Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Beste specs pc HW4

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 11

Geregistreerd: 23 mei 2020 14:05

Bericht 04 jul 2020 15:48

Beste specs pc HW4

Beste forumgebruikers,

Graag krijg ik advies voor de meest optimale specificaties voor een (mogelijk zelf samen te stellen) pc voor HW4, voor mijn zelf (om)gebouwde Hauptwerkorgel met verouderde laptop (o.a. 8GB RAM).

Ik denk aan minitower (watergekoeld) want de laptop ligt nu op het orgel, dat vind ik een minder fraai gezicht. Maar de specificaties vind ik absoluut het belangrijkste (kastje in orgelkast kan nl misschien ook nog).

Advies van tien jaar terug op dit forum kan ik niet goed gebruiken, want bijv. Intel i7-processor uit 2011 is niet te vergelijken met i7 nu. Dus waarom zou ik een dure i7 van de huidige generatie kopen voor software van zo'n tien jaar oud?

Ik heb externe geluidskaart (Focusrite Saffire 6 usb 2.0)

Wensen:
- optimale samenstelling pc voor HW 4 (gevorderd amateur, dus optimale rekenkracht nodig)
- grafische kaart geschikt voor twee aanraakschermen
- voldoende geheugen voor surround, o.a. Witte-orgel in Utrecht

(Noem mij conservatief, maar ik heb vooralsnog geen zin in HW5. Ik zou helemaal gelukkig zijn met enkele nieuwe samplesets in HW 4 op snelle pc, en zou niet weten waarom ik honderden euro's moet uitgeven aan een upgrade naar HW5, aangezien HW4 voor mij prima voldoet. Ik koop ook geen nieuwe versie van mijn auto als de fabrikant met een aangepast ontwerp komt (laat staan als hij mij er een beetje toe wil dwingen ;).)

Vandaar dat mijn plannen wel deze zomer gerealiseerd moeten worden, als er nog samplesets voor hw4 te koop zijn...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jul 2020 15:57

Re: Beste specs pc HW4

Dick

welkom op het forum.

DickdB schreef:Advies van tien jaar terug op dit forum kan ik niet goed gebruiken, want bijv. Intel i7-processor uit 2011 is niet te vergelijken met i7 nu. Dus waarom zou ik een dure i7 van de huidige generatie kopen voor software van zo'n tien jaar oud?

De redenering in je laatste zin gaat niet op.
De power van een PC tbv HW wordt gevraagd door de sample set, die jij daarop installeert. Is dat een klein orgeltje in alleen stereo of een groot orgel met 3 of 4 klavieren en meer dan 50 registers in een 6 kanaalsomgeving (nu al of iets dat je in de toekomst wilt).
In het eerste geval voldoet je laptop prima. Een touchscreen aansluiten en klaar. In het 2e geval heb je toch een krachtige, moderne i7 (of AMD processor) nodig voor die 10 jaar oude software ;)

Er worden nog steeds sample sets voor HW4 uitgebracht, zoals gisteren een 3 klaviers Sauer orgel. Er is niets mis mee dat je op HW 4 blijft zitten. Het geeft soms een beperking qua beschikbaarheid van sample sets.

Wat heb je zelf al verzameld aan info of een PC samengesteld?

Berichten: 11

Geregistreerd: 23 mei 2020 14:05

Bericht 04 jul 2020 16:32

Re: Beste specs pc HW4

Dank! Ik heb drieklaviersorgel met vrij pedaal :ugeek:

Wat i7 betreft: voor zover ik van pc-experts heb begrepen zou ik ruim genoeg hebben aan generatie i7 uit 2012, maar heb geen idee of je die ergens zou kunnen kopen. Verder heb je nog concurrenten die even goed zullen zijn.

De door mij gewenste sampleset Utrecht dateert ook van die tijd, dus wat dat betreft geldt hetzelfde verhaal, toch? Verder ben ik niet op zoek naar [andere] megalomane sets. Ik heb nu al acht jaar met Forcalquier volstaan, twee sets erbij op een snelle pc en ik ben helemaal gelukkig :)

Berichten: 11

Geregistreerd: 23 mei 2020 14:05

Bericht 04 jul 2020 16:36

Re: Beste specs pc HW4

Bij keuze uit surround/stereo (en met welke luidsprekers) heb ik trouwens ook jullie advies nodig. Hangt hier direct mee samen (zeker wat RAm betreft), maar hoort als ik het goed zie op het audioforum thuis. Misschien toch maar noemen:

Boven aan de wand waartegen mijn orgel staat heb ik wandaansluiting met xlr-kabels voor actieve luidsprekers. Aan de wand hiertegenover hangen twee passieve Bose 201V-luidsprekers van onze stereotoren. Die stereotoren is met de externe geluidskaart in mijn orgel (Focusrite Saffire 6 usb 2.0) verbonden.
Als ik hiermee echte surround-opstelling kan fabriceren wil ik een pc die hiervoor geschikt is. Ik heb hiervoor genoeg aansluitingen op mijn geluidskaart. Al dan niet met subwoofer?

Zie evt. mijn uitgebreide post hierover: https://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=3993
Laatst bijgewerkt door DickdB op 04 jul 2020 17:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 11

Geregistreerd: 23 mei 2020 14:05

Bericht 04 jul 2020 17:07

Re: Beste specs pc HW4

Evert-Jan schreef:Wat heb je zelf al verzameld aan info of een PC samengesteld?


- Qua RAM hangt de gewenste hoeveelheid samen met de keuze uit surround/stereo. Uitgaande van Utrecht heb ik dan 18,2 GB (=zo'n 24, Windows moet ook draaien) of 33 GB (=48?) nodig. Mogelijk gelijk maar 64; ik ben toch bezig ;-)
- zes usb-poorten (voor externe geluidskaart, twee aanraakschermen, usb-sleutel HW4 en extra beschikbare poort)
- grafische kaart geschikt voor twee aanraakschermen, met twee VGA-poorten
- evt. cd-romspeler, voor installatie samplesets (of kan dat ook via usb?)
- ssd-kaart (500 Gb lijkt mij wel genoeg, of 240 met 1TB harde schijf)
- moederbord uiteraard 64-bit en geschikt voor zo'n 64 Gb RAM
- processor met optimale prestaties voor HW4 (watergekoeld? Wel fijn, denk ik.)

Ik heb er niet echt verstand van, maar dit staat mij zo ongeveer voor ogen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 04 jul 2020 17:45

Re: Beste specs pc HW4

Beste Dick, voor wat PC-adviesbetreft, laat ik het graag aan EvertJan over, die heeft hier meer kaas van gegeten dan ik.
Maar als je met de oude Focusrite blijft spelen, is geld voor een dure PC verkwisting.
Zet budget opzij voor een betere geluidskaart, bijv. Motu of RME. Dit ga je echt horen. Nog afgezien van het driverprobleem.
Succes met je project!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 11

Geregistreerd: 23 mei 2020 14:05

Bericht 04 jul 2020 17:59

Re: Beste specs pc HW4

Jaap380 schreef:Maar als je met de oude Focusrite blijft spelen, is geld voor een dure PC verkwisting.

Dank! Verwarrend, destijds heb ik mij er goed in verdiept en ben ik hierop uitgekomen, o.a. dankzij advies op dit forum.

Lastige is verder dat ik in mijn orgel uitsparing heb gezaagd waar precies deze geluidskaart in past. Zo kon ik knopjes bedienen en hoofdtelefoon aansluiten.

Ik heb eigenlijk uitstekende ervaringen met Focusrite. Vorig jaar ging het vorige exemplaar (Saffire 6, usb 1.1.) storen, toen heb ik deze versie aangeschaft. Gek genoeg kraakt het geluid sindsdien bij groot volume. Als ik het volume van de geluidskaart lager draai en de versterker van de stereotoren harder, is er niets aan de hand. Hopelijk gaat dit over bij snellere pc.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jul 2020 19:24

Re: Beste specs pc HW4

Ik heb voor mijn gemak maar even de discussie op viewtopic.php?f=12&t=3875 er bij gehaald.
Dit is het systeem dat het geworden is: viewtopic.php?p=44735#p44735. Dirk gebruikt de PC ook voor andere (zware) zaken dan HW. Ik denk dat voor jou een lichter systeem kan dienen.

Bekijk ik dat CT magazine van maart dit jaar, dan is dit een allrounder PC, die daar ook genoemd wordt en die geschikt is voor HW.

Processor: Ryzen 5 3600, boxed
Cpu-koeler: Alpenföhn Ben Nevis Advanced (84000000146)
Moederbord: MSI B450M Mortar Max (7B89-016R) https://www.msi.com/Motherboard/B450M-MORTAR-MAX
Werkgeheugen: 4 × Samsung DIMM 32GB, DDR4-2666 (M378A4G43MB1-CTD)
SSD: Kingston A2000 NVMe PCIe SSD 1TB, M.2 (SA2000M8/1000G) https://tweakers.net/pricewatch/1439052 ... 0-1tb.html
Grafische kaart: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC, 2GB GDDR5, HDMI, DP (V809-2498R)
Behuizing: be quiet! Pure Base 600 zilver, met geluiddemping (BG022)
Voeding: be quiet! Pure Power 11 500W ATX 2.4 (BN293)
Besturingssysteem: Windows 10 Home

De prijs in maart was rond de € 1000. Huidige prijs kan afwijken. Sommige zaken zijn dagprijzen.

Ik zou er wel direct 64 GB in laten zetten. Kost ca. 150 euro meer. Vroeger werden sample sets geleverd in 4 kanaalssurround (Domkerk, Utrecht; dat is trouwens een Bätzorgel en geen Witte orgel). Tegenwoordig is de opname 6 en zelfs 8 kanaalsurround. Verder zijn bij de Dom niet alle tremulantregisters opgenomen. Tegenwoordig gebeurt dat wel. Beiden betekenen meer werkgeheugen (RAM) verbruik.
Je moet dus niet kijken wat je nu hebt aan sample sets, maar wat de markt aanbiedt en welke richting het uit gaat. Je koopt een HW PC immers voor 5 jaar of meer. Kijk bijv. naar deze gratis demoversie met 30 stemmen: http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/bil ... ample-set/. Als je deze in 6 kanaalsurround laadt is dat bijna 40 GB geheugen. En opslag op de SSD vele malen meer. Vandaar dat ik de 1 TB SSD heb laten zitten.
Het volledig orgel: http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/g ... organ.html
Ja, en dat orgel is ook te laden in HW 4.2. Probeer het tzt maar eens als je de PC hebt.

De videokaart heeft alleen een koelblok (geen ventilator, dus lekker stil) en 1x HDMI, 1x Displayport aansluiting. Je kunt ook kiezen voor een MSI GeForce GT 710 2GD3H LP Silent kaart. Die heeft een DVI-D, VGA, HDMI, zodat je 1x een verloopje nodig hebt om van DVI naar VGA te komen. En dat komt bij jou met 2x VGA beter uit.
https://tweakers.net/pricewatch/491161/ ... 3h-lp.html

Een DVD speler is overbodig. Er wordt geen enkele sample set meer op DVD geleverd. Het is download of USB stick.

De Ryzen 5 kan t.b.v. een hogere polyfonie vervangen worden door een Ryzen 7 3700X Boxed. Prijsverschil is ca. € 130
Waterkoeling is nergens voor nodig. Ook die hebben 1 of 2 ventilatoren.


Als een Saffire 6 USB 2.0 hebt (zie het serienummer dat dan met S2 begint), dan is deze geluidskaart Windows 10 compatible. Bron: https://support.focusrite.com/hc/en-gb/ ... patibility
Anders zul je ook nog een nieuwe geluidskaart moeten kopen.
Als dat niet zo is, kun je de Saffire 6 blijven gebruiken. Actieve boxen of een versterker met passieve boxen, ook samen maakt technische gezien niets uit voor HW.


DickdB schreef:Gek genoeg kraakt het geluid sindsdien bij groot volume. Als ik het volume van de geluidskaart lager draai en de versterker van de stereotoren harder, is er niets aan de hand. Hopelijk gaat dit over bij snellere pc.
Dit lijkt er op dat het audio, dat de geluidskaart verlaat, te veel is voor de versterker/boxen en dat die laatste dus overstuurd worden. Een nieuwe PC verhelpt dit niet. Op dit moment al gaan afregelen wel.

Berichten: 11

Geregistreerd: 23 mei 2020 14:05

Bericht 07 jul 2020 22:29

Re: Beste specs pc HW4

Wauw, wat een handvatten. Zeer bedankt :-)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jul 2020 23:38

Re: Beste specs pc HW4

Normaal geef ik nooit een PC configuratie, maar alleen knelpunten op een configuratie die iemand op het forum zet.
Dit is dus een uitzondering !!

Berichten: 11

Geregistreerd: 23 mei 2020 14:05

Bericht 27 jul 2020 23:18

Re: Beste specs pc HW4

Evert-Jan schreef:Processor: Ryzen 5 3600, boxed
Cpu-koeler: Alpenföhn Ben Nevis Advanced (84000000146)
Moederbord: MSI B450M Mortar Max (7B89-016R) https://www.msi.com/Motherboard/B450M-MORTAR-MAX
Werkgeheugen: 4 × Samsung DIMM 32GB, DDR4-2666 (M378A4G43MB1-CTD)
SSD: Kingston A2000 NVMe PCIe SSD 1TB, M.2 (SA2000M8/1000G) https://tweakers.net/pricewatch/1439052 ... 0-1tb.html
Grafische kaart: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC, 2GB GDDR5, HDMI, DP (V809-2498R)
Behuizing: be quiet! Pure Base 600 zilver, met geluiddemping (BG022)
Voeding: be quiet! Pure Power 11 500W ATX 2.4 (BN293)
Besturingssysteem: Windows 10 Home


Klopt het dat ik aan de grafische kaart qua specificaties weinig eisen hoef te stellen, naast de optie om twee verschillende aanraakschermen in te pluggen? Bijvoorbeeld een standaard kaart als Intel® HD Graphics 630 zou dan voldoen, toch?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jul 2020 11:48

Re: Beste specs pc HW4

De eisen aan een HW videokaart kaart (en dus niet geschikt voor spelletjes) zijn:
- 2 videouitgangen
- geschikt voor de resolutie van jouw (beide) monitoren (gelijktijdig)
- weinig vermogen uit de voeding slurpen
- stil (geen ventilator)

Een in de processor ingebouwde GPU zoals HD Graphics 630 is ongeschikt voor HW. Dit omdat de GPU gebruikt maakt van het basisgeheugen van de PC en nog erger, met de verversingssnelheid van jouw beide monitoren dat RAM moet uitlezen om het beeld te kunnen maken, waardoor de CPU er op dat moment geen gebruik van kan maken. Kans op hick-ups.
Een videokaart handelt dit autonoom af en heeft daarvoor eigen geheugen op de kaart zitten.

Bij leveranciers die een PC met een CPU/GPU combinatie leveren is hun PC goedkoper (€ 80-90).

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 28 jul 2020 20:53

Re: Beste specs pc HW4

Evert-Jan schreef:Een in de processor ingebouwde GPU zoals HD Graphics 630 is ongeschikt voor HW. Dit omdat de GPU gebruikt maakt van het basisgeheugen van de PC en nog erger, met de verversingssnelheid van jouw beide monitoren dat RAM moet uitlezen om het beeld te kunnen maken, waardoor de CPU er op dat moment geen gebruik van kan maken. Kans op hick-ups.


Evert-Jan, dan zouden dus vrijwel alle laptops/notebooks ongeschikt zijn voor HW, want die hebben heel vaak een in de processor ingebouwde GPU? Maar er zijn toch best wel wat mensen die HW op een laptop hebben?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 jul 2020 22:34

Re: Beste specs pc HW4

Het maakt niet uit of een CPU/GPU in een desktop of laptop zit. De adres/databus op het moederbord wordt in beide gevallen bezet gehouden door de GPU om data op te halen tbv het opbouwen van het beeld. In die tijd kan HW geen audiobestanden uit het geheugen lezen om die naar de geluidskaart te sturen.
Je kunt het enigszins oplossen door het audiobuffer naar de geluidskaart hoger te zetten. HW krijgt dan meer tijd om het buffer te vullen. Maar HW reageert dan "trager" op toetsaanslagen.

Trouwens, er zijn laptops (> € 800) die wel een videokaart aan boord hebben.

Berichten: 11

Geregistreerd: 23 mei 2020 14:05

Bericht 28 jul 2020 22:59

Re: Beste specs pc HW4

Dank

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com