Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 jan 2020 23:40

14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Op het Engelstalige forum zie je vaak setups met meerdere speakers, soms hele geluidswanden met vaak tientallen meestal aktieve boxen.
de gedachte hierachter is dat meerdere speakers veel makkelijker complexe orgel muziek kunnen weergeven omdat het geluid via meerdere speakerparen voordelen heeft m.b.t. o.a. intermodulatie vervorming.
Met name grotere registraties gaan daarmee veel beter klinken.

Ik ben daar zelf nooit zo'n voorstander van geweest omdat ik denk dat een paar top speakers bijna even goed presteren, maar vooral het uit elkaar trekken van het stereo beeld en het van links naar rechts springen van de noten in een register, als je met je neus bovenop zo'n speakermuur zit in een nearfield opstelling trok mij nooit zo aan.

Nou ben ik niet wars van enig experimenteren.
In div. revieuws was mijn aandacht getrokken door speakers met BMR drivers.
O.a Cambridge audio gebruikt ze. De revieuws zijn altijd zeer goed.
Deze speakers-drivers hebben een bereik van 300-20000HZ en hebben daardoor geen crossover nodig in het midden gebied, zijn fase-rein en hebben ook nog eens voor ieder freq. een bolvormige afstraling waardoor ze niet bundelen met name in het hoog.
Dit maakt de plaatsing eenvoudiger en geeft op iedere plek in de luister ruimte een goed stereo beeld.
Eigenlijk de ideale eigenschappen voor een nearfield hauptwerk setup.

https://cambridgeaudio.com/en/products/ ... inx-min-12
https://www.by-rutgers.nl/PDFiles/LSP/De%20BMR.pdf

Ik heb toen twee minx mini 12 speakers gekocht en i.p.v. de Kefs aangesloten op mijn setup.
Via bassplit gaan de lage noten onder de 300HZ (echter wel met harmonischen) naar mijn scanspeak mid/bas speaker en de rest naar de Mini 12 via een van den Hull clearwater kabel
Na een tijdje inspelen (en ook overgaan naar Hauptwerk V) viel het mij op dat het geluid van de kleine speakertjes ongelofelijk goed is, de stereo image is prachtig en ze klinken heel easy en nooit scherp zoals boxen met metal tweeters. Mixturen en tongwerken klonken veel minder scherp, misschien wel een beetje terughoudend, maar zeer prettig, nooit irritant of overheersend.
De Hauptwerk shop verkoopt ze ook en ik denk ook niet zonder reden.
https://www.hauptwerkshop.com/audio/speakers/

Toen begon het bij mij te kriebelen en dacht ik, dat het met zulke kleine speakers, toch mogelijk kon zijn om een multikanaals systeem te maken met een kleine footprint, niet groter dan een normale speaker en met een gewoon, niet onnatuurlijk breed uitgerekte stereo image.
Ik heb toen 3 denons pma 60 erbij gekocht (2 via marktplaats 2e hands) en nog 6 minx mini erbij aangeschaft.
Via adat uit van de motu 828x en met een RME digiface usb als conversie naar 4 spdiff kanalen heb ik ze aangesloten waarbij alles op die manier toch in het digitale domein bleef.
Tevens een vierkante box in elkaar gezet voor 4 speakers per box, akoestisch van elkaar gescheiden met dik schuimrubber.
Ik heb nu dus 14 kanalen (4x denons pma 60 met 8 BMR speakers, 1x denon pma 50 voor de Scanspeak mid woofer en 1 qls qa 100 voor de rear kefs. , in de console zitten ook nog 2 pc speakers voor o.a. de traktuur geluiden.
tevens 2 rel subwoofers voor LR front en een Jamo sub voor de rears.

Afbeelding
Afbeelding

Via de verdeel algoritmes in hauptwerk worden de registers naar de 8 Bmr speakers verdeeld.

Hoe klinkt het?
Grappig is dat ik hier ook aan moest wennen en soms twijfelde, het klinkt zo heel anders.
Alles moet zowiezo, kabels en speakers nog inspelen.
Maar hoe langer ik er mee speel hoe mooier ik het ga vinden.
Met name het volle werk klinkt echt veel mooier. het bijtrekken van registers is veel overtuigender te horen
Alles klinkt zo relaxt ruimtelijk en niet agressief en dat alles met een kleine footprint.
Ik ben dus toch om naar meerkanaals ;)

Groet Jan

Berichten: 415

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 01 feb 2020 09:33

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Ziet er indrukwekkend uit, Jan! Ben benieuwd hoe dat klinkt.

Groet,
Arjan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 feb 2020 13:35

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Interessant Jan!

De theorie is inderdaad dat je intermodulatiedistortie voorkomt. Ik vind dat ik IMD soms heel duidelijk kan horen, met name wanneer ik twee toetsen tegelijk indruk in het 4e octaaf. Met een 3e toets erbij lijkt de IMD meer verspreid te raken en minder duidelijk hoorbaar. Bij het spelen met volle werk betwijfel ik of je IMD wel hoort.

Wat van meer belang kan zijn is wat Jan-Wim hier onlangs vertelde. Een speakerconus is niet perfect stijf en zal altijd iets langer "natrillen" dan je eigenlijk wilt. Dat verstoort het geluid en, voor zover ik het begrijp, wordt dit probleem erger naarmate je met grotere registraties speelt. Al die kleine verstorinkjes hopen zich op en maken een brei van het geluid.

Het lijkt me goed mogelijk dat een multikanaalsopstelling vooral dit probleem vermindert.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 feb 2020 14:14

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Hoi Jos en Arjan.

Bedankt voor jullie reacties. Waar ik nog een beetje mee worstel is de keuze van het beste verdeel algoritme, cycling, tonematching of sinds deze versie ook de dynamische verdelings algoritmes.
Daar ben ik nog mee aan het stoeien. Hebben jullie suggesties wat de beste verdeling is voor 4 kanalen?

Arjan je bent benieuwd hoe het klinkt?
Altijd welkom om te beluisteren uiteraard.

Gr Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 feb 2020 10:46

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Prachtig Jan! Leuk om jouw expirementeerdrift te volgen. Ik ben ook wel benieuwd hoe dit klinkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 06 feb 2020 13:31

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Het ziet er indrukwekkend uit Jan, toch durf ik niet op bezoek te komen, in de angst m'n eigen installatie wat te gaan onderwaarderen :lol:
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 feb 2020 14:12

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Dank je Jaap

Altijd welkom om te komen als je in de buurt bent.

Hoi Harm

Het goede nieuws is dat je voor dit soort setups ook niet de hoofdprijs hoeft te betalen en dan is experimenteren gelijk ook eenvoudiger om te doen .
Je hebt al goede speakers voor het lage gedeelte van de registers neem ik aan i.v.m. de bassplit van de tonen onder de 300hz
De boxjes voor de hoog/mid zijn 75 euro/stuk . 1paar heb ik zelfs 2e hands voor 75 euro de 2.
Qua versterking zou je ook goed kunnen volstaan met bijv een goede 2e hands 8 kanaals receiver met de mogelijkheid van 8 kanaals invoer. Ik heb dan wel voor digitaal gekozen en daar heb ik er ook 2 via marktplaats gekocht.
Wel moet je geluidskaart dan meerdere kanalen aankunnen. Zoiets is dan toch redelijk goedkoop te realiseren en dan heb je wel meer kanaals.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 06 feb 2020 17:39

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Klinkt niet gek Jan, we zullen dit project in de spreekwoordelijke pijp houden. Nu net een nieuwe PC gekocht.. ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 feb 2020 23:56

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Harm, je kunt ze hier ook kopen: https://nl.rs-online.com/web/p/speaker-drivers/1345563/
Of hier iets zwaardere: https://www.parts-express.com/tectonic- ... uctDetails
Sorry Jan, ik zie het nu pas....
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 9

Geregistreerd: 01 sep 2019 20:18

Bericht 26 maart 2020 17:23

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Naim Audio Ovator S-600 hier. Eveneens BMR's. Werkt uitstekend voor orgelmuziek. Juist mixturen etc blijven heel mooi. Het doet me denken aan elektrostatische luidsprekers.

Helaas is mijn werk / muziek / orgelkamer te klein maar wellicht kunnen ze ooit naar de woonkamer verplaatst worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 maart 2020 18:22

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

dbos schreef:Naim Audio Ovator S-600 hier. Eveneens BMR's. Werkt uitstekend voor orgelmuziek. Juist mixturen etc blijven heel mooi. Het doet me denken aan elektrostatische luidsprekers.



Ja absoluut geschikt voor Hauptwerk inderdaad mixturen en tongwerken klinken nooit te scherp. Altijd mooi in verhouding tot de rest.
Maar ook het afstralings gedrag voor iedere frequentie hetzelfde nml. bolvormig geeft een mooi stereo beeld waar je ook zit in de ruimte.
Heb nu alle voor kanalen uitgemeten met Sonarworks, wat een klus was dat met zoveel kanalen, maar nu klinkt het nog net iets mooier.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 aug 2020 15:33

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

https://www.parts-express.com/pdf/AnInt ... ntoBMR.pdf
Duidelijke uitleg over BMR drivers en het werkings principe.
Qua werking en geluidskwaliteit zijn dit toch wel erg mooie speakertjes voor een Hauptwerk nearfield speaker systeem is mijn ervaring tot nu toe.
eind conclusie van het stuk :

• Wide dispersion. The extended output off-axis leads to a room filling
sound with improved coverage for multiple listeners.
• The requirement for a cross-over in the critical 1kHz – 3kHz region is
eliminated.
• Point source integrity is preserved as all the sound energy is coming
from a single source, not multiple drive units located at different points
in space.
• Superb timing from the single acoustic source, and no mid-tweeter
comb filtering interference effects.
• Flat disc diaphragm eliminates the “shouty” sounding megaphone
effect produced by cone shaped diaphragms.
• The flat disc also reduces the build height of the drive unit, occupying
less of the enclosure volume

Gr Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 26 aug 2020 16:38

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Ha Jan,
Ik ben benieuwd naar de resultaten van een blinde test...

Ik neem even aan dat de BMR speakers prima zijn, dat wil ik niet testen. Maar wat ik wel wil weten: maakt het uit of je je registers verdeelt over 8 BMR speakers, of over 2?

Dus schakel eens 6 van de 8 speakers uit. Hoor je dan verschil?

Ik heb pas een soortgelijke test gedaan, met maar 2 paar speakers, die links en rechts vlak naast elkaar stonden, net als in jouw opstelling. Uiteraard eerst de volumes van de beide speakers gematcht (en nagemeten met REW). Tot mijn verrassing kon ik geen verschil horen tussen het gebruik van 1 of 2 speakerparen.

Ik deed dit met een blinde test, als volgt: In Reaper heb ik 2 tracks aangemaakt. Allebei de tracks ontvangen alle relevante kanalen van Hauptwerk. Het ene track verdeelt de kanalen over de speakerparen. Het andere track stuurt alle kanalen naar 1 speakerpaar.

Vervolgens heb ik een van de tracks gemute, en beide tracks tegelijk geselecteerd. Door op alt+M te drukken switch je welk track gemute is, en dus hoe je je geluid over de speakers verdeelt. Door heel snel heel vaak achter elkaar op alt+M te drukken weet je niet meer wat je hebt geselecteerd en kun je blind testen.

Niet-blind testen is verraderlijk. Je hebt een verwachting, luistert naar allerlei details waar je eerst niet naar luisterde. En dan... hé, het klinkt toch wel anders, beter, wat een super geluid eigenlijk! Maar als je dan blind gaat testen blijkt het verschil te verdwijnen: het was maar een illusie, je had al goed (of niet zo goed) geluid.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 aug 2020 18:36

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Hoi Jos

Dat is in mijn geval wat lastig omdat het geluid niet alleen naar de 4 bmr speakers gaan maar de lagere registers naar de scanspeak en tevens heb ik nog 2 rel subwoofers op het front.
Maar ik ga kijken of ik iets kan verzinnen.
Maar eerlijk gezegd verwacht ik wel verschil, vooral met volle registraties en zeker ook m.b.t. de dynamiek.

Gr Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 aug 2020 16:51

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

even een kleine zijwaartse sprong

Ik zelf heb een 4-weg waarbij de overname punten uitgebalanceerd zijn t.o.v de fase relatie
Er is "blind" bij onderzoek geen verbetering te horen bij meerkanaals t.o.v een tuning 4-weg.
Zolang je een huiskamer afmeting als uitgangspunt neemt.

Is er wel verschil te horen tussen stereo en meerkanaals, dan kan het zijn dat bv. een speaker-3weg niet goed gefilterd of getuned is geweest.

Besef me terdege dat wat wij audiofielen ook proberen, de mechanische beperking van een driver zal het laatste woord hebben.

Maar nu even de zijspong, wat kan een hoofdtelefoon minder goed weergeven dan een multikanaals setup?
dan doel ik meer op het dynamische/technische realisme wat je hoort via 2 kleine membraampjes die in de oorschelp zitten.

Dus even buitenbeeld gelaten dat het geluid ergens in je hoofd "speelt" bij gebruik van een koptelefoon.
en de kans op gehoorschade
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 28 aug 2020 17:09

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Jan Wim schreef:
Dus even buitenbeeld gelaten dat het geluid ergens in je hoofd "speelt" bij gebruik van een koptelefoon.
en de kans op gehoorschade


Goeie zijsprong. Eigenlijk zijn dit voor mij precies de redenen waarom ik bijna geen gebruik maak van een hoofdtelefoon (je kunt er aan toevoegen dat je er jezelf mee afsluit voor de rest van je huisgenoten). Maar verder lijkt een goede hoofdtelefoon mij de ideale manier van geluidsweergave, ook wat de kosten betreft.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 aug 2020 17:37

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Eigenlijk komt mijn systeem dit lezende het dichtste bij een koptelefoon weergave in de buurt. ;) Vlakke drivers, fase rein, geen cross-overs in het cruciale midden gebied.(alleen tussen de mid/Bas en sub)
Identiek afstraal gedrag op iedere freq.
Er is ook al een koptelefoon in een VR set met Bmr drivers.
Deze speakers hangen net buiten het oor.
Misschien ook wel uitermate geschikt voor Hauptwerk!

https://www.roadtovr.com/valve-index-ne ... nnovation/

https://audioxpress.com/article/valve-i ... r-speakers

Gr Jan

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 28 aug 2020 18:55

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Heeft er al iemand ervaring met deze hoofdtelefoon of een adres waar je ze uitproberen kunt,
op de site kan ik niets vinden wat de prijs betreft wie o wie weet meer.
groet Dick
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 aug 2020 19:28

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

dickgerda schreef:Heeft er al iemand ervaring met deze hoofdtelefoon of een adres waar je ze uitproberen kunt,
op de site kan ik niets vinden wat de prijs betreft wie o wie weet meer.
groet Dick


Hoi Dick

Voor Hauptwerk is het nu niet bruikbaar omdat de koptelefoon aan een VR set vast zit.
Maar wellicht dat er ook in de toekomst een audio only versie aankomt?
Wie weet ik weet dat er wel headphone startups bezig zijn met deze drivers.

Gr Jan

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 29 aug 2020 10:29

Re: 14 kanaals setup met 8 BMR speakers

Goedemorgen Jan,

Bedankt voor het snelle antwoord mocht er in de toekomst het er wel komen
voor HW dan horen we het graag.

groet,

Dick

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com