Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Oude Kerk Amsterdam

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 10 jan 2020 19:43

Oude Kerk Amsterdam

Hallo, ik zag net een filmpje van Johannus Orgelbouw waarin gezegd wordt dat ze het orgel van de Oude Kerk Amsterdam hebben opgenomen. Misschien is het oud nieuws, maar ik had het nog niet gehoord.
Hier is het filmpje: https://www.facebook.com/johannus.orgelbouw/videos/1022104651485807/

Gr. Willem

Bericht 12 jan 2020 16:27

Re: Oude Kerk Amsterdam

komt hij dan wel voor hauptwerk uit? aangezien johannus hem al heefft opgenomen?
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 13 jan 2020 20:43

Re: Oude Kerk Amsterdam

Met al die zandzakken in de kerk wat het natuurlijk een unieke kans dit orgel 'dry' op te nemen :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 jan 2020 16:56

Re: Oude Kerk Amsterdam

Er is toch geen probleem als het orgel door diverse partijen wordt opgenomen?
Zolang er maar betaald wordt...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 02 feb 2020 23:57

Re: Oude Kerk Amsterdam

Ik kwam net toevallig een stuk uit de trouw tegen van 2018, dat Johannus alleen de akoestiek heeft opgenomen van de kerk en niet het Orgel.

peter
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 03 feb 2020 00:31

Re: Oude Kerk Amsterdam

peterdb72 schreef:Ik kwam net toevallig een stuk uit de trouw tegen van 2018, dat Johannus alleen de akoestiek heeft opgenomen van de kerk en niet het Orgel.

peter


In dat geval is het filmpje van Johannes pure misleiding, want ze stellen dat ze bij voorkeur s' nachts het orgel noot voor noot opnemen. Ze zeggen letterlij. Zo haalt u met een simpele druk op de knop het orgel van de Domkerk bij u in huis.. En in een moeite door " zo hebben we onlangs het orgel in de Oude kerk opgenomen.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 03 feb 2020 11:01

Re: Oude Kerk Amsterdam

Ja, dat is wel merkwaardig. Mijn vriend heeft een kabinet3 en daar kuin je de akoustiek van de Oude Kerk selecteren. hiermee verandert alleen de akoustiek. Maar weet iemand of het zou kunnen dat ze het orgel gesampled hebben voor bijvoorbeeld de Live?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 03 feb 2020 11:47

Re: Oude Kerk Amsterdam

FredM schreef:
peterdb72 schreef:In dat geval is het filmpje van Johannes pure misleiding,


Niet te snel oordelen! Johannus is een serieus bedrijf. Als ze zeggen dat men het Oude Kerk Orgel heeft opgenomen, ga er dan maar rustig van uit dat dit klopt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2020 18:07

Re: Oude Kerk Amsterdam

Tussen okt. 2015 en 2018 is het orgel door Reil gerestaureerd en niet in de kerk aanwezig.
Op 28 september 2018 werd het orgel weer opgeleverd. De officiële ingebruikneming was op 11 en 12 mei 2019. Tussen oplevering en ingebruikname is er ook nog aan het orgel gewerkt.

Het lijkt mij sterk dat Johannus het orgel dan al in 2018 heeft opgenomen terwijl men nog de diverse zaken steeds aan het bijstellen was.
Opnemen van de akoestiek is wat anders ....
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 feb 2020 01:23

Re: Oude Kerk Amsterdam

Evert-Jan schreef:... Het lijkt mij sterk dat Johannus het orgel dan al in 2018 heeft opgenomen terwijl men nog de diverse zaken steeds aan het bijstellen was.
Opnemen van de akoestiek is wat anders ....

Volgens mij is dit een vrij recent filmpje. Een opname van de galm van de Oude Kerk te Amsterdam heeft Johannus al zeker 10 jaar voor hun convolutie galmen. Ik maak uit het filmpje op dat ze recent het orgel zelf hebben opgenomen voor hun Live serie.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 04 feb 2020 10:01

Re: Oude Kerk Amsterdam

Zie hier het bewijs van veel nepnieuws, misschien niet in het filmpje van Johannes, maar dan in het RF nieuwsblad. :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 04 feb 2020 20:24

Re: Oude Kerk Amsterdam

FredM schreef:Zie hier het bewijs van veel nepnieuws, misschien niet in het filmpje van Johannes, maar dan in het RF nieuwsblad. :)

Eh... waar? En wat is RF nieuwsblad?
Avatar gebruiker

Berichten: 187

Geregistreerd: 02 sep 2017 17:54

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 01 mei 2020 11:05

Re: Oude Kerk Amsterdam

David Peekstok schreef:
FredM schreef:
peterdb72 schreef:In dat geval is het filmpje van Johannes pure misleiding,


Niet te snel oordelen! Johannus is een serieus bedrijf. Als ze zeggen dat men het Oude Kerk Orgel heeft opgenomen, ga er dan maar rustig van uit dat dit klopt.

En zo is het: https://www.johannus.com/nl/nieuws/johannus-live-oude-kerk-amsterdam
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 mei 2020 11:55

Re: Oude Kerk Amsterdam

Misschien ook maar een Live aanschaffen dan

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 01 mei 2020 15:12

Re: Oude Kerk Amsterdam

Goede zet van Johannus. Ik vind alleen de Johannus Live serie niet overtuigen. De audio blijft sterk achter bij de mogelijkheden die Hauptwerk biedt.

Zal de Oude Kerk ook voor Hauptwerk komen? Ik zou deze sample set direct kopen!
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 01 mei 2020 16:56

Re: Oude Kerk Amsterdam

Ik ken het orgel niet goed genoeg om daar zo een oordeel over te vellen. Eigenlijk zou je de Live-versie en HW-versie van hetzelfde orgel direct naast elkaar moeten kunnen bespelen om een goede vergelijking te kunnen maken.
Hauptwerk is natuurlijk wel flexibeler in de hele opzet, maar een Johannus heeft het voordeel dat het lekker simpel is.
En als Live nog niet dezelfde kwaliteit heeft als HW, dan geloof ik vast en zeker dat ze dat inhalen...
De demo klinkt niet verkeerd in ieder geval.

Oude Kerk Amsterdam voor Hauptwerk? Grote kans dat ik die zou aanschaffen.

Maarja, er komen zo nu en dan wel vaker berichten naar buiten dat er een mooi orgel gesampled gaat worden, om vervolgens een stille dood te sterven...
O.a. Lutherse Kerk Den Haag, Grote Kerk Apeldoorn, Nieuwe opname Bovenkerk Kampen, Grote Kerk Tiel..

Dus Oude Kerk Amsterdam voor Hauptwerk? Daar ga ik niet meer eens over dromen...
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 01 mei 2020 20:19

Re: Oude Kerk Amsterdam

Knap gedaan van Johannus. Klanken overtuigen mij niet in de opnames en ik heb op de Live gespeeld op anders samples, maar dan hoor ik helaas toch weinig karakter van het orgel en erg veel Johannus geluid en Johannus galm. Maar toch erg veel respect dat ze het op hun manier toch in hun orgels stoppen en er de markt mee opgaan.

Maar als dit orgel voor Hauptwerk komt… dan ga ik nu elke dag een euro opzij leggen ;)
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Bericht 14 mei 2020 20:41

Re: Oude Kerk Amsterdam

ik heb hem ook op een live gehoord , ben niet overtuigd van deze set , ik mis het karakter zoals het op een cd van het orgel is te horen en ze hebben de cymbel er ook afgehaald maar voor johannus is het een goeie set

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com