Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Versterker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 04 mei 2020 19:35

Versterker

Momenteel gebruik ik in mijn orgel twee Tannoy Reveal 501 actieve studiomonitoren en als extra stereo 2 Tannoy Reveal passieve monitoren met een Alesis RA150 versterker. Deze versterker werkt niet helemaal goed en veroorzaakt zo nu en dan kraakgeluiden. Deze versterker wil ik graag vervangen voor een ander maar aangezien ik toch in de nabij toekomst mijn audio naar een iets hoger plan wil trekken wil ik het graag gelijk goed doen. Kan iemand deze audio leek adviseren wat een goede investering is voor de toekomst voor wat betreft versterker?

Alvast bedankt,

Gertjan

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 04 mei 2020 23:47

Re: Versterker

Ik heb onlangs een Behringer A800 voor mijn 2 passieve ADAM monitoren gekocht. Fluisterstil, en uitstekende geluidskwaliteit.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 07 mei 2020 08:59

Re: Versterker

Ik gebruik de Denon PMA30. Ze schermen niet met grote vermogens, maar die heb je in veel gevallen ook absoluut niet nodig. Uitstekende kwaliteit!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 mei 2020 11:49

Re: Versterker

Gertjan schreef:Momenteel gebruik ik in mijn orgel twee Tannoy Reveal 501 actieve studiomonitoren en als extra stereo 2 Tannoy Reveal passieve monitoren met een Alesis RA150 versterker. Deze versterker werkt niet helemaal goed en veroorzaakt zo nu en dan kraakgeluiden. Deze versterker wil ik graag vervangen voor een ander maar aangezien ik toch in de nabij toekomst mijn audio naar een iets hoger plan wil trekken wil ik het graag gelijk goed doen. Kan iemand deze audio leek adviseren wat een goede investering is voor de toekomst voor wat betreft versterker?

Alvast bedankt,

Gertjan


Hoi Gertjan, is het de volume potmeter die kraakt misschien?

En wil je een trapje hoger dan is de optie die Anco geeft, een goede versterker.
De Denons zijn klein maar dapper.....
En geven een mooi zuiver en transparant geluid, deze serie digitale versterking klinkt zeker niet klinisch wat nog wel eens gebeurd bij digitale versterking
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 07 mei 2020 12:38

Re: Versterker

Bedankt voor de antwoorden zover. Na gisteren weer van alles te hebben gelezen op het forum ga ik toch weer twijfelen wat voor mij de beste optie is. Ik ben redelijk tevreden over de Tannoys maar mijn geluid mist absoluut detail en helderheid. Als ik sommige andere orgels hoor (meestal via youtube wat natuurlijk niet representatief is) denk ik "het moet anders". Vaak zie ik op audio gebied door de bomen het bos niet meer en twijfel ik of een andere geluidskaart (Motu of RME) de oplossing is of eventueel een Denon PMA50/60.

Jan Wim, de kraak die ik nu in de versterker heb ontstaat vaak spontaan na een tijdje spelen. Als ik dan even de jackplug naar de geluidskaart beweeg stopt het even...... Ik heb de kabels al gewisseld zonder succes en het is alleen bij de linker luidspreker.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 09 mei 2020 00:41

Re: Versterker

GertJan, wat voor geluidskaart gebruik je nu? Nog een Focusrite USB6? Dan zou ik die als eerste vervangen.... Door een Motu bijv.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 09 mei 2020 22:59

Re: Versterker

Nee ik gebruik nu een M-Audio profire 610. Werkt prima, maar blijft lastig te achterhalen wat precies de oorzaak is van het gebrek aan detail, luidsprekers, geluidskaart of de combi.

Groeten, Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 mei 2020 00:20

Re: Versterker

Gertjan schreef:Nee ik gebruik nu een M-Audio profire 610. Werkt prima, maar blijft lastig te achterhalen wat precies de oorzaak is van het gebrek aan detail, luidsprekers, geluidskaart of de combi.

Groeten, Gertjan

Ik zou zelf niet te hoge verwachtingen hebben van je geluidskaart. Je zou eens een Motu of RME moeten kunnen uitproberen van iemand.
Laad je samplesets wel in 20 of 24-bit?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 10 mei 2020 12:20

Re: Versterker

Misschien is het inderdaad verstandig om te beginnen met een upgrade van de geluidskaart en van daaruit tzt de speakers etc. Zit er veel verschil tussen RME, Motu etc? Voor deze keuze nog eventueel tips?

Samples zijn wel in 24 bit geladen overigens
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 mei 2020 18:48

Re: Versterker

Gertjan schreef:Misschien is het inderdaad verstandig om te beginnen met een upgrade van de geluidskaart en van daaruit tzt de speakers etc. Zit er veel verschil tussen RME, Motu etc? Voor deze keuze nog eventueel tips?

Samples zijn wel in 24 bit geladen overigens

Er is weinig hoorbaar verschil tussen Motu en RME, waarbij RME graag door professionals gebruikt wordt.
Verschil tussen Motu +RME met de rest is m.i. hoorbaar.
Voor wat betreft versterkers en speakers, heb ik veel geexpirementeerd met oudere aparatuur, vanwege de gunstige prijs/kwaliteitsverhouding.
Ik speel bijv. nu met de oude B&W DM 640. http://www.vindingrijkbreda.nl/webshop/ ... -640-boxen. Ik vond het heerlijk klinken en grote orgels komen met een dikke versterker en Tutti-registratie nog steeds goed en luid uit de verf.
Maar geluid(sbeleving) is erg subjectief, en alleen jouw oren bepalen wat voor jou goed is.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 10 mei 2020 21:05

Re: Versterker

Dag Jaap,

Welke geluidskaart zou je aanraden als je het hebt over Motu of RME? Hiervan bestaan ook veel wat oudere modellen....
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 10 mei 2020 21:25

Re: Versterker

Gertjan schreef:Dag Jaap,

Welke geluidskaart zou je aanraden als je het hebt over Motu of RME? Hiervan bestaan ook veel wat oudere modellen....

Oudere modellen zijn geen probleem, als ze maar over de -voor jou- juiste aansluitingen beschikken. Wil je een USB of fireface-aansluiting bijv?
Als je geen fireface aansluiting op je pc hebt, moet je er rekening mee houden dat je die er bij moet aanschaffen. Anders op zoek naar een usb-apparaat.
Het is maar net welk aanbod er is. Kijk even op Marktplaats... deze bijv: https://link.marktplaats.nl/m1539947975 Of de RME: https://link.marktplaats.nl/m1517017575
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 11 mei 2020 14:46

Re: Versterker

Ik zal eens even neuzen op marktplaats. Zijn veel verschillende modellen van RME en Motu als ik het snel even zie. Momenteel gebruik ik 2x stereo (Actieve en passieve Tanoys icm een Magnat actieve sub. Hierbij ook kleine speakertjes in de kast voor de tractuurgeluiden etc. Mijn huidge kaart heeft een firewire aansluiting.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 11 mei 2020 20:13

Re: Versterker

In dat geval zou je kunnen proberen de Fireface 800 in onderstaande link te bemachtigen voor € 500,- Veel betere zijn er niet.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 12 mei 2020 12:39

Re: Versterker

Ben inmiddels bezig met de betreffende Fireface 800.

Nog een andere vraag. Stel ik wil gebruik maken van een RME digiface, wat heb ik dan nog extra nodig om hier mijn luidsprekers op aan te sluiten aangezien dit is natuurlijk digitaal is?
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 12 mei 2020 13:07

Re: Versterker

RME Digiface is inderdaad volledig digitaal. Als je een RME Digiface wil gebruiken heb je een digitale versterker nodig. Bijvoorbeeld Denon PMA30 (of 60). Het digitale signaal vanuit je PC wordt dan pas in de versterker omgezet naar ''muziek'' en gaat dan direct naar de speakers.

Veel digitale versterkers, zoals de Denon PMA60, kun je ook direct op de je PC aansluiten met de USB. Dus zonder tussenkomst van een geluidskaart. Dit werkt goed als je maar 1 set speakers hebt. Dus alleen stereo front, zonder surround of extra speakers voor bijgeluiden.
Wil je meer speakers gebruiken, dan heb je ook meerdere versterkers nodig.
Het aansluiten van meerdere digitale versterkers direct op je pc kan voor problemen zorgen (pc die maar 1 versterker ziet) Maar er zijn ook forumleden die wel meerdere digitale versterkers hebben aangesloten zonder tussenkomt van een geluidskaart.
Hier is al veel over geschreven op het forum. Via de zoekfunctie kun je dat vast wel terug vinden.

Edit:
Als je gaat zoeken gebruik dan PMA 50. Dat is de voorloper van de PMA 30 en PMA 60

Edit2:
Mocht je een Digiface gaan gebruiken, dan sluit je je digitale versterker daarop aan met een optische audiokabel.
Deze kabels komen met een soort hoesje op het uiteinde. Wist ik veel, ik dacht dat die er op hoorde.... :lol: Die moeten er dus af voordat je de stekker erin stopt. ja... dat was niet handig
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 12 mei 2020 14:00

Re: Versterker

!!!
De Denon PMA30 Kun je NIET zonder tussenkomst van geluidskaart op de doorsnee PC aansluiten. Deze heeft geen USB aansluiting, alleen optisch en coaxiaal in.
Heb dit aangepast in de tekst hierboven.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 12 mei 2020 23:22

Re: Versterker

...mocht je toch voor de Fireface 800 gaan, kun je daar iedere analoge versterker op aansluiten, zelfs meerdere (stereo)versterkers. In de RME zit een uitstekende Digitaal-analoog-omvormer (DAC).
Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=4&t=2975
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 13 mei 2020 16:13

Re: Versterker

Heb inmiddels een Fireface 800 op het oog. Heb dan alleen nog een goede vervanger nodig voor mijn Alesis 150 versterker aangezien deze zo nu en dan een nare kraak genereert in een van mijn passieve speakers.

Ben erg benieuwd naar het verschil in geluidskwaliteit ten opzichte van mijn M-Audio 601.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 13 mei 2020 16:55

Re: Versterker

Wat is je budget voor versterker?

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 14 mei 2020 23:26

Re: Versterker

Tja das een lastige vraag. Heb net de aanschaf van een Fireface 800 kunnen verkopen thuis. :D

Wat zou je aanraden icm de Tannoys? Heb nu een Alesis 150, zou deze wat betreft specs wel ok moeten zijn?

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 15 mei 2020 22:33

Re: Versterker

Zojuist de fireface aangesloten en ik ben echt sprakeloos......... Wat een giga verschil met M-audio Profire 610. Dit had ik nooit gedacht, ga de Tannoy Reveals ineens veel meer waarderen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 mei 2020 23:35

Re: Versterker

Gertjan schreef:Zojuist de fireface aangesloten en ik ben echt sprakeloos......... Wat een giga verschil met M-audio Profire 610. Dit had ik nooit gedacht, ga de Tannoy Reveals ineens veel meer waarderen.

:lol: :lol: Veel plezier GertJan!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 mei 2020 22:41

Re: Versterker

Oja, als je nog een puike versterker zoekt voor weinig: https://link.marktplaats.nl/m1551790434
Je zou kunnen bieden tot 200,- bijvoorbeeld.
Of deze: https://link.marktplaats.nl/m1548383435
(ik heb geen enkele connectie met de verkopers) .
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 mei 2020 20:15

Re: Versterker

Dank voor de tips. Het liefst zoek ik een iets kleiner model zoals de Alesis RA serie. Wil graag ook de versterker in mijn meubel plaatsen.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com