goedenavond Hans,

Hartelijk dank voor het delen van je lezenswaardige verhaal en welkom hier.

Dat "vloeken in de kerk" valt wel mee hoor betreffende HW vs. digitaal, er zijn meerdere forumleden die (nog) digitaal spelen en toch de ontwikkelingen in HW-land nauwlettend in de gaten houden ;)
Ik ken de door jouw genoemde Digitale Orgels niet, maar als je er speelplezier aan beleeft, dan moet dat goed zitten.

Meerdere mensen hoor ik over Hauptwerk dat het niet gelijk aansprak. Dat kan natuurlijk aan diverse factoren liggen; slechte audio, slechte opnamen maar ook gewenning aan hun huidige analoge / digitale orgel en dan opeens een Hauptwerk instrument, dat is niet raar hoor. Toen ik in 2013 begon en nu terugkijk zie ik een programma dat met veel enthousiasme is doorontwikkeld mede door inspraak van gebruikers. Om van mijn eigen situatie uit te gaan, merk ik ook meer speelgenoegen door m.n. audioverbeteringen dan in de beginjaren.

Ook hoor ik vaker dat niet technische mensen de stap nog niet durven te wagen, hoewel dan ook op dealers, die inmiddels ook ruim vertegenwoordigd zijn, kan worden teruggevallen.

Succes met de mogelijk toekomstige keuzes en vooral veel speelplezier toegewenst!
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 7

Geregistreerd: 03 jan 2020 13:09

Woonplaats: Enschede

Bericht 03 jan 2020 22:33

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Dank je wel Harm!
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 jan 2020 21:16

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Beste Hans,

Welkom op het forum. Je schreef:
Dit orgel heeft ook de benodigde aansluitingen om er t.z.t. HW op te kunnen spelen. Om hier op het forum een “digitaal orgel” mooi te vinden, is bijna vloeken in de kerk begrijp ik, maar ik heb hem gekocht en het is inmiddels deze week gebracht. E.e.a. sluit de aanschaf van Hauptwerk in de toekomst niet uit

Je Johannus orgel is zeker geschikt om samples te spelen. Het heeft immers midi. Alle functies zoals de klavieren, registers, tremulanten, koppels, zwel treden, de setzer (vrije combinaties) zijn te gebruiken bij het spelen op samples. Ook de AUX-in en de daaraan gekoppelde stereo versterkers kun je gebruiken. Alleen de luidsprekers zijn ongeschikt. Kies daarvoor een paar hoge 2- of 3-weg staande luidspreker zuilen en zet die naast het orgel en sluit die aan op de beide luidsprekerkabels in het orgel die achter de AUX-ingang te horen zijn. Het beste is om de drivers op oor-hoogte te hebben. Actieve luidsprekers heb je dus helemaal niet nodig. Johannus orgels gebruikt uitstekende kwaliteit versterkers met zeer lage vervorming. Met het Intonat programma van Johannus programmeer je alle registers op 0- volume achter een drukknop die je toch niet gebruikt, bijv. HIS of SYM. Druk je dan deze knop in, dan hoor je alleen de samples via de 2 zuilen. De Johannus nagalm kun je wel standaard gebruiken, dat is handig als je een droge sampleset hebt, dan voeg je gewoon even iets nagalm bij. :D
Nog een paar tips:
- schaf meteen een USB geluidskaart aan van zeer goede geluidskwaliteit, bijv. RME of Steinberg.
- beter gebruikte luidsprekerzuilen, bijv. JBL of B&W, dan goedkope nieuwe.

Veel succes met je orgel.

PS. overweeg GrandOrgue (GO) in plaats van HW, dat scheelt veel kosten en daarvoor heb je ook erg mooie samplesets. Alleen de geluidskaart, de luidsprekerzuilen en wat bekabeling heb je nodig ! Ik gebruik nu vaak Friesach 3-klaviers orgel met 44 stemmen. Erg mooi.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 7

Geregistreerd: 03 jan 2020 13:09

Woonplaats: Enschede

Bericht 04 jan 2020 21:52

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Dank je wel Marius, ook voor je uitvoerige en duidelijke antwoord! Ik zal GO ik eens bekijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 04 jan 2020 22:48

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Oh ja, was ik vergeten. Een geschikte PC met 16 Gb geheugen heb je ook nodig.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 7

Geregistreerd: 03 jan 2020 13:09

Woonplaats: Enschede

Bericht 04 jan 2020 23:47

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Dat had ik wel begrepen inmiddels, dank je wel. Inmiddels begint e.a. voor mij wel duidelijker te worden!
Avatar gebruiker

Berichten: 7

Geregistreerd: 03 jan 2020 13:09

Woonplaats: Enschede

Bericht 05 jan 2020 00:57

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Wat ik me nu alleen nog afvraag is het volgende, op m’n orgel zitten drie midi aansluitingen en er zijn drie knoppen met midi Hoofdwerk, midi Zwelwerk en midi Pedaal. Om eventueel HW of GO te kunnen spelen d.m.v. de manualen en pedaal van het orgel moet je dan toch aansluitingen in het orgel wijzigen, dat was me nog niet helemaal duidelijk. Het zal begrijpelijk zijn dat ik het orgel niet ga of laat openen, mede i.v.m. de garantie.

Overigens heb ik het orgel nu bijna een week en ik ontdek langzamerhand steeds meer dat deze Positief 250 LIVEreverb van Johannus een geweldig instrument is, zelfs ver boven verwachting.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 jan 2020 08:59

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Je hoeft geen aansluitingen te wijzigen. Als je de knoppen MIDI hoofdwerk e.d. aanzet dan schakel je de MIDI in voor het betreffende werk. Verder een goede MIDI-Interface (ROland UM-one Mk2) aansluiten op het orgel.

Welkom trouwens ;)

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 06 jan 2020 14:53

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Dag Hans,

Leuk om een andere DO bezitter op het forum te ontmoeten. Net als jij ben ik een stille meelezer en heb ik (nog?) geen HW. Mijn verhaal staat in viewtopic.php?f=2&t=3095&hilit=hauptwerk+versus+digitaal.
Ik ben evenmin technisch, anders zou ik ook een PC aansluiten en HW gaan proberen. Overigens bevalt mijn digitale orgel nog steeds prima.

hg Orgelitis.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 06 jan 2020 16:04

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Anco, Hans,
Je hoeft geen aansluitingen te wijzigen. Als je de knoppen MIDI hoofdwerk e.d. aanzet dan schakel je de MIDI in voor het betreffende werk. Verder een goede MIDI-Interface (ROland UM-one Mk2) aansluiten op het orgel.

Reeds 5 jaar geleden dacht ik dat ook, maar helaas.
Anco, heb jij ervaring met Johannus midi registers ? Ik wel, maar bij mij werkte het zo niet. Ik heb op mijn Johannus Rembrandt ook 4 wip registers MIDI (hoofdwerk, positief, zwelwerk en pedaal). Destijds de technische afdeling van Johannus orgels gebeld en gemaild, mijn verhaal gedaan en daarna ontving ik keuring uitleg hoe e.e.a. gedaan moest worden. :D
En Anco, als jij de MIDI registers wel werkend heb gekregen, wil ik graag weten hoe je aansluitingen zijn.

Om eventueel HW of GO te kunnen spelen d.m.v. de manualen en pedaal van het orgel moet je dan toch aansluitingen in het orgel wijzigen, dat was me nog niet helemaal duidelijk.
. Dat is niet helemaal juist, de midi werkt direct via de MID-SEQ plug op je orgel. Je hoort direct geluid via de samples uit de PC. Maar om registers te gebruiken krijg je het geluid van 2 orgels door elkaar heen, (Johannus + samples). Als je een hoofdtelefoon gebruikt, heb je dat probleem niet. Je zou ook een losse plug in de microfoon aansluiting kunnen zetten.
Laatst bijgewerkt door Marius55 op 06 jan 2020 16:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 7

Geregistreerd: 03 jan 2020 13:09

Woonplaats: Enschede

Bericht 06 jan 2020 16:15

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Dank je wel voor je antwoord Orgelitis,

Je hebt een leuke discussie ontlokt destijds. Tijdens m’n voorbereiding op de aanschaf van een nieuw instrument in het achterliggende jaar was ik dit al tegengekomen. Het leek rond de zomer van vorig jaar zo eenvoudig om na vele jaren speel en studieplezier m’n Johannus Studio I in te ruilen voor een nieuw orgel. Tot ik door twee collega organisten gewezen werd op Hauptwerk en dan zodanig dat volgens hun niets anders beter was.

Dus voelde ik me verplicht (ook aan mezelf) om Hauptwerk te gaan onderzoeken.
Mede omdat ik ook les geef op het orgel wilde ik een kant en klaar meubel.

De orgelmeubels met beeldschermen die te koop zijn, vind ik absoluut niet mooi. HW orgels met sleepladen zijn behoorlijk aan de prijs.

Twee weken geleden speelde ik voor het eerst op de Johannus Positief 250 en was ik
bijzonder verrast, wat heeft Johannus hiermee een geweldige prestatie neergezet.
Met inruil, eindejaars-korting etc. kwamen we er financieel uit en staat m’n Johannus Positief 250 nu inmiddels alweer een week bij me thuis. Afgelopen weekend kwamen enkele muziekvrienden spelen en luisteren, zijn vonden m’n nieuwe aanwinst overweldigend mooi!

Voor orgelliefhebbers is het natuurlijk prachtig om thuis bijvoorbeeld ook een Silbermann- of Müllerorgel te kunnen laten klinken, daarom blijf ik het forum hier volgen. Wie weet wat de toekomst brengt en schaf ik ook nog eens HW of GO er bij aan!


Veel plezier met jouw prachtige Andante P45 DO!

Met vriendelijke groet,
Hans
Laatst bijgewerkt door Johannesorgel op 07 jan 2020 16:36, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 06 jan 2020 16:26

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Johannesorgels schreef over zijn Johannusorgel:
Wat ik me nu alleen nog afvraag is het volgende, op m’n orgel zitten drie midi aansluitingen en er zijn drie knoppen met midi Hoofdwerk, midi Zwelwerk en midi Pedaal. Om eventueel HW of GO te kunnen spelen d.m.v. de manualen en pedaal van het orgel moet je dan toch aansluitingen in het orgel wijzigen, dat was me nog niet helemaal duidelijk.


Op mijn Opus 25 (die alleen voor HW gebruikt wordt) ook drie midi aansluitingen.
De MID SEQ. is de niet-programeerbare MIDI-uitgang om bijvoorbeeld een PC op aan te sluiten.
De MIDI-hoofdwerk; - pedaal; -zwelwerk blijven bij mij in de UIT-stand !

De door Anco genoemde en door velen op het forum gebruikte Roland UM-one Mk2 (dus niet met dat goedkope niet goed werkende dingetje van Marktplaats nemen) zet de MIDI om naar een signaal wat met de USB stekker naar de PC gaat.
De MIDI-OUT stekker van de Roland gaat in de MIDI-SEC van het orgel !!!!

Je zou verwachten dat het de MIDI-IN stekker van de Roland is, maar bij mij is dat NIET zo !!

Audio en registerswippers van het orgel gebruik ik verder niet.
Bijna gelijk met Marius zie ik.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 7

Geregistreerd: 03 jan 2020 13:09

Woonplaats: Enschede

Bericht 06 jan 2020 16:48

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Anco, Marius en Gerr ook bedankt voor jullie reacties.

E.e.a. is dus wel mogelijk merk ik, voorlopig laat ik het even op me afkomen en ga ik m’n Positief heerlijk inspelen. Verder moet ik natuurlijk ook weer aan het sparen, m’n orgelpotje is nu even leeg:).
Zoals ik al schreef zal, als het zover is, m’n zoon het technische aspect verzorgen (computer, etc.), ik hoef dan alleen de orgels uit te zoeken. Deze antwoorden etc. zal ik hem dan ook laten lezen!


Met vriendelijke groet,
Hans
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 06 jan 2020 17:24

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Marius55 schreef:Anco, Hans,
Je hoeft geen aansluitingen te wijzigen. Als je de knoppen MIDI hoofdwerk e.d. aanzet dan schakel je de MIDI in voor het betreffende werk. Verder een goede MIDI-Interface (ROland UM-one Mk2) aansluiten op het orgel.

Reeds 5 jaar geleden dacht ik dat ook, maar helaas.
Anco, heb jij ervaring met Johannus midi registers ? Ik wel, maar bij mij werkte het zo niet. Ik heb op mijn Johannus Rembrandt ook 4 wip registers MIDI (hoofdwerk, positief, zwelwerk en pedaal). Destijds de technische afdeling van Johannus orgels gebeld en gemaild, mijn verhaal gedaan en daarna ontving ik keuring uitleg hoe e.e.a. gedaan moest worden. :D
En Anco, als jij de MIDI registers wel werkend heb gekregen, wil ik graag weten hoe je aansluitingen zijn.


Wat ik bedoelde is dat de registerwippers MIDI het betreffende werk, de toetsen inschakelen. Dus als je de wipper MIDI Hoofdwerk aanzet, dan gaat het orgel de MIDI signalen van de toetsen op het hoofdwerk inschakelen.
Hoe de registers zelf geactiveerd worden weet ik niet.
Maar je hebt de registerknoppen 'Midi' dus nodig om het orgel aan je PC te koppelen.

De registerknoppen met Midi heb je dus niet nodig tijdens reguliere speelbeurten! (Ja ik heb ooit wel eens een organist zien spelen die bij het Tutti ook even de midi erbij aanzette.)
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 06 jan 2020 19:49

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Ha Anco,
Je schreef:
Maar je hebt de registerknoppen 'Midi' dus nodig om het orgel aan je PC te koppelen.

Ik gebruik de midi knoppen nooit en ik speel al ruim 5 jaar samples. Begrijp heus niet waarom ze erop zitten.

Een loze plug in de microfoonaansluiting werkt alleen als je ook alle audio buiten het orgel om laat gaan. Wil je de versterkers in het Johannus orgel gebruiken dan kun de plug NIET gebruiken. AUX-in geven audio signalen op de beide eindversterkers (links + rechts), de subwoofer versterker en de nagalm.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 jan 2020 08:36

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Marius55 schreef:Ha Anco,
Je schreef:
Maar je hebt de registerknoppen 'Midi' dus nodig om het orgel aan je PC te koppelen.

Ik gebruik de midi knoppen nooit en ik speel al ruim 5 jaar samples. Begrijp heus niet waarom ze erop zitten.

Apart, op het Johannus (Vivaldi) orgel waar ik voor het eerst Hauptwerk op probeerde moesten die midi knoppen dus wel aan.
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 jan 2020 19:36

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Marius55 schreef:Ik gebruik de midi knoppen nooit en ik speel al ruim 5 jaar samples. Begrijp heus niet waarom ze erop zitten.
Een Johannus (mits niet al te oud) heeft 1 MIDI-in en 2 MIDI-out aansluitingen. MIDI-Mod is een uitgang om b.v. een SoundMODule of keyboard aan te sluiten. MIDI-Seq is een uitgang om b.v. een SEQuencer of HW-pc aan te sluiten.
MIDI-Mod stuurt alleen MIDI uit als de MIDI registers gebruikt worden en is dus werk gerelateerd. MIDI-Seq stuurt continu alle MIDI van het orgel uit (toetsen, registers, zweltreden, generaal volume, generaal cancel enz.)
Heb je dus je HW-pc aangesloten aan de MIDI-Seq uitgang dan hebben de MIDI registers op je speeltafel geen enkel effect op je HW setup. Hooguit kun je bepaalde HW functies toewijzen aan de MIDI registers (b.v. via MIDI learn)

Oudere Johannus orgels hebben vaak MIDI-In, MIDI-Thru (doorgever van MIDI-In) en MIDI-Out. Dan sluit je een HW-pc aan op de MIDI-Out. Niet altijd worden de volumefuncties (zweltreden en generaal volume) bij deze modellen omgezet in MIDI!

Marius55 schreef:Een loze plug in de microfoonaansluiting ...
Eh... een Johannus heeft geen microfoonaansluiting (of ze moeten onlangs een karaoke model hebben uitgebracht :lol: ). Je bedoelt de hoofdtelefoonaansluiting ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 16 jan 2020 19:40

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Dag Hans/Johannes!

Leuk om je verhaal te lezen. Ja, via allerlei omwegen komt bijna iedereen - voor thuis- op een dag bij Hauptwerk uit. Ik heb een orgel uit de jaren 90 om laten bouwen en speel er nu met plezier alleen nog maar op met Hauptwerk samplesets.
Als er maar midi opzit. Je kunt, door de fabrikant de audio van het orgel uitschakelbaar laten maken, zodat je altijd nog weer kunt genieten van je "oude" digitale orgel. (Doe ik trouwens bijna nooit meer)
Je schrijft, dat je waarschijnlijk niet veel kan betekenen op deze site. Ik heb wel een idee voor je : Zet gewoon op deze site, dat je ook orgelles geeft aan leerlingen die van het Klavar-muziekschrift willen spelen. Dat kan prima met de methode Organo Pleno. Die is sinds een aantal jaren - op mijn aandringen - ook in Klavar verkrijgbaar.
Geef me even door, als je dat wilt gaan doen of al doet, dan zet ik je op de docentenlijst van de KVN.

Hartelijke groeten!
Gerard Kunst (bestuurslid PR van de Klavarvereniging Nederland)
Laatst bijgewerkt door G.G. Artistiek op 18 jan 2020 21:00, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 16 jan 2020 23:53

Re: Johannesorgel stelt zich voor

Eh... een Johannus heeft geen microfoonaansluiting (of ze moeten onlangs een karaoke model hebben uitgebracht :lol: ). Je bedoelt de hoofdtelefoonaansluiting ;)
Ja, uiteraard ! Soms ben ik zo bezig met intikken dat verkeerde woorden worden gebruikt, terwijl ik dat totaal niet in de gaten hebt. Ach, alles komt zo op z'n pootjes terecht. :D
Hartelijk dank trouwens voor je uitleg over de MIDI pluggen ! Omdat ik alle invoermogelijkheden gebruik, is natuurlijk MIDI-seq mijn MIDI output. Ik speel ook bijna nooit meer het digitale geluid van het Johannus orgel, terwijl dat helemaal niet verkeerd klinkt.
Maar de klankrijkdom, natuurgetrouwheid, klankvariaties van samples, ook in het vollere werk geeft de doorslag om de samples van de PC te spelen. Ook al merkt ik iets latency.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com